szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A megengedettnél magasabban repülhetett az a katonai helikopter, amely egy utasszállító repülőgéppel ütközött nemrég a washingotin repülőtér közelében.

Az amerikai hadsereg nyilvánosságra hozta a washingtoni légibalesetben elhunyt harmadik amerikai katona személyazonosságát – írja a Reuters.

Rebecca Lobach kapitány volt annak a Black Hawk katonai helikopternek a másodpilótája, amely január 29-én a levegőben gyakorlórepülés közben összeütközött egy Bombardier CRJ700-as utasszállító repülőgéppel a washingtoni Ronald Reagan repülőtér közelében.

Az ütközéskor mindkét gép felrobbant, majd a Potomac-folyóba zuhant. A balesetnek nem voltak túlélői; az utasszállítón 64-en, a helikopteren hárman utaztak. A katasztrófáról több videófelvétel is készült.

Mentőegységek a washingtoni Potomac folyó partján
NurPhoto via AFP / Bryan Dozier

Rebecca Lobach 28 éves volt, Észak-Karolinából, Durhamből származik, és 2019 óta szolgált a légierőnél, a virginiai Fort Belvoirban szolgált. “Ő volt életünk fényes csillaga” – írta gyászközleményében a családja, kiemelve, hogy Rebecca aktivistaként is dolgozott – a nemi erőszak áldozatait védte -, és azt tervezte, a katonai szolgálat után orvosnak fog tanulni. “Senki nem álmodott nála nagyobbat, vagy dolgozott keményebben azért, hogy elérje a céljait”.

A helikopter legénységének tagja volt Lobachon kívül a 28 éves Ryan Austin O’Hara törzsőrmester, kiképzőtiszt, és Andrew Loyd Eaves, 39 éves főtörzsőrmester. Az utasszállító repülőgépen utazott többek között egy sportoló csoport, akik egy műkorcsolya edzőtáborból tértek haza. Az áldozatok között volt az 1994-es műkorcsolya-vb győztes párosa, Jevgenyina Siskova és Vagyim Naumov.

Túl magasan repült a Black Hawk

Mindeközben az amerikai közlekedésbiztonsági tanács vizsgálói a Bombardier fekete dobozának elemzése alapján arra jutottak, hogy a repülőgép 91 méteres magasságban volt a baleset pillanatában (plusz-mínusz 7 és fél méter). A Black Hawk viszont az irányítótorony radarmérései szerint 61 méternél (200 láb) magasabbra repült, átlépve az útvonalán megengedett szintet.

„Csak egy tűzgolyót láttam, ami aztán eltűnt” – nyilvánosságra hozták, mit mondtak a légiirányítók a washingtoni légi katasztrófa idején

A gyakorlórepülést végző helikoptert határozottan figyelmeztették, hogy az utasszállító felé tart.

A baleset pontos körülményeit még vizsgálják, de már korábban felmerült az emberi hiba lehetősége. Többek között azt is vizsgálják, hogy a helikopter gyakorlórepülésén viseltek-e éjjellátót a pilóták, és ha igen, pontosan milyen beállításokkal. Todd Inman, a vizsgálóbizottság tagja hétvégi sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy az ilyen gyakorlórepüléseken bevett az éjjellátó használata, de a vizsgálat még folyamatban van.

Mégis hogyan ütközhet össze egy utasszállító repülő egy katonai helikopterrel? Sok a kérdés a washingtoni baleset körül

Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot érintő baleset az Egyesült Államokban. Szakértők szerint emberi hiba, valamint a reptér nehéz megközelíthetősége egyaránt szerepet játszhatott a tragédiában.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!