A fulfillment logisztikai szolgáltatás hatékony, gyors és olcsó: ma már bárkinek elérhető
A pandémia sok vállalkozás számára a véget jelentette, míg mások szinte kilőttek a mezőnyből. A magyarázat minden bizonnyal a rugalmasságban és a bátorságban rejlik, hiszen a gombamód szaporodó webshopok alig egy év alatt 45 százalékos növekedést értek el. A piaci változásokról Táncsics Andrással, az innovatív logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Boxy Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Az online kereskedelem csupán 12 hónap alatt három évet ugrott előre a fejlődésben: ma a Top5 vállalkozási formák egyike. Csakhogy a gyorsaság és a merészség nem szül mindig jó megoldásokat, így a vásárlók gyorsan elpártolhatnak, ha nem szállítunk gyorsan, olcsón, és megbízhatóan. A professzionális fulfillment, vagyis komplex raktározási, csomagolási és kiszállítási rendszert kínáló szolgáltatás éppen ezeknek a kereskedőknek szól: olyan skálázható logisztikai megoldásokat ezek, amelyekkel nemcsak leveszik a terhet a webshopok válláról, de segítségükkel akár költségmegtakarítást is elérhetnek.
Egy merőben új, automatizált és robotizált fulfillment szolgáltatóként jelentek meg a hazai piacon. Miért érezték úgy, hogy itthon is szükség van egy ilyen logisztikai szolgáltatóra?
Táncsics András: A magyarországi e-kereskedelem viszonylag érett piaci állapotban lévő, komoly nemzetközi szereplőket tartalmazó, strukturált és jól felépített ökoszisztéma. A raktártechnológia, és ezen belül is a fulfillment szolgáltatás azonban kifejezetten embrionális állapotban van. Vagyis ez a szegmens kis méretű, technológiai értelemben kevésbé fejlett cégek elegyét tartalmazza, amelyek bár jól kiszolgálhatnák a közép- és nagyméretű ügyfeleket, dinamikájuk, informatikai, technológiai rendszereik nem olyan kiépítettségűek, mélységűek és képességűek, hogy erre alkalmassá tegye őket. Ennek a piaci vákuumnak a felismerése sarkallt bennünket arra, hogy olyan fulfillment szolgáltatást hozzunk létre, ami mindezt tudja, és amely igazi úttörő lehet a hazai logisztikai palettán.
A pandémia és a háború közepette nem túl bátor döntés ez?
T. A.: A pandémiát megelőző időszakban az e-kereskedelmi szereplők egy 14-15 ezer egységből álló, nagyon heterogén bioszférát alkottak. Dinamikusan növekvő és változó világ volt az övék, amelyben az egyes ipari szegmenseken belül markáns, gyors eltolódások is megfigyelhetők voltak. A járvány alatt és most, annak lecsengésével számuk jelentősen megnőtt: ma már körülbelül 18-19 ezer webshopról beszélhetünk, de a szereplők száma szinte napról-napra növekszik. Vagyis még a későn ébredők is felismerték, hogy mindegy, mekkora webshopjuk, hány tranzakciójuk van egy nap alatt, jelen kell lenniük az online térben.
Ha valakinek ma terméke vagy szolgáltatása van, e-kereskedelmi jelenlét nélkül gyakorlatilag láthatatlan. Csakhogy ez, leginkább a KKV-szektor számára rémisztőnek tűnik: az e-jelenlét sok új és ismeretlen feladattal jár költségeket igényel. Megoldás lehet nekik egy nagy logisztikai szolgáltatóval együttműködni?
