Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5c1ece79-dfd8-46cf-9437-b8daf59b60b4","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Vámháborút szít, szövetségeseket fenyít, és úgy akarja gyengíteni a dollárt, hogy az közben erős is maradjon – hivatalba lépése után szinte azonnal agresszív és követhetetlen gazdasági döntéseket hozott Donald Trump. A bizonytalanságok miatt nő az amerikai recesszió esélye, az elnök hívei szerint viszont mindez nem kapkodás, hanem egy átgondolt mesterterv része, amellyel Trump újraírná a játékszabályokat, és amelynek központi eleme a zsarolás.","shortLead":"Vámháborút szít, szövetségeseket fenyít, és úgy akarja gyengíteni a dollárt, hogy az közben erős is maradjon –...","id":"20250327_Donald-Trump-gazdasagpolitika-usa-amerika-recesszio-vamok-vamhaboru-dollar-Mar-a-Lago-egyezmeny-mesterterv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c1ece79-dfd8-46cf-9437-b8daf59b60b4.jpg","index":0,"item":"2e8b3d07-168b-4991-bb9e-903f9c587018","keywords":null,"link":"/360/20250327_Donald-Trump-gazdasagpolitika-usa-amerika-recesszio-vamok-vamhaboru-dollar-Mar-a-Lago-egyezmeny-mesterterv","timestamp":"2025. március. 27. 11:18","title":"Trumpcesszió: terv is van az elnök tombolása mögött, vagy csak gödörbe kormányozza az USA-t?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e701fac-a3d8-46f8-88aa-cf1569c0a76b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A volt szegedi önkormányzati képviselő és visszatérő képviselő-jelölt a szólás- és gyülekezési szabadság melletti kedd esti fővárosi tüntetésen a Dunát próbálta meg átúszni, és a rendőrök szedték ki a vízből, majd élesztették újra, de szerda reggel már a Fővárosi Közgyűlés ülését zavarta bekiabálással.","shortLead":"A volt szegedi önkormányzati képviselő és visszatérő képviselő-jelölt a szólás- és gyülekezési szabadság melletti kedd...","id":"20250326_Szabo-Balint-ujraelesztes-fovarosi-kozgyules-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e701fac-a3d8-46f8-88aa-cf1569c0a76b.jpg","index":0,"item":"fc934c1d-865e-4c2e-b4e3-b050127bfb6f","keywords":null,"link":"/itthon/20250326_Szabo-Balint-ujraelesztes-fovarosi-kozgyules-ebx","timestamp":"2025. március. 26. 10:44","title":"Éjjel még újra kellett éleszteni, ma már a közgyűlés ülésén kiabált Szabó Bálint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"778793f5-12aa-49e6-8f17-9248d2a64a3d","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Példátlan nemzetbiztonsági hibát követtek el Donald Trump főemberei, amikor a hutik elleni támadás részleteit nem kormányzati hálózaton, hanem olyan chatcsoportban beszéltek meg, amelybe véletlenül bevontak egy újságírót is. Tudott-e Trump arról, mit művelnek az emberei? Ki engedhette be a csoportba az Atlantic főszerkesztőjét?","shortLead":"Példátlan nemzetbiztonsági hibát követtek el Donald Trump főemberei, amikor a hutik elleni támadás részleteit nem...","id":"20250325_jemeni-bombazas-signal-chat-amerikai-donald-trump-hegseth-amatorok-blamazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/778793f5-12aa-49e6-8f17-9248d2a64a3d.jpg","index":0,"item":"443a0475-e1f3-42b4-b7e6-6a4bf2d44ec0","keywords":null,"link":"/360/20250325_jemeni-bombazas-signal-chat-amerikai-donald-trump-hegseth-amatorok-blamazs","timestamp":"2025. március. 25. 