Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a53f90e5-aa8b-46af-a8d9-d8625fb5062b","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Vági Bence társulatának Walk My World című előadása ősztől látható a Millenárison. A próba során húsz métert repülő artistákat és hajukon lógó művészeket is láttunk.","shortLead":"Vági Bence társulatának Walk My World című előadása ősztől látható a Millenárison. A próba során húsz métert repülő...","id":"20250530_Beneztunk-a-Recirquel-uj-produkciojanak-kulisszai-mogefotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a53f90e5-aa8b-46af-a8d9-d8625fb5062b.jpg","index":0,"item":"e9cbaca6-aec0-4085-a3db-05072a6ba3db","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_Beneztunk-a-Recirquel-uj-produkciojanak-kulisszai-mogefotok","timestamp":"2025. május. 30. 11:33","title":"Benéztünk a Recirquel új produkciójának kulisszái mögé – fotók!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"060ac266-3827-40db-8871-bdfc347aa095","c_author":"Lengyel Tibor","category":"gazdasag","description":"Úgy tűnik, Orbán Viktor Ukrajna-ellenes napot tart: reggel így indított a Kossuth rádióban, néhány órával később pedig ugyanezt adta elő az MKIK gyűlésén is. Elsorolta, hogy 2022 óta mi mindenben segítette a kormány a vállalkozásokat, és csupa jót ígért 2026 utánra is – ha ők maradnak. Ha nem, akkor viszont világvége, gazdasági hanyatlás, GMO-s élelmiszerek és adóemelés jön.","shortLead":"Úgy tűnik, Orbán Viktor Ukrajna-ellenes napot tart: reggel így indított a Kossuth rádióban, néhány órával később pedig...","id":"20250530_Orban-az-iparkamara-gyulesen-agitalt-Ukrajna-ellen-es-mar-2026-utanra-is-megigert-mindent-a-vallalkozoknak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/060ac266-3827-40db-8871-bdfc347aa095.jpg","index":0,"item":"dc9aa156-dbd6-46f3-868c-710de17b3337","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Orban-az-iparkamara-gyulesen-agitalt-Ukrajna-ellen-es-mar-2026-utanra-is-megigert-mindent-a-vallalkozoknak-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 12:32","title":"Orbán az iparkamara gyűlésén agitált Ukrajna ellen, és már 2026 utánra is megígért mindent a vállalkozóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"330 milliárd forint veszteséget okozott a kormány a Magyar Nemzeti Banknak, mert az év végén az államadósság-mutatót szépítendő állampapírokat vásárolt vissza tőle. A jegybank vesztesége ezzel együtt összesen közel 800 milliárd forint lett, saját tőkéje mínusz 1,7 ezer milliárd forint, és van még 2 ezer milliárd forint mínusz az eredménytartalékban.","shortLead":"330 milliárd forint veszteséget okozott a kormány a Magyar Nemzeti Banknak, mert az év végén az államadósság-mutatót...","id":"20250530_A-kormany-allamadossag-trukkje-tovabb-novelte-az-MNB-brutalis-veszteseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6.jpg","index":0,"item":"4afadf7a-4c7b-41b5-9032-0441a4961f00","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_A-kormany-allamadossag-trukkje-tovabb-novelte-az-MNB-brutalis-veszteseget","timestamp":"2025. május. 30. 