A fulfillment logisztikai szolgáltatás hatékony, gyors és olcsó: ma már bárkinek elérhető

A pandémia sok vállalkozás számára a véget jelentette, míg mások szinte kilőttek a mezőnyből. A magyarázat minden bizonnyal a rugalmasságban és a bátorságban rejlik, hiszen a gombamód szaporodó webshopok alig egy év alatt 45 százalékos növekedést értek el. A piaci változásokról Táncsics Andrással, az innovatív logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Boxy Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.

  • Boxy Group Boxy Group
A fulfillment logisztikai szolgáltatás hatékony, gyors és olcsó: ma már bárkinek elérhető

Az online kereskedelem csupán 12 hónap alatt három évet ugrott előre a fejlődésben: ma a Top5 vállalkozási formák egyike. Csakhogy a gyorsaság és a merészség nem szül mindig jó megoldásokat, így a vásárlók gyorsan elpártolhatnak, ha nem szállítunk gyorsan, olcsón, és megbízhatóan. A professzionális fulfillment, vagyis komplex raktározási, csomagolási és kiszállítási rendszert kínáló szolgáltatás éppen ezeknek a kereskedőknek szól: olyan skálázható logisztikai megoldásokat ezek, amelyekkel nemcsak leveszik a terhet a webshopok válláról, de segítségükkel akár költségmegtakarítást is elérhetnek.

Egy merőben új, automatizált és robotizált fulfillment szolgáltatóként jelentek meg a hazai piacon. Miért érezték úgy, hogy itthon is szükség van egy ilyen logisztikai szolgáltatóra?

Táncsics András: A magyarországi e-kereskedelem viszonylag érett piaci állapotban lévő, komoly nemzetközi szereplőket tartalmazó, strukturált és jól felépített ökoszisztéma. A raktártechnológia, és ezen belül is a fulfillment szolgáltatás azonban kifejezetten embrionális állapotban van. Vagyis ez a szegmens kis méretű, technológiai értelemben kevésbé fejlett cégek elegyét tartalmazza, amelyek bár jól kiszolgálhatnák a közép- és nagyméretű ügyfeleket, dinamikájuk, informatikai, technológiai rendszereik nem olyan kiépítettségűek, mélységűek és képességűek, hogy erre alkalmassá tegye őket. Ennek a piaci vákuumnak a felismerése sarkallt bennünket arra, hogy olyan fulfillment szolgáltatást hozzunk létre, ami mindezt tudja, és amely igazi úttörő lehet a hazai logisztikai palettán.

A pandémia és a háború közepette nem túl bátor döntés ez?

T. A.: A pandémiát megelőző időszakban az e-kereskedelmi szereplők egy 14-15 ezer egységből álló, nagyon heterogén bioszférát alkottak. Dinamikusan növekvő és változó világ volt az övék, amelyben az egyes ipari szegmenseken belül markáns, gyors eltolódások is megfigyelhetők voltak. A járvány alatt és most, annak lecsengésével számuk jelentősen megnőtt: ma már körülbelül 18-19 ezer webshopról beszélhetünk, de a szereplők száma szinte napról-napra növekszik. Vagyis még a későn ébredők is felismerték, hogy mindegy, mekkora webshopjuk, hány tranzakciójuk van egy nap alatt, jelen kell lenniük az online térben.

Ha valakinek ma terméke vagy szolgáltatása van, e-kereskedelmi jelenlét nélkül gyakorlatilag láthatatlan. Csakhogy ez, leginkább a KKV-szektor számára rémisztőnek tűnik: az e-jelenlét sok új és ismeretlen feladattal jár költségeket igényel. Megoldás lehet nekik egy nagy logisztikai szolgáltatóval együttműködni?

Táncsics András
Boxy Zrt.

