Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2c85a40e-8ece-4fd3-8575-627590ff05ce","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta szerint a volt globális politikai igazgatója, Sarah Wynn-Williams megszegte a szerződését, ami szerint a volt munkáltatójára nem mondhat negatív dolgokat. A bíró a cégnek adott igazat.","shortLead":"A Meta szerint a volt globális politikai igazgatója, Sarah Wynn-Williams megszegte a szerződését, ami szerint a volt...","id":"20250313_meta-sarah-wynn-williams-facebook-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c85a40e-8ece-4fd3-8575-627590ff05ce.jpg","index":0,"item":"17be7aac-776a-43f6-adb2-285a6a70117b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_meta-sarah-wynn-williams-facebook-konyv","timestamp":"2025. március. 13. 10:03","title":"Betiltatta a Meta a volt alkalmazottja könyvét, amely a Facebook viselt dolgairól szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A bíró különösen visszataszítónak értékelte, hogy olyan dolgozókat is kirúgtak az elégtelen teljesítményükre hivatkozva, akik néhány hónapja még ragyogó értékeléseket kaptak.","shortLead":"A bíró különösen visszataszítónak értékelte, hogy olyan dolgozókat is kirúgtak az elégtelen teljesítményükre...","id":"20250313_trump-kirugasok-dolgozok-visszavetel-szovetsegi-biro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38a39571-40be-4f97-b86f-0e77da84b31e.jpg","index":0,"item":"d26008f2-9686-4ec4-a6ec-4c1f5e6dbaf7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_trump-kirugasok-dolgozok-visszavetel-szovetsegi-biro","timestamp":"2025. március. 13. 19:59","title":"Egy szövetségi bíró elrendelte, hogy a Trump-kormánynak vissza kell vennie a korábban elbocsátott dolgozók ezreit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d85a9288-2b1e-4d76-a5af-401ab9834b81","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Legalábbis szelektív értelmezése a Bibliának, hogy a férfit előbb teremtette Isten.","shortLead":"Legalábbis szelektív értelmezése a Bibliának, hogy a férfit előbb teremtette Isten.","id":"20250313_Fhrolich-Robert-rabbi-Alaptorveny-moditas-Hulyenek-lenni-allampolgari-jog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d85a9288-2b1e-4d76-a5af-401ab9834b81.jpg","index":0,"item":"cf2e26eb-73ae-4ac4-842b-12e7c7cacba6","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Fhrolich-Robert-rabbi-Alaptorveny-moditas-Hulyenek-lenni-allampolgari-jog","timestamp":"2025. március. 13. 13:36","title":"Frölich rabbi az Alaptörvény-módosításról: Hülyének lenni állampolgári jog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db38a876-9a8f-482e-b4b7-0ce8ff78d606","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy új személy is megjelent a cégadatokban.","shortLead":"Egy új személy is megjelent a cégadatokban.","id":"20250314_tiborcz-drawa-mezopack","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db38a876-9a8f-482e-b4b7-0ce8ff78d606.jpg","index":0,"item":"4b0092a6-3380-4650-b173-3be2f3acbcc7","keywords":null,"link":"/360/20250314_tiborcz-drawa-mezopack","timestamp":"2025. március. 14. 12:30","title":"Mozgolódás látható Tiborcz egyik cégénél, de vajon mire készülhet Orbán veje?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95bc852f-ea9e-4698-9ba5-c0c57d200132","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két életmentő járőrt dicséretben és jutalomban részesítette a budapesti rendőrfőkapitány.","shortLead":"A két életmentő járőrt dicséretben és jutalomban részesítette a budapesti rendőrfőkapitány.","id":"20250314_kispest-tizemeletes-haz-kizuhant-fiu-rendorok-ujraelesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95bc852f-ea9e-4698-9ba5-c0c57d200132.jpg","index":0,"item":"c46aad09-b07a-4bfd-b193-e4c4be2cfeb1","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_kispest-tizemeletes-haz-kizuhant-fiu-rendorok-ujraelesztes","timestamp":"2025. március. 14. 16:04","title":"Rendőrök élesztettek újra egy kispesti panelházból kizuhant 17 éves fiút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a8490d5-e10d-43ae-9a7b-35076175f739","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az iraki miniszterelnök a világ egyik legveszélyesebb terroristájának nevezte Abu Hadidzsát.","shortLead":"Az iraki miniszterelnök a világ egyik legveszélyesebb terroristájának nevezte Abu Hadidzsát.","id":"20250314_iszlam-allam-irak-sziria-likvidalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a8490d5-e10d-43ae-9a7b-35076175f739.jpg","index":0,"item":"e68b8c49-d06e-422e-88fc-ca14bea3d892","keywords":null,"link":"/vilag/20250314_iszlam-allam-irak-sziria-likvidalas","timestamp":"2025. március. 