szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A passzív, beépített ittasságfelismerő rendszerek segítségével csökkenthető lenne a balesetek, és így a tragédiák száma is – vélik az amerikai közlekedésbiztonsági testületnél (NTSB).

Az autógyártók már évek óta alkalmaznak olyan technikai megoldásokat, amik a sofőr és az utasok biztonságát fokozzák. Egy hosszabb ideje fennálló problémára azonban továbbra sem sikerült megnyugtató megoldást találni: ez az ittas vezetés, ami miatt az Egyesült Államokban csak 2019-ben 10 142 halálos baleset történt.

Részben ezért is kezdett ötletelésbe az amerikai közlekedésbiztonsági testület (NTSB), és nemrég elő is álltak egy szerintük hatékonynak látszó lehetőséggel: úgy vélik, minden új típusú autót beépített alkoholszondával kellene ellátni, ami a mögöttes rendszernek köszönhetően a jármű indítását is lehetetlenné tenné, ha a sofőr igazoltan túl sokat ivott.

Ahogy az Ars Technica is rámutatott: az NTSB azután kezdte kidolgozni a fenti paramétereket, hogy lezárult egy összesen kilenc ember halálával végződő autóbaleset vizsgálata. A 2021 januárjában, a kaliforniai Avenal közelében történt tragédiában

hét gyermek is életét vesztette.

A balesetet az eljáró hatóság szerint egy másik sofőr erős ittassága okozta: a férfi egy SUV-val haladt a 33-as úton, ráadásul a megengedettnél gyorsabban; ezután csapódott bele a gyerekeket szállító járműbe, mert állapota okán képtelen volt a biztonságos haladásra.

Nem egyszerű

Ugyanakkor az NTSB egymaga nem tud olyan szabályt bevezetni, ami kötelezővé teheti az alkoholos befolyáltságot mérő rendszerek autóban való alkalmazását. Ehhez szerintük az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) közreműködésére van szükség – a szervezet egy tavaly elfogadott törvény miatt pedig köteles megvizsgálni, hogy az olyan lehetőségek, mint az NTSB ötlete is, megvalósíthatók-e.

Az NTSB úgy véli, hogy az ittas emberek ítélőképessége nagyon gyakran korlátozott, így pedig fokozott kockázatvállalásra hajlamosak. Ezért olyan beavatkozásokra van szükség, amik nem igénylik a befolyásolt vezetők döntéshozatali képességét. Ebben jelenthetnének előrelépést „a járműbe integrált passzív alkoholérzékelő technológiák”. E megoldások fejlesztése azonban kimondottan lassú, így további intézkedésekre van szükség – érveltek az NTSB illetékesei.

Az Ars Technica szerint egy megoldás már most is létezik, igaz, még egyáltalán nincs kész: ez az Alcohol Detection System, ami képes érzékelni, ha a vezető egy bizonyos szintet meghaladó véralkohol-koncentrációval rendelkezik. Ilyen helyzetben a rendszer egyszerűen megakadályozza az autó mozgását.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!