17:22","title":"A kormány államadósság-trükkje tovább növelte az MNB brutális veszteségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bfb7d67-3bc0-41ef-a15a-ca02873406fd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„Karácsony mindig ügyesen kimozogja ezeket a helyzeteket, de most sarokba szorítják” – értékelte Tarlós István volt főpolgármester az utódja és a főváros pénzügyi helyzetét. Úgy vélte, a szolidaritási adó attól még nem alkotmányellenes, hogy emelik. De azt is elismerte, hogy nem Karácsony „a fő hibás”.","shortLead":"„Karácsony mindig ügyesen kimozogja ezeket a helyzeteket, de most sarokba szorítják” – értékelte Tarlós István volt...","id":"20250531_Tarlos-Istvan-Nem-ertem-Karacsony-miert-a-kormanyt-hibaztatja-Mindig-mas-a-felelos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bfb7d67-3bc0-41ef-a15a-ca02873406fd.jpg","index":0,"item":"30b097e6-5ebf-44fd-aec6-74d127e6a1e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Tarlos-Istvan-Nem-ertem-Karacsony-miert-a-kormanyt-hibaztatja-Mindig-mas-a-felelos","timestamp":"2025. május. 31. 11:53","title":"Tarlós István: Nem értem, Karácsony miért a kormányt hibáztatja? Mindig más a felelős?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fcf17a7-5d6f-4c50-b057-5b184b180463","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A lap úgy tudja, még nem kezdődött meg az üzemhez kapcsolódó szennyvíz- és víziközmű-fejlesztések egy részének kivitelezése, amelyek szükségesek lennének a próbagyártás startjához.","shortLead":"A lap úgy tudja, még nem kezdődött meg az üzemhez kapcsolódó szennyvíz- és víziközmű-fejlesztések egy részének...","id":"20250530_CATL-Debrecen-akkumulator-akkugyar-cellagyartas-egy-ev-csuszas-szennyviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fcf17a7-5d6f-4c50-b057-5b184b180463.jpg","index":0,"item":"b71d00ea-524f-43d7-9415-bfedc8a6e178","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_CATL-Debrecen-akkumulator-akkugyar-cellagyartas-egy-ev-csuszas-szennyviz","timestamp":"2025. május. 30. 10:22","title":"24.hu: Egy évet is csúszhat a cellagyártás indulása a debreceni CATL-akkugyárnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d0b13bb-4218-47aa-b8d7-4e7b4212d468","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Az ellenzék nemzetbiztonsági kockázat – ezt hivatott jelezni a kormány kémvádja a volt vezérkari főnök, Ruszin-Szendi Romulusz ellen. Magyar Péter egy elővágással próbált pajzsot tartani pártjának szakpolitikusa elé, amikor közölte, hogy közeleg a tábornok letartóztatása.","shortLead":"Az ellenzék nemzetbiztonsági kockázat – ezt hivatott jelezni a kormány kémvádja a volt vezérkari főnök, Ruszin-Szendi...","id":"20250530_hvg-ukran-kemugy-ruszinszendi-romulusz-magyar-peter-orban-viktor-szolgalatok-nemzetbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d0b13bb-4218-47aa-b8d7-4e7b4212d468.jpg","index":0,"item":"f8a48562-331f-4864-af20-2d7a9232eeb9","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-ukran-kemugy-ruszinszendi-romulusz-magyar-peter-orban-viktor-szolgalatok-nemzetbiztonsag","timestamp":"2025. május. 30. 09:30","title":"Hadjárat Ruszin-Szendi ellen: Orbán Viktorból előjött a mindenkori diktatúrák kedvenc fordulata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f45139c-b5da-4ce8-aab0-dec39518c39e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Időkapszulát helyezetek el a Városliget mértani közepén. Felnyitási dátuma: 3025.","shortLead":"Időkapszulát helyezetek el a Városliget mértani közepén. Felnyitási dátuma: 3025.","id":"20250530_Ezer-ev-mulva-tudhatjak-meg-az-utodaink-mit-gondolunk-ma-az-o-vilagukrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f45139c-b5da-4ce8-aab0-dec39518c39e.jpg","index":0,"item":"f844c4a2-49c0-4dbc-bd2c-3f7b0083f69b","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_Ezer-ev-mulva-tudhatjak-meg-az-utodaink-mit-gondolunk-ma-az-o-vilagukrol","timestamp":"2025. május. 30. 