Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"87384c8c-edd7-4e77-a58c-b0454250674f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Megkínzott, kivégzett lázadókat földelték el munkagépekkel a jogvédők szerint egy tömegsírban. ","shortLead":"Megkínzott, kivégzett lázadókat földelték el munkagépekkel a jogvédők szerint egy tömegsírban. ","id":"20241217_szazezer-holttest-sziriai-tomegsir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87384c8c-edd7-4e77-a58c-b0454250674f.jpg","index":0,"item":"50da46b9-b1db-4c1d-b0b8-2ffc5d8a24a0","keywords":null,"link":"/vilag/20241217_szazezer-holttest-sziriai-tomegsir","timestamp":"2024. december. 17. 11:23","title":"Sokezer kivégzett ember holtteste lehet egy szíriai tömegsírban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33ebfd69-074a-4eb3-98b6-2a87c36894f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az A23a kódjelű jéghegy valamivel nagyobb Vas vármegyénél, és a tudósok úgy vélik, virágzó ökoszisztémát hozhat létre a vizekben. Az elmúlt években csak körbe–körbe forgott, amiből most tudott kiszabadulni.","shortLead":"Az A23a kódjelű jéghegy valamivel nagyobb Vas vármegyénél, és a tudósok úgy vélik, virágzó ökoszisztémát hozhat létre...","id":"20241217_a23a-jeghegy-deli-ocean-olvadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33ebfd69-074a-4eb3-98b6-2a87c36894f2.jpg","index":0,"item":"fdfc2136-d89d-4f65-98c3-b9f7603e2d64","keywords":null,"link":"/tudomany/20241217_a23a-jeghegy-deli-ocean-olvadas","timestamp":"2024. december. 17. 15:03","title":"Kiszabadult a fogságából a világ legnagyobb jéghegye, egy sziget felé tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"971017cd-5561-42b5-95f1-3ebdf2b48753","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Bugattira ráadásul érdeklődőkben sem volt hiány. ","shortLead":"A Bugattira ráadásul érdeklődőkben sem volt hiány. ","id":"20241217_idei-magyar-hasznaltauto-piac-legdragabb-legidosebb-toplista-2024","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/971017cd-5561-42b5-95f1-3ebdf2b48753.jpg","index":0,"item":"06af387b-e430-483b-8075-3b9d8b01b6ec","keywords":null,"link":"/cegauto/20241217_idei-magyar-hasznaltauto-piac-legdragabb-legidosebb-toplista-2024","timestamp":"2024. december. 17. 10:20","title":"112 éves Ford T-modell és 900 millió forintos Bugatti is felbukkant idén a magyar használtautó-piacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2dd3f03-e852-4894-af07-f4a1ccf77aca","c_author":"CIB Bank","category":"brandcontent","description":"Hamarosan kifutnak a magas kamatozású állampapírok, ezért valószínűleg sokakat foglalkoztat, merre tovább? Számukra ad fogódzókat Vasas Norbert, a CIB Bank Prémium és Privát Banki Szegmens Menedzsment vezetője.","shortLead":"Hamarosan kifutnak a magas kamatozású állampapírok, ezért valószínűleg sokakat foglalkoztat, merre tovább? Számukra ad...","id":"20241217_Megtakaritasok-befektetes-CIB-Magnifica-privat-banki-szolgaltatas-Vasas-Norbert-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2dd3f03-e852-4894-af07-f4a1ccf77aca.jpg","index":0,"item":"70010229-2af7-418e-8963-d0fe24fa3298","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241217_Megtakaritasok-befektetes-CIB-Magnifica-privat-banki-szolgaltatas-Vasas-Norbert-interju","timestamp":"2024. december. 17. 