Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15d81d78-4cca-4342-a06b-ec659fe00542","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A miniszterelnök szerint az ipar az olcsó munkaerő importjának rabjává vált ahelyett, hogy az ott élőkbe fektetne be.","shortLead":"A miniszterelnök szerint az ipar az olcsó munkaerő importjának rabjává vált ahelyett, hogy az ott élőkbe fektetne be.","id":"20250512_brit-bevandorlasi-szabalyozas-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15d81d78-4cca-4342-a06b-ec659fe00542.jpg","index":0,"item":"90248bf6-bbd5-4d09-a307-3909c954235b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_brit-bevandorlasi-szabalyozas-szigoritas","timestamp":"2025. május. 12. 17:41","title":"Tovább szigorítja a brit kormány a bevándorlás szabályait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11c93c7e-14cb-443d-ab95-a0d3fd4b5706","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Percekbe telt, mire betöltöttek a receptek a patikákban, már ha egyáltalán betöltöttek. ","shortLead":"Percekbe telt, mire betöltöttek a receptek a patikákban, már ha egyáltalán betöltöttek. ","id":"20250512_patikak-gyogyszer-kivaltas-nehezseg-felho-akadozott-digitalis-egeszsegugy-nyugdij-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11c93c7e-14cb-443d-ab95-a0d3fd4b5706.jpg","index":0,"item":"d1b4de64-e17d-43e5-b06d-9269870811a6","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_patikak-gyogyszer-kivaltas-nehezseg-felho-akadozott-digitalis-egeszsegugy-nyugdij-ebx","timestamp":"2025. május. 12. 16:32","title":"Nehéz volt gyógyszerhez jutni hétfőn, országszerte akadozott a felhőszolgáltatás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügyminiszter reagált Orbán Viktor tihanyi beszédére is.","shortLead":"A külügyminiszter reagált Orbán Viktor tihanyi beszédére is.","id":"20250512_szijjarto-peter-ukrajna-lejaratokampany-kemhaboru-orban-viktor-tihanyi-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"e16ee368-388a-4116-833d-bd96242f7e92","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_szijjarto-peter-ukrajna-lejaratokampany-kemhaboru-orban-viktor-tihanyi-beszed","timestamp":"2025. május. 12. 18:20","title":"Szijjártó: Mégis mit kellene mondanunk? Hogy nem fogunk együttműködni Románia következő elnökével?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fba94e9-569c-4ad5-ac10-8da6c14a901a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az angol napilapnak írt cikkben a miniszterelnök politikai igazgatója úgy mutatja be a kormány családpolitikáját, mint amely olyan környezetet teremtett, ahol a gyermekvállalás vonzó és fenntartható választás.","shortLead":"Az angol napilapnak írt cikkben a miniszterelnök politikai igazgatója úgy mutatja be a kormány családpolitikáját, mint...","id":"20250513_Orban-Balazs-a-The-Telegraphnak-irt-cikke-szerint-Magyarorszagon-a-nemek-kozotti-berszakadek-az-anyak-eseteben-gyakorlatilag-megszunt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fba94e9-569c-4ad5-ac10-8da6c14a901a.jpg","index":0,"item":"155fa241-b4d9-44fe-8073-230d48723a47","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Orban-Balazs-a-The-Telegraphnak-irt-cikke-szerint-Magyarorszagon-a-nemek-kozotti-berszakadek-az-anyak-eseteben-gyakorlatilag-megszunt","timestamp":"2025. május. 13. 15:41","title":"Orbán Balázs a Telegraphnak írt sikerjelentésében állítja, Magyarországon a nemek közötti bérszakadék az anyáknál gyakorlatilag megszűnt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6833034-97cd-4504-817f-e42c3995bca7","c_author":"Budapesti Közművek","category":"brandcontent","description":"Csikkek, eldobott mekis poharak, benzingőz és kipufogógáz: a főváros ikonikus pontjain is megannyi szemét és szennyeződés gyűlik össze. Amikor azonban nyugovóra térünk, egy éjszakai csapat lendül akcióba: egész évben folyamatosan takarítják a fővárost a járdáktól az aluljárókig. A műveletből Budapest egyik legszebb látványossága, a Lánchíd