15:56","title":"Ez történik, ha tévés kommentátort nevezel ki a Pentagon élére – lehet-e kémkedési ügy a Signal-botrányból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34b6aebf-3358-403d-b433-302ab6c0acef","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Wachsler Tamás 2012-től előbb az Országgyűlés Hivatalának munkatársaként, majd 2017-től a Steindl Imre Program Nonprofit Zrt. vezérigazgatójaként irányította a Kossuth Lajos tér, majd az Országház tágabb környezetének építészeti megújítását. ","shortLead":"Wachsler Tamás 2012-től előbb az Országgyűlés Hivatalának munkatársaként, majd 2017-től a Steindl Imre Program...","id":"20250326_Meghalt-Wachsler-Tamas-a-Steindl-Imre-program-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34b6aebf-3358-403d-b433-302ab6c0acef.jpg","index":0,"item":"b02bc7fb-90c1-4911-85fb-e9a15e64c576","keywords":null,"link":"/itthon/20250326_Meghalt-Wachsler-Tamas-a-Steindl-Imre-program-vezetoje","timestamp":"2025. március. 26. 08:16","title":"Meghalt Wachsler Tamás, aki a Parlament környékének átépítését irányította","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44320dd8-eeea-4154-b54a-8d1ab5a8f7bb","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A hazai pályafutása után több nemzetközi válság kezelésében részt vett politikus a Die Pressében közölt vendégkommentárjában azt írja, hogy Európa remélheti a legjobbat, de készüljön a legrosszabbra: Trump fellépésével a Nyugat már sosem lesz olyan, mint eddig.","shortLead":"A hazai pályafutása után több nemzetközi válság kezelésében részt vett politikus a Die Pressében közölt...","id":"20250326_Carl-Bildt-volt-sved-miniszterelnok-usa-europa-uj-vilagrend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44320dd8-eeea-4154-b54a-8d1ab5a8f7bb.jpg","index":0,"item":"c6839444-7732-4960-8980-acbbe836e8ff","keywords":null,"link":"/360/20250326_Carl-Bildt-volt-sved-miniszterelnok-usa-europa-uj-vilagrend","timestamp":"2025. március. 26. 15:45","title":"Carl Bildt svéd exminiszterelnök: Trumpék már ellenségnek tekintik Európát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"330cd1a2-65e2-42ab-a6b1-7147ecfb928a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kocsis Máté arról posztolt, hogy Lázár Jánossal együtt dolgoznak a szuverenitásvédelmi javaslaton, ami nem sok jót jelent.","shortLead":"Kocsis Máté arról posztolt, hogy Lázár Jánossal együtt dolgoznak a szuverenitásvédelmi javaslaton, ami nem sok jót...","id":"20250325_lazar-janos-kocsis-mate-szuverenitas-javaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/330cd1a2-65e2-42ab-a6b1-7147ecfb928a.jpg","index":0,"item":"03862b35-ed4a-4594-9a94-389f2ce33c03","keywords":null,"link":"/itthon/20250325_lazar-janos-kocsis-mate-szuverenitas-javaslat","timestamp":"2025. március. 25. 19:51","title":"Lázár Jánossal és saját magával fenyegette meg Kocsis Máté a sajtót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7c0664-8f96-4996-8253-448d6258a995","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A legnagyobb amerikai technológiai vállalatokat is érzékenyen érintheti, ha a TikTok amerikai üzletágát nem sikerül eladni április 4-ig.","shortLead":"A legnagyobb amerikai technológiai vállalatokat is érzékenyen érintheti, ha a TikTok amerikai üzletágát nem sikerül...","id":"20250326_tiktok-betiltasa-egyesult-allamok-bytedance-apple-google-oracle-buntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7c0664-8f96-4996-8253-448d6258a995.jpg","index":0,"item":"47d5eeb5-3d02-49ae-9d9c-26ee7066e5a2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250326_tiktok-betiltasa-egyesult-allamok-bytedance-apple-google-oracle-buntetes","timestamp":"2025. március. 26. 