Plüssmacik kavarhatják fel a befektetési piac jövőjét

9 perc

2025.02.17. 16:00

2025.02.17. 16:27

Vajon megmenthetik a plüssállatok és a játékok a világgazdaságot? Egy nagy löketet biztos adnak, amikor a szülő találkoznak a piacon az örökifjú felnőttekkel, és együtt dollármilliárdokat mozdítanak meg.

Látott mostanában rajzfilmet, a gyerekekkel találtak olyan sorozatot, mesét, amiből úgy dőlt hátra a fotelban, hogy ezen érdemes elgondolkodni?

Sokan, különösen fiatal felnőttek válasza erre az, hogy igen, és ez gyönyörűen megmutatkozik a játékok piacán is. A játékok tömeggyártása persze a korábbi évekhez képest gyenge értékesítési számokat mutat. a piaci kilátások viszont komoly növekedés felé mutatnak. A Grand View Research elemzőcég becslései szerint a globális plüssállatpiac, amely 2023-ra már 12 milliárd dollárt tett ki, évi 8,2 százalékkal fog bővülni 2030-ig. A rajzfilmekhez köthető játékeladások ennél is nagyobb arányban, 9,8 százalékkal nőhetnek évente.

A játékpiac bajait és ragyogó kilátásait ugyanaz magyarázhatja: az eladások 52 százaléka immár fiatal felnőttekhez kerül, miközben a gyerekeiknek kevesebb új játékot szereznek be. Ez a változás ugyanis egy jelentős átértékelődést is hoz, hiszen a felnőttek saját maguknak akár többet is hajlandók fizetni a játékokért, ami így ezeket egyben befektetési termékké teszi.

A Circana piackutató cég 2024-es kutatása alapján a tavalyi év utolsó három hónapjában a felnőtt korú, de gyermeklelkű vevők 1,5 milliárd dollárt költöttek az amerikai játékpiacon, mármint ennyi pénzért vettek maguknak plüssállatokat. Így már nem a 3-5 éves korosztály számít a szegmens legfontosabb célcsoportjának, sokkal inkább a „kidult”, vagyis a 12 év fölöttiek vásárlói kategóriája.

Ha lenne tízezer euróm
Sorozatunkban olyan ágazatokat, azokon belül pedig olyan cégeket mutatunk be, amelyek úgy igyekeznek óriásra nőni, hogy közben valóban jobbá teszik a világot.
Egy műhúsgyártó, egy háznyomtató startup, netán egy gyógyszeripari cég lesz a következő tíz év Apple-je? Vagy éppen a vízgazdálkodásban van nagy üzlet?

Általánosságban elmondható, hogy a játékpiac már nem gyerekjáték, hanem sokkal inkább célozza a fizetőképesebb felnőttek piacát. A „kidults” mint vevői réteg immár teljesen bevett célcsoportja lett a játékgyártóknak. A gyerekes dolgaikhoz ragaszkodó felnőttek hatalmas piaci lehetőséget jelentenek a forgalmazóknak.

Erre érthető módon a gyártók is rájátszanak, hamar lehet találni az épp népszerű rajzfilmekhez kapcsolódó figurákat, maketteket, vagy épp plüssállatokat. A Business Insider idéz egy iparági szakértőt, aki szerint jelenleg a plüssfigurák piaca olyan felfutásban van, hogy a Lego szintjét is elérheti, ami egy komoly magaslat. A dán kockagyártó – egyben a világ legnagyobb játékgyártója – legutóbbi adatai szerint 2024 első félévében 13 százalékkal tudta növelni árbevételét 31 milliárd koronára (jelenlegi árfolyamon több mint 1670 milliárd forintra).

Plüssmacik készülnek egy kínai gyárban
AFP/Wang Lei

Babázunk, és ez nem baj

A Circana szakértője szerint a felnőtteknek jobb lesz a lelki egyensúlyuk, ha van kéznél egy ölelhető plüssállat. Megnyugvást, biztonságérzetet, nosztalgiát hoz. Ezt úgy is meg lehet közelíteni, hogy ennek a generációnak már bitang gyorsan fel kellene nőnie, és nem plüssállatokat ölelgetni, vagy műanyag kockákat építgetni – a másik oldalról viszont egy virágzó piac bontakozik ki, a Legónál szó szerint is, hiszen a felnőtt széria egyik sikeres darabja egyszerűen virágokból áll.