Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6209dedc-2004-4b98-9e4b-194d8c9da153","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Sokaknak szinte családtag az autó. ","shortLead":"Sokaknak szinte családtag az autó. ","id":"20241206_magyar-autosok-nevadas-takaritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6209dedc-2004-4b98-9e4b-194d8c9da153.jpg","index":0,"item":"79b5b423-94ec-45ea-a68e-098f7fbbba11","keywords":null,"link":"/cegauto/20241206_magyar-autosok-nevadas-takaritas","timestamp":"2024. december. 06. 13:49","title":"A magyar autósok közel fele nevet ad a kocsijának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8bcda7a-338d-454c-994d-e78dada7cea3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha valósággá válik a Honor egyik szabadalma, nyitogatás nélkül lehet táblagép méretűvé alakítani az okostelefonokat: oldalról csúszhat ki a kijelző többi része.","shortLead":"Ha valósággá válik a Honor egyik szabadalma, nyitogatás nélkül lehet táblagép méretűvé alakítani az okostelefonokat...","id":"20241206_honor-csusztathato-kijelzos-telefon-szabadalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8bcda7a-338d-454c-994d-e78dada7cea3.jpg","index":0,"item":"54602093-4fcf-4bf4-94e0-e00d7c8e2205","keywords":null,"link":"/tudomany/20241206_honor-csusztathato-kijelzos-telefon-szabadalom","timestamp":"2024. december. 06. 16:03","title":"Duplán hajlítható kijelző? Ugyan, a Honor egy ennél is érdekesebb megoldáson gondolkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4b17601-decd-4b71-bf88-6ea5c45458ff","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Braden Holloway azt állítja, a szövetség megzsarolta Betlehem Dávidot és Fábián Bettinát azért, hogy hazatérjenek Magyarországra. ","shortLead":"Braden Holloway azt állítja, a szövetség megzsarolta Betlehem Dávidot és Fábián Bettinát azért, hogy hazatérjenek...","id":"20241207_betlehem-david-fabian-bettina-nyiltvizi-uszas-magyar-uszoszovetseg-amerikai-egyetem-edzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4b17601-decd-4b71-bf88-6ea5c45458ff.jpg","index":0,"item":"0fd7a99e-8585-490e-ae91-7e4f8ada80a0","keywords":null,"link":"/sport/20241207_betlehem-david-fabian-bettina-nyiltvizi-uszas-magyar-uszoszovetseg-amerikai-egyetem-edzo","timestamp":"2024. december. 07. 22:11","title":"Amerikai edzőjük szerint nem mond igazat az úszószövetség Betlehem Dávidék távozásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75226f83-a5d3-49f9-baa4-73a790542d22","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Stadionja eladásából remél némi tőkét Nyilasi Tibor egykori klubja.","shortLead":"Stadionja eladásából remél némi tőkét Nyilasi Tibor egykori klubja.","id":"20241207_Kurier-Meszaros-Lorinc-beszallna-az-Austria-Wien-futballcsapataba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75226f83-a5d3-49f9-baa4-73a790542d22.jpg","index":0,"item":"9dd1f48b-da18-4040-a00b-ff4dfaa85789","keywords":null,"link":"/360/20241207_Kurier-Meszaros-Lorinc-beszallna-az-Austria-Wien-futballcsapataba","timestamp":"2024. december. 07. 07:53","title":"Kurier: Mészáros Lőrinc beszállna az Austria Wien futballcsapatba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48b0f469-f298-48ba-9c5d-a195a26bcf94","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Tisza Párt vezetője tüske a köröm alatt korábbi politikai oldala számára, írja a lap cikke.","shortLead":"A Tisza Párt vezetője tüske a köröm alatt korábbi politikai oldala számára, írja a lap cikke.","id":"20241206_politico-magyar-peter-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48b0f469-f298-48ba-9c5d-a195a26bcf94.jpg","index":0,"item":"47c74c81-846d-46b5-8730-dc41078c8a8e","keywords":null,"link":"/360/20241206_politico-magyar-peter-orban-viktor","timestamp":"2024. december. 06. 