A tudósok szerint a P172 18 kódnévvel illetett kvazár – vagyis egy csillagszerűnek tűnő rádióforrás – abból a korból származik, amikor a világegyetem 780 millió éves volt.

Felfedezték a fiatal univerzum eddig ismert legtávolabbi rádióforrását. Ez a jelentős rádiókibocsátással rendelkező kvazár abból a korból származik, amikor a világegyetem 780 millió éves volt – közölte hétfőn a Max Planck Csillagászati Intézet (MPIA). Így ez a kvazár betekintést enged a 13,8 milliárd éve keletkezett univerzum korai időszakába.

Az MPIA és az Európai Déli Obszervatórium (ESO) munkatársai különböző teleszkópok segítségével fedezték fel a P172 18 jelű kvazárt. A tudósok felfedezésükről a The Astrophysical Journal című tudományos lapban számoltak be.

Illusztráció.

A kvazárok nagyon nagy távolságban lévő csillagszerű rádióforrások, általában távoli galaxisok aktív magjai, közepükben hatalmas energiaforrás, egy fekete lyuk van. Bár már 1963-ban felfedezték őket a rádióhullámok mérése révén, az ismert kazároknak csupán 10 százaléka olyan, amely rádiófrekvencián különösen fényesen világít.

A csillagászok azt igyekeznek kideríteni, mivel magyarázható ez a kis arány és hogy ez vajon a korai kozmikus korszakokat jellemzi-e.

A P172 18 az egyik leggyorsabban növekvő fekete lyuk, mely mintegy 580-szor annyi energiát bocsát ki, mint a teljes Tejútrendszer. Az ilyen távoli "rádió-hangos" kvazárok kiemelt jelentőséggel bírnak a kora univerzum nagy tömegű galaxisai és fekete lyukai keletkezésének és fejlődésének vizsgálatában.

Segítségül hívták a tudósok a szuperszámítógépeket, 25 ezer szupermasszív fekete lyukról készítettek térképet

A holland Leideni Egyetem tudósai még csak az északi égbolt 4 százalékát térképezték fel, de máris 25 ezer szupermasszív fekete lyukat tettek láthatóvá.

"Nagyon izgalmasnak találom új fekete lyukak felfedezését és hogy újabb lépéssel közelebb jutunk az eredeti univerzum keletkezésének megértéséhez" – mondta Chiara Mazzucchelli, az ESO chilei munkatársa. AZ MPIA asztrofizikusainak csapatát Mazzucchelli és kollégája, Eduardo Banados vezette.

Olaszországban április 26-tól újraindul a tantermi oktatás és nyitnak a teraszok