14:03","title":"Milliárdos bírságot kaphat az Apple, a Google és az Oracle, ha az Egyesült Államok újra betiltja a TikTokot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea02f972-7259-4b86-b524-16f809c9047c","c_author":"Cabrera Martin","category":"360","description":"Váratlan lendülettel robbant be tavaly a magyar közéletbe a Különös történések a Szondi utcából című YouTube-csatorna, amelyet azóta politikai oldalakon átívelő népszerűségre tett szert. Az rajzfilmek készítője autodidakta módon tanult meg animálni, és örül annak, hogy sokan sokfélét látnak bele a videóiba. Interjú Roznár Leventével, a Különös történések a Szondi utcában alkotójával. ","shortLead":"Váratlan lendülettel robbant be tavaly a magyar közéletbe a Különös történések a Szondi utcából című YouTube-csatorna...","id":"20250326_kulonos-tortenesek-szondi-utca-roznar-levente-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea02f972-7259-4b86-b524-16f809c9047c.jpg","index":0,"item":"6b09b04f-f4ae-45ed-a0db-891af81f2a88","keywords":null,"link":"/360/20250326_kulonos-tortenesek-szondi-utca-roznar-levente-interju","timestamp":"2025. március. 26. 19:30","title":"„Feldob, ha arra gondolok, hogy Pottyondy Edina és Trombitás Kristóf ugyanazon a videón nevet” – interjú a Különös történések a Szondi utcában alkotójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Késik az Állami Autópálya-kezelő ZRt. kötvénykibocsátása, amelyből a további sztrádaépítéseket kellene finanszíroznia. Újabban pedig a gazdasági miniszter és ellenzéki riválisa arról beszél, hogy a következő kormányzati ciklusban az autópályák helyett - vagy azok mellett - a közutakat kell fejleszteni.
Talán már a kormány is belefásult az "itt a piros, hol a piros" játékba, amellyel az államháztartási hiányt növelő sztrádaépítések szükséges ráfordításait igyekezett a költségvetésen kívülre helyezni. Meglehet, ezért halasztotta el a választások utáni időpontra a további autópálya-építésekhez szükséges kötvénykibocsátást. Bár a gazdasági tárcánál januárban még úgy fogalmaztak, a forrásbevonásnak márciusban meg kell történnie ahhoz, hogy az épülő sztrádák tervezett átadási határidejét tartani lehessen (lásd Csúszóágazat című írásunkat a 92. oldalon), lapzártánkig a minisztérium még azt a szerződést sem kötötte meg az Állami Autópálya-kezelő Zrt.-vel (ÁAK), amely a beruházások folytatásához szükséges, csaknem kétmilliárd eurós kötvénykibocsátásnak a feltétele. A tárca szóvivője a HVG-vel azt közölte, hogy a megállapodás aláírásra kész állapotban van, és egy-két héten belül szignálják, a kötvénykibocsátás azonban az aláírást követően leghamarabb négy-hat héten belül történhet meg, vagyis mindenképpen a választások utáni időpontra tolódik. A kivitelezők számláit persze addig is fizetni kell, ezért az állami autópálya-kezelő a múlt héten 90 milliárd forintos áthidaló hitelt vett fel egy héttagú bankkonzorciumtól.
A kormány halogató taktikáját több megfontolás is indokolhatja. Egyrészt továbbra sem lehet biztos benne, hogy a sztrádaprogram finanszírozása az uniós módszertan szerint is ppp-nek, azaz a köz- és a magánszféra együttműködésének megfelelő konstrukciónak bizonyul, és mint ilyen, kiadásai kihagyhatók az állami költségvetés tételei közül. Másrészt pedig választási győzelme esetén az újabb négy évre megkapott mandátum birtokában újragondolhatja, folytatja-e egyáltalán az erőltetett menetet. Miután az unió pénzügyi biztosa, Joaquín Almunia tavaly szeptemberben rajtakapta a magyar költségvetés készítőit, hogy a sztrádaberuházásra szánt pénzeket nem számolták el a költségvetési kiadások között, illetve még a 2004-ben felépített szakaszok "ellenértékét" is megfizettették - utólag - az állami autópálya-kezelővel, a magyar bürokraták olyan konstrukciót találtak ki, amellyel az unió statisztikai hivatala, az Eurostat által kifogásolt megoldásokat meg lehet kerülni. Érvényesítették azt az alapelvet, hogy a beruházó piaci alapon működjön, ezért a korábban kizárólag üzemeltetéssel foglalkozó ÁAK-t bízták meg a program folytatásával.