T. A.: Abszolút, hiszen egységáras, skálázható szolgáltatásunk mindenki számára elérhető és perszonalizálható. Legyen szó néhány csomagról vagy több ezerről, speciális igényekről vagy alapszintű megoldásokról, mindenki számára testreszabott rendszereket, folyamatokat építünk ki. A költségek pedig darabárra lebonthatók, ami egyszerűen követhető és tervezhető kiadásokat biztosít ügyfeleink számára. Alapvető tévhit, hogy egy fulfillment szolgáltatás drága. Az igazság az, hogy a vállalkozás számára így hatékonyabb, gyorsabb és olcsóbb lehet a teljes logisztika. Annak a cégnek, aki saját kézben tartja a logisztikáját, bérköltséggel, havi raktározási díjjal, és más költségekkel is számolnia kell. A mi fulfillment szolgáltatásunkkal körülbelül 30 százalékos költségmegtakarítást érhetnek el ügyfeleink, miközben nemcsak olcsóbbak, de gyorsak is maradnak: mi képesek vagyunk teljesíteni azt a fogyasztói elvárást is, hogy a megvásárolt termék akár aznap odaérjen a vásárlóhoz. A világ legkorszerűbb megoldásait ötvöző technológiánk egyszerre képes minderre. Nálunk ugyanis robotok végzik a munkát: nagyságrendileg háromszor olyan gyorsak, mint a humán erőforrás, miközben a betárolási folyamatok felügyeletét is prediktív módon tanuló megterséges intelligencia algoritmusaink látják el. Ez a technológia biztosít bennünket arról, hogy hibamentesen, gyorsan és pontosan szállíthassunk partnereinknek, így téve a lehető leghatékonyabbá logisztikai folyamataikat.
Ha holnap új vállalkozásba szeretnénk vágni, de megspórolnánk a logisztikával járó gondokat, érdemes rögtön önöknél kezdeni a logisztikai folyamatok megtervezését?
T. A.: Igen, sőt, azoknak is érdemes hozzánk eljönni, akik már jelen vannak a piacon, de folyamataik nem elég hatékonyak. Mi elsőként egy logisztikai automatizációs konzultációval kezdjük az együttműködést. Ilyenkor áttekintjük a cég jelenlegi logisztikai folyamatait, árukészletének mennyiségét. Megvizsgáljuk, ki, mikor, milyen ciklusokban, milyen algoritmusok mentén, hogyan és mit szállít be a raktárba. Egy viszonylag mély analízis során modellezzük a rendszert, ahol megvizsgáljuk az eddigi működés költségvonzatait. Ha mindez megvan, adunk egy hatékonyabb, gyorsabb és olcsóbb megoldási lehetőséget partnereinknek. Ezt bármilyen extra szolgáltatással, például extra csomagolási kéréssel, speciális visszáru folyamattal bővíthetjük, a határ pedig a csillagos ég.
Alapvető tévhit, hogy egy fulfillment szolgáltatás drága Az igazság az, hogy a vállalkozás számára így hatékonyabb, gyorsabb és olcsóbb lehet a teljes logisztika. A fulfillment megoldásokat kínáló Boxy széleskörű szolgáltatásai között mindenki megtalálja azt a területet, amiben segítségre szorul a webáruháza: Ezek között a teljes raktári és logisztikai operáció, a raktározás és a csomagolás, az elveszett csomagok és a visszáru kezelése, a logisztikai költségek teljeskörű feltérképezése, valamint tanácsadás is szerepel, Budapest és agglomerációja területén pedig aznapi házhozszállítást is kínál a webáruházak számára. Azt a költségszintet és hatékonyságot, vagyis logisztikai szolgáltatási minőséget biztosítják a legkisebb hazai webáruházaknak is, amivel felvehetik a versenyt a tőkeerős e-kereskedelmi óriásokkal, ráadásul mindezt önálló beruházás nélkül. |
Mi az, ami önöket megkülönbözteti a többi logisztikai szolgáltatótól? Miben más a Boxy?
