szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Mianmar újraindítaná a vasúti közlekedést a Kwai folyó hídján. Ma is van kereskedelmi és történelmi-politikai súlya a Thaiföldre tartó nyomvonalnak, az újraépítéshez külföldi segítséget is igénybe vennének.

Rangunban, Mianmar fővárosában a projektért felelős miniszter bejelentette: országa szeretné újraindítani a közlekedést azon a Thaiföld felé vezető vasútvonalon, amelynek eredeti megépítését a világhírű Híd a Kwai folyón című filmből ismeri a világ.

A 424 kilométeres vasútvonalat a japán megszállók építették brit, holland és amerikai hadifoglyokat is kényszermunkára fogva. A vonal a Bangkoktól nyugatra lévő Nong Pladikot köti össze a dél-mianmari Moulmein kikötőváros melletti Thanbyuzayattal.  Aung Min vasútügyi miniszter elmondta:  külföldről is kaptak ígéretet a segítségre, így ha elkészülnek az előtanulmányok, az esős évszak után hozzáláthatnak a felújításhoz. 

A híd és a történet egy pillanata - ahogy a világ ismeri
est.hu

A felújítási tervek már 1992-ben készen voltak, de csak a katona juntát tavaly felváltó új mianmari vezetés, amely jelentős politikai és gazdasági reformokat ígért, vette komolyan fontolóra az újjáépítést. A kormány döntéséhez hozzájárult az is, hogy szeretnének segíteni a thaiföldi határ térségében élő szegény és a külvilágtól elzárt embereken a kereskedelem és az idegenforgalom fellendítésével.

A területen a karen kisebbség él. Az 51 milliós mianmari lakosság 7 százalékát kitevő karenek nagyobb autonómiára törekvő fegyveresei több mint hatvan éven át folytattak gerillaháborút az ország keleti őserdeiben. Harcukat egy évvel az ország brit gyarmati uralomtól való függetlenségének kikiáltása után, 1949-ben kezdték, s az elmúlt húsz évben a katonai junta erőivel vívott összecsapásaik több ezer ember életét követelték. A világ figyelmét elkerülő polgárháborúban a hadsereg az elmúlt években több jelentős offenzívát is indított, s a harcok elől 200 ezer ember menekült át Thaiföldre. A karenek az idén januárban kötöttek tűzszünetet a mianmari kormánnyal.

A japánok annak idején 16 hónap alatt építették fel a "halál vasútvonalát", amelyet 1945-ben a szövetségesek bombázásai leromboltak. A vasútépítés idején a rendkívül rossz bánásmód miatt a külföldi hadifoglyok közül 13 ezren, míg az ázsiai kényszermunkások közül 80-100 ezren haltak meg.  Ezt örökítette meg regényében Pierre Boulle francia író, akinek könyvéből végül a világsikert aratott film készült.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!