10:30","title":"Megtakarításaink kezelését különösen most érdemes szakértőkre bízni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d909fc9b-2bb3-4303-ba46-78080aa64dc2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A hódmezővásárhelyi önkormányzat közgyűlése keddi ülésén módosította a költségvetést, hogy meg tudják fizetni a Volánbusznak járó több tízmillió forintos tartozást.","shortLead":"A hódmezővásárhelyi önkormányzat közgyűlése keddi ülésén módosította a költségvetést, hogy meg tudják fizetni...","id":"20241217_A-buszhaborunak-vege-Hodmezovasarhely-70-milliot-fizet-a-Volannak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d909fc9b-2bb3-4303-ba46-78080aa64dc2.jpg","index":0,"item":"ce4d1485-5e66-4257-bf08-078a8cde8416","keywords":null,"link":"/itthon/20241217_A-buszhaborunak-vege-Hodmezovasarhely-70-milliot-fizet-a-Volannak","timestamp":"2024. december. 17. 14:58","title":"A buszháborúnak vége: Hódmezővásárhely 70 milliót fizet a Volánnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f9c2412-04df-4d1e-821f-99110e92afb3","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Alexandru Piscan katonai információkat gyűjtött a román ügyészség szerint.","shortLead":"Alexandru Piscan katonai információkat gyűjtött a román ügyészség szerint.","id":"20241217_romania-oroszorszag-kemkedes-hazaarulas-bortonbuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f9c2412-04df-4d1e-821f-99110e92afb3.jpg","index":0,"item":"d63ce35e-23e8-4890-832b-2ffd4e1481aa","keywords":null,"link":"/vilag/20241217_romania-oroszorszag-kemkedes-hazaarulas-bortonbuntetes","timestamp":"2024. december. 17. 16:35","title":"Hazaárulásért ítéltek börtönre Romániában egy férfit, aki az oroszoknak kémkedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"772263b6-4716-48b4-92b0-12ee8f7e16f7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A most 61 éves férfi brutális kegyetlenséggel ölt meg főként prostituált nőket a kétezres évek elején.","shortLead":"A most 61 éves férfi brutális kegyetlenséggel ölt meg főként prostituált nőket a kétezres évek elején.","id":"20241218_Gilgo-Beach-i-sorozatgyilkos-epitesz-Rex-Heuermann","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/772263b6-4716-48b4-92b0-12ee8f7e16f7.jpg","index":0,"item":"1ea7b713-f9dd-46d2-affb-dcbcdd222566","keywords":null,"link":"/elet/20241218_Gilgo-Beach-i-sorozatgyilkos-epitesz-Rex-Heuermann","timestamp":"2024. december. 18. 05:15","title":"A hetedik áldozatát azonosították a Gilgo Beach-i sorozatgyilkos építésznek, aki látszólag makulátlan életet élt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f5cbe77-c340-4a0f-a19f-85b92ccb80e9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A csendes-óceáni szigetországban rövid ideig szökőárriadó is érvényben volt.","shortLead":"A csendes-óceáni szigetországban rövid ideig szökőárriadó is érvényben volt.","id":"20241217_vanuatu-foldrenges-karok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f5cbe77-c340-4a0f-a19f-85b92ccb80e9.jpg","index":0,"item":"91a435f6-ea53-4c4d-a300-a7c64f4362f5","keywords":null,"link":"/vilag/20241217_vanuatu-foldrenges-karok","timestamp":"2024. december. 17. 06:33","title":"Földrengés volt Vanuatun, épületek dőltek össze – videók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Könnyen lezuhanó olasz helikopterek védhetik Magyarországot
szerző:
Seprődi-Kiss Árpád
Tetszett a cikk?
A magyar harci helikopterek többet nem repülhetnek, és a szállító helikopterek órái is meg vannak számolva. A felújításuk sok esetben már nem lehetséges, vagy nem kifizetődő. Az évek óta késlekedő honvédelem kényszerhelyzetben van, választási lehetőségeit több tényező is behatárolja. A kilátások nem túl jók, az orosz, vagy amerikai gépek helyett lehet, hogy egy civil gépből átalakított, sok műszaki hibával repülő helikopterrel kell beérnünk.