sem maradhat ki. Az emblematikus híd éjjeli “nagytakarítása” évente kétszer zajlik, a precízen szervezett munkamenet pedig amellett, hogy hasznos, még érdekes látványt is nyújt az arra járóknak.","shortLead":"Csikkek, eldobott mekis poharak, benzingőz és kipufogógáz: a főváros ikonikus pontjain is megannyi szemét és...","id":"20250505_BKM_Lanchid_tisztitas_Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6833034-97cd-4504-817f-e42c3995bca7.jpg","index":0,"item":"373a9c72-1f60-4938-ada6-c3a76957738c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250505_BKM_Lanchid_tisztitas_Budapest","timestamp":"2025. május. 12. 19:30","title":"Így szépül a Lánchíd, amíg mi alszunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fd025d4-c91e-4615-bbd5-3f426755fe90","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyúttal megosztotta azt is, hogyan kellene vitáznia azoknak, akik mást gondolnak a világról. ","shortLead":"Egyúttal megosztotta azt is, hogyan kellene vitáznia azoknak, akik mást gondolnak a világról. ","id":"20250513_dobrev-klara-rak-sandorne-maria-antiszemita-poszt-valasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fd025d4-c91e-4615-bbd5-3f426755fe90.jpg","index":0,"item":"ce02ab88-0c6a-464a-9220-e5054075a45b","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_dobrev-klara-rak-sandorne-maria-antiszemita-poszt-valasz","timestamp":"2025. május. 13. 16:16","title":"„A politika nem attól lesz erős, hogy megalázunk másokat\" – Dobrev Klára reagált az őt és a nagyapját gyalázó antiszemita Facebook-posztra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41e4f4bb-015c-4a7b-848d-c69afff4499d","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A világ nagy részén azon dolgoznak a kormányok, hogy valamilyen módszerrel megnőjön a születésszám. Komoly pénzeket tesznek ebbe bele, nagy viták folynak arról, milyen támogatások azok, amelyek igazán jó eredményt hozhatnak. De van egy kínos kérdés, amibe igazán kellemetlen belefutni: van-e bármelyik kormány bármilyen döntésének hatása a születésekre?","shortLead":"A világ nagy részén azon dolgoznak a kormányok, hogy valamilyen módszerrel megnőjön a születésszám. Komoly pénzeket...","id":"20250514_egy-masik-kozgazdasag-gyerekvallalas-szuletes-demografia-csalad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41e4f4bb-015c-4a7b-848d-c69afff4499d.jpg","index":0,"item":"a6c4b259-5007-405d-bf03-30aff41df529","keywords":null,"link":"/360/20250514_egy-masik-kozgazdasag-gyerekvallalas-szuletes-demografia-csalad","timestamp":"2025. május. 14. 10:00","title":"Adhat valamit a kormány, amitől nő a gyerekvállalási kedv, és nem pénz az","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Szalay-Bobrovniczky Kristóf miniszter Böröndi Gábor frissen kinevezett vezérkari főnök első állománygyűlésén szólalt fel.","shortLead":"Szalay-Bobrovniczky Kristóf miniszter Böröndi Gábor frissen kinevezett vezérkari főnök első állománygyűlésén szólalt...","id":"20250512_szabad-europa-borondi-szalay-bobrovniczky-tisza-oszodi-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7.jpg","index":0,"item":"77764943-c439-473e-bdd4-5d0345420a81","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250512_szabad-europa-borondi-szalay-bobrovniczky-tisza-oszodi-beszed","timestamp":"2025. május. 12. 21:40","title":"Szabad Európa: 2023 májusában hangzott el az a beszéd, amelyet Magyarék az Orbán-kormány őszödi beszédeként hoztak nyilvánosságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megérkeztek Magyarországra a jövő hírnökei egy Chevrolet Epica, egy Cadillac STS-V, egy...
Ütközésre figyelmeztet a V2V
Megérkeztek Magyarországra a jövő hírnökei egy Chevrolet Epica, egy Cadillac STS-V, egy Saab 9-3 kombi és egy Opel Signum képében. A tesztautókba a GM a ma létező legfejlettebb kommunikációs csatornákat építette be, amelyek saját hálózatot építve egymással kommunikálnak annak érdekében, hogy a vezetők elkerüljék a baleseteket és a dugókat.
