Sokezer liter tej mehet tönkre, ha nem elég stabil a rendszer – a sajtgyártáshoz is kell internet
Két szekszárdi kötődésű cég, akik fontos szereplői saját régiójuk gazdasági életének. Több évtizedre visszanyúló szakmai együttműködés, amely az új fejlesztések kapcsán is szavatolja a további sikereket. A sokak által ismert Tolle-termékeket gyártó TOLNATEJ Zrt. és a TARR Kft. Business üzletágának közös projektje jó példa arra, hogy a helyi partnerek közötti együttműködés révén is létrejöhet olyan eredmény, amely a következő évtizedek elvárásainak is képes megfelelni.
A kelet-közép európai régió legnagyobb félkeménysajt-üzeme idén éppen 40 éves gyárát fejlesztette tovább és szervezte újra annak működését egy helyi partnerrel, a TARR Kft.-vel karöltve. Tarr János, a telekommunikációs cég ügyvezetője elmondta, hogy számukra ez a projekt kiváló referencia és fontos mérföldkő is egyben: a TARR Business 5000 vállalati ügyfelet szolgál ki, de készen áll rá, hogy ezt a kört tovább bővítse.
Egy helyi sikertörténet
A TARR Kft., valamint a TOLNATEJ Zrt. szakmai együttműködésének kezdete az optikai gerinchálózat kiépítéséhez köthető. A szekszárdi ipari parkban a széles körben ismert élelmiszeripari vállalat internet- és telefonkapcsolat kiépítését a helyi telekommunikációs cég végezte. „Szakmai kapcsolatunk a 2000-es évek elején indult – idézi fel TOLNATEJ Zrt. vezérigazgatója, Koller Attila –, az üzembe a helyi távközlési szolgáltató vezette be az internetet és modernizálta a telefonos hálózatot is. Ezek után egyértelmű volt, hogy a jövőbeni fejlesztésekhez kapcsolódó, üzleti kommunikációs hálózat kiépítésére is őket kérjük majd fel, az új csarnokban így már a Tarr Business üzletág égisze alatt épült ki az új infrastruktúra.”
De mi a legfontosabb egy ilyen rendszer kiépítésénél? Tarr János kérdésünkre elmondta, hogy amennyiben a meglévő épületekben lévő hálózat megbízható, bővíthető és időtálló, akkor az abba való illeszthetőség egy fontos kritérium a további fejlesztések megtervezésénél. A telekommunikációs szakember kiemelte, hogy a kiépített új rendszeren a komplett IP-alapú hálózat minden része üzemel. Ez egyszerre jelenti belső és a vendég WIFI-hálózatot, a beléptetőrendszert, a kamerahálózatot, de ide sorolható az eszközök menedzsment-hálózata vagy a gépek közötti IP-kommunikáció is. „Amikor ott van sokezer liter tej a tartályokban, kevés nagyobb baj történhet annál, minthogy leáll az internetszolgáltatás, vagy belső hálózati hiba miatt a feldolgozás. Már a tervezés során azon dolgoztunk, hogy az üzemben elegendő számú kamera, végpont és szünetmentes rendszer garantálja a működés folyamatosságát” – mutatott rá Tarr János.
Egy ekkora, 8000 négyzetméteres, és kifejezetten nagy belmagasságú csarnok már csak a méretei miatt is több kihívást tartogatott egy új rendszer kiépítésekor. Az informatikai megoldások között az egyes elosztószekrények közötti redundáns, akár a 25 Gbit-es sebességre is képes IP-hálózatot építettek fel, de az egyes hozzáférési pontok is képesek akár Gbit sebességű, vezeték nélküli kapcsolatra is. „Az egész projekt tervezése két hónapot vett igénybe, és körülbelül ugyanennyi idő volt maga a kivitelezés is” – mondta a Tarr Kft. ügyvezetője. Fontos volt, hogy mindez idő alatt a termelés folyamatossága és a zökkenőmentes működés is biztosítva legyen: „ezt a villamos és optikai redundanciával tudtuk elérni, amit a létesítményen belül egy optikai gyűrűbe illesztettünk, így csarnokban állandóan biztosított a gyártás folyamatossága.”
