hvg.hu

Komoly felfedezés tartja lázban a CHIME nevű kanadai teleszkópot használó csillagászcsapatot, ugyanis a Tejútrendszeren kívülről érkező rádiójeleket sikerült befogniuk. Mostanra az is kiderült, hogy a jel nagyon sokat utazott, mire elért hozzánk.

Immár másodszor sikerült a mélyűrből, vagyis a Tejútrendszeren kívülről érkező rádiójeleket detektálnia egy kanadai csillagászcsapatnak. Az úgynevezett gyors rádiókitöréseket (Fast Radio Bursts, FRB) ezúttal is a kanadai CHIME teleszkóppal fogták be.

A tudóscsapat megállapította, hogy a rádiójelek a szokásosnál is nagyobb távolságról, 1,5 milliárd fényévről érkeztek, forrásuk ugyanakkor továbbra is rejtély. A rádiójeleket még tavaly nyáron azonosították, de a részleteket csak most, szerdán publikálták a Nature tudományos folyóiratban.

A CHIME teleszkóp

tanulmány szerint a kutatók nem tartják kizártnak, hogy a jelek egy másik galaxisban történt, erőteljes robbanás "hangjai". Egy másik teória szerint a jelek egy erős mágneses mezővel rendelkező neutroncsillagtól, úgynevezett magnetártól származnak. Ezek a szupernóva robbanása után visszamaradó objektumok, amelyek majdnem tisztán neutronokból állnak, és óriási energiát képesek felszabadítani.

Shriharsh Tendulkar asztrofizikus, a tanulmány társszerzője szerint abban is biztosak, hogy a jelek néhány milliszekundumosak és ismétlődnek. Arra azonban kevés az esély, hogy a befogott hullámok a földönkívüli intelligencia nyomai lennének, tekintve, hogy az űrben rengeteg minden tud rádiójeleket kibocsátani, köztük például a fekete lyukak is.

Egy cikkben próbálja cáfolni az MNB a G7 elemzését a magyar fizetések helyzetéről