Trendek, kütyük, újdonságok az autóiparban
Köddé válik a tolvaj Az ontariói Arias Tech szuper tolvajbiztos megoldást...
Köddé válik a tolvaj Az ontariói Arias Tech szuper tolvajbiztos megoldást talált ki. Amikor a rabló beül az autóba, és megpróbálja elindítani azt, néhány másodpercen belül sűrű, ám teljesen ártalmatlan köd lepi el a kabint – így pedig lehetetlen meglógni az autóval.
Hátmasszázst? A Lexus LS 460L hátsó üléseit a repülőgépek első osztályú ülései alapján alakították ki. Lehajtva, heverő formájában hűtő/fűtő/masszázs funkciókkal kényeztet, egy infravörös szenzor a megfelelő klímát biztosítja, míg a kilenc hüvelykes DVD-kijelző filmekkel szórakoztatja használóját.
Virtuális valóság Az RTT USA által fejlesztett szoftverrel háromdimenziós járműprototípusok tervezhetők. Az élethű gépek átalakíthatók, korlátlan szín- és anyagfelhasználással. A gépkocsik részleteikben is megtekinthetők, változó fényviszonyok mellett – vagy akár éjjel is. A fáradságos és drága modellezés helyett így elég néhány gombnyomás a prototípusok létrehozásához.
Gombnyomásra lefogy A Ford új Super Duty pickupja a maga két és fél méter szélességével nagy feltűnést kelt. Elég azonban egy gombnyomás, és a teherautó máris vékonyabb lesz. A választható ajtóra szerelt nagyító tükrök mindkét irányba elhajlíthatók, így akár hét centit is lehet nyerni vele.
Határozott fellépés Szintén a Ford Super Duty pickupjának lehajtható hátsó ajtaja kihúzható létrafokot és kapaszkodót rejt magában. Ennek révén a platóra akár tele kézzel is fel lehet menni.
Hangulatvilágítás A Mercedes-Benz S-osztályban és CL-kupéban a középső konzolt borító fa- és króm betétek alatt egy sor üvegszál húzódik, amely az autó hangulatvilágításáért felelős. A vezető állíthatja a fény erősségét. A Chrysler és a Ford színes fényeket használ a műszerfal ezen részén, míg a Ford Mustangban a sofőr még a színt is megválaszthatja. A Citroen Picassóban is üvegszálak felelnek a kellemes hangulatért.
Képzett navigátor Képzeljük csak el, hogy mellettünk ül egy szakképzett terepvezető, aki az időjárásnak megfelelő utasításokkal lát el: hogyan tapossuk a gázpedált attól függően, hogy havon, sárban, sóderon vagy homokos úton haladunk. Nos, minden Land Rover járművön van „terepfigyelő” szoftver. A középső konzolon található, vezetési kondíciókat ábrázoló körlapon a sofőr kiválaszthatja a megfelelő képet, a motor és az átvitel pedig ehhez alkalmazkodik.
Ostorcsapás helyett A japán piacra tervezett Lexus LS 460 vészvillogója bekapcsol, ha a hátsó lökhárítón elhelyezett radar úgy véli, hogy 1,5 másodpercen belül ütközés várható. Ha a közeledő jármű nem lassít, szenzorok meghatározzák a sofőr fejének távolságát a fejtámlától, amely akár hat centivel is előremozdul, hogy megakadályozza a vezető fejének hátracsapódását, ezáltal csökkenti az ostorcsapáshatás okozta nyaksérülés következményeit.
Csapágyújítás A kerékagyakban és tengelyekben használt gyenge minőségű hengercsapágy tíz éve mit sem változott. Ám a német LuK Group leányvállalata, a FAG és a Timken által közösen kialakított duplasoros csapágy jóval kevesebb helyet foglal el, mint a hagyományos kúpgörgős. Emellett csökkenti a súrlódást is.
