Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da63b559-0062-4f6f-bc2b-825d358bd597","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szerdán 6,2-es erősségű földrengés volt a török városban és a környékén.","shortLead":"Szerdán 6,2-es erősségű földrengés volt a török városban és a környékén.","id":"20250424_isztambul-foldrenges-epuletekbol-ugrottak-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da63b559-0062-4f6f-bc2b-825d358bd597.jpg","index":0,"item":"c29d0137-8758-4542-a367-7ba4e26c276e","keywords":null,"link":"/elet/20250424_isztambul-foldrenges-epuletekbol-ugrottak-ki","timestamp":"2025. április. 24. 11:19","title":"Isztambuli földrengés: több mint kétszázan sérültek meg épületekből kiugorva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc70553b-2d15-4358-8daa-097fc24c946a","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A Párbeszéd és a Momentum javaslatait is elutasították, a kormánypárti javaslatok viszont bekerültek a kábítószertörvénybe.","shortLead":"A Párbeszéd és a Momentum javaslatait is elutasították, a kormánypárti javaslatok viszont bekerültek...","id":"20250424_torvenyjavaslat-kabitoszerdiler-feladas-tab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc70553b-2d15-4358-8daa-097fc24c946a.jpg","index":0,"item":"3394cb5e-45f1-4a22-9f3e-4386098e6ee9","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_torvenyjavaslat-kabitoszerdiler-feladas-tab","timestamp":"2025. április. 24. 14:54","title":"Mégis benne marad a törvényjavaslatban, hogy fel kell nyomni a kábítószerdílert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Helyzetkép három évvel az uniós források befagyasztása után és egy évvel a következő parlamenti választás előtt.","shortLead":"Helyzetkép három évvel az uniós források befagyasztása után és egy évvel a következő parlamenti választás előtt.","id":"20250424_Le-Figaro-magyar-gazdasag-helyzetkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"6b1bfc33-f99c-4ac8-b73d-13edc8265fb0","keywords":null,"link":"/360/20250424_Le-Figaro-magyar-gazdasag-helyzetkep","timestamp":"2025. április. 24. 07:30","title":"Le Figaro: Orbán meggyengült, mert az EU pénzeket tart vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3bbbd0e-4cf4-4770-98c5-88a23c297a1e","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Orbán Viktor már kitöltötte a Voks 2025 néven futtatott nemzeti konzultációt. Ezúttal a legújabb közellenség, Ukrajna EU-tagsága ügyében szavaztat a kormány. Ellenérvként pedig számos csúsztatással és féligazsággal, de még több hazugsággal ijesztget és hergel.","shortLead":"Orbán Viktor már kitöltötte a Voks 2025 néven futtatott nemzeti konzultációt. Ezúttal a legújabb közellenség, Ukrajna...","id":"20250424_Voks-2025-nemzeti-konzultacio-Ukrajna-hergeles-hazugsagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3bbbd0e-4cf4-4770-98c5-88a23c297a1e.jpg","index":0,"item":"d26d55a1-aa0d-445e-917c-6e22cc8a1a5a","keywords":null,"link":"/360/20250424_Voks-2025-nemzeti-konzultacio-Ukrajna-hergeles-hazugsagok","timestamp":"2025. április. 24. 06:30","title":"Gyurcsányék 23 millió románjánál is nagyobbakat hazudik a kormány az Ukrajna EU-tagságával riogató konzultáció mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d6e8228-10fb-4e8e-a89e-4480e426d07d","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Korábban már üzemeltetett nálunk egy hírportált a magyar származású szakember.","shortLead":"Korábban már üzemeltetett nálunk egy hírportált a magyar származású szakember.","id":"20250424_hvg-az-amerikai-bulvarblogger-budapesten-nick-denton-gawker","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d6e8228-10fb-4e8e-a89e-4480e426d07d.jpg","index":0,"item":"b43edb66-a95e-4d30-a3c5-9e06c0ee0337","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-az-amerikai-bulvarblogger-budapesten-nick-denton-gawker","timestamp":"2025. április. 