Az Orion első, űrhajós nélküli tesztrepülésére 2021-ben kerül sor. A következő lépésben, az Artemis II program keretében már űrhajósok kerülik meg a Holdat, és térnek vissza a Földre. Az Európai Kiszolgáló Modul (European Service Module, ESM) biztosítja majd a hajtóanyagot, a szükséges energiát, valamint a levegőt és a vizet az űrhajósok számára.

Egy ESM húszezernél is több alkatrészből áll: elektromos berendezésekből, hajtóművekből, napelemekből, üzemanyag-tartályokból, az űrhajósok ellátásáért felelős kellékekből, valamint egy 12 kilométer hosszú kábelből.
Az első kiszolgáló modult a gyártó 2018 novemberében szállította le a NASA-nak – akkor fotókat is közöltünk róla –, ezt azóta már össze is építették a személyzeti modullal. A teljesen integrált űrhajó már befejezte a hővákuum-tesztelést a NASA ohiói központjában, és visszatért a Kennedy Űrközpontba, Floridába. A második modult jelenleg Brémában teszteli az Airbus, ezt a tervek szerint 2021 első felében fogják leszállítani.

A modulok kidolgozása és építése során az Airbus azokat a tapasztalatait is felhasználta, melyeket az ESA automatizált szállítójárművének építése során szerzett – olvasható a francia gyártó csütörtöki közleményében. Ez a jármű szállította a Nemzetközi Űrállomásra a teszteszközöket, az alkatrészeket, az ételt, a levegőt, a vizet és az üzemanyagot.
[Apollo-17: 47 év után felnyitották a NASA Holdról származó mintáját]
A modul hengeralakú, átmérője és magassága kb. 4 méter. Négy napeleme két háztartás számára elegendő energiát termel. A szervizmodul 8,6 tonna üzemanyaga képes egy fő hajtóművet és 32 kisebb segédmotort táplálni. Az ESM súlya mintegy 13 tonna. Amellett, hogy az Orion űrhajó fő meghajtórendszeréért felelős, a keringési manőverezés és a helyzetvezérlés is a feladata. Ezenkívül biztosítja a személyzet számára az élet fenntartásához szükséges vizet és az oxigént, és felel a hőszabályozásért.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.