A "piaci alap" abból áll, hogy az egyébiránt százszázalékosan állami tulajdonban lévő cég bevételeinek több mint fele a matricák eladásából származik, a többit az államtól az úthasználat fejében kapja meg, úgynevezett rendelkezésre állási díj címén. Így a kormány logikája szerint a piaci szereplőként működő ÁAK beruházásait nem kell becsatornázni az államháztartásba, miáltal azok összegével a deficit sem növelendő. Továbbá, gondosan úgy válogatták meg a cég által építendő autópálya-szakaszok körét, hogy ne érjék el az 50 százalékos készültséget, azaz az Eurostat új építésű és az állami finanszírozástól független sztrádának minősítse őket. Bár mind az ellenzék, mind pedig a Magyar Nemzeti Bank vitatta, hogy a konstrukció kiállja az uniós próbát, a kormánypárti többség a parlamenti ciklus utolsó ülésén felhatalmazta a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy 75 évre szóló szolgáltatási szerződést kössön az ÁAK-val a kijelölt, összességében mintegy 250 kilométernyi, úgynevezett programút megépítésére. Az országgyűlési határozat azt is megszabta, hogy az állam legfeljebb 1942 millió euró nettó jelenértékű rendelkezésre állási díj megfizetésére vállal kötelezettséget a szerződés időtartama alatt. Ez azt jelenti, hogy az ÁAK legfeljebb ilyen mértékben vonhat be magántőkét a tervezett kötvénykibocsátással, az így felvett hitelt pedig gyakorlatilag az állam által fizetett rendelkezésre állási díjból törlesztheti.
Ha ezzel még nem lógna ki a lóláb, az Országgyűlés által jóváhagyott határozat szellemében megfogalmazott szerződéstervezet azt is tartalmazza, hogy a rendelkezésre állási díj egy része a külső finanszírozás kamatköltségeitől is függ, amiből közvetve az következik, hogy az állam a kölcsön valódi törlesztője. Csak emlékeztetőül: az Eurostat elszámolási kézikönyve szerint a vitatható gazdasági tranzakciókat azok valóságos gazdasági tartalma szerint kell megvizsgálni (HVG, 2005. október 8.). Bár a gazdasági minisztériumban kitartanak amellett, hogy a projekt előkészítésekor messzemenőkig figyelembe vették az uniós szempontokat, azt elismerik, hogy az Eurostat álláspontját nem kérték ki (az uniós hivatal csak a meglévő finanszírozási konstrukcióról mond véleményt). Vagyis egyelőre megjósolhatatlan, hogy a sztrádaprogramhoz szükséges mintegy 500 milliárd forintot miként kell majd elkönyvelni. Pénzügyi elemzők ráadásul azzal is kalkulálnak, hogy a központi költségvetés előbb-utóbb úgyis átvállalja az ÁAK adósságát, éppúgy, mint a Magyar Államvasutakét vagy a tömegközlekedési vállalatokét. Gyaníthatóan ez a sors vár előbb-utóbb arra az újabb 130 milliárd forintos hitelre is, amelyet az állam kezességvállalása mellett ezekben a hetekben vesz fel a Nemzeti Autópálya Rt. a már futó útprojektek folytatására.
A választások kimenetelétől függetlenül is valószínűsíthető, hogy a következő években lassulni fog az autópálya-építések üteme. A Fidesz-MPSZ választási programja - nem csekély kritikai éllel - úgy fogalmaz, hogy az infrastruktúrafejlesztés önmagában nem oldja meg a magyar gazdaság gondjait, mert munkahelyteremtő hatása viszonylag csekély, és az infrastruktúrafejlesztések erőltetése óhatatlanul költségvetési megszorításokhoz vezet. A párt szakpolitikusa, Fónagy János a HVG kérdésére ezt úgy konkretizálta, hogy az ország teherbíró képességét is figyelembe véve be kell ugyan fejezni a megkezdett gyorsforgalmi utakat, ám kormányra kerülése esetén a Fidesz a 130 ezer közút rendbetételére helyezné át a hangsúlyt.
