szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hétfőtől Budapesten a kerékpárosok további tíz helyszínen használhatják buszsávokat, többek között az Alkotás utcában, a Soroksári úton, és a Hegyalja úton, így 11 kilométerrel nő a kerékpározásra is használható buszsávok hossza - írta pénteki közleményében a Budapesti Közlekedési Központ. Keresse a táblát és a felfestett piktogramot, mert más buszsávokban továbbra is tilos a biciklizés.

A 2012-ben kijelölt tíz, majd az idén már megnyitott hat, kerékpározásra is engedélyezett buszsáv után július 15-től újabb tíz buszsávot használatnak a budapesti biciklisek - közölte a BKK, a közösen használt sávok összhossza ezúttal 11 kilométerrel bővül 7 fővárosi kerületben. Ez azért fontos, mert szabályos közlekedés esetén - jobbra tartással - a bicikliseknek lényegében buszsáv és az első forgalmi sáv között egyensúlyozva kellett végighaladni, ami rendkívül balesetveszélyes.

Július 15-től az alábbi tíz helyszínen használhatják a kerékpárosok és az autóbuszok a közös forgalmi sávot: 

  1. III. kerület, Vörösvári út, városközpont felé, Körte utca – Flórián tér között - 870 méter;
  2. IX. kerület, Soroksári út, városközpont felé, Kén utca – Koppány utca között - 1185 méter; Vágóhíd utca – Boráros tér között, 1010 méter; városhatár felé, a Beöthy utca és Szabadkai utca között - 2080 méter;
  3. X. kerület, Körösi Csoma út, városközpont felé, Szent László tér – Kápolna utca között - 330 méter;
  4. X. kerület, Vajda Péter utca, városközpont felé, Könyves Kálmán körút előtt - 250 méter;
  5. XII. kerület, Krisztina körút, Szilágyi Erzsébet fasor felé, Csaba utca– Széll Kálmán tér között - 110 méter;
  6. XII. kerület, Alkotás utca, Déli pályaudvar felé, Hegyalja út – Déli pályaudvar között - 1350 méter;
  7.  XII. kerület, Hegyalja út, városközpont felé, Alkotás utca – Avar utca között,450 méter; városhatár felé Alkotás utca előtt - 40 méter;
  8. XIII. kerület, Szent László utca, városközpont felé, Mór utca – Mohács utca között - 310 méter;
  9. XIV. kerület, Dózsa György út, Kerepesi út felé, a Kerepesi úti csomópont előtt - 60 méter;
  10. XVII. kerület, Pesti út, városközpont felé, Csabai utca – Ferihegyi út között - 230 méter;

Idén már egy ütemben megnyitottak hat buszsávot a követező utakon: 

- II. kerület, Budakeszi út, városközpont felé, a Hűvösvölgyi út előtt - 500 méter;

- II. kerület, Pusztaszeri út, Szépvölgyi út felé, Boróka utca – Alsó Zöldmáli út között - 300 méter;

- II. kerület, Hűvösvölgyi út, városközpont felé, a Budenz utca – Budagyöngye között - 620 méter;

- VIII. kerület, a Vajda Péter utca, városhatár felé, Villám utca előtt - 70 méter;

- XIX. kerület, Kisfaludy utca, Üllői út felé, József Attila utca – Üllői út között - 260 méter;

-V-VI. kerület, Bajcsy-Zsilinszky út, észak felé, Andrássy út – Podmaniczky utca között, 820 méter; délfelé, Podmaniczky utca- Deák Ferenc tér - 970 méter;

A BKK azt írja, hogy tapasztalatuk szerint a már megnyitott buszsávokban a kerékpárosok érdemben nem akadályozzák az autóbuszok közlekedését, és a járatok menetideje is tartható maradt. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy a közös busz- és kerékpársávokat elsősorban a rutinosabb, gyorsabb kerékpárosok használják, akiknek az adott utcában van az úti célja, vagy az adott útszakasz biztosítja a legrövidebb eljutási lehetőséget, másrészt a sokszor megálló és utast cserélő autóbuszok és a kerékpárosok átlagsebessége között nincs nagy különbség. A hosszú, kiemelkedően nagy autóbusz-forgalmú és sok gyorsjáratot befogadó buszsávokban (pl. Rákóczi út – Kossuth Lajos utca, Nagykőrösi út) továbbra sem megengedett a kerékpározás. Ezeken a helyeken a közeli párhuzamos utcákban biztonságos a kerékpározás.

A BKK tanácsokkal is szolgál a buszsávban biciklizőknek. Felhívják a figyelmet arra, hogy csak a táblával-piktogrammal jelölt buszsávokban szabad biciklizni. Azt javasolják azoknak a bringásoknak, akiket beré egy gyorsabb autóbusz, amelynek következő megállója még messzebb van, hogy ha van erre alkalmas hely, akkor előzékenyen félrehúzódással engedjék előre az autóbuszt. Azt is javasolják, hogy a megállóban álló buszt ne előzze meg a bringást abban az esetben, ha az hamarosan indul, hiszen utána rövidesen a bicilkist éri be a busz és előbbi feltartja azt.

Magyarázattal is szolgál a BKK, hogy miért van erre az egészre szükség: mert az úttest jobb széle a kerékpárosoknak biztonságosabb, gyorsabb és vonzóbb. Az autóbusz-forgalom gyorsítása és a kerékpárosok biztonsága közötti ellentét csak látszatkonfliktus, hiszen a megállóhelyi várakozási időket is figyelembe véve a kerékpárosok és a buszok körülbelül egyformán gyorsan haladnak - írják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!