Felvillanyozó kérdés: miképp járunk jól az elektromos autóval?

A jó érzésen kívül, amit az elektromos autó használata okoz, még formálódóban vannak azok a realista költségelőnyök, amelyek a hideg fejjel gondolkozókat is meggyőzik az elektrifikáció előnyeiről.

  • Merkantil Bank Zrt. Merkantil Bank Zrt.
Felvillanyozó kérdés: miképp járunk jól az elektromos autóval?

Az elektromos autók használata a mai költségkörnyezetben szinte személyre szabott gazdaságossági végeredményt ad. Nem mindegy milyen márkát, a márka mely típusát választja az elektromos autózni vágyó, és az sem mellékes, hogy milyen tulajdonlási konstrukciót választ. Kifizetni „egyben”, hitelkonstrukciót igénybe venni, vagy lízingelni, bérelni a jó? Mindeközben az „üzemanyag” vételezési pont is nagyban befolyásolja a számtant. Ma sokkal bonyolultabb nullázni, vagy minimalizálni az „üzemanyag” költséget egy belső égésű motorral szerelt autóhoz képest, minthogy jellemzően fizetőssé váltak a nyilvános töltőpontok, sőt, főképp a nagyteljesítményű töltőket igénybe véve könnyen el lehet érni, vagy meg lehet haladni elektromos autóval is egy átlagos benzines autó azonos megtett útra vetített üzemanyagköltségét.

Mit mond erre egy innovatív márka?

Rendszerint, aki előbb lép, az lépéselőnybe kerül. Mondhatjuk ezt a BMW-ről, hiszen igen korán beléptek az elektromos autók piacára a ma is vonzó BMW i3-mal. Azért tudott népszerűvé válni ez a típus, mert az akkor piacon lévő, nagyobb sorozatszámot megérő modellekhez képest nem tűnt egyszerűnek, sőt stílusával, innovatív megoldásaival bevonzotta a nem elektromos autót kereső vásárlókat is. A bajorok mára odáig jutottak, hogy jelenleg 15 tisztán elektromos típust kínálnak, és tavaly a globális eladásaik több mint a 17 százalékát tették ki a BEV modellek. Mester András, a BMW Group Magyarország értékesítési igazgatója a jelen helyzetet elemezve elmondta, hogy Magyarországon az első 6 hónap adatait nézve a BMW eladások bő 15 százalékát teszik ki a tisztán elektromos típusok.

Mindezt egyre erősebb piaci versenyhelyzetben érték el, hiszen az i3 érkezésekor még minimális résztvevős elektromosautó-piac mára valódi kínálati kategóriává érett. Az európai gyártók mellett egyre nagyobb súllyal vannak jelen a trónkövetelő kínai márkák is. A BMW szerint ez egy inspiráló piaci környezet, amely egyre jobb megoldásokat szül. A hatótáv, tölthetőség, komfortszint folyamatosan nő az elektromos típusoknál, a bajor márka az idei január–június időszakban Magyarország harmadik legnépszerűbb elektromos márkája, ha pedig a klasszikus prémium konkurenseket vesszük csak figyelembe, akkor a BMW a piacvezető.

Ebben további szerepe lehet a márka új, debreceni beruházásának, ahol az ősszel érkező új BMW iX3 is bemutatkozik majd – ez lesz az első modellje annak a Neue Klasse nevű modellgenerációnak, amely paradigmaváltást hoz a vállalat életében. A Neue Klasse vadonatúj elektromos architektúrát, akkumulátorcsomagot és gyártástechnológiát jelent, aminek köszönhetően a jövőbeni BMW-modellek körülbelül 30%-kal nagyobb hatótávval, hasonlóan gyorsabb töltési idővel, és összességében 20%-kal jobb hatékonysággal jelennek majd meg. Emellett a Neue Klasse nemcsak technológiai újítást, hanem egy teljesen új formanyelvet és magasabb digitalizációs szintet is hoz, miközben a BMW-re jellemző vezetési élmény változatlan marad.

