szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Utasból egyelőre legfeljebb csak márciushoz, áprilishoz képest van sok, ettől függetlenül a fejlesztések szakadatlanul folynak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Így például hamarosan már semmit sem kell majd kiszedni a kézipoggyászból a biztonsági ellenőrzéskor.

Hétfőn reggel 8-kor értünk ki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér parkolójába, ahol ez a látvány vetítette előre, hogy milyen "zsúfoltságra" lehet számítani az épületen belül:

©

Belül körülbelül ilyen utasforgalommal találkoztunk reggel, de a délelőtti órákban azért ehhez képest kicsit felpezsdült az élet:

©

Mint megtudtuk, a koronavírus-járvány hazai csúcspontján 99,9 százalékkal csökkent a reptér utasforgalma, a forgalom nagy részét ekkor a teherszállító repülők tették ki. Mára a helyzet olyan szinten normalizálódott, hogy a hazai piacot uraló fapados szolgáltató, a Wizz Air menetrendszerinti járatainak mintegy 60 százaléka közlekedik. Azonban sok gép messze nem teljes kihasználtsággal repül, így fordulhat elő, hogy a repülőtér utasforgalma jelenleg mintegy 6 százaléka a tavaly ilyenkorinak.

A Budapest Airport mindent megtesz annak érdekében, hogy az utasoknak ne kelljen aggódniuk a fertőzésveszély miatt – tájékoztatott a vállalat a hétfői sajtóbejáráson. Az önkiszolgáló zónában jelentősen megnövelték a címkenyomtatók számát, és amikor nagyon kevés az utas, akkor a távolságtartás jegyében csak minden második automata működik. Nemcsak az automaták között, hanem a repülőtér számos különböző pontján kézfertőtlenítő pontokat helyeztek üzembe.

©

A biztonsági ellenőrzés során használatos tálcákat időről időre antibakteriális bevonattal látják el. Még a járvány előtti fejlesztés, hogy a tálcák méretét megnövelték, és az átvilágításhoz már nem szükséges kivenni a kézipoggyászból a laptopokat, a fényképezőgépeket és egyéb elektronikus berendezéseket.

Ottjártunkkor éppen egy újabb berendezést helyeztek üzembe, mely lehetővé teszi, hogy a hátizsákból vagy a kisbőröndből már semmit se kelljen kivenni.

Hamarosan a kis folyadékos fiolákat sem kell majd kipakolni a biztonsági ellenőrzés során.

Ez, az egyéb fejlesztésekkel együtt, jelentősen lerövidítheti a sorban állást.

©

A kapuk közelében folyamatos fertőtlenítést végeznek, és a közösségi távolságtartás jegyében minden második ülést szalaggal tettek használaton kívülivé. A sokak által egyszerűen csak "karámnak" nevezett fapados beszállási megoldás immár a múlté, az új 1-es móló első részét januárban adták át, a második fejlesztési fázison pedig éppen ottjártunkkor végezték el az utolsó simításokat.

A használatbavételi engedélyre váró új résszel együtt az 1-es móló 11 500 négyzetméteres alapterületen várja az utasokat, akik 2 500 ülést és közel 600 USB-töltőaljzatot vehetnek igénybe. A magas belterű, hűtött/fűtött új mólón mosdókat és ivókutakat is találni, ezenkívül pedig ingyenes wifi szolgáltatást is elérhető a tágas várócsarnokokban. A 33 millió euróból finanszírozott létesítmény hat buszos és nyolc gyalogos beszállítókapuval rendelkezik.

©
©

16,9 millió euróból modernizálják és bővítik a SkyCourt alatti csomagosztályozó és -szállítórendszert, melynek köszönhetően a repülőtér csomagkezelő kapacitása a másfélszeresére nő.

A csomagosztályozó rendszer várhatóan augusztus elejére készül el és szeptember elején üzembe fogják helyezni azt az új röntgenes átvilágító megoldást, melynek révén a kezelőszemélyzet 3D-ben vizsgálhatja át a feladott csomagokat. Ennek bevezetése 2022-től minden repülőtéren kötelező lesz, Ferihegy elébe megy a dolgoknak.

©

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren két sólymot is foglalkoztatnak, az ő feladatuk a kisebb madarak elriasztása, azok ugyanis komoly károkat okozhatnak a le- és felszálló repülőgépekben. Ezenkívül két hangkeltő berendezést is használnak az üzemeltetők, ezek a gépek időről időre automatizált módon durrogással riasztják el a betévedő állatokat.

Az utasszállító buszok egy részét ideje lenne lecserélni, nem egynek többször átfordult már a kilométerórája. Jó szolgálatot tennének a halkan suhanó és dízelfüsttől mentes elektromos buszok, ezek ára azonban igen magas, és mivel a Malév kiszolgáló cége, a Malév GH Zrt. nemrégiben felszámolás alá került, jelenleg sok egyéb kérdés is megválaszolásra vár.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
"Mindenki azt várja most, hogy az SZFE megdönti a rendszert" - Upor László a HVG Teraszon

"Mindenki azt várja most, hogy az SZFE megdönti a rendszert" - Upor László a HVG Teraszon

Már több mint tízmilliárdszor telepítették ezt az androidos appot

Már több mint tízmilliárdszor telepítették ezt az androidos appot

Jó hír jött a Microsoft első androidos telefonjáról

Jó hír jött a Microsoft első androidos telefonjáról