14. 17:27","title":"Végeztek az Iszlám Állam iraki és szíriai vezetőjével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és a szolgáltatások drágulása is jóval gyorsabb volt Magyarországon, mint Romániában.","shortLead":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és...","id":"20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24.jpg","index":0,"item":"2ed188b0-245c-496a-b5bb-513c0ea7392b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","timestamp":"2025. március. 13. 10:54","title":"A magyar infláció ismét megelőzte a románt, zsebben az Európa-bajnoki cím","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5dd4868-7c94-41ec-ba59-7b3df9934110","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság szerint a pécsi gimnázium megsértette a diáklány személyiségi jogát azután, hogy ő egy tüntetésen beszédet mondott.","shortLead":"A bíróság szerint a pécsi gimnázium megsértette a diáklány személyiségi jogát azután, hogy ő egy tüntetésen beszédet...","id":"20250313_Pankotai-Lili-szemelyisegi-jogok-per-pecs-gimnazium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5dd4868-7c94-41ec-ba59-7b3df9934110.jpg","index":0,"item":"0fdf19c0-ecb4-425e-92c6-a4dbef174799","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Pankotai-Lili-szemelyisegi-jogok-per-pecs-gimnazium","timestamp":"2025. március. 13. 12:18","title":"Pankotai Lili megnyerte a pert korábbi iskolájával szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Z generáció tagjait aktívan foglalkoztatja a fenntarthatóság, így a magas ESG-minősítéssel rendelkező vállalatok nagyobb eséllyel tudják megszólítani az ebbe a korosztályba tartozó munkavállalókat. A legnagyobb magyar cégekről rendhagyó listát készített a Planet Fanatics Network fenntarthatósági tanácsadócég és a HVG. A rangsor, amelyet az olvasók a csütörtökön megjelenő HVG hetilapban és a hvg360-on találnak majd meg, megmutatja, hogy üzleti jelentőségük mellett mennyire felelősen működnek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontból.
Az EU szabályai alapján 2025-től minden nagyvállalat számára kötelező fenntarthatósági jelentés elsősorban nem a munkavállalók számára készül, azonban a „jelentéstételi szabványok és a harmadik fél általi kötelező hitelesítés olyan, mérhető és valódi teljesítmények elérésére késztetik a vállalatokat, ami kedvezően hat az erre fogékony munkavállalói réteg megtartására” – mondja Jenei Attila, a Denkstatt Hungary Kft. környezetvédelmi és fenntarthatósági tanácsadó cég ügyvezetője.
A jó ESG-értékeléssel rendelkező vállalatok pedig nemcsak a fenntarthatósággal kapcsolatos kockázataikat és lehetőségeiket mérik fel és kezelik alaposabban, hanem jövőállóbbak is, hiszen felkészültebbek olyan eseményekre, mint például a klímaváltozás hatásai vagy az európai green deallel kapcsolatban megjelenő szabályozások sokasága. Emellett biztosak lehetnek abban is, hogy nincs a beszállítóik között olyan, aki alapvető emberi jogi szabályokat vagy természetvédelmi értékeket sértene. Az ilyen vállalatok hosszú távú és biztosabb karriert tudnak kínálni a munkavállalóknak – teszi hozzá a szakértő.
Mindez kiemelkedően fontos a Z generáció – vagyis a 1990-es évek közepe és a 2010-es évtized eleje közt születettek – tagjai számára, akik már rendelkeznek jó pár év munkatapasztalattal, illetve mostanában lépnek a munkaerőpiacra felsőfokú végzettséggel. A Gen Z fenntarthatósághoz való viszonyát és választási preferenciáit vizsgáló kutatások alapaján számukra különösen fontosak a zöld szempontok: vásárláskor például a termék vagy az azt kínáló vállalat fenntarthatósági teljesítménye nagyobb súllyal esik a latba, mint a márkahűség. Egyre gyakrabban jelentkeznek olyan cégek állásajánlataira, amelyek kommunikálnak fenntarthatósági kérdésekben. Sőt a felmérésekben megkérdezett fiatalok harmada azért hagyta el vagy tervezi elhagyni a munkahelyét, mert ott nem lát a fenntarthatóság irányába mutató változásokat. Egyértelmű tehát, hogy egyre fontosabb számukra a klímatudatosság, és jobban bíznak olyan vállalatokban, amelyek a „zöldet” képviselik – foglalja össze Jenei Attila. Egyes elemzések szerint akár olyan tényezőkkel is egyenrangúnak tekintik a fenntarthatóság kérdéseit, mint a munkamorál vagy a magánélet.