T. A.: Abszolút, hiszen egységáras, skálázható szolgáltatásunk mindenki számára elérhető és perszonalizálható. Legyen szó néhány csomagról vagy több ezerről, speciális igényekről vagy alapszintű megoldásokról, mindenki számára testreszabott rendszereket, folyamatokat építünk ki. A költségek pedig darabárra lebonthatók, ami egyszerűen követhető és tervezhető kiadásokat biztosít ügyfeleink számára. Alapvető tévhit, hogy egy fulfillment szolgáltatás drága. Az igazság az, hogy a vállalkozás számára így hatékonyabb, gyorsabb és olcsóbb lehet a teljes logisztika. Annak a cégnek, aki saját kézben tartja a logisztikáját, bérköltséggel, havi raktározási díjjal, és más költségekkel is számolnia kell. A mi fulfillment szolgáltatásunkkal körülbelül 30 százalékos költségmegtakarítást érhetnek el ügyfeleink, miközben nemcsak olcsóbbak, de gyorsak is maradnak: mi képesek vagyunk teljesíteni azt a fogyasztói elvárást is, hogy a megvásárolt termék akár aznap odaérjen a vásárlóhoz. A világ legkorszerűbb megoldásait ötvöző technológiánk egyszerre képes minderre. Nálunk ugyanis robotok végzik a munkát: nagyságrendileg háromszor olyan gyorsak, mint a humán erőforrás, miközben a betárolási folyamatok felügyeletét is prediktív módon tanuló megterséges intelligencia algoritmusaink látják el. Ez a technológia biztosít bennünket arról, hogy hibamentesen, gyorsan és pontosan szállíthassunk partnereinknek, így téve a lehető leghatékonyabbá logisztikai folyamataikat.

Ha holnap új vállalkozásba szeretnénk vágni, de megspórolnánk a logisztikával járó gondokat, érdemes rögtön önöknél kezdeni a logisztikai folyamatok megtervezését?

T. A.: Igen, sőt, azoknak is érdemes hozzánk eljönni, akik már jelen vannak a piacon, de folyamataik nem elég hatékonyak. Mi elsőként egy logisztikai automatizációs konzultációval kezdjük az együttműködést. Ilyenkor áttekintjük a cég jelenlegi logisztikai folyamatait, árukészletének mennyiségét. Megvizsgáljuk, ki, mikor, milyen ciklusokban, milyen algoritmusok mentén, hogyan és mit szállít be a raktárba. Egy viszonylag mély analízis során modellezzük a rendszert, ahol megvizsgáljuk az eddigi működés költségvonzatait. Ha mindez megvan, adunk egy hatékonyabb, gyorsabb és olcsóbb megoldási lehetőséget partnereinknek. Ezt bármilyen extra szolgáltatással, például extra csomagolási kéréssel, speciális visszáru folyamattal bővíthetjük, a határ pedig a csillagos ég.

Alapvető tévhit, hogy egy fulfillment szolgáltatás drága

Alapvető tévhit, hogy egy fulfillment szolgáltatás drága

Az igazság az, hogy a vállalkozás számára így hatékonyabb, gyorsabb és olcsóbb lehet a teljes logisztika.

A fulfillment megoldásokat kínáló Boxy széleskörű szolgáltatásai között mindenki megtalálja azt a területet, amiben segítségre szorul a webáruháza:

Ezek között a teljes raktári és logisztikai operáció, a raktározás és a csomagolás, az elveszett csomagok és a visszáru kezelése, a logisztikai költségek teljeskörű feltérképezése, valamint tanácsadás is szerepel, Budapest és agglomerációja területén pedig aznapi házhozszállítást is kínál a webáruházak számára.

Azt a költségszintet és hatékonyságot, vagyis logisztikai szolgáltatási minőséget biztosítják a legkisebb hazai webáruházaknak is, amivel felvehetik a versenyt a tőkeerős e-kereskedelmi óriásokkal, ráadásul mindezt önálló beruházás nélkül.

Mi az, ami önöket megkülönbözteti a többi logisztikai szolgáltatótól? Miben más a Boxy?

