szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Európai Űrügynökség (ESA) az Airbust bízta meg, hogy megépítse az amerikai Orion űrkapszula harmadik kiszolgáló modulját. Az egységet arra használják majd, hogy mintegy öt évtizednyi kihagyás után, az Artemis III misszió keretében ismét űrhajósokat juttathassanak a Holdra. A megállapodás értéke mintegy 250 millió dollár.

Az Orion első, űrhajós nélküli tesztrepülésére 2021-ben kerül sor. A következő lépésben, az Artemis II program keretében már űrhajósok kerülik meg a Holdat, és térnek vissza a Földre. Az Európai Kiszolgáló Modul (European Service Module, ESM) biztosítja majd a hajtóanyagot, a szükséges energiát, valamint a levegőt és a vizet az űrhajósok számára.

©

Egy ESM húszezernél is több alkatrészből áll: elektromos berendezésekből, hajtóművekből, napelemekből, üzemanyag-tartályokból, az űrhajósok ellátásáért felelős kellékekből, valamint egy 12 kilométer hosszú kábelből.

Az első kiszolgáló modult a gyártó 2018 novemberében szállította le a NASA-nak – akkor fotókat is közöltünk róla –, ezt azóta már össze is építették a személyzeti modullal. A teljesen integrált űrhajó már befejezte a hővákuum-tesztelést a NASA ohiói központjában, és visszatért a Kennedy Űrközpontba, Floridába. A második modult jelenleg Brémában teszteli az Airbus, ezt a tervek szerint 2021 első felében fogják leszállítani.

©

A modulok kidolgozása és építése során az Airbus azokat a tapasztalatait is felhasználta, melyeket az ESA automatizált szállítójárművének építése során szerzett – olvasható a francia gyártó csütörtöki közleményében. Ez a jármű szállította a Nemzetközi Űrállomásra a teszteszközöket, az alkatrészeket, az ételt, a levegőt, a vizet és az üzemanyagot.

[Apollo-17: 47 év után felnyitották a NASA Holdról származó mintáját]

A modul hengeralakú, átmérője és magassága kb. 4 méter. Négy napeleme két háztartás számára elegendő energiát termel. A szervizmodul 8,6 tonna üzemanyaga képes egy fő hajtóművet és 32 kisebb segédmotort táplálni. Az ESM súlya mintegy 13 tonna. Amellett, hogy az Orion űrhajó fő meghajtórendszeréért felelős, a keringési manőverezés és a helyzetvezérlés is a feladata. Ezenkívül biztosítja a személyzet számára az élet fenntartásához szükséges vizet és az oxigént, és felel a hőszabályozásért.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Soron kívüli vizsgálatot rendelt el az Állami Számvevőszék a DK-nál

Soron kívüli vizsgálatot rendelt el az Állami Számvevőszék a DK-nál

Nem áll meg az élelmiszerek drágulása – itt az új inflációs adatok

Nem áll meg az élelmiszerek drágulása – itt az új inflációs adatok

Soha nem volt még olyan meleg júniusban a szibériai sarkvidéken, mint most

Soha nem volt még olyan meleg júniusban a szibériai sarkvidéken, mint most