15:12","title":"Ezer év múlva tudhatják meg az utódaink, mit gondolunk ma az ő világukról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3dfd4f6-2cd8-4251-be1b-3086e3bc512e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jó éve volt az informatikai vállalkozásnak, amelynél Varga Judit nemzetközi üzletfejlesztési tanácsadó lett részmunkaidőben.","shortLead":"Jó éve volt az informatikai vállalkozásnak, amelynél Varga Judit nemzetközi üzletfejlesztési tanácsadó lett...","id":"20250530_beszamolo-tigra-varga-judit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3dfd4f6-2cd8-4251-be1b-3086e3bc512e.jpg","index":0,"item":"7dd2b5ce-e941-46f6-9050-f0c21ed418db","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_beszamolo-tigra-varga-judit","timestamp":"2025. május. 30. 13:27","title":"2,7 milliárd forint nyereséget szerzett a cég, amely Varga Juditot foglalkoztatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Késik az Állami Autópálya-kezelő ZRt. kötvénykibocsátása, amelyből a további sztrádaépítéseket kellene finanszíroznia. Újabban pedig a gazdasági miniszter és ellenzéki riválisa arról beszél, hogy a következő kormányzati ciklusban az autópályák helyett - vagy azok mellett - a közutakat kell fejleszteni.
Talán már a kormány is belefásult az "itt a piros, hol a piros" játékba, amellyel az államháztartási hiányt növelő sztrádaépítések szükséges ráfordításait igyekezett a költségvetésen kívülre helyezni. Meglehet, ezért halasztotta el a választások utáni időpontra a további autópálya-építésekhez szükséges kötvénykibocsátást. Bár a gazdasági tárcánál januárban még úgy fogalmaztak, a forrásbevonásnak márciusban meg kell történnie ahhoz, hogy az épülő sztrádák tervezett átadási határidejét tartani lehessen (lásd Csúszóágazat című írásunkat a 92. oldalon), lapzártánkig a minisztérium még azt a szerződést sem kötötte meg az Állami Autópálya-kezelő Zrt.-vel (ÁAK), amely a beruházások folytatásához szükséges, csaknem kétmilliárd eurós kötvénykibocsátásnak a feltétele. A tárca szóvivője a HVG-vel azt közölte, hogy a megállapodás aláírásra kész állapotban van, és egy-két héten belül szignálják, a kötvénykibocsátás azonban az aláírást követően leghamarabb négy-hat héten belül történhet meg, vagyis mindenképpen a választások utáni időpontra tolódik. A kivitelezők számláit persze addig is fizetni kell, ezért az állami autópálya-kezelő a múlt héten 90 milliárd forintos áthidaló hitelt vett fel egy héttagú bankkonzorciumtól.
A kormány halogató taktikáját több megfontolás is indokolhatja. Egyrészt továbbra sem lehet biztos benne, hogy a sztrádaprogram finanszírozása az uniós módszertan szerint is ppp-nek, azaz a köz- és a magánszféra együttműködésének megfelelő konstrukciónak bizonyul, és mint ilyen, kiadásai kihagyhatók az állami költségvetés tételei közül. Másrészt pedig választási győzelme esetén az újabb négy évre megkapott mandátum birtokában újragondolhatja, folytatja-e egyáltalán az erőltetett menetet. Miután az unió pénzügyi biztosa, Joaquín Almunia tavaly szeptemberben rajtakapta a magyar költségvetés készítőit, hogy a sztrádaberuházásra szánt pénzeket nem számolták el a költségvetési kiadások között, illetve még a 2004-ben felépített szakaszok "ellenértékét" is megfizettették - utólag - az állami autópálya-kezelővel, a magyar bürokraták olyan konstrukciót találtak ki, amellyel az unió statisztikai hivatala, az Eurostat által kifogásolt megoldásokat meg lehet kerülni. Érvényesítették azt az alapelvet, hogy a beruházó piaci alapon működjön, ezért a korábban kizárólag üzemeltetéssel foglalkozó ÁAK-t bízták meg a program folytatásával.