Nincs többé holttér A Volvo S80 oldalra szerelt kamerái révén könnyűszerrel ellenőrizhetjük, hogy tartózkodik-e jármű a holtterünkben. Ha a Blind Spot Information System autót érzékel, narancsszínű fén felkapcsolásával figyelmeztet. Ugyanígy működik az Audi Q7 esetében is.
Jövök! Ugyanolyan radar került a személy- és teherautókba, mint amilyennel a rakétákat követik nyomon. A Valeo Raytheon rendszere a holttérben lévő forgalmat figyeli, és egy ikonnal figyelmezteti rá a vezetőt az oldalsó visszapillantóban. A radar gyorsan és pontosan meg tudja állapítani az irányt és a sebességet.
Tanksapka nélkül A Ford azt tervezi, hogy 2008-tól megszabadítja Ford, Lincoln és Mercury járműveit a tanksapkától. Az Illinois állambeli Tool Works sapka nélküli rendszerénél az üzemanyagtöltő nyakban található egy gumiszelep, amely zárva tartja a tankot, kivéve persze, ha töltik.
Tárt ajtók A Rolls-Royce Phantom szélesre nyitható, elektronikusan vezérelt ajtajai könnyű be- és kiszállást tesznek lehetővé. Természetesen nem nyithatók ki belülről, ha az autó elért egy bizonyos sebességet.
Szelelő A Tennessee állambeli Quadrascan Technologies olyan eszközt szabadalmaztatott, amely az autógyártónak segít többek között az illesztési rések hiányosságainak feltérképezésében. A félkész vagy már a futószalagon lévő autókba adóvevőt tesznek, majd egy ultrahangszkennerrel fülön csípnek minden olyan hanghullámot, amely nem a járművekbe való. Ha megvan a hullám, a léket be kell tömni, és nincs több zaj.
Térhangzás A Toyota FJ Cruiser audiorendszerében két olyan NXT SurfaceSound jelátalakító van, amely a jármű mennyezetét hangfalmembránná változtatja. Felejtsük el a 30 centis mélynyomókat, ez 180 centis hangszóró!
Választható stílus A mechanikus elemek helyett elektronikus egységekkel működő drive-by-wire rendszerek révén - amilyet a Chevrolet Sequelben is találhatunk - autónk vezetési stílusa a hangulatunkhoz állítható. Ha reggel azt szeretnénk, hogy egy Corvette vigyen munkába, csak forgassunk el egy gombot, amely merevebbé teszi a felfüggesztést, érzékenyebbé a kormányt és a fékeket. Ha hintóként ringó Cadillacben ülnénk szívesebben, fordítsuk a gombot az ellenkező irányba. 2020-ra már elérhetők lesznek az ilyen komplett rendszerek. Akár a kocsi hangját is a hangulatunkhoz állíthatjuk.
Sávban maradva A visszapillantó tükörre vagy a hűtőrácsra szerelt kamera figyeli a sávelválasztó jeleket. Amikor az autó túl közel megy egy sáv széléhez, a sofőr sípolást hall, vagy csekély rezgést érez a kormánykeréken, esetleg az ülésén. A forgalmisáv-figyelő rendszer, amely 2005-ben debütált az Infiniti FX-ben, segít a vezetőknek, hogy a saját sávjukban maradjanak. A General Motors mellett a Citroen is alkalmazza.
Kuplung nélkül, de váltóval Ki ne akarna úgy átcikázni a sebességfokozatokon, mint a Formula 1-es pilóták? Az Audi és a Volkswagen az élen haladnak közvetlen kapcsolású hatfokozatú automata váltójukkal (DSG). A váltás a kormánykeréken található kar kezelésével, vagy a konzolon található fokozat kiválasztásával történik. A rendszer két tengelykapcsolót tartalmaz, egy-egy bemeneti hajtótengellyel – az egyik gondoskodik a páratlan számú menetfokozatokról és a hátramenetről, a másik a páros menetfokozatokról. Ráadásul a gyors sebességváltás közben nem szakad meg a hajtóerő átadása a kerekeknek.
