hvg.hu

Japán tudósok úgy vélik, egy ritka, Jupiter-méretű fekete lyukat sikerült felfedezniük, amely galaxisunk körül "utazgat".

A fekete lyukakkal kapcsolatban több minden sem tisztázott még, ezért is annyira felkapott téma ez a csillagászok körében. Japán tudósok most ráadásul úgy vélik, egy olyan fekete lyuk nyomaira bukkantak, amely, ha számításaik helyesek, akkora, mint a Jupiter.

A szakemberek a 66 teleszkópból álló megfigyelő rendszer, az ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) által gyűjtött adatokat vizsgálva fedeztek fel valamit, amely nem csak vándorol, következtéseik szerint több dolog is arra utal, hogy a rejtélyes objektum egy fekete lyuk. Erről a felfedezők egyike, a japán Nemzeti Csillagászati Obszervatórium (NAOJ) fizikusa, Sunya Takekava számolt be a New Scientist című tudományos lapnak.

Takekava és munkatársai az ALMA-t használva két gázfelhőt is tanulmányoztak 2018 májusában, melyeket formájuk okán léggömbnek és pataknak/folyamnak neveztek el. A két napig tartó megfigyelés során a kutatók észrevették, hogy a felhők egyike furcsán mozog, továbbá kering – írja a Space.com oldala.

Illusztráció