A "piaci alap" abból áll, hogy az egyébiránt százszázalékosan állami tulajdonban lévő cég bevételeinek több mint fele a matricák eladásából származik, a többit az államtól az úthasználat fejében kapja meg, úgynevezett rendelkezésre állási díj címén. Így a kormány logikája szerint a piaci szereplőként működő ÁAK beruházásait nem kell becsatornázni az államháztartásba, miáltal azok összegével a deficit sem növelendő. Továbbá, gondosan úgy válogatták meg a cég által építendő autópálya-szakaszok körét, hogy ne érjék el az 50 százalékos készültséget, azaz az Eurostat új építésű és az állami finanszírozástól független sztrádának minősítse őket. Bár mind az ellenzék, mind pedig a Magyar Nemzeti Bank vitatta, hogy a konstrukció kiállja az uniós próbát, a kormánypárti többség a parlamenti ciklus utolsó ülésén felhatalmazta a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy 75 évre szóló szolgáltatási szerződést kössön az ÁAK-val a kijelölt, összességében mintegy 250 kilométernyi, úgynevezett programút megépítésére. Az országgyűlési határozat azt is megszabta, hogy az állam legfeljebb 1942 millió euró nettó jelenértékű rendelkezésre állási díj megfizetésére vállal kötelezettséget a szerződés időtartama alatt. Ez azt jelenti, hogy az ÁAK legfeljebb ilyen mértékben vonhat be magántőkét a tervezett kötvénykibocsátással, az így felvett hitelt pedig gyakorlatilag az állam által fizetett rendelkezésre állási díjból törlesztheti.
Ha ezzel még nem lógna ki a lóláb, az Országgyűlés által jóváhagyott határozat szellemében megfogalmazott szerződéstervezet azt is tartalmazza, hogy a rendelkezésre állási díj egy része a külső finanszírozás kamatköltségeitől is függ, amiből közvetve az következik, hogy az állam a kölcsön valódi törlesztője. Csak emlékeztetőül: az Eurostat elszámolási kézikönyve szerint a vitatható gazdasági tranzakciókat azok valóságos gazdasági tartalma szerint kell megvizsgálni (HVG, 2005. október 8.). Bár a gazdasági minisztériumban kitartanak amellett, hogy a projekt előkészítésekor messzemenőkig figyelembe vették az uniós szempontokat, azt elismerik, hogy az Eurostat álláspontját nem kérték ki (az uniós hivatal csak a meglévő finanszírozási konstrukcióról mond véleményt). Vagyis egyelőre megjósolhatatlan, hogy a sztrádaprogramhoz szükséges mintegy 500 milliárd forintot miként kell majd elkönyvelni. Pénzügyi elemzők ráadásul azzal is kalkulálnak, hogy a központi költségvetés előbb-utóbb úgyis átvállalja az ÁAK adósságát, éppúgy, mint a Magyar Államvasutakét vagy a tömegközlekedési vállalatokét. Gyaníthatóan ez a sors vár előbb-utóbb arra az újabb 130 milliárd forintos hitelre is, amelyet az állam kezességvállalása mellett ezekben a hetekben vesz fel a Nemzeti Autópálya Rt. a már futó útprojektek folytatására.
A választások kimenetelétől függetlenül is valószínűsíthető, hogy a következő években lassulni fog az autópálya-építések üteme. A Fidesz-MPSZ választási programja - nem csekély kritikai éllel - úgy fogalmaz, hogy az infrastruktúrafejlesztés önmagában nem oldja meg a magyar gazdaság gondjait, mert munkahelyteremtő hatása viszonylag csekély, és az infrastruktúrafejlesztések erőltetése óhatatlanul költségvetési megszorításokhoz vezet. A párt szakpolitikusa, Fónagy János a HVG kérdésére ezt úgy konkretizálta, hogy az ország teherbíró képességét is figyelembe véve be kell ugyan fejezni a megkezdett gyorsforgalmi utakat, ám kormányra kerülése esetén a Fidesz a 130 ezer közút rendbetételére helyezné át a hangsúlyt.