Beszélgessünk! Az autók egymás közötti kommunikációja megelőzhetné a baleseteket. A Nissan és a General Motors jelenleg olyan rendszeren dolgozik, amely lehetővé teszi, hogy az autók érzékeljék egymást, kivédve ezzel az ütközéseket, vagy a komoly baleseteket. Egy felgyulladó riasztólámpa, valamint sípjel figyelmeztetné a sofőrt a közelgő veszélyre. Az autók közötti kommunikációt (V2V) mi is kipróbáltuk. Teszteltük a jövőt.
Állítható pedál Az elektronikusan állítható pedálok növelik a biztonságot és a komfortot. A Ford kezdte 1999-ben, amikor Ford Taurus és Mercury Sable autóit olyan fékpedálokkal látta el, amelyeket a műszerfalon található gomb segítségével lehetett állítani. Néhány GM, Nissan és Audi járműben szintén megtalálhatjuk ezt a funkciót.
Belátni a kanyart Sok gyártó alkalmazza azt az elektronikus rendszert, amely a kormánykeréken található szenzorok segítségével aktiválja a jármű lámpáit. Így a fényszórók automatikusan bevilágítják a kanyarokat. A Skoda emellett kanyarlámpákkal is felszerelte a Roomstert, a Mercedesek többségében kanyarodáskor és az index használatakor a megfelelő oldali ködlámpák automatikusan felgyulladnak.
Védelem a szemnek Az automatikus fénytompító tükrök nagyon hasznosak. Az Audi TT kupékban található Gentex Corporation hármas tükörrendszere a visszapillantó tükrökbe érkező vakító fényt azonnal eltompítja, mind a vezető, mind az utas oldalán.
A Jaguar könnyed érintése Colin Chapman, a Lotus atyja szerint a teljesítmény növekedését könnyedséggel lehet elérni: „Add lightness”. Nos, a Jaguar szívébe zárta ezt a bölcsességet, és XJ szedán, valamint XK kupé autóiban alumíniumot használ a karosszériához és a panelekhez. Bár ez az acélhoz képest drága, rengeteg kilótól megkíméli az autót, így növeli a teljesítményt és az üzemanyag-takarékosságot.
Benzin nélkül Ha a General Motors Chevrolet Volt hibridje beváltja a hozzá fűzött reményeket, többé nem kell egy csepp benzin sem. A ringó járású Volt a becslések szerint egy töltéssel közel 65 kilométer megtételére képes, ami a legtöbb amerikai számára elegendő a munkába járáshoz. Háromhengeres turbófeltöltő motor biztosítja a kellő mennyiségű elektromosságot, amit a jármű lítiumion akkumulátora tárol.
Forró szósz Tizenhárom General Motors járműben a Microheat Inc. által tervezett rendszer fűtött szélvédőfolyadékot produkál. A HotShot névre keresztelt megoldás körülbelül hatvan Celsius fokra melegíti elő a permetet, amely így könnyen dér- és jégmentessé teszi az üveget. A Ford várhatóan 2010 környékén szereli járműveibe a rendszert.
Csak egy gombnyomás A hátsó raktérben található nyomógomb segítségével a Ford Expedition harmadik sorban lévő ülései automatikusan előrehajolnak a padlóig, nagy teret adva a csomagoknak és a könnyű pakolásnak. Újabb gombnyomásra az ülések az eredeti helyzetükbe kerülnek.
A jövő a hidrogéné A Mazda kísérleti kétüzemű, forgódugattyús motorú RX-8-asában két tank van: egy a benzinnek és egy a hidrogénnek. Ha kifogy az utóbbi, csak átpattintunk egy kapcsolót, és máris benzines üzemmódban hajthatunk tovább a legközelebbi hidrogénkútig.
Fekete doboz Az adatrögzítők az ütközés alatt többféle információt eltárolnak, így a jármű sebességét, a kormány pozícióját, a fékrendszer teljesítményét. Ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy az autógyárak jóval biztonságosabb autókat tervezzenek, és segítenek a rendőr- és biztosítási nyomozóknak a baleset körülményeinek pontos meghatározásában.