24. 12:15","title":"Botrányosan dőlt be előző médiavállalkozása, most Budapesten alapított céget a bulvárblogger","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd01e085-2015-40d5-83b6-c4a8fe479c46","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A kormányfő állatorvostan-hallgatókat használt arra, hogy tisztára mossa magát a nyilvánosság előtt, történész tanácsadója pedig alpári módon ment neki az akadémikusoknak. A tudományos intézmények azzal néznek szembe, hogy a kormány az önállóság maradványaitól is megfosztja őket.","shortLead":"A kormányfő állatorvostan-hallgatókat használt arra, hogy tisztára mossa magát a nyilvánosság előtt, történész...","id":"20250423_hvg-orban-viktor-zebra-allatorvostudomanyi-egyetem-fazekas-sandor-politika-tudomany-kekva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd01e085-2015-40d5-83b6-c4a8fe479c46.jpg","index":0,"item":"df2d51c9-88ee-49e8-9de4-844f87722eda","keywords":null,"link":"/360/20250423_hvg-orban-viktor-zebra-allatorvostudomanyi-egyetem-fazekas-sandor-politika-tudomany-kekva","timestamp":"2025. április. 23. 09:35","title":"Állatorvosi zebra: így teszi Orbán a politika játékszerévé a tudományos műhelyeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"551dcaa7-bf85-4e80-ad28-8f402d1181a7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vége a közös fiókok kötetlen használatának a Warner Bros. Discoveryhez tartozó Max esetében is.","shortLead":"Vége a közös fiókok kötetlen használatának a Warner Bros. Discoveryhez tartozó Max esetében is.","id":"20250423_warner-max-fiokmegosztas-extra-dij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/551dcaa7-bf85-4e80-ad28-8f402d1181a7.jpg","index":0,"item":"853534f3-2694-4e56-815f-c849fe09fa41","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_warner-max-fiokmegosztas-extra-dij","timestamp":"2025. április. 23. 11:03","title":"A Netflix után a Max is pénzt kér a fiókmegosztásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2daa4dd5-3305-402f-9ba4-f6257679d599","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Huawei szoftveres Toyota bZ7 a Tesla Model S kategóriájában áll rajtvonalhoz.","shortLead":"A Huawei szoftveres Toyota bZ7 a Tesla Model S kategóriájában áll rajtvonalhoz.","id":"20250424_latvanyos-elektromos-szedannal-rukkolt-elo-a-toyota-bz7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2daa4dd5-3305-402f-9ba4-f6257679d599.jpg","index":0,"item":"b1fd6afb-b612-4f8e-bfcc-ea1ea39cc453","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_latvanyos-elektromos-szedannal-rukkolt-elo-a-toyota-bz7","timestamp":"2025. április. 24. 10:49","title":"Látványos elektromos szedánnal rukkolt elő a Toyota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Metró: az ellenőrmérnök távozik, de nem vállal garanciát
Tetszett a cikk?
E sorok írója hajdanán lelkes támogatója volt a 4-es metróvonalnak. Jelenleg is úgy véli, a főváros közeledési tömegnyomorán enyhíteni kell. Szükséges a lakosságot egyéni autós helyváltoztatásról közösségi utazásra „átszokatni”. De biztos, hogy ilyen kolosszális megaépítészet az alternatíva? Nem lehet, hogy ezzel Budapest sokat markol (és költ), de keveset fog? Nem valószínű ugyanis, hogy csak a metró lehet üdvözítő.