07:30","title":"Politico-helyzetkép: Magyar Péter megfordította az esélyeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"281061ce-ab69-42c4-839a-986f1359a52c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha ez valóban így van, akkor kifejezetten népszerűnek mondható a jelenlegi kérdéssor.","shortLead":"Ha ez valóban így van, akkor kifejezetten népszerűnek mondható a jelenlegi kérdéssor.","id":"20241207_nemzeti-konzultacio-reszveteli-adatok-700-ezer-hidveghi-balazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/281061ce-ab69-42c4-839a-986f1359a52c.jpg","index":0,"item":"2702f8ab-a0f8-47b7-8c20-bfd849016c0c","keywords":null,"link":"/itthon/20241207_nemzeti-konzultacio-reszveteli-adatok-700-ezer-hidveghi-balazs","timestamp":"2024. december. 07. 16:04","title":"A kormány állítása szerint már 700 ezernél is többen töltötték ki a nemzeti konzultációt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"905a926b-1525-495f-a747-9a56f8b63814","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hiába az egyre különlegesebb töltelékek, ha a szaloncukor alapja nem jó, nem is lesz kedvünk leenni a fáról.","shortLead":"Hiába az egyre különlegesebb töltelékek, ha a szaloncukor alapja nem jó, nem is lesz kedvünk leenni a fáról.","id":"20241207_szaloncukor-csoki-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/905a926b-1525-495f-a747-9a56f8b63814.jpg","index":0,"item":"a5f65d6d-aaf3-4881-9ff8-48d54addd43e","keywords":null,"link":"/elet/20241207_szaloncukor-csoki-video","timestamp":"2024. december. 07. 11:53","title":"A szaloncukor titka nem a töltelék, hanem a csoki – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6d94c23-a722-4813-95b3-e0cd2c5cc85c","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Fel kell készülni arra a forgatókönyvre – írja szerzőnk –, amelyet most a grúziai választások után látunk. Orbán Viktor elsőként sietett oda gratulálni, vajon mit hoz haza a választási csalások és politikai önkény világából? Vélemény.","shortLead":"Fel kell készülni arra a forgatókönyvre – írja szerzőnk –, amelyet most a grúziai választások után látunk. Orbán Viktor...","id":"20241207_Revesz-Sandor-Ha-Gruzia-leszunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6d94c23-a722-4813-95b3-e0cd2c5cc85c.jpg","index":0,"item":"5dfa5ce9-7e95-4e22-b837-200b85be0249","keywords":null,"link":"/360/20241207_Revesz-Sandor-Ha-Gruzia-leszunk","timestamp":"2024. december. 07. 12:00","title":"Révész Sándor: Ha Grúzia leszünk, az ellenzék akkor sem győzhet, amikor győz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben egyre többen látják be, hogy a súlyos milliárdokba kerülő kőröshegyi völgyhíd megépítése elhibázott döntés volt – erre a következtetésre jut az Állami Számvevőszék is – változatlanul nem tudni, ki hozta, illetve kik hozták meg a végső döntést e beruházás ügyében. Az indítékokat is homály fedi.
A völgyhíd. Fölöslegesen építették?
A 43 milliárd forintba kerülő kőröshegyi völgyhidat 2007. augusztus 8-án adták át a forgalomnak, ám azóta sem csendesedett a vita, szükség volt-e a Magyarország leghosszabb létesítményének számító, 1872 méter hosszú hidat megépíteni? Hiszen –állítják szakavatott mérnökök - az M 7-es autópályát más műszaki megoldással is el lehetett volna vezetni a lankás somogyi dobok között.
Napvilágot látott az Állami Számvevőszék jelentése is, amely megállapítja: „2000-ben egy szakértői csoport az érintett szakaszra egy olyan nyomvonalváltozatot dolgozott ki, amely elkerülte Kőröshegy települést. A szükséges híd és az alagút hossza fele [lett volna] a völgyhídnak és 7-13 m magasan keresztez[te volna]a völgyet, amelyet a völgyhidas változat 70-80 m magasan ível át. A szakértői tanulmány szerint ez a nyomvonal a lakossági elfogadottság és tájvédelem szempontjából jobb paraméterekkel rendelkezett a völgyhidas megoldásnál".