T. A.: Az első talán a méret. Mi hiszünk benne, hogy a logisztikában a hatékonyság egyik legfontosabb alapja a méretben rejlik. Az a több mint 60 ezer négyzetméternyi kapacitás, amivel üzleti tevékenységünket elindítjuk, a jelenlegi magyarországi fulfillment piac kínálatának a többszöröse. Ha az összes hazai szereplő raktárméretét összeadjuk, csak a törtrészével rendelkeznek közösen annak, mint ami a mi kapacitásunk. A másik, ami megkülönböztet minket, hogy nemcsak Magyarországon, hanem az egész régióban még nem elterjedt automatizáció és robotizáció jelen van nálunk. Magyarországon csupán egyetlen szereplő van, akinél elérhető valamilyen szintű robotizáció, míg a Boxy esetében a folyamatok döntő többsége robotizált. Ez még régióban sem megszokott, így magabiztosságot, hatékonyságot és kiegyensúlyozottságot biztosít nekünk és a partnereinknek. A harmadik különbség pedig az informatikai rendszerünk, ami egészen kimagasló a versenytársakhoz képest. A rendszer megalkotásakor olyan nagy nemzetközi brandek megoldásait választottuk, akik Rio de Janeiro-tól Sanghajig a legnagyobb fulfillment ökoszisztémák informatikájáról gondoskodtak.
Hogyan készülnek a jövőre? Hiszen az elmúlt hónapok és évek bebizonyították, turbulens változások zajlanak a világpiacon, az ellátási töredezettség pedig alapjaiban forgatja fel a logisztikát.
T. A.: A piac valóban változik, de ezzel együtt növekszik is. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy 2020-ban körülbelül 43 százalékkal, 2021-ben körülbelül 32 százalékkal nőtt a magyarországi e-kereskedelem teljesítménye, vagyis nagyjából két év alatt 70-80 százalékkal nőtt a piaci igénybevétel. Melyik az a vállalkozás, akinek plusz 75 százaléknyi üres raktár területe és az ennek fenntartásához szükséges, elérhető humán erőforrása a rendelkezésre áll? Sajnos nincs ma ilyen az országban. Bár a legfejlettebb és legmodernebb technológiával dolgozunk, mi sem pihenünk: az üzleti tervünkben már most kódoltunk olyan pótlólagos beruházási összegeket 3, és 5-6 éves távokon belül, amelyekből olyan további technológiákat vásárolunk majd, amelyek ma még nem is léteznek. Mi hiszünk abban, hogy ezekkel a jövőben is hatékonyabbak és ütőképesebbek lehetünk.
Ha logisztika, szállítmányozás, mindig felmerül a fenntarthatósági kérdés: a Boxy mennyire zöld és környezetbarát szolgáltatás?
T. A.: A logisztikai szolgáltatások szempontjából az a tapasztalásunk, hogy szinte nincs olyan generációs sáv, ahol ne növekedne a fenntarthatósággal kapcsolatos ügyfélelvárások aránya. Nagyjából három kritériumot látunk most a vásárlók döntési mechanizmusában. Az első továbbra is és megfellebbezhetetlenül az ár, a második az átfutási idő, a harmadik kritérium pedig a fenntarthatóság. Mi ennek megfelelően alakítottuk ki raktárunkat, amelynek teljes felületén például napelem technológiát alkalmazunk, miközben a lehető legalacsonyabb energiafelhasználási elvárásoknak felelünk meg. Azt valljuk, hogy modern technológiákat alkalmazó, logisztikai cégként nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne minimalizáljuk karbonlábnyomunkat, és ne foglalkozzunk a fenntarthatóság kérdésével.
Folyamatos a növekedés a hazai webshop-piacon, de hatékony logisztikára is szükség lenne
Hazánkban - a GKID két éves piaci körképe szerint - körülbelül 15 000 vállalkozás forgalmazza a termékeit vagy szolgáltatásait online. Míg korábban markánsan érezhető volt a magyarok tartózkodása a netes vásárlással kapcsolatban, az elmúlt két évben alaposan megváltozott ez a terület.
A tartalom a Boxy Group megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.