"Az autópálya-építési hullám végén Magyarországnak már nem több autópályára van szüksége, hanem több kétszer kétsávos útra és elkerülő utakra" - ez a mondat azonban már nem Fónagytól hangzott el, hanem a sztrádaépítéseket eddig a gazdaság motorjaként aposztrofáló gazdasági minisztertől. A jelek szerint Kóka János is elolvasta a gazdaságkutatók tanulmányait, amelyek azt bizonygatják, hogy a sztrádák önmagukban nem lendítik fel a térség gazdaságát. Ha az autópályák építése nem társul szakképzési és területfejlesztési programokkal, akkor a befektetők számára sem jelent extra vonzerőt. A miniszter Nógrád megyében egyenesen azt közölte: amíg "akkora deficitek vannak", mint ott - mármint a közúthálózatban -, addig "forduljunk le kicsit az autópálya-építésről". A HVG ezekhez a mondatokhoz is értelmezést kért a gazdasági tárcától, amire azt a többértelmű választ kapta, mindez nem jelenti az építkezéseket 2007-ig ütemező sztrádatörvény újabb módosítását, ám hamarosan elkészül az országos közútfejlesztési koncepció, amely - egyebek között a forgalom alapján - meghatározza majd, hol és milyen típusú utakra van szükség az országban.
Szlovákiában tavaly már az autóipar adta az ipari termelés mintegy negyedét, 1998-ban ez még csak 14,3 százalék volt. Az idén a 25 százalékos arány várhatóan tovább nő a következő két évben, amint megindul a termelés a Peugeot-Citroen nagyszombati, illetve a Kia Motors zsolnai üzemében.
Még az idén elfogadhatja az EU az egységes uniós jogosítvánnyal kapcsolatos szabályozást. A tervek szerint ez helyettesíti a most forgalomban lévő 110 különböző engedélyt.
Az év végéig a dél-koreai Kia és a francia PSA Peugeot Citroen autógyártók több mint 2 ezer új álláshelyet létesítenek Szlovákiában. A cégeket különösen a feldolgozóipari állásokat betöltő dolgozók érdeklik, mivel mindkét cég új szlovákiai üzemeiben az idén kezdődik a termelés.
Ezentúl mobillal is vásárolhatunk négynapos autópálya-matricát, ha Pannon vagy T-Mobile előfizetők vagyunk. A szolgáltatás ára 100 forint lesz. Hamarosan bevezetik a forgalomarányos fizetést is, bár egyelőre csak a teherautóknál.
A 2004. május 1-je után forgalomba helyezett gépjárművek utólagos ellenőrzése során a vámhatóság eddig 95 esetben, 525 járművet érintően tárt fel mintegy 500 millió forint regisztrációs adóhiányt - mondta Nagy János, országos vámparancsnok.
Egyre több sztráda egyre több pénzért - ezt hozta az elmúlt ciklus. A kátyúk miatt (is) háborgó autósok kegyeit keresik a pártok: az MSZP az autópályákra épít, a Fidesz csökkentené az autósok és a sztrádaépítés költségeit, az MDF visszaállítaná az útalapot, az SZDSZ a koalíciós partnerén farvizezik. Áttekintettük a pártok autós programját.
A Mercedes-Benz új navigációs DVD-t kínál ügyfeleinek. A 4.1-es változatot felváltó, széleskörűen aktualizált, tartalmilag bővített COMAND APS Europe 5.0 verzió lehetővé teszi, hogy az utazók kényelmesen hozzáférjenek a navigációs adatokhoz. A DVD elsőként tartalmazza a Magyarország – ezen belül Budapest és Tokaj város részletes, utcára lebontott – útjaira vonatkozó információkat.