Mi volt legnagyobb különbség a fejlesztés előtti és azt követő állapotok között? Az új, digitális technológiai fejlesztések nagyban átalakították a TOLNATEJ Zrt. termelésének mindennapjait: „Az új sajtüzem informatikai háttértámogatása, ennek megfelelően távolról is elérhető és vezérelhető, valamint finomhangolható és szervizelhető, teljesen robotizált és automata rendszer egészen más körülményeket biztosít, mint amik 10-15 évvel ezelőtt voltak” – mondta Koller Attila, a TOLNATEJ Zrt. vezérigazgatója. A távoli biztonságos elérés egy ilyen rendszerben rendkívül fontos szerepet játszik a gyártási folyamatok biztonságos és folyamatos működésében, így a minőség és az elvárt standardok fenntartásában is – folytatta az élelmiszeripari szakember.
Élelmiszerbiztonsági szempontból fontos továbbá, hogy az infrastruktúra megbízható, folyamatos, zökkenőmentes működésre legyen képes, a kiépített technológiai rend betartásához pedig pontosság, megbízhatóság és hatékony felügyelet szükséges – folytatta a TOLNATEJ Zrt. szakembere. „A távolról ellenőrizhető és szervizelhető infrastruktúra azért is nagy előny, mert így elkerülhető az, hogy a rendszerben rekedt félkész termékek tönkremenjenek, vagy minőségi romlás következzen be, még akkor is, ha csak pár perc kiesésről van szó” – mondta Koller Attila.
Ez (is) a hosszú távú együttműködés záloga
A földrajzi közelség egyértelműen az egyik legnagyobb előny és egyfajta garancia is volt a sikeres együttműködésre. „Egy ilyen projekt esetében ez egyaránt biztonságérzetet ad a megrendelőnek és a szolgáltatónak is, nemcsak a tervezés, de a fizikai kivitelezés szakaszában is. Hiszen az együtt dolgozó szakemberek szinte bármikor, rövid időn belül elérhetők, ez pedig nagyban gyorsítja és egyszerűsíti is a projekt összefogását. Nem utolsó sorban pedig az is lényeges eredmény, hogy ez a közös munka tovább erősítette cégünk helyi piaci jelenlétét” – emelete ki a TARR Kft. tulajdonosa. Tarr János szerint a két vállalat jó üzleti kapcsolatának alapja a bizalom: „Az évek alatt remekül összecsiszolódtunk. Ez következik abból is, hogy a TOLNATEJ Zrt. részéről tudják, hogy hozzánk bármikor, bármilyen kérdéssel fordulhatnak, így mára már sokszor fél szavakból is értjük egymást” – folytatta az ügyvezető igazgató.
Koller Attila, a TOLNATEJ Zrt. vezérigazgatója a jó üzleti kapcsolat fontos összetevőjeként a hatékonyságot, rugalmasságot, a megbízhatóságot, valamint minőségi kivitelezést jelölte meg, de emellett megemlítette a lokálpatriotizmust is, ami fontos összetevője ennek a több évtizedes, sikeres munkakapcsolatnak.
„Az új csarnok belső hálózatkivitelezésének megtervezésében a TOLNATEJ Zrt szakemberei mellett a TARR Business informatikusa és üzleti értékesítési vezetője is részt vett, beemelve az eddigi közös projektek során fellépett megoldási javaslatokat, szem előtt tartva a helyi jellegzetességeket. Az ilyen kivitelezésekkel járó kihívások azok, amik által a TARR Business az ügyfeleivel együtt fejlődik, és ért el arra a magas szintre, amit ma képvisel” – emelte ki a telekommunikációs szakember. Tarr János elmondta, hogy ezeken túl egy ilyen típusú együttműködést tovább segíthet az, ha a felek között nyílt a kommunikáció, kellőképpen rugalmasak, és persze nem árt az sem, ha van humorérzékük is.
A tartalom a TARR Kft. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.