szerző:
Tetszett a cikk?

Utasból egyelőre legfeljebb csak márciushoz, áprilishoz képest van sok, ettől függetlenül a fejlesztések szakadatlanul folynak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Így például hamarosan már semmit sem kell majd kiszedni a kézipoggyászból a biztonsági ellenőrzéskor.

Hétfőn reggel 8-kor értünk ki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér parkolójába, ahol ez a látvány vetítette előre, hogy milyen "zsúfoltságra" lehet számítani az épületen belül:

László Ferenc

Belül körülbelül ilyen utasforgalommal találkoztunk reggel, de a délelőtti órákban azért ehhez képest kicsit felpezsdült az élet:

László Ferenc

Mint megtudtuk, a koronavírus-járvány hazai csúcspontján 99,9 százalékkal csökkent a reptér utasforgalma, a forgalom nagy részét ekkor a teherszállító repülők tették ki. Mára a helyzet olyan szinten normalizálódott, hogy a hazai piacot uraló fapados szolgáltató, a Wizz Air menetrendszerinti járatainak mintegy 60 százaléka közlekedik. Azonban sok gép messze nem teljes kihasználtsággal repül, így fordulhat elő, hogy a repülőtér utasforgalma jelenleg mintegy 6 százaléka a tavaly ilyenkorinak.

A Budapest Airport mindent megtesz annak érdekében, hogy az utasoknak ne kelljen aggódniuk a fertőzésveszély miatt – tájékoztatott a vállalat a hétfői sajtóbejáráson. Az önkiszolgáló zónában jelentősen megnövelték a címkenyomtatók számát, és amikor nagyon kevés az utas, akkor a távolságtartás jegyében csak minden második automata működik. Nemcsak az automaták között, hanem a repülőtér számos különböző pontján kézfertőtlenítő pontokat helyeztek üzembe.

László Ferenc

A biztonsági ellenőrzés során használatos tálcákat időről időre antibakteriális bevonattal látják el. Még a járvány előtti fejlesztés, hogy a tálcák méretét megnövelték, és az átvilágításhoz már nem szükséges kivenni a kézipoggyászból a laptopokat, a fényképezőgépeket és egyéb elektronikus berendezéseket.

Ottjártunkkor éppen egy újabb berendezést helyeztek üzembe, mely lehetővé teszi, hogy a hátizsákból vagy a kisbőröndből már semmit se kelljen kivenni.

Hamarosan a kis folyadékos fiolákat sem kell majd kipakolni a biztonsági ellenőrzés során.

Ez, az egyéb fejlesztésekkel együtt, jelentősen lerövidítheti a sorban állást.

László Ferenc

A kapuk közelében folyamatos fertőtlenítést végeznek, és a közösségi távolságtartás jegyében minden második ülést szalaggal tettek használaton kívülivé. A sokak által egyszerűen csak "karámnak" nevezett fapados beszállási megoldás immár a múlté, az új 1-es móló első részét januárban adták át, a második fejlesztési fázison pedig éppen ottjártunkkor végezték el az utolsó simításokat.

A használatbavételi engedélyre váró új résszel együtt az 1-es móló 11 500 négyzetméteres alapterületen várja az utasokat, akik 2 500 ülést és közel 600 USB-töltőaljzatot vehetnek igénybe. A magas belterű, hűtött/fűtött új mólón mosdókat és ivókutakat is találni, ezenkívül pedig ingyenes wifi szolgáltatást is elérhető a tágas várócsarnokokban. A 33 millió euróból finanszírozott létesítmény hat buszos és nyolc gyalogos beszállítókapuval rendelkezik.

László Ferenc
László Ferenc

16,9 millió euróból modernizálják és bővítik a SkyCourt alatti csomagosztályozó és -szállítórendszert, melynek köszönhetően a repülőtér csomagkezelő kapacitása a másfélszeresére nő.

A csomagosztályozó rendszer várhatóan augusztus elejére készül el és szeptember elején üzembe fogják helyezni azt az új röntgenes átvilágító megoldást, melynek révén a kezelőszemélyzet 3D-ben vizsgálhatja át a feladott csomagokat. Ennek bevezetése 2022-től minden repülőtéren kötelező lesz, Ferihegy elébe megy a dolgoknak.

László Ferenc

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren két sólymot is foglalkoztatnak, az ő feladatuk a kisebb madarak elriasztása, azok ugyanis komoly károkat okozhatnak a le- és felszálló repülőgépekben. Ezenkívül két hangkeltő berendezést is használnak az üzemeltetők, ezek a gépek időről időre automatizált módon durrogással riasztják el a betévedő állatokat.

Az utasszállító buszok egy részét ideje lenne lecserélni, nem egynek többször átfordult már a kilométerórája. Jó szolgálatot tennének a halkan suhanó és dízelfüsttől mentes elektromos buszok, ezek ára azonban igen magas, és mivel a Malév kiszolgáló cége, a Malév GH Zrt. nemrégiben felszámolás alá került, jelenleg sok egyéb kérdés is megválaszolásra vár.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!