Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2f78bed1-23e8-4ece-a0e5-65531fe4e1b0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína humanitárius és katonai műveletekhez is felhasználná a saját fejlesztésű, pilóta nélküli CH-YH1000 nevű drónját. Hamarosan kész az éles bevetésekre.","shortLead":"Kína humanitárius és katonai műveletekhez is felhasználná a saját fejlesztésű, pilóta nélküli CH-YH1000 nevű drónját...","id":"20250206_kinai-teherdron-teszt-ch-yh1000-teherbiras-repules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f78bed1-23e8-4ece-a0e5-65531fe4e1b0.jpg","index":0,"item":"13f26116-7b36-432c-8e7f-58cb3ed4b04c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_kinai-teherdron-teszt-ch-yh1000-teherbiras-repules","timestamp":"2025. február. 06. 08:03","title":"1000 kilót is elvisz, 10 órán át a levegőben marad: sikerült a kínai szuperdrón tesztje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1121842e-656b-4aea-bb54-e5c089f555fd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vadászokat zavart meg az állat a Bükkben.","shortLead":"Vadászokat zavart meg az állat a Bükkben.","id":"20250205_bukk-ozd-medve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1121842e-656b-4aea-bb54-e5c089f555fd.jpg","index":0,"item":"490aad81-6b03-490f-ad27-014b563b8580","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_bukk-ozd-medve","timestamp":"2025. február. 05. 14:49","title":"A kocsiba pattanva menekült el két vadász egy Ózdnál felbukkanó medve elől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Boros Katalin azt mondta, csak politikai kérdésekben nem nyilvánulhatnak meg a bírók, de az igazságszolgáltatással kapcsolatos ügyekben igen.","shortLead":"Boros Katalin azt mondta, csak politikai kérdésekben nem nyilvánulhatnak meg a bírók, de az igazságszolgáltatással...","id":"20250206_Reagalt-a-Magyar-Biroi-Egyesulet-elnoke-Bayer-Zsolt-listazos-cikkere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8272c555-d2fd-42f3-a143-a3be26626b32.jpg","index":0,"item":"f952ac7c-fe36-45d3-bb8f-cf80534bd2b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Reagalt-a-Magyar-Biroi-Egyesulet-elnoke-Bayer-Zsolt-listazos-cikkere","timestamp":"2025. február. 06. 09:01","title":"Reagált a Magyar Bírói Egyesület elnöke Bayer Zsolt listázós cikkére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d937e8c-6677-40f2-a7bd-0b443156dd79","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem mindenki lelkes az ötletért, egyes helyiek szerint ezzel a sportolóktól vennék el a partszakaszt.","shortLead":"Nem mindenki lelkes az ötletért, egyes helyiek szerint ezzel a sportolóktól vennék el a partszakaszt.","id":"20250205_siofok-balaton-strand-kutya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d937e8c-6677-40f2-a7bd-0b443156dd79.jpg","index":0,"item":"af17b051-a98e-4a15-9747-698526a5b4c4","keywords":null,"link":"/elet/20250205_siofok-balaton-strand-kutya","timestamp":"2025. február. 05. 12:55","title":"Kutyás stranddá alakítana egy partszakaszt a siófoki önkormányzat, szavazást is indítottak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1872f69e-6e0d-401d-a9fd-d2f50275d9ba","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az elképesztő formájú Renault Filante Record nem a leggyorsabb, hanem a leghatékonyabb szeretne lenni az elektromos járgányok között.","shortLead":"Az elképesztő formájú Renault Filante Record nem a leggyorsabb, hanem a leghatékonyabb szeretne lenni az elektromos...","id":"20250204_brutalis-dizajn-orult-hatekonysag-megneztuk-a-renault-filante-record-z41-uj-rekorder-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1872f69e-6e0d-401d-a9fd-d2f50275d9ba.jpg","index":0,"item":"d746bf9d-1a52-43fe-b290-58f743c86dd0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250204_brutalis-dizajn-orult-hatekonysag-megneztuk-a-renault-filante-record-z41-uj-rekorder-auto","timestamp":"2025. február. 04. 17:49","title":"Brutális dizájn, őrült hatékonyság: megnéztük a Renault új rekorder autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar Pétert kritizálja.","shortLead":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar...","id":"20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893.jpg","index":0,"item":"24b47c7e-09d2-4c5d-88b6-3d4038bd4b03","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","timestamp":"2025. február. 