A járműközi kommunikáció nem hókusz-pókusz. Két olyan alkalmazásra épül, amelyek ma is jelen vannak a hétköznapjainkban: a GPS és a WLAN. Előbbi mobiltelefonok, PDA-k alaptartozéka, utóbbi a laptopjainkból lehet ismerős. Az újdonság csupán az, hogy ezeket összekapcsolják az autók telematikus rendszereivel, az ABS-t és az ESP-t vezérlő fedélzeti számítógépekkel. A forgalomban lévő kocsik szorgos hangyaként adják-veszik a jeleket 1-2 kilométeres körzetben, így a vezető figyelmét semmi sem kerülheti el, még az sem, ha a kanyar túloldalán lerobbant egy jármű, vagy a lejtő aljában baleset történt, vagy hogy 400 méter múlva ködös, jeges szakasz következik. Figyelmeztet, ha a holtterünkből előbukkan egy kocsi, vagy ha veszélyesen megközelítettük a előttünk lévő járművet és ha nem lépünk közbe, csattanós lesz a találkozásunk.
[[ Oldaltörés: A cél a balesetek elkerülése ]]
Veszély a kanyaron túl
A járművek figyelmeztessék az autóst a leselkedő veszélyekre, hogy ezáltal el lehessen kerülni a baleseteket – ez a cél lebegett a General Motors V2V-rendszerének fejlesztői előtt. A V2V (vehicle-to-vehicle) járműközi kommunikációt jelent: az autók információt cserélnek egymással, például a pozíciójukról és a sebességükről, figyelmeztetik a sofőrt, ha másik gépkocsi van a tükör holtterében, illetve a másik irányból közeledik egy rosszul belátható kereszteződéshez.
Holttér-figyelő
A V2V jelenlegi fejlettségi fokán már ma is képesek lehetnek a megfelelően felszerelt Cadillac, Saab, Opel és Chevrolet modellek (de amint a prezentációkból kiderült, a Nissan, a BMW, az Audi, a Mercedes, a Renault és még sok más gyártó folytat összehangolt fejlesztéseket) arra, hogy figyelmeztessék vezetőjüket a tükör holt terében közeledő másik járműre. Más funkciók a mindennap előforduló ráfutásos ütközéseket teszik elkerülhetővé: az úton veszteglő járműről figyelmeztetést kapunk, mielőtt megpillanthatnánk a kanyar mögött, illetve az autó jelenti a többieknek, ha éppen vészfékez. Ha az a veszély fenyeget, hogy hátulról belénk jönnek, a mi autónk vészvillogni kezd, a mögöttünk jövő jármű vezetője pedig figyelmeztetést kap, így marad ideje lassítani vagy kikerülni minket. A figyelmeztetés lehet hangjelzés, szöveges üzenet vagy az ülés vibrálása. Tesztautóinkban mindez működött, igaz annyira érzékenyek voltak még a kísérleti szenzorok, hogy akkor is bejeleztek, ha éppen nem volt vészhelyzet (ha például egy sávval beljebb túl közel értünk a mellettünk lévő autóhoz, akkor úgy értelmezte, hogy ütközni fogunk, ezért figyelmeztetett képpel, hanggal és vibrálással.).
Útkereszteződésnél idejében felismeri a rendszer, hogy összeütközhet két olyan autó, amelyek vezetői még nem is látják egymást – az autó figyelmeztet, sőt, ha kell, fékez. Tesztautónk képes volt önműködő vészfékezésre, de amint a szakértők hangsúlyozták, élesben a vezetőnek kell döntenie és viselnie a döntése következményeit, a rendszer csak figyelmeztet, megóvhat a balesettől, de nem veszi át az irányítást.
A teszt leglátványosabb mozzanata az volt, amikor rendőrautó szirénája hangzott fel, amire a rendszer jelezte a közeledés irányát, a jármű fajtáját (mentő, rendőr, tűzoltó), és azt, hogy milyen közel van hozzánk.