"Az autópálya-építési hullám végén Magyarországnak már nem több autópályára van szüksége, hanem több kétszer kétsávos útra és elkerülő utakra" - ez a mondat azonban már nem Fónagytól hangzott el, hanem a sztrádaépítéseket eddig a gazdaság motorjaként aposztrofáló gazdasági minisztertől. A jelek szerint Kóka János is elolvasta a gazdaságkutatók tanulmányait, amelyek azt bizonygatják, hogy a sztrádák önmagukban nem lendítik fel a térség gazdaságát. Ha az autópályák építése nem társul szakképzési és területfejlesztési programokkal, akkor a befektetők számára sem jelent extra vonzerőt. A miniszter Nógrád megyében egyenesen azt közölte: amíg "akkora deficitek vannak", mint ott - mármint a közúthálózatban -, addig "forduljunk le kicsit az autópálya-építésről". A HVG ezekhez a mondatokhoz is értelmezést kért a gazdasági tárcától, amire azt a többértelmű választ kapta, mindez nem jelenti az építkezéseket 2007-ig ütemező sztrádatörvény újabb módosítását, ám hamarosan elkészül az országos közútfejlesztési koncepció, amely - egyebek között a forgalom alapján - meghatározza majd, hol és milyen típusú utakra van szükség az országban.
Szlovákiában tavaly már az autóipar adta az ipari termelés mintegy negyedét, 1998-ban ez még csak 14,3 százalék volt. Az idén a 25 százalékos arány várhatóan tovább nő a következő két évben, amint megindul a termelés a Peugeot-Citroen nagyszombati, illetve a Kia Motors zsolnai üzemében.
Még az idén elfogadhatja az EU az egységes uniós jogosítvánnyal kapcsolatos szabályozást. A tervek szerint ez helyettesíti a most forgalomban lévő 110 különböző engedélyt.
Az év végéig a dél-koreai Kia és a francia PSA Peugeot Citroen autógyártók több mint 2 ezer új álláshelyet létesítenek Szlovákiában. A cégeket különösen a feldolgozóipari állásokat betöltő dolgozók érdeklik, mivel mindkét cég új szlovákiai üzemeiben az idén kezdődik a termelés.
Ezentúl mobillal is vásárolhatunk négynapos autópálya-matricát, ha Pannon vagy T-Mobile előfizetők vagyunk. A szolgáltatás ára 100 forint lesz. Hamarosan bevezetik a forgalomarányos fizetést is, bár egyelőre csak a teherautóknál.
A 2004. május 1-je után forgalomba helyezett gépjárművek utólagos ellenőrzése során a vámhatóság eddig 95 esetben, 525 járművet érintően tárt fel mintegy 500 millió forint regisztrációs adóhiányt - mondta Nagy János, országos vámparancsnok.
Egyre több sztráda egyre több pénzért - ezt hozta az elmúlt ciklus. A kátyúk miatt (is) háborgó autósok kegyeit keresik a pártok: az MSZP az autópályákra épít, a Fidesz csökkentené az autósok és a sztrádaépítés költségeit, az MDF visszaállítaná az útalapot, az SZDSZ a koalíciós partnerén farvizezik. Áttekintettük a pártok autós programját.
A Mercedes-Benz új navigációs DVD-t kínál ügyfeleinek. A 4.1-es változatot felváltó, széleskörűen aktualizált, tartalmilag bővített COMAND APS Europe 5.0 verzió lehetővé teszi, hogy az utazók kényelmesen hozzáférjenek a navigációs adatokhoz. A DVD elsőként tartalmazza a Magyarország – ezen belül Budapest és Tokaj város részletes, utcára lebontott – útjaira vonatkozó információkat.