szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Amerikai kutatók érdekes következtetésre jutottak: ha a dohányzásról leszoktatni kívánó kampányok a hála érzését próbálnák kiváltani, akkor sikeresebbek lehetnének, mint a mostani szlogenek, amik elszomorítók.

Bár a korábbi átfogó kutatások arra a következtetésre jutottak, hogy a pozitív érzelmek nincsenek hatással a dohányzásellenes kampányok során, a Harvard Egyetem kutatói olyan eredményekről számoltak be, amelyek szerint a hála érzésének felkeltése a dohányosokban csökkenti a szenvedélyüket, és hozzájárul ahhoz, hogy maguk is tegyenek azért, hogy leszokjanak a cigiről.

Korábban inkább negatív érzelmek keltésével próbáltak a dohányosokra hatni, azonban a kutatók inkább a pozitív érzelmek közvetítésének hatásával foglalkoztak. Az Egyesült Államokban végzett reprezentatív felmérésekből és egy globális minta elemzéséből azt szűrték le, hogy összefüggés mutatható ki a magasabb szintű hála és a dohányzás kisebb valószínűsége között, még akkor is, ha figyelembe vették a dohányzás egyéb mozgatórugóit.

Kísérleti vizsgálatokkal is igazolták az okozati összefüggést. Míg a hála érzésének előidézése a dohányzó felnőttekben csökkentette a dohányzás iránti vágyukat, az együttérzés vagy a szomorúság érzésének kiváltása nem járt hasonló eredménnyel. Érdekes adalék, hogy a hála előidézése hozzájárult ahhoz, hogy a résztvevők jelentkezzenek egy online tanfolyamra, amely segítette a leszokást.

Sokkoló videó: ez a különbség egy dohányos és egy nem dohányos tüdeje között

Ha megnézi az alábbi néhány másodpercet, talán nem kell majd magyarázni, miért írtuk a címbe a “sokkoló” kifejezést.

A szakemberek szerint az eredményeik segíthetnek abban, hogy az érintettek újragondolják a dohányzásellenes kampányok üzeneteit. A mostaniak ugyanis elsősorban együttérzést, részvétet és szomorúságot váltanak ki, és ezek az érzések nem igazán tudják befolyásolni a dohányzáshoz való hozzáállást. Sőt, a szomorúság érzete valójában növeli a vágyat a cigaretta után.

De miért lehet ilyen hatása a hálának? A kutatók ezt azzal magyarázzák, hogy a hála különlegessége az, hogy eltérő más pozitív érzelmektől, például a boldogságtól, a reménytől és az együttérzéstől. Nem okoz azonnali jó érzést, viszont jobban összpontosít a hosszú távú érzelmi kielégülésre. Ez az egyedülálló jellegzetessége függhet össze a leszokásra, illetve a leszokási vágyra gyakorolt hatásával. A közegészségügyi üzenetküldő kampányoknak ezért érdemesebb volna a hála érzetére fókuszálni – írják a kutatók a Proceedings of the National Academy of Science folyóiratban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!