05. 08:15","title":"Orbán Balázs értékelte az ország helyzetét, és arra jutott, minden a 2010 előtti kormány hibája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","shortLead":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","id":"20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711.jpg","index":0,"item":"d7ccb8af-0d0e-4d7a-a3eb-c746927cdda5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","timestamp":"2025. február. 05. 08:22","title":"Újabb milliárdokat szórtak ki a kormány plakátjaira, a Szuverenitásvédelmi Hivatal és a diákhitel kommunikációjára is jutott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cab643ae-8d00-4f1f-a791-d2a2bb3560db","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el, mintha máshol értékesítették volna őket.","shortLead":"Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el...","id":"20250204_Jol-jartak-azok-akik-az-oreg-tankereiket-az-orosz-arnyekflottaba-adtak-el-arnyekflotta-oroszorszag-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cab643ae-8d00-4f1f-a791-d2a2bb3560db.jpg","index":0,"item":"f927d27c-7281-4036-9b1c-a67b3021e3b7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_Jol-jartak-azok-akik-az-oreg-tankereiket-az-orosz-arnyekflottaba-adtak-el-arnyekflotta-oroszorszag-szankciok","timestamp":"2025. február. 04. 17:43","title":"Uniós üzletemberek keresnek eurómilliárdokat azzal, hogy eladják az öreg tankereiket az orosz árnyékflottába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Késik az Állami Autópálya-kezelő ZRt. kötvénykibocsátása, amelyből a további sztrádaépítéseket kellene finanszíroznia. Újabban pedig a gazdasági miniszter és ellenzéki riválisa arról beszél, hogy a következő kormányzati ciklusban az autópályák helyett - vagy azok mellett - a közutakat kell fejleszteni.
Talán már a kormány is belefásult az "itt a piros, hol a piros" játékba, amellyel az államháztartási hiányt növelő sztrádaépítések szükséges ráfordításait igyekezett a költségvetésen kívülre helyezni. Meglehet, ezért halasztotta el a választások utáni időpontra a további autópálya-építésekhez szükséges kötvénykibocsátást. Bár a gazdasági tárcánál januárban még úgy fogalmaztak, a forrásbevonásnak márciusban meg kell történnie ahhoz, hogy az épülő sztrádák tervezett átadási határidejét tartani lehessen (lásd Csúszóágazat című írásunkat a 92. oldalon), lapzártánkig a minisztérium még azt a szerződést sem kötötte meg az Állami Autópálya-kezelő Zrt.-vel (ÁAK), amely a beruházások folytatásához szükséges, csaknem kétmilliárd eurós kötvénykibocsátásnak a feltétele. A tárca szóvivője a HVG-vel azt közölte, hogy a megállapodás aláírásra kész állapotban van, és egy-két héten belül szignálják, a kötvénykibocsátás azonban az aláírást követően leghamarabb négy-hat héten belül történhet meg, vagyis mindenképpen a választások utáni időpontra tolódik. A kivitelezők számláit persze addig is fizetni kell, ezért az állami autópálya-kezelő a múlt héten 90 milliárd forintos áthidaló hitelt vett fel egy héttagú bankkonzorciumtól.
A kormány halogató taktikáját több megfontolás is indokolhatja. Egyrészt továbbra sem lehet biztos benne, hogy a sztrádaprogram finanszírozása az uniós módszertan szerint is ppp-nek, azaz a köz- és a magánszféra együttműködésének megfelelő konstrukciónak bizonyul, és mint ilyen, kiadásai kihagyhatók az állami költségvetés tételei közül. Másrészt pedig választási győzelme esetén az újabb négy évre megkapott mandátum birtokában újragondolhatja, folytatja-e egyáltalán az erőltetett menetet. Miután az unió pénzügyi biztosa, Joaquín Almunia tavaly szeptemberben rajtakapta a magyar költségvetés készítőit, hogy a sztrádaberuházásra szánt pénzeket nem számolták el a költségvetési kiadások között, illetve még a 2004-ben felépített szakaszok "ellenértékét" is megfizettették - utólag - az állami autópálya-kezelővel, a magyar bürokraták olyan konstrukciót találtak ki, amellyel az unió statisztikai hivatala, az Eurostat által kifogásolt megoldásokat meg lehet kerülni. Érvényesítették azt az alapelvet, hogy a beruházó piaci alapon működjön, ezért a korábban kizárólag üzemeltetéssel foglalkozó ÁAK-t bízták meg a program folytatásával.
