szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szerdán hivatalosan is elismerte a Boeing, hogy nem tudják tartani a 737 MAX-okra vonatkozó januári határidőt. Most újabb céldátumot adtak meg.

Lassan egy éve annak, hogy a Boeing 737 MAX típusú gépeit a földre parancsolták, miután 2018 végén az indonéz Lion Air légitársaság, 2019 elején pedig az etióp légitársaság egy-egy ilyen típusú gépe zuhant le. A két tragédiában összesen 346 ember vesztette életét.

A légikatasztrófákat az okozta, hogy a repülőgép átesésvédelmi rendszere (MCAS) automatikusan lenyomta a gép orrát, és a pilóták így szinte elvesztették az irányítást a gép felett, drámai küzdelmük hiábavaló volt.

A vizsgálatok azóta is tartanak, és a cég által a hatóság számára átadott dokumentumokból igen súlyos dolgok derültek ki. Egyfelől az, hogy a cég dolgozói már évek óta arról beszéltek, hogy tragédia lehet a 737 MAX-ok repüléséből, másfelől viszont lényegében idiótának nevezték az indonéz légitársaságot, amiért a pilóták számára szerettek volna továbbképzést kérni.

Eközben a Boeing szakemberei folyamatosan dolgoznak azon, hogy kijavítsák a hibát, ami végzetes balesethez vezethet. Bár a probléma forrása ismert, idáig ezt nem sikerült megtenni, közben pedig újabb hibákra derült fény. Kiderült, egy olyan programmal is gondok akadtak, amely nyugtázza, hogy jól működnek a gép kulcsfontosságú rendszereinek működését figyelő monitorok.

A gép javítása olyannyira nem sikerült idáig, hogy a cég decemberben úgy döntött, felfüggeszti a 737 MAX gyártását. Akkor még úgy voltak vele, hogy 2020 januárjára sikerül minden hibát kiküszöbölni a repülőgépen, mostanra azonban kiderült, ez a határidő már biztosan nem lesz tartható.

A levegőben még egy darabig biztosan nem lehet majd látni a 737 MAX-okat.
©

A Boeing éppen ezért bejelentette, leghamarabb 2020 közepén, vagyis nagyjából fél év múlva repülhetnek majd újra a 737 MAX-ok. A vállalat arra is ígéretet tett, hogy a vásárlókat és a már meglévő ügyfeleket is tájékoztatni fogja arról, miként haladnak a javítási munkálatokkal.

A legnagyobb kérdés ugyanakkor nem az, hogy mikorra sikerül kijavítani a repülőgép hibáit, hanem az, hogy azoknak a légitársaságoknak, amelyek ilyen típussal (is) repülnek, mekkora kártérítést kell majd a Boeingtől kapniuk a 737 MAX-ok kiesése miatt. Nem mellesleg pedig: ki fog majd megbízni a 737 MAX-okban az etióp és az indonéz légitársaság tragédiája után?

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Tízen ünnepeltek meg egy születésnapot, mindenki elkapta a koronavírust és ketten meghaltak

Tízen ünnepeltek meg egy születésnapot, mindenki elkapta a koronavírust és ketten meghaltak

The New York Times: Sokkal több orosz halt meg koronavírusban, mint amennyit elismernek

The New York Times: Sokkal több orosz halt meg koronavírusban, mint amennyit elismernek

Alig, hogy üzembe helyezték, máris üzemzavar történt az új iráni urándúsítóban

Alig, hogy üzembe helyezték, máris üzemzavar történt az új iráni urándúsítóban