A Számvevőszék ugyanakkor hivatkozik a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF, azelőtt Nemzeti Autópálya, NA Rt.) 2008. március 27-én kelt észrevételére, mely szerint: „A magyarországi nyomvonalas létesítmény-engedélyezések jogszabályi háttere nem a hatékony közpénzfelhasználás, költségoptimalizálás követelményeit tartotta elsődlegesnek, ezért a Zamárdi-Balatonszárszó közötti szakasz végleges nyomvonalának kiválasztásánál az önkormányzati érdekek érvényesültek".
A NIF Zrt. tehát lényegében a kőröshegyi (és a balatonföldvári) önkormányzatokat okolja a völgyhíd megépítése miatt. A Népszabadság 2008 december 10-i száma megismétli a NIF Zrt. által favorizált változatot: „A viaduktnak csak azért kellett megépülnie, mert Kőröshegy képviselő-testülete nem járult hozzá, hogy a balatoni sztráda egy szakaszon a terepszint alatt fusson.” Ezek szerint egy 1800 lakossal rendelkező falu képviselőtestülete „vette rá” az államot (pontosabban a NIF Zrt-t) arra, hogy a költségvetés terhére felépítsen egy ekkora, felesleges viaduktot.
Pavlek Ferenc a rendszerváltástól, 1990-től 2002-ig volt Köröshegy polgármestere, de a következő öt évben is, a pénzügyi bizottság vezetőjeként tagja volt a képviselőtestületnek. A hvg.hu-nak kifejtette: a helyi önkormányzatnak esze ágában nem volt megakadályozni, hogy a sztráda egy szakaszon a terepszínt alatt fusson. Mint elmondta, az M 7-es nyomvonalának kijelölése még a hatvanas évek elején vette kezdetét, és nem kevesebb, mint negyvenhét tervváltozat készült. A rendszerváltás után, az újabb tervek megismerésekor a falu képviselőtestülete csak egy valamihez ragaszkodott, de ahhoz kitartóan: a falutól délre haladjon a pálya nyomvonala, messze kerülje el a községet. (És mert a hozzájárulásuk fejében kapni is szerettek volna valamit, egy kisebb elkerülő útra is bejelentették az igényüket.) Minden mást, vagyis hogy a beruházó milyen műszaki megoldást választ, a helybeliek az építőkre, illetve a munkák finanszírozóira bízták.
Voltak, akik szerint a legolcsóbb megoldás az lett volna, ha mélyített vonalvezetéssel, a domboldalba vágva vezetik az M 7-est, és alatta átbújtatják a Kőröshegyet Földvárral összekötő utat. De felmerült az alagutas megoldás is, és az sem volt hosszú ideig biztos, hogy ha viadukt épül, milyen magas lesz, és miből épül. A kőröshegyiekkel egyeztettek egy alacsonyabb, acélból készülő, mintegy húszmilliárd forintba kerülő konstrukcióról is, ez ellen sem volt senkinek kifogása. Végül azonban, - ahogy Pavlek Ferenc megfogalmazta - „győzött a betonlobbi”, és 43 milliárdért készült el a műtárgy, mely legmagasabb pontján 88 méter magas, és alaposan megváltoztatta a környék képét.
A viadukt ünnepélyes átadása után szinte azonnal fellángolt a vita, ki a felelős a pazarlásért és a vizuális környezetszennyezésért. Ma sem tudni, ki döntött végül a kőröshegyi völgyhíd építéséről. Arról sincs egyértelmű információ, mi állt a költséges mű megépítésének hátterében. Egyes információk szerint ingatlanspekulációs érdekek. Ugyanakkor az osztrák sajtóban megszellőztették, hogy a kivitelező Strabag Zrt. Völgyhíd nevű konzorciuma a nagyszabású vállalkozás hasznából állítólag juttatott „némi” részesedést a magyarországi kormánypártoknak.