Bár külön-külön ma is rendelkezésre áll mindaz, amit a jövőbe bepillantva láthattunk, 5-10 éven belül válhat valósággá a jármű-jármű közötti kommunikáció, amelyben a forgalomban kis hálózatok jönnek létre és tagjai között jeleket cserélnek, így figyelmeztetve a vészhelyzetekre. Mivel a rendszer nem igényel karbantartást és havidíjat, ezért akár a legolcsóbb autókba is beszerelhető. Mindehhez csupán az kell, hogy az európai gyártók és az uniós, illetve nemzeti hírközlési hatóságok, közlekedési minisztériumok megegyezzenek a közös frekvenciákról, protokollokról. Leghamarabb 2012-2015 között élvezhetjük ezt a fajta biztonságosabb közlekedést.
Németországban ősszel kezdődik az a négyéves tesztidőszak, amelyben ötszáz-ezer V2V-protokollal felszerelt járművekkel teszik próbára éles közlekedési helyzetekben, hogy mit ér a valóságban a jövő. A tapasztalatok alapján dől majd el a bevezetés végső időpontja
[[ Oldaltörés: Mikor jelez? ]]
1.) Ha jármű vesztegel a kanyar be nem látható ívében
A rendszer figyelmeztet, ha előttünk a kanyar ívétől, fáktól, bokroktól, épületektől takarva egy jármű állomásozik (lerobbant). A kijelzőn megjelenik a megfelelő ikon és hangjelzés is figyelmeztet.
2.) Ha az előttünk lévő jármű vészfékezik
A vészvillogó automatikus bekapcsolása és a pulzáló féklámpák már ma is sok autó felszereltségének részei. Ezek igen hasznosak vészhelyzetben. Ennél hatékonyabb azonban a V2V-járművek kommunikációja, amely a jármű belsejében hanggal és képpel figyelmeztet arra, hogy az előttünk közlekedő autó pánikféket alkalmazott, akkor is, ha éppen nincs a látóterünkben.
3.) Ha ráfutásos baleset veszélye áll fenn
Mindennaposak azok a balesetek, amikor a hosszú dugóban elfáradt vezető figyelme ellankad és belerohan az előtte haladó kocsiba. A V2V-rendszer ezt megelőzendő, ha túl közel kerül a két jármű, képi és hangjelzéssel, az ülés vibrálásával figyelmezteti a vezetőt, sőt az elöl haladó járműnek bekapcsolja a vészvillogóit és a féklámpáit is pulzálva felvillantja.
4. Ha a holttérben egy jármű van
A már több autómárka által alkalmazott hatékony kütyü lényege, hogy a holt teret figyelve jelez, ha sávváltáskor egy másik autó közeledik. Az A-oszlopba épített LED-lámpák mellett hangjelzés is hallható és a megfelelő oldalon az üléspárna is vibrálni kezd.
Mentőautó közeledik. De honnan?
5. Ha megkülönböztető jelzést használó jármű közeledik
Ha a vezető szirénázást hall, csak kapkodja a fejét jobbra-balra, a zaj forrását, a mentőautó irányát még megbecsülni sem tudja. A V2V ebben is segít, a navigáció vagy a fedélzeti számítógép kijelzőjén megjelenik a megfelelő jármű ikonja, helyzete és közlekedési iránya. A megkülönböztető jelzést használó jármű akár szöveges üzenetet is küldhet, hogy jobbra tartson az autó, vagy álljon félre stb.
6. Ha útfelbontás akadályozza a közlekedést
Az útfelbontás mindig veszélyhelyzetet jelent az utakon és az autópályákon. A V2V ezekre is figyelmeztet, közli melyik oldalon van a javítás, milyen sebességkorlátozások várhatók.
Útfelbontás a közelben, merre térjek ki?
7. Ha a kereszteződésben baleset veszélye áll fenn
Rosszul belátható kereszteződésekben rengeteg baleset következik be amiatt, hogy nem látják egymást az autósok. A V2V segítségével jelzést kapunk arról, ha a kereszteződésbe érkező másik jármű túl gyorsan halad és ütközés várható. Ekkor a jármű egy hirtelen, de rövid vészfékezéssel, kép és hangjelzéssel, vibrálással figyelmeztet.