szerző:
Seprődi-Kiss Árpád
Tetszett a cikk?

A magyar harci helikopterek többet nem repülhetnek, és a szállító helikopterek órái is meg vannak számolva. A felújításuk sok esetben már nem lehetséges, vagy nem kifizetődő. Az évek óta késlekedő honvédelem kényszerhelyzetben van, választási lehetőségeit több tényező is behatárolja. A kilátások nem túl jók, az orosz, vagy amerikai gépek helyett lehet, hogy egy civil gépből átalakított, sok műszaki hibával repülő helikopterrel kell beérnünk.

A Magyar Honvédség szállító helikopter-flottájának elöregedése évek óta téma, de a metrókhoz, buszokhoz és megannyi cserére érett eszközhöz hasonlóan, ezekkel sem sikerült semmit kezdeni. A jelenleg rendszeresített két orosz típus, a Mil Mi-8 és annak modernizált, erősebb hajtóművekkel felszerelt verziója, a Mil Mi-17 több évtizedes konstrukciók, de megbízható és kipróbált típusok. Nem véletlen, hogy több mint 17 000 példány repül világszerte belőlük. A magyar haderő több változatát is üzemeltette, illetve üzemelteti a mai napig a NATO-ban csak Hip kódnéven emlegetett típusnak.

A még röpképes példányok száma nem publikus, de lerepülhető óráik száma rohamosan fogy, a megmaradt Mi-8-asok a jelenlegi tempóban 2014-re végzik be, a Mi-17-esek pedig nagyjavítás és alapos modernizáció után is csak maximum 7-8 évig repülhetnek. Új típus rendszeresítése két-három évet igényel, így beszerzésüket záros határidőn belül meg kell kezdeni.

Az Egyesült Államok által "ingyen" felajánlott Bell UH-1N „Huey” helikopterek beszerzése elbukott. Ennek oka valószínűleg a kb. 80 milliárdra rúgó járulékos költségekben és a típus elavultságában keresendő. A Vietnamot is látott típus nekünk felajánlott, két turbinás példányait a 70-es években gyártották és korábban a tengerészgyalogság használta őket. Meggondolni magunkat már nem nagyon tudjuk, más országok időközben jelezték igényüket a Huey-kre.

Honvédek gyakorlaton, mögöttük Mi-24-es. Most már a földön is marad.
MTI

Még katasztrofálisabb a helyzet a harci helikopterekkel. Az utolsó kettő levegőbe emelhető Mi-24 „Hind” üzemidő-engedélye december 31-én lejárt, így az egykoron szebb napokat megélt harci helikopter zászlóalj egy időre gép nélkül marad. Időről időre felmerült, hogy a hadrendből kivont MiG-29-esekből teremthetnénk elő a harci helikopterekre szükséges összeg egy részét, és hogy Moszkva a vadászgépekért cserébe felújítaná az elöregedett Mi-24-eseket. Azonban konkrétumot erről a tervről azóta sem hallottunk. A dologhoz tartozik az is, hogy az alkatrészellátás hiányossága miatt szétkannibalizált, reptér sarkában szétrozsdásodott vadászgépek valószínűleg nem túl kapósak. A költségvetési viszonyok javulásával pedig nem számolhat a honvédelmi tárca, így abból kell gazdálkodnunk, amink van.

Két legenda

A honvédelem mozgásterét az üres bukszán kívül számos egyéb körülmény is korlátozza. Például a NATO-elvárások, bizonyos helikopteres képességek megtartásának szükségessége, katasztrófavédelmi, missziós igények kielégítése. Alapvető hiba volt 2000-es évek elején még rendesen betartott, rendszeres és előre kidolgozott nagyjavítási tervet sutba dobni, ahogyan az is, hogy a beszerzéssel egészen az utolsó (utáni) pillanatig vártunk.