A Magyar Honvédség szállító helikopter-flottájának elöregedése évek óta téma, de a metrókhoz, buszokhoz és megannyi cserére érett eszközhöz hasonlóan, ezekkel sem sikerült semmit kezdeni. A jelenleg rendszeresített két orosz típus, a Mil Mi-8 és annak modernizált, erősebb hajtóművekkel felszerelt verziója, a Mil Mi-17 több évtizedes konstrukciók, de megbízható és kipróbált típusok. Nem véletlen, hogy több mint 17 000 példány repül világszerte belőlük. A magyar haderő több változatát is üzemeltette, illetve üzemelteti a mai napig a NATO-ban csak Hip kódnéven emlegetett típusnak.
A még röpképes példányok száma nem publikus, de lerepülhető óráik száma rohamosan fogy, a megmaradt Mi-8-asok a jelenlegi tempóban 2014-re végzik be, a Mi-17-esek pedig nagyjavítás és alapos modernizáció után is csak maximum 7-8 évig repülhetnek. Új típus rendszeresítése két-három évet igényel, így beszerzésüket záros határidőn belül meg kell kezdeni.
Az Egyesült Államok által "ingyen" felajánlott Bell UH-1N „Huey” helikopterek beszerzése elbukott. Ennek oka valószínűleg a kb. 80 milliárdra rúgó járulékos költségekben és a típus elavultságában keresendő. A Vietnamot is látott típus nekünk felajánlott, két turbinás példányait a 70-es években gyártották és korábban a tengerészgyalogság használta őket. Meggondolni magunkat már nem nagyon tudjuk, más országok időközben jelezték igényüket a Huey-kre.
Honvédek gyakorlaton, mögöttük Mi-24-es. Most már a földön is marad.
MTI
Még katasztrofálisabb a helyzet a harci helikopterekkel. Az utolsó kettő levegőbe emelhető Mi-24 „Hind” üzemidő-engedélye december 31-én lejárt, így az egykoron szebb napokat megélt harci helikopter zászlóalj egy időre gép nélkül marad. Időről időre felmerült, hogy a hadrendből kivont MiG-29-esekből teremthetnénk elő a harci helikopterekre szükséges összeg egy részét, és hogy Moszkva a vadászgépekért cserébe felújítaná az elöregedett Mi-24-eseket. Azonban konkrétumot erről a tervről azóta sem hallottunk. A dologhoz tartozik az is, hogy az alkatrészellátás hiányossága miatt szétkannibalizált, reptér sarkában szétrozsdásodott vadászgépek valószínűleg nem túl kapósak. A költségvetési viszonyok javulásával pedig nem számolhat a honvédelmi tárca, így abból kell gazdálkodnunk, amink van.
Két legenda
A honvédelem mozgásterét az üres bukszán kívül számos egyéb körülmény is korlátozza. Például a NATO-elvárások, bizonyos helikopteres képességek megtartásának szükségessége, katasztrófavédelmi, missziós igények kielégítése. Alapvető hiba volt 2000-es évek elején még rendesen betartott, rendszeres és előre kidolgozott nagyjavítási tervet sutba dobni, ahogyan az is, hogy a beszerzéssel egészen az utolsó (utáni) pillanatig vártunk.
Mi-171: ugyanaz, korszerűbb kivitelben
AFP / JHphoto
Több szempontból is fontos döntéseket kell most meghoznia az illetékeseknek. Az orosz gépek üzemeltetésében több évtizedes tapasztalatot halmozott fel a honvédség, amit egy új típus rendszeresítése esetén korlátozottan, vagy semennyire sem használhatnak tovább. A szovjet technikáról nyugati típusokra való átállás ellen komoly érv az üzemeltetési kultúra különbségei, vagy a karbantartó állomány átképzésének nehézségei, így a döntéshozók számára potenciális jelölt lehet szállítógépre a Hip legkorszerűbb verziója, a Mi-171. Ennek felfegyverzett változata is létezik, ami – igaz, hogy képességvesztéssel járó - áthidaló megoldás lehet a harci helikopterek hiányára is.