Hibrid – egyszerűen A Zytek Smart ForFour-alapú prototípusa a 40 mérföld/órás sebesség eléréséig elektromos motort használ, a nagyobb sebesség eléréséhez pedig dízel üzemmódba kapcsol. A kétsebességű váltó alacsony fokozata az elektromos meghajtásé, míg a magas a dízelé. Nincs szükség drága kuplungra, különleges epiciklikus fogaskerekekre, vagy fokozatmentes erőátviteli rendszerre – elég csupán a két erőforrás nyomatékának problémamentes átvitele.
Vörösen izzó dizájn Vörösen izzó lávafolyam csordul végig a Volvo XC60 koncepcióautó hátulján, ami a januári detroiti autóshow-n mutatkozott be a nagyközönségnek. Az autógyár svéd tervezőstúdiója álmodta meg a csavart és hajlított elemeket ahhoz, hogy körbefolyják a jármű hullámos csípőjét.
Szabályszegés Elöl a motor, hátul a tank, közötte pedig emberek ülnek. A hármas elosztás szinte előírás a személygépkocsi tervezésében. A szabályokat felrúgó innovatív autók, mint a Mitsubishi i, a Honda Fit vagy a Smart azáltal növelte az utasteret, hogy átrendezte a motor és az üzemanyagtartály helyét.
Forogj és menj A Chrysler csoport, amely legutóbb a könnyen lehajtható Stow 'n Go üléseivel lepte meg a mikrobusz rajongóit, most újabb okos találmánnyal kedveskedik: ez a Swivel 'n Go. Az ülések nemcsak a padlóra hajthatók, a második sorban lévők akár 180 fokkal elfordíthatók is. Ennek köszönhetően az utasok egymással szemben is beszélgethetnek, a mobil asztal segítségével pedig akár kártyázhatnak is.
Úgy kanyarodik, mint egy Corvette A ZF Group elektronikus felfüggesztőrendszere számítógép vezérlésű lengéscsillapítókkal rendelkezik, amely így gyakorlatilag kiküszöböli a kasztni csavarodását kanyarodás közben. A folyamatos lengéscsillapító-szabályozás olyan felsőkategóriás autókban kapott helyet, mint a Rolls-Royce, a Ferrari és a Maserati, ám a GM Europe a rendszert négy, kevésbé drága Opelben – mint például az ötajtós Astra – is elérhetővé tette. Ez azt jelenti, hogy nagyjából százezer forintért egy Astra úgy irányítható, mint egy Corvette.
Triple play A környezetbarát technológiák triumvirátusa: üzemanyagcella, elektromos motor, könnyen újratölthető lítiumionos akkumulátor. Januárban a Ford a Detroit-i autóshow-n mutatta be futurisztikus erőátvitelét az Airstream koncepciójárműbe építve. Márciusban egy működő verziót tettek egy Ford Edge-be, mely a Fehér ház körül tűnt fel. Itt Bush elnök és a Ford vezérigazgatója, Alan Mulally vették szemügyre a felettébb érdekes átmenetet. Az autógyártó HySeries Drive-nak nevezte el megoldását.
Tartsunk távolságot Az aktív sebességtartó automatika 1990 óta ismert. A Mercedes-Benz továbbfejlesztette a Distronic Plus rendszerében. A Bosch által szállított megoldás nemcsak lefékezi a járművet, ha egy másik túl közel kerül, arra is beállítható, hogy megállítsa az autót.
Multikijelző A Mercedes-Benz legtöbb járművében konfigurálható multifunkcionális kijelzőt használ, ám a CLK kupé az egyik legjobb példa arra, hogy milyen sokoldalú ez a megoldás. Lényege, hogy megkímélje a vezetőket az érzékelési túlterheltségtől: egyetlen képernyőn jelenít meg különféle típusú információkat, és egy-egy gombnyomással a navigációs adatok, a rádióállomások vagy éppen a légkondicionáló beállításai között váltogathatunk.