Mi-171: ugyanaz, korszerűbb kivitelben
AFP / JHphoto

Több szempontból is fontos döntéseket kell most meghoznia az illetékeseknek. Az orosz gépek üzemeltetésében több évtizedes tapasztalatot halmozott fel a honvédség, amit egy új típus rendszeresítése esetén korlátozottan, vagy semennyire sem használhatnak tovább. A szovjet technikáról nyugati típusokra való átállás ellen komoly érv az üzemeltetési kultúra különbségei, vagy a karbantartó állomány átképzésének nehézségei, így a döntéshozók számára potenciális jelölt lehet szállítógépre a Hip legkorszerűbb verziója, a Mi-171. Ennek felfegyverzett változata is létezik, ami – igaz, hogy képességvesztéssel járó - áthidaló megoldás lehet a harci helikopterek hiányára is.

Csakhogy NATO-tagként elvárás egy nyugati típus rendszeresítése, így új orosz gépek rendszeresítése igencsak valószínűtlennek és célszerűtlennek tűnik. Különösen annak fényében, hogy az orosz állam katonai stratégiájában ismételten komoly veszélyforrásként jelöli meg a NATO-t, és annak keleti terjeszkedését. Fontos körülmény lehet azonban az is, hogy január elején felreppent a hír, a paksi atomerőmű bővítéséről szóló tárgyalásokon szóba kerülhetnek haditechnikai aspektusok is, sőt az orosz nyomásgyakorlás sem kizárható, ám összességében újabb orosz gépek rendszeresítése jó eséllyel kizárható.

A nyugati kínálatból több gép is alkalmas a feladatra, ha a kormány úgy dönt, hogy meglépi a fegyvernem nyugatiasítását, amit ugyan lehet halasztani, de összességében jobb lenne túlesni rajta. A méretek, a képesség és a felfegyverezhetőség alapján a Sikorsky UH-60 Black Hawk verziói kiválóan alkalmasak lennének. A Huey-hoz hasonlóan ikonikus helikopternek szintén léteznek felfegyverezhető exportverziói is: az izraeli Elbittel közösen Kolumbiának fejlesztett AH-60L Arpia, illetve az ausztrál tenderre kifejlesztett AH-60L Battle Hawk. A Black Hawk Sokat látott, a Hiphez hasonlóan megbízható, bár annál jóval kevésbé igénytelen, bejáratott típus. Az ára azonban nagyjából a kétszerese a Mi-171-esek 10-12 millió dolláros egységenkénti árának.

Magyar katonák Black Hawk helikopterek leszállását koordinálják Afganisztánban.
MTI / Koszticsák Szilárd

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a kormány az időhiány miatt próbálja elkerülni a valószínűleg hosszúra nyúló tendereztetést, így várhatóan inkább a kormányközi megállapodások felé fog hajlani. A Sikorsky-gyár ajánlata mögött hivatalosan nincs jelen az Egyesült Államok kormánya.

Olasz gép, sok kérdőjellel

Ott van viszont az brit-olasz vegyeskonszern, az AgustaWestland, amely az olasz kormány támogatását élvezi. Az olaszok az AW139-es, főként kutató-mentő és könnyű-közepes szállítási célokra kifejlesztett helikopter katonai verziójával ajánlkoznak. A befutónak jelenleg ez tűnik, különösen a Magyar Közlöny 2012. december 17-i számában is közzétett 149/2012. (XII. 17.) számú miniszterelnöki határozat alapján, amely felhatalmazza az illetékeseket az Olasz Köztársaság kormányával folytatandó katonai és haditechnikai együttműködésre. Mélyreható következtetéseket nem érdemes ebből levonni, hiszen a Medinára telepítendő 3D radart is Olaszországtól fogjuk beszerezni, így ez nem feltétlenül jelenti az elköteleződést a taljánok felé. Viszont a lehetséges helikoptervásárlást erősíti Hende Csaba miniszter is, aki szintén beszélt az olaszokkal való tárgyalásról.