Csakhogy NATO-tagként elvárás egy nyugati típus rendszeresítése, így új orosz gépek rendszeresítése igencsak valószínűtlennek és célszerűtlennek tűnik. Különösen annak fényében, hogy az orosz állam katonai stratégiájában ismételten komoly veszélyforrásként jelöli meg a NATO-t, és annak keleti terjeszkedését. Fontos körülmény lehet azonban az is, hogy január elején felreppent a hír, a paksi atomerőmű bővítéséről szóló tárgyalásokon szóba kerülhetnek haditechnikai aspektusok is, sőt az orosz nyomásgyakorlás sem kizárható, ám összességében újabb orosz gépek rendszeresítése jó eséllyel kizárható.
A nyugati kínálatból több gép is alkalmas a feladatra, ha a kormány úgy dönt, hogy meglépi a fegyvernem nyugatiasítását, amit ugyan lehet halasztani, de összességében jobb lenne túlesni rajta. A méretek, a képesség és a felfegyverezhetőség alapján a Sikorsky UH-60 Black Hawk verziói kiválóan alkalmasak lennének. A Huey-hoz hasonlóan ikonikus helikopternek szintén léteznek felfegyverezhető exportverziói is: az izraeli Elbittel közösen Kolumbiának fejlesztett AH-60L Arpia, illetve az ausztrál tenderre kifejlesztett AH-60L Battle Hawk. A Black Hawk Sokat látott, a Hiphez hasonlóan megbízható, bár annál jóval kevésbé igénytelen, bejáratott típus. Az ára azonban nagyjából a kétszerese a Mi-171-esek 10-12 millió dolláros egységenkénti árának.
Magyar katonák Black Hawk helikopterek leszállását koordinálják Afganisztánban.
MTI / Koszticsák Szilárd
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a kormány az időhiány miatt próbálja elkerülni a valószínűleg hosszúra nyúló tendereztetést, így várhatóan inkább a kormányközi megállapodások felé fog hajlani. A Sikorsky-gyár ajánlata mögött hivatalosan nincs jelen az Egyesült Államok kormánya.
Olasz gép, sok kérdőjellel
Ott van viszont az brit-olasz vegyeskonszern, az AgustaWestland, amely az olasz kormány támogatását élvezi. Az olaszok az AW139-es, főként kutató-mentő és könnyű-közepes szállítási célokra kifejlesztett helikopter katonai verziójával ajánlkoznak. A befutónak jelenleg ez tűnik, különösen a Magyar Közlöny 2012. december 17-i számában is közzétett 149/2012. (XII. 17.) számú miniszterelnöki határozat alapján, amely felhatalmazza az illetékeseket az Olasz Köztársaság kormányával folytatandó katonai és haditechnikai együttműködésre. Mélyreható következtetéseket nem érdemes ebből levonni, hiszen a Medinára telepítendő 3D radart is Olaszországtól fogjuk beszerezni, így ez nem feltétlenül jelenti az elköteleződést a taljánok felé. Viszont a lehetséges helikoptervásárlást erősíti Hende Csaba miniszter is, aki szintén beszélt az olaszokkal való tárgyalásról.
Az AgustaWestland ajánlata nem feltétlenül a legjobb megoldás. Az AW139-es alapvetően civil célokra fejlesztett helikopter, amely a Hipeknél és a Black Hawkoknál is jelentősen kisebb, terhelhetősége csekélyebb, bár azoknál jobb manőverező képességű, fürgébb gép. A polgári célokra tervezettség miatt számos hiányossága is van. Ráadásul a megbízhatósága is kérdéses. 2002 óta összesen 12 példány veszett oda vagy sérült meg komolyan különböző műszaki gondok miatt, összesen 14 halálos áldozattal. Ez igen rossz arány a típus repült óráihoz képest.