Mindez jót fog tenni a BMW-k tulajdonlási költségeinek is, mert a népszerű autó a másodlagos, vagyis a használtautópiacon is keresettebb, ezáltal jobban értékőrző. Mindez visszahat az újautó-eladásokra, hiszen egy olyan autó használata is gazdaságosabb, amelynek az értéke kevésbé olvad az évek során és a kilométerek gyűjtésével.

Kétségek és átmeneti megoldások

A BMW fontosnak tartja azt is, hogy az elektromos autóra váltásnak legyen köztes állomása. A felhasználók számára a megismertből, megszokottból való kilépés nem feltétlenül jelent pozitívan megélt kalandot, hiszen merészséget, kockázatvállalást is kíván egy addig ismeretlen megoldás választása. Tehát az elektromos autókkal szemben fennálló, bár olvadó ellenérvek, mint a félelem a hatótávtól, a tölthetőségtől és az újra-értékesíthetőségtől ma is létező visszatartó erő sokak számára. Mester András úgy fogalmazott, hogy a tölthető hibrid modellek nagyon jó átvezető megoldások. Ha egy plug-in hibrid tulajdonos kihasználja a kocsijában lévő lehetőséget, akkor igen gazdaságosan tud vele közlekedni, hiszen a mai modellek a kezdeti 20-40 km helyett 100+ kilométer egyhuzamban történő megtételére is képesek teljesen feltöltött akkumulátorral. A belső égésű motor jelenléte pedig teljesen kiüti a „hatótávparát”, és ráadásul a használatautópiacon keresettek a tölthető hibridek, így az értékőrzésük erős, a pénzügyi szolgáltatók számára pedig jól kalkulálhatóak. Mert ez is egy fontos szempont.

A BMW értékesítési igazgatója által megosztott gondolatokat megerősítette Kiss Norbert, a Merkantil Bank Gépjármű és flotta finanszírozásért felelős ügyvezető igazgatója. Kiemelte, hogy fontos a finanszírozó számára – főképp a növekvő elektromosautó piacon – a járművek maradványértéke. Ennek alapja az adott márka és típus elfogadottsága a másodlagos piacon. Mára nem csak új autóként, hanem használtként is egyre hangsúlyosabban jelennek meg az elektromos autók a piacon.

Az autóelit és a finanszírozás

A prémium márkák számára kiemelten fontos a finanszírozás, mert a magasabb árszínvonal egy jó finanszírozási termékkel, havi díjban kiegyenlíthető. Márkaoldalról a piaci résztvevők nem látnak számottevő különbséget az elektromos és a hagyományos autók finanszírozásában. Az általánosan emelkedő árszínvonal miatt viszont egyre fontosabb a finanszírozási lehetőségek megléte. A Merkantil úgy látja, hogy a vonatkozó EU-szabályozások (kibocsátások mérése, CO2-kvóta átlépése esetén büntetés) miatt érezhető minden autógyártó részéről a hangsúly áthelyezés az elektromos és a tölthető hibridek irányába. Ezek eladása kereskedői szinten gyártói és importőri nyomás alá kerültek és sok esetben prioritást élveznek. Mindez kihasználható a piacon a vásárlói oldalról.

Így a részben vagy teljesen elektromos modelleket intenzív kommunikációval hirdetik, ezt tovább erősítik a kedvező finanszírozási akciók, amelynek elérhetővé teszik ezeket az autókat a vásárlók számára. Az is igaz, hogy az elektromos autók magánszemély vásárlói többnyire magasabb jövedelmi státuszúak, azonban a finanszírozás előnyei irányába nyitottak, és racionális a döntésük. A vásárlók jelentős hányada cég. A céges elektromosautó-vásárlások növekedésében nagy szerepet játszik a nemzetközi nagyvállalatok változó cégautó politikája, ők, mint a globális trendek hírvivői, egyre többször teljesen vagy legalább részben elektromos megoldásokat tesznek elérhetővé a kollégáik számára.

