East-West Gate
East-West Gate
Tetszett a cikk?

Már állnak a konténerátrakó óriásdaruk az ukrán határnál található fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon, amely Európa legnagyobb, 5G-technológiát és zöld energiát használó ilyen szárazföldi létesítménye, egyúttal az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontja lesz. A próbaüzem 2022 első negyedévében kezdődik, a második negyedévben pedig indulhat, immár élesben a munka. Az egy év alatt megépülő EWG jelentőségét jelzi, hogy szakemberek szerint az visszahelyezi Magyarországot a logisztika világtérképére.

A koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásait nem kell ecsetelni, de azért szerencsére vannak kivételek, olyan iparágak, területek, amelyek viszonylag kevésbé, sőt egyáltalán nem voltak érintettek. Ilyen az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom, amelynek az elmúlt években tapasztalt dinamikus bővülése 2020-ban nemhogy csökkent, hanem nőtt, az útvonalon szállított konténerek száma például mintegy 50 százalékkal emelkedett.

Ezt szakemberek annak tudják be, hogy a hosszú távú szállítások esetén még mindig a vasút az egyik legoptimálisabb választás.

Ezt mutatja az is, hogy amikor a járvány miatti határzárások következtében tavaly leállt a kamionos áruszállítás, a forgalom egy része átterelődött a vasútra, ahol nem okozott ilyen fennakadást a járvány. A vasút helyzetét segítette az idén márciusban a Szuezi-csatornán keresztbe fordult óriáshajó esete is, amely a tengeri szállítás sérülékenységére világított rá.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) egyenesen úgy véli, a vasúti és az intermodális fuvarozás lehet a pandémia nagy nyertese.

Az intermodális fuvarozási mód nagy előnye, hogy környezetbarát és hatékony. Egyetlen mozdony akár 35 darab félpótkocsit vagy 45 lábas konténert képes elvinni, ezzel 35 kamionnak megfelelő közúti fuvarkapacitást vált ki, csökkentve az utak zsúfoltságát és a környezeti terhelést. Az intermodális fuvarozással 24 óra alatt akár 1200 kilométert tehet meg az áru vasúton (vízen jóval hosszabb az eljutási idő). Kevesebb vontatóra, gépkocsivezetőre van szükség, csökken az amortizáció költsége (gumikopás-, javítás-, karbantartásigény-csökkenés, pótkocsik későbbi cseréje) is.

Az intermodális fuvarozási mód nagy előnye, hogy környezetbarát és hatékony. Egyetlen mozdony akár 35 darab félpótkocsit vagy 45 lábas konténert képes elvinni, ezzel 35 kamionnak megfelelő közúti fuvarkapacitást vált ki, csökkentve az utak zsúfoltságát és a környezeti terhelést. Az intermodális fuvarozással 24 óra alatt akár 1200 kilométert tehet meg az áru vasúton (vízen jóval hosszabb az eljutási idő). Kevesebb vontatóra, gépkocsivezetőre van szükség, csökken az amortizáció költsége (gumikopás-, javítás-, karbantartásigény-csökkenés, pótkocsik későbbi cseréje) is.

Az eltérő vasúti nyomtávból adódó átrakás jelentős része jelenleg a fehérorosz-lengyel határ két oldalán található Breszt és Małaszewicze átrakón történik, az ottani terminálok kapacitásuk maximumán működnek, és jelentős várakozásra kényszerülnek a konténervonatok. Már ezért is van létjogosultsága egy alternatív útvonalnak, ráadásul a piac a forgalom további bővülésére számít, amit az EU szigorodó környezetvédelmi szabályozása is generál.

Erre az igényre kínál megoldást 21. századi technológiával az ukrán határnál, a Fényeslitkén található East-West Gate (EWG) terminál. Amely villámsebességgel épül, mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. 2020 októberében kezdték el a földmunkát a 140 hektáros (a Margitszigetnél nagyobb) területen, az építési munkák idén januárban indultak. Mostanra az összesen mintegy tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya építése befejeződött, a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter betonburkolatnál is már csak a kiegészítő munkák vannak hátra. A terminál központi épületében a belsőépítészeti munkák folynak, készül a raktár, a gépjárműtároló és a konténerjavító műhely is.

Móricz Csaba
Az intermodális fuvarozási mód nagy előnye, hogy környezetbarát és hatékony. Egyetlen mozdony akár 35 darab félpótkocsit vagy 45 lábas konténert képes elvinni, ezzel 35 kamionnak megfelelő közúti fuvarkapacitást vált ki, csökkentve az utak zsúfoltságát és a környezeti terhelést. Az intermodális fuvarozással 24 óra alatt akár 1200 kilométert tehet meg az áru vasúton (vízen jóval hosszabb az eljutási idő). Kevesebb vontatóra, gépkocsivezetőre van szükség, csökken az amortizáció költsége (gumikopás-, javítás-, karbantartásigény-csökkenés, pótkocsik későbbi cseréje) is.

Az intermodális fuvarozási mód nagy előnye, hogy környezetbarát és hatékony. Egyetlen mozdony akár 35 darab félpótkocsit vagy 45 lábas konténert képes elvinni, ezzel 35 kamionnak megfelelő közúti fuvarkapacitást vált ki, csökkentve az utak zsúfoltságát és a környezeti terhelést. Az intermodális fuvarozással 24 óra alatt akár 1200 kilométert tehet meg az áru vasúton (vízen jóval hosszabb az eljutási idő). Kevesebb vontatóra, gépkocsivezetőre van szükség, csökken az amortizáció költsége (gumikopás-, javítás-, karbantartásigény-csökkenés, pótkocsik későbbi cseréje) is.

A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen. A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyúrendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd. Az EWG-be a legmodernebb technológiát építik be, itt irányítják majd Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat, valamint egy magyar startup vállalkozás közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.

Videó: Marozsán János / EWG

Nyitókép: Móricz Csaba

A tartalom az East-West Gate megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Meghalt a kétszeres Tony-díjas szappanoperasztár

Meghalt a kétszeres Tony-díjas szappanoperasztár

Két villanyautó ütközött egymással Pomázon

Két villanyautó ütközött egymással Pomázon

Olyan mélységbe szédült a forint, ahol két éve nem járt

Olyan mélységbe szédült a forint, ahol két éve nem járt

Meloni a bevándorlást okolja a nők elleni erőszak erősödéséért, mert szerinte „a nincstelenség degeneráltsághoz vezet”

Meloni a bevándorlást okolja a nők elleni erőszak erősödéséért, mert szerinte „a nincstelenség degeneráltsághoz vezet”