A "piaci alap" abból áll, hogy az egyébiránt százszázalékosan állami tulajdonban lévő cég bevételeinek több mint fele a matricák eladásából származik, a többit az államtól az úthasználat fejében kapja meg, úgynevezett rendelkezésre állási díj címén. Így a kormány logikája szerint a piaci szereplőként működő ÁAK beruházásait nem kell becsatornázni az államháztartásba, miáltal azok összegével a deficit sem növelendő. Továbbá, gondosan úgy válogatták meg a cég által építendő autópálya-szakaszok körét, hogy ne érjék el az 50 százalékos készültséget, azaz az Eurostat új építésű és az állami finanszírozástól független sztrádának minősítse őket. Bár mind az ellenzék, mind pedig a Magyar Nemzeti Bank vitatta, hogy a konstrukció kiállja az uniós próbát, a kormánypárti többség a parlamenti ciklus utolsó ülésén felhatalmazta a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy 75 évre szóló szolgáltatási szerződést kössön az ÁAK-val a kijelölt, összességében mintegy 250 kilométernyi, úgynevezett programút megépítésére. Az országgyűlési határozat azt is megszabta, hogy az állam legfeljebb 1942 millió euró nettó jelenértékű rendelkezésre állási díj megfizetésére vállal kötelezettséget a szerződés időtartama alatt. Ez azt jelenti, hogy az ÁAK legfeljebb ilyen mértékben vonhat be magántőkét a tervezett kötvénykibocsátással, az így felvett hitelt pedig gyakorlatilag az állam által fizetett rendelkezésre állási díjból törlesztheti.
Ha ezzel még nem lógna ki a lóláb, az Országgyűlés által jóváhagyott határozat szellemében megfogalmazott szerződéstervezet azt is tartalmazza, hogy a rendelkezésre állási díj egy része a külső finanszírozás kamatköltségeitől is függ, amiből közvetve az következik, hogy az állam a kölcsön valódi törlesztője. Csak emlékeztetőül: az Eurostat elszámolási kézikönyve szerint a vitatható gazdasági tranzakciókat azok valóságos gazdasági tartalma szerint kell megvizsgálni (HVG, 2005. október 8.). Bár a gazdasági minisztériumban kitartanak amellett, hogy a projekt előkészítésekor messzemenőkig figyelembe vették az uniós szempontokat, azt elismerik, hogy az Eurostat álláspontját nem kérték ki (az uniós hivatal csak a meglévő finanszírozási konstrukcióról mond véleményt). Vagyis egyelőre megjósolhatatlan, hogy a sztrádaprogramhoz szükséges mintegy 500 milliárd forintot miként kell majd elkönyvelni. Pénzügyi elemzők ráadásul azzal is kalkulálnak, hogy a központi költségvetés előbb-utóbb úgyis átvállalja az ÁAK adósságát, éppúgy, mint a Magyar Államvasutakét vagy a tömegközlekedési vállalatokét. Gyaníthatóan ez a sors vár előbb-utóbb arra az újabb 130 milliárd forintos hitelre is, amelyet az állam kezességvállalása mellett ezekben a hetekben vesz fel a Nemzeti Autópálya Rt. a már futó útprojektek folytatására.