Állami támogatások áthatása

Az állami támogatási rendszerek mindig érezhető hatással vannak az elektromos járművek iránti keresletre – különösen a magánszemélyek körében. Bergendi József, a Jaguar Land Rover Magyarország működési igazgatója megosztotta, hogy a megfigyelésük szerint az elektromos autó eladásokban a vállalati szegmens továbbra is aktív, a lakossági vásárlások aránya viszont évről évre csökken: 2023-ban 20,5 százalék, 2024-ben 17,9 százalék, 2025 májusára pedig mindössze 16,2 százalék volt. Ez világosan jelzi, hogy támogatás nélkül az elektromos járművek jelentős része az átlagos magyar vásárló számára nehezen elérhető.

A Merkantil szakértői szerint is az elektromos autók értékesítését segítő kormányzati támogatások és a támogatás célcsoportja ugyancsak befolyással bírnak az ügyfélkör megoszlásra, és így ezzel előfordulhat, hogy a kínált finanszírozási terméket is determinálja. Mindezt ellensúlyozandó Bergendi József úgy látja, hogy finanszírozói oldalról is új hozzáállást kívánnak az elektromos járművek. Az árammal hajtott autók értéktartása, futamideje, technológiai fejlődési üteme és az ezekből fakadó kockázatok más jellegű kalkulációkat és termékstruktúrát igényelnek, mint a hagyományos járműveknél. Ezért folyamatosan testreszabják a Merkantillal közösen a lízingkonstrukciókat, lekövetve az új piaci szituációkat.

A felgyorsult technológiai fejlődés feladatokat is ad

A Jaguar Land Rover szakértője úgy látja, hogy az elektrifikáció új megközelítést kíván mind a gyártói, mind a finanszírozói oldalról. A klasszikus, belső égésű motorral hajtott autókkal szemben az elektromos, illetve plug-in hibrid modellek értékesítése összetettebb kommunikációt igényel. Míg korábban a teljesítményadatok – mint a lóerő vagy a nyomaték – álltak a fókuszban, ma sokkal hangsúlyosabbak a hatékonysággal, fenntarthatósággal és technológiai fejlettséggel kapcsolatos szempontok.

Az angol márkák esetében, például a Land Rover plug-in hibrid típusainál fontos, hogy a felhasználó ne érezze kompromisszumnak az elektrifikációt. A PHEV autókban a technológiai fejlettség és a prémium jelleg nem zárják ki egymást. A prémium szegmensben a folyamatos megújulás elengedhetetlen, a Land Rover 6–8 havonta frissíti a típusait, így a kínálatukban lényegében folyamatosan jelennek meg az újítások. Ennek a trendnek a csúcstermékei a limitált szériás, úgynevezett HERO-modellek, amelyek erősítik a márka exkluzivitását. Így követik a „Modern Luxury” márkafilozófiát, amely Thierry Bolloré irányelvei mentén a tudatos értékteremtésre és a maradványérték megőrzésére épül.

Mindemellett a Land Rover úgy tervezi, hogy elsősorban a hagyományos, nagy teljesítményű hajtásláncokra fókuszál, és ezek értékeit megőrizze, miközben a márka elektrifikációja fokozatosan elindult, alkalmazkodva a globális trendekhez. A luxus és terepképesség kombinációja megmarad, de új műszaki platformokra épül. Ugyanakkor a Jaguar 2025-től teljesen elektromos márkává válik. Az utolsó belső égésű motorral hajtott típus, az F-Pace kifutása után a márka új arculatát és jövőképét a 2024-es „Miami Art Week”-en bemutatott, Type00 koncepcióval szemléltették. A Jaguar új irányvonala egy olyan új korszakot vezet be, amelyben nemcsak technológiailag, de esztétikailag is az elektromos prémium szegmens élvonalába lép.

A tartalom a Merkantil Bank Zrt. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.