Figyelmeztető csíkok A lengyel Tychy-ben található Fiat-üzemben a padlóra fehé csíkok kerültek – jelölve a kezdetét és a végét minden munkaszakasznak a soron. Azokat a határokat jelzik, amelyeken belül mindegyik alkalmazott végzi a feladatát. Minden állomás végét – nagyjából egy méterre – vörös vonal is jelzi. A műszakvezetők szerint ez nagyban segíti a minőségi problémák kiküszöbölését. Hasonló vonalakat követnek a robotok a Porsche és a BMW lipcsei gyáraiban.
Két fokozatban Minden biztonságtudatos szülő megtapasztalta, mennyi gondot okoznak a gyerekülések, hiszen minden korcsoportban más-más felépítésűre van szükség. A Volvo megtalálta a megoldást, a V70 kombi hátsó ülése kihajtható betét segítségével gyermeküléssé alakítható, amely két magasságfokozatban 16 kilogrammtól 40 kilogrammig a teljes gyermekkorban biztonságot nyújt.
Fényezés nélkül A Trax az egyik a három Chevrolet kisautó-koncepció közül, amelyet a General Motors áprilisban mutatott be a New York-i autóshow-n. A fényezési költségek csökkentése érdekében hőre lágyuló műanyagot használtak egyes alkatrészekhez, mint például az első, hátsó és oldalsó lökhárítókhoz, műszerfalhoz, szegélyekhez, küszöbökhöz.
Égi segítség Az Acura, Lexus, Infiniti, Nissan és Cadillac járművekben található XM NavTraffic rendszer összeköttetésben van az XM Satellite Radióval, így képes valósidejű közlekedési információkat vagy akár időjárási adatokat megjeleníteni a navigációs képernyőn. Különböző színekkel jelöli a forgalom sebességét, az esetleges balesetek, felújítások helyszíneit. A szolgáltatás Európában egyelőre nem elérhető.
Csendesjárat Micsoda hangja van egy pickup kardántengelyének! A Toyota ezért a Dana Corp. kettős fémű tengelyét alkalmazza, hogy csökkentse a menetzajt a ráncfelvarrt Tundra pickupjában. A Dana-féle tengely acélból és alumíniumból áll, kisebb a lengés, finomabb a forgás. Az eredmény: csendes járat.
Zsebben is elfér A Volvo személyes autókommunikátora, a Personal Car Communicator nem csak a riasztó bekapcsolására és az ajtók nyitására szolgál. Jóval több információt nyújt a kocsi tulajdonosának – akár száz méter távolságból. Elég egyetlen gombnyomás, és a tulajdonos másodperceken belül információt kaphat arról, hogy a kocsi zárva van-e, a riasztó be van-e kapcsolva, és van-e valaki az autóban. Ez utóbbit nagy érzékenységű szívverés-érzékelő figyeli. Az Audi A5/S5 új kocsikulcsa rögzíti az autó futásadatait, amelyeket a szervízben kielemeznek anélkül, hogy az autót számítógépre kötnék.
Tiszta dízel Karbamid adagolása egy dízeles jármű kipufogórendszerébe a legolcsóbb módja annak, hogy csökkentsük a kipufogógázban található nitrogén-oxidokat. Elsőként a Mercedes-Benz 2009-es modelljeibe kerülnek karbamidinjektorok.
Öngyógyító karosszéria A Nissan önjavító festéke után a General Motors olyan technológián munkálkodik, amely révén az autók képesek saját maguk megjavulni az apróbb balesetek után. A GM tudósai közel állnak ahhoz, hogy olyan műanyagokat és fémeket tökéletesítsenek, amelyek hő vagy elektromosság hatására visszaállnak eredeti formájukba. Nem sikerült a parkolás? Nincs probléma, dugjuk be a hajszárítót, és a horpadásnak nyoma sincs. A technológia akár a hűtőrácson is alkalmazható, nem csak homogén felületen.