szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Könnyen elképzelhető, hogy az Apple éppen olyan terméknek (na jó, azért egy kicsit exkluzívabbnak) szánta kevertvalóság-szemüvegét, a Vision Prót, mint korábban az iPhone-t vagy az Apple Watchot. A neves Apple-szakértő szerint azonban valódi fogyasztói termék helyett egy technológiai bemutatót tett le az asztalra.

A Bloomberg neves Apple-szakértője, Mark Gurman szerint valami hibádzik az Apple sok-sok éven át fejlesztett Vision Pro kevertvalóság szemüvegével, legalábbis, ha a gyártó valóban fogyasztói terméknek szánta azt. Hírlevelében Gurman az iPhone-nal és az Apple Watchcsal (azaz két ikonikus Apple-termékkel) hasonlítja össze a headsetet. Mindkét korábbi terméken volt mit csiszolni annak idején, azonban egyik terméket sem kellett teljesen átdolgozni, az eszközök mai változatai is egészen közel állnak az eredeti elképzeléshez.

A Vision Próval azonban más a helyzet. Az Apple, állítja a szakértő, eszközök sorozatává akarja alakítani ezt a terméket, különböző jellemzőkkel és árkategóriákkal, azonban akad ezzel egy kis gond: nem sziklaszilárd az alap. Azt persze Gurman is elismeri, hogy a Vision Pro csodálatos technológia, különösen, ha videózásról van szó, hiszen bármelyik szobát virtuális mozivá varázsolhatja. Azonban inkább mondható az eszköz technológiai bemutatónak, mint valódi fogyasztói terméknek. Túl nagyok ugyanis a hátrányai ahhoz, hogy valaki Vision Prót használjon számítógép helyett. Egy idő után kényelmetlen a viselése, kevés hozzá a harmadik féltől származó alkalmazás vagy videotartalom, és egyébként is hiányoznak a készülékből a valóban meggyőző egyedi jellemzők. És akkor még ott van az ár, amely sokak számára elérhetetlenné teszi az eszközt.

A Meta egészen más utat követ, és a mixelt valóság területén is csapást mért az Apple-re, elsősorban az új Quest 3S headset árával, amely kevesebb, mint a tizede a Vision Próénak (és valószínűsíthető, hogy az Apple szemüvege nem tízszer jobb nála). Épp a Metának van meg így minden reménye arra, hogy mainstream kategóriává alakítsa a mixelt valóságot. Ráadásul ha az ilyen szemüvegek fő alkalmazási területe a játék és a videonézés lesz, akkor Gurman szerint kérdésessé válik, hogy egyáltalán szükség van-e a Vision Pro kifinomultságára.

De a Meta igazi mesterfogása az Orion AR szemüveg prototípusának a bemutatása volt. Ez az eszköz ugyan még nem áll készen a fogyasztók számára, de talán még mindig ez áll a legközelebb egy praktikus kiterjesztettvalóság-szemüveghez. Az ötlet ebben az esetben az, hogy cserélje le az okostelefonját valamire, amit kényelmesen viselhet az arcán, akár egész nap. Azt persze még a szakértő is elismeri, hogy igazságtalan összehasonlítani egy piacon lévő terméket egy olyannal, ami majd évek múlva kerül kereskedelmi forgalomba, ettől függetlenül a Meta jó úton jár.

Meta

Úgy tűnik, az Apple-nél is tisztában vannak azzal, hogy újra kell gondolniuk az okosszemüveggel kapcsolatos megközelítést, de egyelőre még nincs egyetértés abban, hogyan kellene megtenni ezt. A vállalat Vision termékek csoportja (Vision Products Group) jelenleg néhány különböző alternatívát mérlegel.

Az egyik, hogy a Vision Pro tulajdonképpen változatlan maradna, azonban egy olcsóbb verzióra összpontosítanának. A költségcsökkenést olcsóbb anyagokkal, kissé fejletlenebb belső technológiával és gyengébb minőségű kijelzővel lehetne elérni. Emellett persze elkészítenék az eredeti Vision Pro második generációs változatát is, amelybe már új, fejlettebb chip és a mesterséges intelligencia (Apple Intelligence) is bekerül.

Egy másik elképzelés egy olyan eszközt ír le, amelyből az Apple eltávolítaná a fedélzeti számítógépet és a külső akkumulátort, és sok belső funkciót helyezne át az iPhone-ra. Csökkentené a headset súlyát és a kibocsátott hőt, és az ár leszorítása érdekében lemondana jó pár drága alkatrészről.

Egy olyan termék kifejlesztése is szóba jöhet, amely közelebb áll a Meta Ray-Ban eszközéhez: egy AR nélküli okosszemüveg. Az Apple ehhez felhasználhatja a chipekkel és a hanggal kapcsolatos szakértelmét, valamint a MI-eszközök egyre növekvő gyűjteményét, hogy egy valóban lenyűgöző eszközt készítsen. Van itt egy másik érdekes megoldás is: az Apple az AirPods Pro egy olyan új verzióján dolgozik, amelyik külső kamerákat és MI-t használ a külvilág megértésére és a felhasználó tájékoztatására. Gurman szerint ez lenne lényegében az intelligens szemüveg útja, de valódi szemüveg nélkül.

Megemlíthető Tim Cook vezérigazgató álma is, egy olyan AR szemüveg, amelyik nagy teljesítményű lencsékkel, akku-rendszerrel, fedélzeti számítógéppel, kamerákkal, szemkövetéssel és egyéb beépített alkatrészekkel rendelkezik, és mindez egy normál méretű és súlyú szemüvegbe lenne integrálva. Az Apple korábban leállította egy ilyen termék fejlesztését, ugyanis még a tech-óriás számára is túl nagy kihívás volt.

Akár így, akár úgy, az Apple-nek fel kell gyorsítania a munkáját, ellenkező esetben azt kockáztatja, hogy elveszít egy olyan termékkategóriát, ami megváltoztathatja a felhasználók technológiahasználatát. Abból a pénzből, ami az iPhone-okból bejött és bejön a vállalatnak, megengedhetnek néhány bukást, de hosszú távon a cég egészsége azon múlik, hogy sikerül-e a versenytársak előtt kisajátítani az innováció következő szakaszát – zárja a hírlevelét Mark Gurman.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!