A választások kimenetelétől függetlenül is valószínűsíthető, hogy a következő években lassulni fog az autópálya-építések üteme. A Fidesz-MPSZ választási programja - nem csekély kritikai éllel - úgy fogalmaz, hogy az infrastruktúrafejlesztés önmagában nem oldja meg a magyar gazdaság gondjait, mert munkahelyteremtő hatása viszonylag csekély, és az infrastruktúrafejlesztések erőltetése óhatatlanul költségvetési megszorításokhoz vezet. A párt szakpolitikusa, Fónagy János a HVG kérdésére ezt úgy konkretizálta, hogy az ország teherbíró képességét is figyelembe véve be kell ugyan fejezni a megkezdett gyorsforgalmi utakat, ám kormányra kerülése esetén a Fidesz a 130 ezer közút rendbetételére helyezné át a hangsúlyt.
"Az autópálya-építési hullám végén Magyarországnak már nem több autópályára van szüksége, hanem több kétszer kétsávos útra és elkerülő utakra" - ez a mondat azonban már nem Fónagytól hangzott el, hanem a sztrádaépítéseket eddig a gazdaság motorjaként aposztrofáló gazdasági minisztertől. A jelek szerint Kóka János is elolvasta a gazdaságkutatók tanulmányait, amelyek azt bizonygatják, hogy a sztrádák önmagukban nem lendítik fel a térség gazdaságát. Ha az autópályák építése nem társul szakképzési és területfejlesztési programokkal, akkor a befektetők számára sem jelent extra vonzerőt. A miniszter Nógrád megyében egyenesen azt közölte: amíg "akkora deficitek vannak", mint ott - mármint a közúthálózatban -, addig "forduljunk le kicsit az autópálya-építésről". A HVG ezekhez a mondatokhoz is értelmezést kért a gazdasági tárcától, amire azt a többértelmű választ kapta, mindez nem jelenti az építkezéseket 2007-ig ütemező sztrádatörvény újabb módosítását, ám hamarosan elkészül az országos közútfejlesztési koncepció, amely - egyebek között a forgalom alapján - meghatározza majd, hol és milyen típusú utakra van szükség az országban.
Szlovákiában tavaly már az autóipar adta az ipari termelés mintegy negyedét, 1998-ban ez még csak 14,3 százalék volt. Az idén a 25 százalékos arány várhatóan tovább nő a következő két évben, amint megindul a termelés a Peugeot-Citroen nagyszombati, illetve a Kia Motors zsolnai üzemében.
Még az idén elfogadhatja az EU az egységes uniós jogosítvánnyal kapcsolatos szabályozást. A tervek szerint ez helyettesíti a most forgalomban lévő 110 különböző engedélyt.
Az év végéig a dél-koreai Kia és a francia PSA Peugeot Citroen autógyártók több mint 2 ezer új álláshelyet létesítenek Szlovákiában. A cégeket különösen a feldolgozóipari állásokat betöltő dolgozók érdeklik, mivel mindkét cég új szlovákiai üzemeiben az idén kezdődik a termelés.
Ezentúl mobillal is vásárolhatunk négynapos autópálya-matricát, ha Pannon vagy T-Mobile előfizetők vagyunk. A szolgáltatás ára 100 forint lesz. Hamarosan bevezetik a forgalomarányos fizetést is, bár egyelőre csak a teherautóknál.
A 2004. május 1-je után forgalomba helyezett gépjárművek utólagos ellenőrzése során a vámhatóság eddig 95 esetben, 525 járművet érintően tárt fel mintegy 500 millió forint regisztrációs adóhiányt - mondta Nagy János, országos vámparancsnok.
Egyre több sztráda egyre több pénzért - ezt hozta az elmúlt ciklus. A kátyúk miatt (is) háborgó autósok kegyeit keresik a pártok: az MSZP az autópályákra épít, a Fidesz csökkentené az autósok és a sztrádaépítés költségeit, az MDF visszaállítaná az útalapot, az SZDSZ a koalíciós partnerén farvizezik. Áttekintettük a pártok autós programját.
A Mercedes-Benz új navigációs DVD-t kínál ügyfeleinek. A 4.1-es változatot felváltó, széleskörűen aktualizált, tartalmilag bővített COMAND APS Europe 5.0 verzió lehetővé teszi, hogy az utazók kényelmesen hozzáférjenek a navigációs adatokhoz. A DVD elsőként tartalmazza a Magyarország – ezen belül Budapest és Tokaj város részletes, utcára lebontott – útjaira vonatkozó információkat.