Az AgustaWestland ajánlata nem feltétlenül a legjobb megoldás. Az AW139-es alapvetően civil célokra fejlesztett helikopter, amely a Hipeknél és a Black Hawkoknál is jelentősen kisebb, terhelhetősége csekélyebb, bár azoknál jobb manőverező képességű, fürgébb gép. A polgári célokra tervezettség miatt számos hiányossága is van. Ráadásul a megbízhatósága is kérdéses. 2002 óta összesen 12 példány veszett oda vagy sérült meg komolyan különböző műszaki gondok miatt, összesen 14 halálos áldozattal. Ez igen rossz arány a típus repült óráihoz képest.

AgustaWestland AW139: nem katonai gépnek tervezték.
AFP / Iliya Pitalev

Az AW139 felfegyverzett verzióját ugyan a cég beígérte, ám ez gyakorlatilag csak papíron-prototípusként létezik és még a gyártó-tervező olaszok is csak a fegyvertelen változatot alkalmazzák. A harcképes verzió fegyvertartó konzoljai a többi funkció ellátását is akadályozzák, arról nem is beszélve, hogy az eszköz éppen kis súlya és mérete miatt valószínűleg alkalmatlan géppuskáknál komolyabb fegyverek hordozására. Ráadásul a felfegyverzetlen katonai változat ára a Black Hawkéval vetekszik. A gépek mellé beígért Spike-ER páncéltörő rakéta a típushoz rendszeresítésre eddig nem került, így egy támadó fegyverzettel felszerelhető verzióra érkező árajánlat várhatóan még ennél is magasabb lenne.

Megint érik a rossz megoldás

Ahogyan az látható, nagy a nyomás a szaktárcán több irányból is. Egyrészt a katasztrófavédelemben is aktívan részt vevő helikopterekre nyilvánvalóan szükség van, ugyanakkor jelen gazdasági helyzetben majdhogynem lehetetlen képességvesztés nélküli típusváltást végrehajtani. A mostani jelek arra mutatnak, hogy a harci helikopter fegyvernem vagy megszűnik jelenlegi formájában, vagy komoly átalakulás vár rá.

Honvédségi helikopter segédkezik az árvízi védelemben. A helikopterek hiánya nem csak katonai probléma.
Stiller Ákos

Valószínű, hogy felfegyverzett szállítókkal igyekeznek majd pótolni a részben elvesztett képességeket, de egyelőre a szállítási kapacitás megtartása prioritást élvez, és nekünk illene a valóság talaján maradnunk. A Mi-24-esek cseréje is igazán fontos lenne, azonban egy ilyen harci helikopter ára nyilvánvalóan magasabb a közepes szállítókénál is, ami az amúgy is igen szűkös honvédelmi költségvetésbe nem fog beleférni. Apacheokat, Eurocopter Tigereket, Mi-28-asokat, vagy akárcsak újabb Hindokat lehet a magyar légtérbe vizionálni, ennek azonban egyelőre nincsen gazdasági realitása.

Ahhoz, hogy igényeinknek megfelelő, korszerű típusok kerüljenek rendszerbe, a szakma mélyebb bevonását, hosszú távú igényfelmérést és terveket igényelne. Mégis nagyon valószerű, hogy - ahogyan a rendszerváltás óta lecserélt haditechnikai beszerzések esetében annyiszor - most is politikai döntés születik szakmai helyett, vagy a filléreskedés csapdájába esik a szaktárca. Pedig sokszor az olcsóbb a drágább, legalábbis hosszú távon egészen biztosan.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Helikopterfelújításról is tárgyalhat Orbán Putyinnal

Orbán Viktor miniszterelnök moszkvai látogatása előtt nyomást akarnak gyakorolni az orosz haditechnika magyarországi közvetítői a kormányra, a Honvédelmi Minisztérium (HM) képviselőire, hogy mielőbb állapodjanak meg velük a régi, szovjet típusú katonai helikopterek üzemidő-hosszabbításáról és korszerűsítéséről - írta a Magyar Nemzet.