szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Tizenegy halálos áldozatot követelt a Kirill nevű orkán péntek délelőttig Németországban, a sérültek száma meghaladja a százat.

Rendőrségi, illetve belügyminisztériumi közlés szerint az áldozatok között több a gyermek, akiket elsősorban kidőlt falak, illetve ajtók nyomtak agyon. Többen úgy vesztették életüket, hogy a hatalmas szélvihar által kidöntött fák zuhantak rájuk, míg két személy halálát a vihar kiváltotta közlekedési baleset okozta. A kormány pénteken részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak.
 
Az anyagi károk felmérése még folyik, de a biztosítótársaságok első becslései szerint azok nagysága meghaladja az egymilliárd eurót. Elsősorban Németország keleti felében még péntek délután is szünetelt az áramszolgáltatás, több tízezer háztartás maradt villany, illetve fűtés nélkül.
 
A vasúti közlekedést a nap folyamán fokozatosan állították helyre, de több helyütt még délután sem közlekedtek a vonatok. A német államvasút vezetősége csütörtök kora este döntött úgy, hogy az orkán miatt Németország történetében először az egész ország területén leállítja a vasúti forgalmat. Utasok tízezrei töltötték az éjszakát az álló szerelvényekben, illetve az állomásokon, a vasút csak keveseknek tudott szállodai ellátást biztosítani. A pályaudvarokon még pénteken délelőtt is óriási tömegek voltak.
 
Sokként érte a berlinieket reggel az a hír, hogy az éjszaka folyamán leszakadt egy többtonnás acélgerenda a tavaly átadott, ultramodern főpályaudvar üveghomlokzatából, egy másik gerenda pedig szabályosan kiszakadt a homlokzatból, de nem zuhant le. A hatóságok azonnal kiürítették Európa legnagyobb pályaudvarát, ami a fővárosban is óriási közlekedési fennakadásokat okozott. A károk helyreállítása megkezdődött, s péntek délutánra helyreállt a forgalom.
 
Jelentős fennakadások voltak a légi közlekedésben, a Lufthansa légitársaság még csütörtökön számos belföldi és nemzetközi járatot törölt, míg más járatok fogadásában, illetve indításában hatalmas késések voltak. Hivatalos közlés szerint a normális közlekedés fokozatosan állt helyre, de az utasoknak továbbra is jelentős késésekkel kellett számolniuk.
 
A Kirill csütörtök reggel érte el az országot, s északról fokozatosan nyomult déli irányba. A péntek reggelig tartó szél sebessége elsősorban a hegyes vidékeken megközelítette az óránként 200 kilométert. A szélvihart szinte mindenütt - így Berlinben is - hatalmas esőzés kísérte, így a tűzoltóknak egyebek között az elárasztott utak, házak, illetve pincék megtisztítása, továbbá a beomlott tetők és leszakadt vezetékek, illetve a megrongálódott autók eltávolítása okozott gondot.
 
Az ország számos pontján kidőlt fák és felborított járművek bénították meg a közúti közlekedést, amit sok helyen pénteken délutánig sem sikerült helyreállítani. A tűzoltók megfeszített munkával folytatták az utak, illetve a hidak megtisztítását. Több tartományban pénteken is zárva maradtak az iskolák.

Noha a helyzet lassan normalizálódott, Németország számos körzetében, így Berlinben is még pénteken délután is erős szélvihar tombolt, s a szelet számos helyen szakadatlan esőzés kísérte.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Húsznál több halottja van az orkánnak Európában

Halottak, milliókra rúgó károk és közlekedési káosz: a Kirill orkánnal az utóbbi húsz év legpusztítóbb ciklonja söpört végig csütörtökön számos európai országon. Az óránként mintegy 200 kilométeres sebességgel tomboló viharban legalább huszonnégy ember vesztette életét.

MTI Itthon

Mi a teendő orkán idején?

Pénteken hajnalban rajtaüt Budapesten a vihar, de világvégére nem kell számítani. Erős szélnél lehetőleg ne tartózkodjunk a szabadban, csukjunk be mindent.

MTI Itthon

Mi megúsztuk az orkánt, Európa nem

Európában legkevesebb 44 ember halt meg a Kirill orkán miatt. Magyarországot a ciklon közepe elkerülte, nálunk jobbára kidőlt fákhoz, leszakadt felsővezetékekhez vonultak ki a tűzoltók, de senki nem sérült meg. A legerősebb széllökést Siófokon mérték az éjjel.