szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nincs Magyarországon lobbitörvény, ma csak ellenőrizetlenül és átláthatatlanul lehet lobbizni hazánkban, ezért esély sincs arra, hogy kiderüljön: melyik megállapodás sorsa dőlt el egy focimeccs VIP-páholyában, és melyik a kormány valamelyik keleti üzleti delegációjában a Transparency International szerint. A stratégiai megállapodások rendszere emellett ugyan nem ördögtől való, de a gyakorlat szerint a dokumentumok semmire sem kötelezik a feleket. A civil szervezet leginkább azt kifogásolja, hogy teljesen átláthatatlan, melyik céggel milyen megfontolások alapján szerződik a kormány.

Egy európai uniós, 19 országra kiterjedő program részeként a Transparency International (TI) Magyarországon is felmérte a lobbiszabályozás helyzetét. Illetve csak mérte volna, ha egyáltalán lenne ilyen nálunk. Lobbitörvény ugyanis csak 2006 és 2010 között volt, de hatékonyan akkor sem töltötte be a feladatát, a végrehajtása gyakorlatilag eredménytelen volt. 2010 után már csak a jogalkotásra közvetlenül hatással lévő tevékenységet fedi le jogszabály, ám a TI szerint például a trafiktörvény körüli anomáliák is azt mutatják, hogy gyakran még ezt sem tartják be.

A szabályozás szinte teljes hiányában ezért a TI felmérése jobb híján a kormány és a vállalatok között kötött stratégiai megállapodások szerepére koncentrált. Az eredmény így is siralmasnak mondható "Ma csak ellenőrizetlenül és átláthatatlanul lehet lobbizni, ezért esély sincs arra, hogy kiderüljön: melyik megállapodás sorsa dőlt el egy focimeccs VIP-páholyában, és melyik a kormány valamelyik keleti üzleti delegációjában" – mondja Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója.

A felmérés arra mutat rá, hogy a stratégiai megállapodások rendszere a kormány és a vállalatok közötti kapcsolattartás megszokott formájának helyettesítője lett, miután a felek között 2012-re szinte teljesen megszűnt a kommunikáció. A stratégiai szövetségesek rendszere ennek a mélypontnak a normalizálására tett kísérletként értékelhető. A kormány azért hozta létre ezt a mechanizmust, hogy kiválassza, és az országban maradásra bírja a számára "jó multikat", a cégek pedig azért mentek bele a játékba, hogy mérsékelni próbálják a politika által teremtett óriási bizonytalanságot.

A TI szerint a stratégiai megállapodások rendszere ugyan nem ördögtől való, de a gyakorlat szerint a dokumentumok semmire sem kötelezik a feleket. A civil szervezet leginkább azt kifogásolja, hogy teljesen átláthatatlan, melyik céggel milyen megfontolások alapján szerződik a kormány. "Diszkrecionális jellegük révén e megállapodások önkényes különbségtételre alkalmasak a piaci szereplők között" – állapítja meg a tanulmány.

Az adatok szerint az 50 stratégiai szövetséges a magyar export 35 százalékát, és a magánszektorban foglalkoztatottak 8 százalékát képviseli, a szerződések jelentősége a járműgyártásban, az elektronikában és a gyógyszeriparban különösen nagy. Az export növelése a tapasztalatok szerint kimondottan erős kritériuma a szövetségkötésnek. Lobbizási potenciál szempontjából a TI három hazai kategóriát azonosított. A "belső kör" vállalatai olyan közel vannak a tűzhöz, hogy egyáltalán nincs szükségük stratégiai megállapodásokra, lobbizásuk azonban teljesen átláthatatlan, informális. A második csoportot a "büntetettek" alkotják, ide tartoznak például a szolgáltató szektor cégei és a bankok, amelyeknek esélye sincs stratégiai partnerré válni. A harmadik csoportot alkotják a stratégiai szövetséges cégek. Utóbbiak a felmérés szerint arról számoltak be, hogy a szövetségkötés után érdemben javult a politikai döntéshozókkal való kommunikáció minősége és eredményessége. Vagyis ezek a cégek azok, amelyek – a belső kör mellett – a kialakult magyar helyzetben egyáltalán képesek valamilyen lobbitevékenység kifejtésére. Ennek színtere és módszere azonban általában nem az Európában megszokott minták szerint alakul.

Ahogy a TI felmérésében például egy multinacionális nagyvállalat menedzsere rámutatott, bizonyos vállalatok reménytelenül keresik a kormánytagokkal való találkozási lehetőségeket, ezért jelentkeznek például üzleti delegációkba, és ezért járnak rendszeresen a magyar első osztály unalmas focimeccseire. Egy másik nyilatkozó pedig azt fejtette ki, hogy néhány vállalat rendszeresen megrendeléseket ad olyan kutatóközpontoknak, amelyek állami tulajdonban vannak, vagy közeli kapcsolatokat ápolnak a kormánnyal, abban a reményben, hogy így legalább részt vehet azok belső vitáiban, ahol közel férkőzhetnek a döntéshozókhoz.

Marad a kormányzati informatika miniszteri biztosa, de most már pénzt kap a munkájáért

Marad a kormányzati informatika miniszteri biztosa, de most már pénzt kap a munkájáért

Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója

Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója

Trump magasról tesz arra, hogy vámháborúból lett már gazdasági világválság, és igazi háború is

Trump magasról tesz arra, hogy vámháborúból lett már gazdasági világválság, és igazi háború is

Beszáll az állam Gobbi Hilda villájának a felújításába

Beszáll az állam Gobbi Hilda villájának a felújításába