Gécs Dániel
Gécs Dániel
Tetszett a cikk?

Nem csak hatalmas ugrásairól volt híres a 41 éves korában elhunyt Kobe Bryant. A kosárlegenda, amikor csak tehette, privát helikopterével közlekedett. A technikai adatok alapján igen biztonságosnak számító géptípus nem olcsó játékszer.

Rokonok, barátok, celebek és a nemzetközi sportvilág gyászolja a tragikus körülmények közt elhunyt Kobe Bryant kosárlabdázót. A 41 éves NBA-legenda helyi idő szerint vasárnap délelőtt egy domboldalnak csapódott helikopterével a Los Angeles környéki Calabasas mellett. A tragédiában kilencen vesztették életüket, köztük Byrant és 13 esztendős lánya.

Noha a baleset pontos körülményeiről egyelőre a hatóságok sem tudnak sokat, az biztosra vehető, hogy Bryanték rossz időben keltek útra. Vasárnap délelőtt annyira sűrű köd lepte el Los Angeles környékét, hogy a helyi rendőrség gépeit sem engedték felszállni. A minden idők egyik legnagyobb kosarasát szállító Sikorsky S–76B viszont a levegőbe emelkedett.

Ilyen géppel repült Kobe Bryant is.
©

A helikopter, amellyel utaztak, kifejezetten biztonságos eszköznek számít. A különböző források által – vélhetően felszereltségtől is függő – 8-13 milliós dollárosra becsült árát nem csupán kényelmessége indokolja: ahogy a Business Insider felidézi összeállításában, az S–76-os helikoptereket még légi mentésre és VIP-utasok számára is ajánlja a gyártó.

A Sikorsky repülőit jó néhány évig az amerikai Sikorsky Aircraft Corporation rakta össze, de a vállalatot 2015 novemberében bekebelezte a piacon majdnem egyeduralkodó, szintén amerikai Lockheed Martin. Az S-es kategóriájú Sikorsky-gépek 1924 óta készülnek. Az S–76 típus első darabja 1977-ben emelkedett a levegőbe. Bryant N72EX lajstrom alatt repülő gépét 1991-ben gyártották. Két turbótengelyes motor hajtja, maximális sebessége 287 km/óra.

A helikopter továbbfejlesztett földközelség jelzővel rendelkezik (Enchanced Ground Proximity Warning System, röviden EGPWS), de a fedélzeti körülményeket folyamatosan ellenőrző rendszert is kapott. A pilóták egymás közt HUMS-ként hivatkoznak erre (Health and Usage Monitoring System), és az egyik legfontosabb műszernek tartják.

A HUMS rögzíti a helikopterek rendszereinek és alkatrészeinek állapotát, emellett képes a hibák vagy azok jelzéseinek korai észlelésére is, mielőtt azoknak közvetlen hatása lenne a működésre. A fedélzeti berendezés egy úgynevezett PCMCIA (Personal Computer Memory Card International Association) kártyán tárolja az adatokat. A hordozható számítógépekben is előforduló egység globális helymeghatározásra és üzenetküldésre is alkalmas.

©

A kártyán lévő adatokat egy-egy repülés után letöltik, majd az információkat egy számítógépen elemzik. A rendszert először az 1990-es évek elején telepítették. Alkalmazása a szakértők szerint mind a biztonság, mind a megbízhatóság jelentős javulását eredményezte.

Egy tipikus HUMS-rendszer érzékelőket használ, amelyeket a repülőgép keretén eloszlatva egy adatrögzítő és -tároló eszközhöz, jellemzően egy központi számítógéphez kapcsolnak. Különösen fontos a rögzített adatok alakulásának nyomon követése, hiszen ez teszi lehetővé a szakembereknek, hogy meghatározzák, a légi járműben vannak-e (vagy kialakulnak-e) olyan hibák, melyeket orvosolni kell.

Az első adatok alapján Bryanték gépével ilyesmi nem fordult elő, a baleset pedig vélhetően a pilóta figyelmetlensége és a rossz időjárás számlájára írható.

Bryant gyakori utasnak számított, ugyanis, amikor csak tehette, helikopterrel tette meg útjait. A legtöbb meccsére is privát gépével ment, sőt olyan is előfordult, hogy sérült csapattársát vitette így kórházba. A sportoló egy korábbi interjúban még ki is emelte, hogy a szakértői visszajelzések győzték meg, hogy egy Sikorsky S–76-ost válasszon, a típus ugyanis nagyon jó repülési és biztonsági mutatókkal rendelkezik.

A repülő külsőre egy átlagos polgári helikopternek tűnik, de annál sokkal nagyobb, így akár két pilóta is ülhet benne. A modell akkor lett igazán ismert, amikor II. Erzsébet királynőt szállították vele.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
LMP: A miniszterelnök Petry Zsolttal foglalkozik, miközben százezreket hagyott magára

LMP: A miniszterelnök Petry Zsolttal foglalkozik, miközben százezreket hagyott magára

Bűnbakok a magyar kormány szemében, de az EU szabadságzónát kínál a melegeknek

Bűnbakok a magyar kormány szemében, de az EU szabadságzónát kínál a melegeknek

Véget ért a szükségállapot Csehországban

Véget ért a szükségállapot Csehországban