szerző:
hvg.hu

Szerdán hivatalosan is elismerte a Boeing, hogy nem tudják tartani a 737 MAX-okra vonatkozó januári határidőt. Most újabb céldátumot adtak meg.

Lassan egy éve annak, hogy a Boeing 737 MAX típusú gépeit a földre parancsolták, miután 2018 végén az indonéz Lion Air légitársaság, 2019 elején pedig az etióp légitársaság egy-egy ilyen típusú gépe zuhant le. A két tragédiában összesen 346 ember vesztette életét.

A légikatasztrófákat az okozta, hogy a repülőgép átesésvédelmi rendszere (MCAS) automatikusan lenyomta a gép orrát, és a pilóták így szinte elvesztették az irányítást a gép felett, drámai küzdelmük hiábavaló volt.

A vizsgálatok azóta is tartanak, és a cég által a hatóság számára átadott dokumentumokból igen súlyos dolgok derültek ki. Egyfelől az, hogy a cég dolgozói már évek óta arról beszéltek, hogy tragédia lehet a 737 MAX-ok repüléséből, másfelől viszont lényegében idiótának nevezték az indonéz légitársaságot, amiért a pilóták számára szerettek volna továbbképzést kérni.

Eközben a Boeing szakemberei folyamatosan dolgoznak azon, hogy kijavítsák a hibát, ami végzetes balesethez vezethet. Bár a probléma forrása ismert, idáig ezt nem sikerült megtenni, közben pedig újabb hibákra derült fény. Kiderült, egy olyan programmal is gondok akadtak, amely nyugtázza, hogy jól működnek a gép kulcsfontosságú rendszereinek működését figyelő monitorok.

A gép javítása olyannyira nem sikerült idáig, hogy a cég decemberben úgy döntött, felfüggeszti a 737 MAX gyártását. Akkor még úgy voltak vele, hogy 2020 januárjára sikerül minden hibát kiküszöbölni a repülőgépen, mostanra azonban kiderült, ez a határidő már biztosan nem lesz tartható.

A levegőben még egy darabig biztosan nem lehet majd látni a 737 MAX-okat.
©

A Boeing éppen ezért bejelentette, leghamarabb 2020 közepén, vagyis nagyjából fél év múlva repülhetnek majd újra a 737 MAX-ok. A vállalat arra is ígéretet tett, hogy a vásárlókat és a már meglévő ügyfeleket is tájékoztatni fogja arról, miként haladnak a javítási munkálatokkal.

A legnagyobb kérdés ugyanakkor nem az, hogy mikorra sikerül kijavítani a repülőgép hibáit, hanem az, hogy azoknak a légitársaságoknak, amelyek ilyen típussal (is) repülnek, mekkora kártérítést kell majd a Boeingtől kapniuk a 737 MAX-ok kiesése miatt. Nem mellesleg pedig: ki fog majd megbízni a 737 MAX-okban az etióp és az indonéz légitársaság tragédiája után?

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Interjút adott Orosz Bernadett támadója, állítja, nem emlékszik semmire

Interjút adott Orosz Bernadett támadója, állítja, nem emlékszik semmire

Adatok és merevlemezek tűntek el a Vári Attila vezette cégnél a pécsi önkormányzat szerint

Adatok és merevlemezek tűntek el a Vári Attila vezette cégnél a pécsi önkormányzat szerint

Karácsonyékra szakadhat rá, hogy a Tarlós-érában kivéreztették Budapestet

Karácsonyékra szakadhat rá, hogy a Tarlós-érában kivéreztették Budapestet

Csak januárban 10 milliárddal nőtt a kórházak adóssága

Csak januárban 10 milliárddal nőtt a kórházak adóssága

Kocsis Györgyi: Fiatalság – okosság

Kocsis Györgyi: Fiatalság – okosság

Három ellenzéki frakcióból is támogatják a Székely Nemzeti Tanács kezdeményezését

Három ellenzéki frakcióból is támogatják a Székely Nemzeti Tanács kezdeményezését