T. A.: Az első talán a méret. Mi hiszünk benne, hogy a logisztikában a hatékonyság egyik legfontosabb alapja a méretben rejlik. Az a több mint 60 ezer négyzetméternyi kapacitás, amivel üzleti tevékenységünket elindítjuk, a jelenlegi magyarországi fulfillment piac kínálatának a többszöröse. Ha az összes hazai szereplő raktárméretét összeadjuk, csak a törtrészével rendelkeznek közösen annak, mint ami a mi kapacitásunk. A másik, ami megkülönböztet minket, hogy nemcsak Magyarországon, hanem az egész régióban még nem elterjedt automatizáció és robotizáció jelen van nálunk. Magyarországon csupán egyetlen szereplő van, akinél elérhető valamilyen szintű robotizáció, míg a Boxy esetében a folyamatok döntő többsége robotizált. Ez még régióban sem megszokott, így magabiztosságot, hatékonyságot és kiegyensúlyozottságot biztosít nekünk és a partnereinknek. A harmadik különbség pedig az informatikai rendszerünk, ami egészen kimagasló a versenytársakhoz képest. A rendszer megalkotásakor olyan nagy nemzetközi brandek megoldásait választottuk, akik Rio de Janeiro-tól Sanghajig a legnagyobb fulfillment ökoszisztémák informatikájáról gondoskodtak.

Hogyan készülnek a jövőre? Hiszen az elmúlt hónapok és évek bebizonyították, turbulens változások zajlanak a világpiacon, az ellátási töredezettség pedig alapjaiban forgatja fel a logisztikát.

T. A.: A piac valóban változik, de ezzel együtt növekszik is. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy 2020-ban körülbelül 43 százalékkal, 2021-ben körülbelül 32 százalékkal nőtt a magyarországi e-kereskedelem teljesítménye, vagyis nagyjából két év alatt 70-80 százalékkal nőtt a piaci igénybevétel. Melyik az a vállalkozás, akinek plusz 75 százaléknyi üres raktár területe és az ennek fenntartásához szükséges, elérhető humán erőforrása a rendelkezésre áll? Sajnos nincs ma ilyen az országban. Bár a legfejlettebb és legmodernebb technológiával dolgozunk, mi sem pihenünk: az üzleti tervünkben már most kódoltunk olyan pótlólagos beruházási összegeket 3, és 5-6 éves távokon belül, amelyekből olyan további technológiákat vásárolunk majd, amelyek ma még nem is léteznek. Mi hiszünk abban, hogy ezekkel a jövőben is hatékonyabbak és ütőképesebbek lehetünk.

Ha logisztika, szállítmányozás, mindig felmerül a fenntarthatósági kérdés: a Boxy mennyire zöld és környezetbarát szolgáltatás?

T. A.: A logisztikai szolgáltatások szempontjából az a tapasztalásunk, hogy szinte nincs olyan generációs sáv, ahol ne növekedne a fenntarthatósággal kapcsolatos ügyfélelvárások aránya. Nagyjából három kritériumot látunk most a vásárlók döntési mechanizmusában. Az első továbbra is és megfellebbezhetetlenül az ár, a második az átfutási idő, a harmadik kritérium pedig a fenntarthatóság. Mi ennek megfelelően alakítottuk ki raktárunkat, amelynek teljes felületén például napelem technológiát alkalmazunk, miközben a lehető legalacsonyabb energiafelhasználási elvárásoknak felelünk meg. Azt valljuk, hogy modern technológiákat alkalmazó, logisztikai cégként nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne minimalizáljuk karbonlábnyomunkat, és ne foglalkozzunk a fenntarthatóság kérdésével. 

Folyamatos a növekedés a hazai webshop-piacon, de hatékony logisztikára is szükség lenne

Hazánkban - a GKID két éves piaci körképe szerint - körülbelül 15 000 vállalkozás forgalmazza a termékeit vagy szolgáltatásait online. Míg korábban markánsan érezhető volt a magyarok tartózkodása a netes vásárlással kapcsolatban, az elmúlt két évben alaposan megváltozott ez a terület.

Levesszük webáruházáról a logisztika terhét! Webáruházak teljes logisztikáját szolgáljuk ki, robotizáltan, pontosan.
Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.