hvg.hu

A Tejútrendszer magjában található fekete lyukat ugyan nem látni, de a környezete nagyon izgalmas dolgot rejt.

A csillagászok régóta egyetértenek abban az elméleti feltevésben, hogy a spirál alakú galaxisok közepén egy szupermasszív fekete lyuknak kell lennie. Nincs ez másként a Tejútrendszerrel sem, melynek magjában a Sagittarius A* található. A közvetlen környezetéről tavaly lehetett már egy képet látni, a kutatók azonban most más dologra lettek figyelmesek.

A fekete lyuk a nagyon erős gravitációs erejének köszönhetően szinte minden törmeléket magához húz. Ezek közül azok, amelyek még nem zuhantak bele, csupán keringnek körülötte, azok alkotják az úgynevezett anyagbefogási (akkréciós) korongot. Egy új kutatás szerint azonban a por és a felhevített gázok mellett viszonylag hűvösebb gázokat is találhatunk.

[Látta a fotót a fekete lyukról? Ha megnézi kizoomolva, elakad a szava]

A Nature-ben megjelent tanulmány szerint ezeket korábban soha nem fedezték fel. Az, hogy "hűvösebb", persze relatív kifejezés, azok ugyanis körülbelül 10 000 Celsius-fokosak. Igaz, ez jóval hidegebb, mint a korábban észlelt gázok, amelyek hőmérsékletét nagyjából 10 millió Celsius-fokra teszik a szakemberek.

Hogy a különböző gázokat hogyan gyűjtötte össze a szupermasszív fekete lyuk, egyelőre nem tudni. Éppen ezért a tudósok a jövőben további vizsgálatot terveznek, hogy kiderüljön, pontosan hogyan is működik a Sagittarius A* környezete, ennek köszönhetően pedig a fekete lyuk működéséről is többet tudhatnak majd meg.

2x2 fekete lyukat rejthetnek a most felfedezett gravitációs hullámok

Valószínűleg két újabb gravitációs hullámot talált a lézer interferométeres gravitációshullám-vizsgáló obszervatórium (LIGO) és az olaszországi Virgo detektor egy héttel az után, hogy a két továbbfejlesztett és megújított detektor április elsején megkezdte működését. A gravitációshullám-források a tudósok szerint összeolvadó feketelyuk-párok lehetnek.

Ez már a kampány: Orbán a költségvetési fegyelem látszatára sem ügyel