Hajmeresztő blöff vagy valós fenyegetés, amit Trump a Panama-csatorna visszaszerzéséről mondott?
Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései nyomán azonban napirendre került, hogy újra az USA felügyelje a világkereskedelem egyik legfontosabb csomópontján áthaladó hajókat.
Még hivatalba sem lépett, máris alaposan ráijesztett a világra a január 20-án hivatalba lépő amerikai elnök azokkal a kijelentéseivel, amelyek arra utalnak, hogy vezetése alatt az Egyesült Államok növelné a területét, például Kanada elcsatolásával vagy Grönland és a Panama-csatorna einstandolásával. A Dániához tartozó Grönland megvásárlását már előző elnöksége alatt is felvetette Trump, a Csendes- és az Atlanti-óceánt összekötő átjáró megszállása azonban újdonság – kérdés, hogy komolyan gondolja-e a fenyegetést a politikus, vagy csak a hangzatos blöffel próbál kedvezőbb díjakat kiharcolni a csatornát használó amerikai hajóknak.
A Panama által beszedett díjak nevetségesek, főleg az Egyesült Államok által Panama irányába gyakorolt rendkívüli nagyvonalúság ismeretében”
– ezzel a felvetéssel indította a Panama-csatorna visszaszerzéséről szóló gondolatmenetét Donald Trump, aki szerint az Egyesült Államoknak ez a drasztikus lépés marad az egyetlen választása, ha a közép-amerikai ország továbbra is “lehúzza” az amerikai hajókat a csatornahasználati díjakkal. Eszmefuttatásában Trump azzal kapcsolatban is aggodalmát fejezte ki, hogy az átjáró a kínaiak kezébe kerülhet.
Kié a Panama-csatorna?
A Panama-csatornát 1903 és 1914 között építette az Egyesült Államok, miután Panama jelentős amerikai támogatással kikiáltotta függetlenségét Kolumbiától. A több ezer halálos áldozattal járó építkezést követően az átjáró az amerikaiak felügyelete alatt maradt évtizedeken keresztül, a második világháború alatt is fontos szerepet töltött be a két óceán közötti közlekedés biztosításával.
Idővel azonban kiéleződtek az ellentétek a két ország között. 1964-ben Panamában Amerika-ellenes zavargások törtek ki az átjáró környékén, ami az Egyesült Államokat is elgondolkodtatta a csatorna jövőjével kapcsolatban. Végül 1977-ben a napokban elhunyt volt amerikai elnök, Jimmy Carter és Panama akkori katonai vezetője, Omar Torrijos két megállapodást is aláírt, amelyek értelmében a csatorna a két ország közös felügyelete alá került, és az USA vállalta, hogy 2000-ig átadja az ellenőrzést a közép-amerikai országnak.
A csatorna végül 1999. december 31-én került panamai kézbe, azóta egy állami ügynökség, a Panama-csatorna Hatóság (Panama Canal Authority) felügyeli a hajók biztonságos áthaladását. Az átjáró ma már jelentősen nagyobb, mint amikor az amerikaiak levették róla a kezüket, 2016-ban egy 5,25 milliárd dolláros (több mint kétezermilliárd forint) beruházással bővítették – emlékeztetett a CBS News a csatorna történetét áttekintő összeállítása.