AgustaWestland AW139: nem katonai gépnek tervezték.
AFP / Iliya Pitalev
Az AW139 felfegyverzett verzióját ugyan a cég beígérte, ám ez gyakorlatilag csak papíron-prototípusként létezik és még a gyártó-tervező olaszok is csak a fegyvertelen változatot alkalmazzák. A harcképes verzió fegyvertartó konzoljai a többi funkció ellátását is akadályozzák, arról nem is beszélve, hogy az eszköz éppen kis súlya és mérete miatt valószínűleg alkalmatlan géppuskáknál komolyabb fegyverek hordozására. Ráadásul a felfegyverzetlen katonai változat ára a Black Hawkéval vetekszik. A gépek mellé beígért Spike-ER páncéltörő rakéta a típushoz rendszeresítésre eddig nem került, így egy támadó fegyverzettel felszerelhető verzióra érkező árajánlat várhatóan még ennél is magasabb lenne.
Megint érik a rossz megoldás
Ahogyan az látható, nagy a nyomás a szaktárcán több irányból is. Egyrészt a katasztrófavédelemben is aktívan részt vevő helikopterekre nyilvánvalóan szükség van, ugyanakkor jelen gazdasági helyzetben majdhogynem lehetetlen képességvesztés nélküli típusváltást végrehajtani. A mostani jelek arra mutatnak, hogy a harci helikopter fegyvernem vagy megszűnik jelenlegi formájában, vagy komoly átalakulás vár rá.
Honvédségi helikopter segédkezik az árvízi védelemben. A helikopterek hiánya nem csak katonai probléma.
Stiller Ákos
Valószínű, hogy felfegyverzett szállítókkal igyekeznek majd pótolni a részben elvesztett képességeket, de egyelőre a szállítási kapacitás megtartása prioritást élvez, és nekünk illene a valóság talaján maradnunk. A Mi-24-esek cseréje is igazán fontos lenne, azonban egy ilyen harci helikopter ára nyilvánvalóan magasabb a közepes szállítókénál is, ami az amúgy is igen szűkös honvédelmi költségvetésbe nem fog beleférni. Apacheokat, Eurocopter Tigereket, Mi-28-asokat, vagy akárcsak újabb Hindokat lehet a magyar légtérbe vizionálni, ennek azonban egyelőre nincsen gazdasági realitása.
Ahhoz, hogy igényeinknek megfelelő, korszerű típusok kerüljenek rendszerbe, a szakma mélyebb bevonását, hosszú távú igényfelmérést és terveket igényelne. Mégis nagyon valószerű, hogy - ahogyan a rendszerváltás óta lecserélt haditechnikai beszerzések esetében annyiszor - most is politikai döntés születik szakmai helyett, vagy a filléreskedés csapdájába esik a szaktárca. Pedig sokszor az olcsóbb a drágább, legalábbis hosszú távon egészen biztosan.
Orbán Viktor miniszterelnök moszkvai látogatása előtt nyomást akarnak gyakorolni az orosz haditechnika magyarországi közvetítői a kormányra, a Honvédelmi Minisztérium (HM) képviselőire, hogy mielőbb állapodjanak meg velük a régi, szovjet típusú katonai helikopterek üzemidő-hosszabbításáról és korszerűsítéséről - írta a Magyar Nemzet.
Nyílt közbeszerzésen, nettó 393 millió forintért használt helikoptert vásárolna az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), az erről szóló felhívás a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.
Brüsszel rossz, Trump jó, a költségvetés béke, az ellenzék Brüsszel. A miniszterelnök interjút adott a Patriótának, és Magyar Péter nevét ki nem ejtve azt mondta: „ezek ilyenek”.