Ha közberuházás, akkor botrány. Tömören így összegezhető a rendszerváltás utáni majd két évtized ez irányú krónikája. Így aztán, ha – valamilyen csoda folytán – egy grandiózus infrastruktúrafejlesztést nem kísér skandalum, a polgár arra is csak cinikusan legyint. Mondván, „ezt aztán jól eltussolták!”. Immár a valószerűtlenség szürreális tartományába csúszott a korrekt metróépítés látszata. Oda jutottunk, hogy a jól működő dolgokra nézünk gyanakvóan. És a hanyagság, az inkompetencia, a korrupció, a pazarlás természetes. Ilyesmi jut eszünkbe, olvasván a 4-es metróvonal ellenőrző mérnökének felmondásáról.
A közlekedés veszélyes üzem. Ennyit még a humán értelmiségi cikkíró is tud. Mivel azonban jómagunknak még az elemes bútor vagy a televíziós beltéri egység összerakása is kihívást jelent, nem bocsátkoznánk műszaki részletek taglalásába. Óvakodnánk igazságot tenni Jávor Péter ellenőrmérnök és Klados Gusztáv projektigazgató szakmai vitájában. De laikusként is borsózni kezd a tömegközlekedő ember háta, olyanokról tájékozódván, hogy a felmondott „meós” szerint a kivitelező jóváhagyást adott „egy olyan műszaki megoldáshoz a Gellért téri úgynevezett átkötő (vonatfordító) alagútnál, amelyet életveszélyesnek minősített”. Továbbá, „ha a pajzsok elindulnak, és akkor érnek oda a Fővám téri állomáshoz, amikor az még nem kész a pajzs fogadására, akkor a BKV-hoz tartozó DBR-nek napi 50 millió forint kötbért kell kifizetnie a Bamco számára. (Egy egyhónapos állás 1,5 milliárd forintba kerülne.)”. Emellett „…a metróalagutat elépítették, azaz elfúrták” – legalábbis az Index riportja szerint.
Tegyük hozzá, nevezett mérnököt az Európai Beruházási Bank rendelte – afféle „műszaki felügyelőtisztként – a metró kivitelezésének szakmai véleményezésére. S még így, „tanári felügyelettel” is ugyanott vagyunk, ahová önerőből is eljutottunk volna. Leállás, késés, felülvizsgálat, átütemezés – ezek lehetnének a gigaprojekt vezérszavai. Nem mintha a fenti lenne az egyetlen túlszervezett, mégis permanensen csúszó állami-önkormányzati vállalkozás Magyarországon.
Befészkeli magát agyunkba a gyanú, hogy nem a gombhoz választ-e a főváros kabátot? Először is (előfeltételként) ennyi pénzből, amiből a metrót csinálják, talán a felszíni közlekedést illett volna rendbe szedni. Járatritkítás helyett járatbővítéssel, ingyenes parkolóházak átadásával, az úthálózat kátyúmentesítésével. Új HÉV-vonalakat nyitni, netán komolyabb elővárosi vasútkoncepcióban gondolkodni.
Monumentális várostervek feltétele gyanánt évekkel korábban felújítani (és átstrukturálni) a Moszkva teret. Illetve még vagy fél tucat budapesti góc-és csomópontot. Új vonal létesítése helyett (vagy előtt) a három meglévőt ellátni felszíni (vagy magasvasúti) „szárnyvonalakkal”. Befejezni a körgyűrűt, hogy lehetővé váljon az átmenő forgalom kiiktatása. Jobban összehangolni Budapest és agglomerációja közlekedéstervezését. Mert jelenleg – ahelyett, hogy kicsi, de gyors lépésekben haladva folyamatos javulást produkálnánk – egy hatalmas alagútba öntjük a közpénzt, aminek a végén még gyufalángnyi fény sem pislákol. S a puszta reményen kívül nem sok konkrét garancia van rá, hogy a 4-es metró nem lesz végül a köröshegyi völgyhíd föld alatti változata. Hogy nagy erőfeszítéssel létrehozunk valamit, ami árához mérten gigászi, de amire szolgál, az jóval kevesebbért is meglett volna.