A jelenséghez az is hozzájárul a szakértő szerint, hogy számos, fenntarthatósági kérdésekkel foglalkozó influencer épített népes követőtábort, de legalábbis rendszeresen markáns véleményt nyilvánít az ESG-témák fontosságáról. A fenntarthatóságot előtérbe helyező, magas ESG-minősítéssel rendelkező vállalatok egyértelműen nagyobb eséllyel tudnak Z generációs munkavállalókat megszólítani. Ugyanakkor a megtartásukhoz a vállalati kultúra átgondolása is szükséges: a fizetés, a karrier vagy a tanulási és a fejlődési lehetőségek mellett olyan szempontok is előtérbe kerülnek, mint a munka és a magánélet egyensúlya, a munkahelyi egészség, az ergonómia, a fenntartható közlekedési módok – ezek pedig mind az ESG részét képezik. „Megjelennek olyan, eddig szinte ismeretlen munkavállalói szempontok is, amelyek alapján egy amúgy vonzó munkahely is ciki lesz, ha a munkáltató tevékenysége, terméke egyértelműen hátrányosan hat a környezetre vagy az emberekre nézve” – mondja a szakértő.
A Z generációt kettős hatás éri, amit „Greta Thunberg-hatásként” is leírhatunk. „Egyrészt a klímavészhelyzettel riogat a közbeszéd, eléggé szomorú és kilátástalannak tűnő, lehangoló jövőképet festve. Másrészt a Z generáció tagjai azonosulni tudnak azzal a magányos hőssel, aki egymaga képes és tud is változtatni a világ menetén” – mondja Jenei Attila. A jelenség miatt sok fiatal „személyes hőssé” akar válni, és tenni akar a fenntarthatósági fordulatért, a klímaváltozásért. „Nyitottak, és szívesebben vesznek részt olyan akciókban, mint például a műanyagmentes életmód, a húsmentes étrend kipróbálása, a car sharing vagy az elektromos rollermegosztók használata.” A lényeg ezekben az akciókban a tényleges, mérhető hatás, és ezeket a konkrétumokat keresik a munkaadók tevékenységében is. Így tehát nem vevők azokra a fenntarthatósággal kapcsolatos félrevezető, homályosan megfogalmazott állításokra, környezeti címkékre, amelyek nem megalapozottak. „A greenwashing (zöldre mosás) és a félrebeszélés ideje lejárt.”
ANDY BUCHANAN / AFP
Pedig még van hova fejlődni. Az Európai Unióban egy kutatás szerint még a zöld állítások több mint fele félrevezető vagy megalapozatlan; ez ellen a jövőben szigorú fogyasztóvédelmi szabályozással fognak fellépni a környezeti állításokról szóló, most készülő direktíva (Green Claims Directive) szerint. „A szabályozásra nagy szükség van, ugyanis a fenntarthatóság hozzáadott értéke nem devalválódhat a megalapozatlan marketingkommunikáció terjedése miatt, hiszen a hiteles és valódi fenntarthatósági teljesítmény nélkül nem történhet meg a zöld átállás” – fogalmaz Jenei Attila.
A munkaerő megtartásában is fontos szerepet játszik, hogy üres szólamok helyett valós környezeti és társadalmi hatást eredményező programok megvalósítására fordítsák erőforrásaikat a vállalatok. Ilyenek például az energiahatékonyság, a megújuló energiák használata, a veszélyes anyagok felhasználásának és a csomagolási hulladékoknak a csökkentése, a körforgásos üzleti megoldások használata a beszállítók és ügyfelek bevonásával.
A jövőben már nem a rugalmasság, hanem az őszinteség lesz a legfontosabb érték a potenciális munkavállalókat célzó kommunikációban – véli Tóth-Nagy Péter, a Follow The Yellow (FTY) employer branding ügynökség alapítója. Az elmúlt években ugyanis – különösen a Z generáció tagjai körében toborzók számára – varázsszóvá vált a rugalmasság az employer brandingben, azaz a munkáltató márka erősítésében. A munkaadók rugalmas munkaidővel, rugalmas beosztással, rugalmas hozzáállással igyekeznek megnyerni maguknak a potenciális munkavállalókat. Manapság a legtöbben ezzel próbálják megszólítani a tehetséges fiatal szakembereket, azonban „a kopott frázisok helyett a valódi értékeket tükröző, őszinte kommunikációra van szükség”.
Az employer branding egyik alapvetése, hogy a cég a munkavállalóinak a véleményét is megismerje, és a valódi erősségeit kiemelve igyekezzen megszólítani a jelölteket. „A lehető legközvetlenebbül kell szólnunk a munkakeresőkhöz – legyen szó óriásplakátokról vagy online kampányokról –, hogy meglássák saját magukat a hirdetésekben, hogy olyan értékeket közvetítsünk feléjük, amikkel azonosulni tudnak.” Emiatt fontos megkérdezni az adott vállalat dolgozóit arról, hogy ők mit tartanak a munkáltatójuk legfontosabb értékeinek, és mi az, amiért szívesen dolgoznak náluk. Az így szerzett tapasztalatok beépítése a kampányokba teszi igazán hitelessé teszi a vállalati kommunikációt – véli a szakértő.