A sodródó csillagközi testek új bolygók magjai lehetnek. Az olyan égitestek, mint a 2017-ben felfedezett Oumuamua, az új csillagrendszerek segítségére lehetnek bolygóik gyors kialakulásában – vélik a németországi Jülichben lévő Supercomputing Centre (JSC) és a belfasti Queens Egyetem kutatói.

Számtalan ilyen aszteroida sodródhat a Tejútrendszerben. Az Oumuamua 2017 októberében tett rövid látogatást Naprendszerünkben. Ez az égitest volt az első észlelt objektum, mely a csillagközi tér mélyéből érkezett. De jóval több lehet odakint: a Susanne Pfalzner, a JSC asztrofizikusa és Michele Bannister belfasti kutató által készített tanulmány szerint a Tejútrendszer tele lehet olyan sodródó intersztelláris objektumokkal, mint az Oumuamua.

Azt az elméletet vették alapul, amely szerint a bolygórendszerek keletkezésük után apró világok billióit szórják szét a csillagközi térbe, mint a pitypang a magjait. Ezek a sodródó kőzetdarabok aztán egyfajta csíramagként szolgálnak, amelyekből egész bolygók alakulhatnak ki.

[Tényleg ufó volt a hosszúkás üstökös? Volna itt néhány észrevétel]

"A jelenlegi modellek szerint a bolygók lassan, egy csillag körül a protoplanetáris korongban lévő mikrométernyi gáz- és finomporrészecskékből alakulnak ki, melyek az évmilliók során egyre vastagabb réteget képeznek" – mondta Pfalzner. Más megfigyelések is vannak azonban, amelyek egészen más képet mutatnak: egyes bolygók jóval rövidebb idő alatt keletkeznek, mint ahogyan az a sztenderdmodell szerint lehetséges.