Kovács Bálint: Az év, amikor kivégezték a magyar filmet
Most először történt olyan a rendszerváltás óta, hogy a független filmek sikeresebbek voltak, mint az államilag támogatottak, aminek lehetne örülni is, de nem érdemes. Vélemény.
2024 volt az az év, amikor a magyar Nemzeti Filmintézet kivégezte a magyar nemzeti filmgyártást, amin tulajdonképpen nem is kéne csodálkozni, hiszen jó pár éve már látványosan és büszkén kultúraellenes hivatalnokok, irodalomkukázók, esetleg egyszerűen gyógyszerészek ülnek a kulturális csúcspozíciókban. Mégse baj, ha néha kicsit meglepődünk azon, ami minden épeszű ember számára meglepő és vérlázító kellene, hogy legyen, csak mi itt Magyarországon már megszoktuk.
Lásd még: „Mi nem haldoklunk, mi így élünk.”
A legkevésbé sem kell erőlködnie annak, aki bizonyítékokat akar sorolni a fenti tételre, azaz arra, hogy 2024-re a magyar állami filmtámogatási rendszer totálisan kontraszelektált lett, és végképp elvesztette jelentőségét a tehetség, a hozzáértés, az üzleti érzék és az anyagi tényezők, mindezeknél már sokkal fontosabb két szempont: elsősorban a politikai lojalitás, másodsorban a könnyed és politikailag ellenőrzötten ártalmatlan szórakoztatás igénye. Mégis nagyon egyszerűvé teszi az ügy szemléltetését egyetlen film, amelyben, mint cseppben a mérgezett Tisza vize, megvan a probléma minden eleme: ez Herendi Gábor Futni mentem című filmje.
A Futni mentem egyike a 2024-ben készült tíz független, azaz állami támogatás nélkül, sokszor szívességi alapon, akár marketingkampány nélkül készült filmnek, annak ellenére, hogy Herendi Gábor a rendszerváltás óta eltelt időszak egyik legsikeresebb filmrendezője, ő rendezte az elmúlt harmincöt év legnézettebb filmjeit, amelyek jó részét a kritika is dicsérte, rendezőjét képességesnek tartotta. De amióta kiderült róla, hogy nem feltétlen híve a jelenlegi magyar kormánypárt politikájának, mert például felszólalt a Színház- és Filmművészeti Egyetem állami einstandja ellen, ő is egyike lett annak a népes tábornak, Szász Jánostól Muhi Andráson át Schwecthje Mihályig, akiket nem engednek labdába rúgni. És hogy nem csapnivaló filmtervről volt szó, azt a mostanra 600 ezret is jócskán elhagyó nézőszám és a kedvező kritikai fogadtatás is bizonyítja.
2024 volt az az év, amikor a legnézettebb mozifilm nem állami támogatással készült.
2024 volt az az év, amikor a politikai hovatartozás végleg fontosabbá vált a milliárdos bevételnél, a nézői elégedettségnél, a megbízható színvonalnál.