Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cfd7d325-33b5-42af-b7fb-675353e75c14","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy riporteri kérdésre csúszott ki a száján, hogy kislányt várnak.","shortLead":"Egy riporteri kérdésre csúszott ki a száján, hogy kislányt várnak.","id":"20250614_szoboszlai-dominik-buzsik-borka-szuletendo-gyerek-neme","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfd7d325-33b5-42af-b7fb-675353e75c14.jpg","index":0,"item":"272f517d-9a2d-420f-b70e-a68015f35767","keywords":null,"link":"/elet/20250614_szoboszlai-dominik-buzsik-borka-szuletendo-gyerek-neme","timestamp":"2025. június. 14. 11:15","title":"Szoboszlai elárulta a születendő gyerekének a nemét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"377d7e9b-e77e-47c6-b364-e2d4f74b7e95","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Egész Európában, különösen Lengyelországban rossz évük volt a fuvarozóknak. Az útdíjemelés Magyarországon is fájdalmas volt, az új díjkategória viszont szépen fialt az államkasszának.","shortLead":"Egész Európában, különösen Lengyelországban rossz évük volt a fuvarozóknak. Az útdíjemelés Magyarországon is fájdalmas...","id":"20250615_hvg-kozuti-fuvarozas-valsag-magas-koltsegek-dekarbonizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/377d7e9b-e77e-47c6-b364-e2d4f74b7e95.jpg","index":0,"item":"f0b8fbdc-904a-4c3a-ad3c-5f216e268e4a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250615_hvg-kozuti-fuvarozas-valsag-magas-koltsegek-dekarbonizacio","timestamp":"2025. június. 15. 08:30","title":"Kínkeservesen megy az átállás az elektromos vagy hidrogénüzemű járművekre az európai közúti fuvarozásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok korai felismerésében, amikor a klinikai tünetek még nem jelentkeztek. A ferritin szintjének ellenőrzése kulcsfontosságú a súlyosabb vashiányos állapotok megelőzésében, különösen terhes nők és sportolók esetében, ahol nincs idő a hosszadalmas kezelésre.","shortLead":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok...","id":"20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4.jpg","index":0,"item":"485cced7-f36f-495a-93ca-d4204f54abef","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","timestamp":"2025. június. 14. 15:30","title":"Aktívan sportol, esetleg kisbabát vár? Akkor ezt az értéket mindenképpen ellenőrizze a laboreredményben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"0ead2837-b77b-4528-86fd-2fa30efd6325","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már nem csak az új funkciókat, hanem azt is tudni lehet, hogy mely iPhone-ok és más Apple eszközök kapják meg ősszel a cég újdonságait. Van néhány búcsúzó.","shortLead":"Már nem csak az új funkciókat, hanem azt is tudni lehet, hogy mely iPhone-ok és más Apple eszközök kapják meg ősszel...","id":"20250614_apple-ios-ipados-macos-26-tamogatott-keszulekek-lista-iphone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ead2837-b77b-4528-86fd-2fa30efd6325.jpg","index":0,"item":"d7cdad94-1bff-4096-a158-af8177c8fbd5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_apple-ios-ipados-macos-26-tamogatott-keszulekek-lista-iphone","timestamp":"2025. június. 14. 14:03","title":"Itt a lista: ezek a készülékek kapják meg az iOS 26-ot és az Apple többi új rendszerét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30e3d3d9-6ff3-4bda-bd34-d6d6f6a0e85e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a méregdrága bajor szupersportkocsi a gyártás legelején látta meg a napvilágot.","shortLead":"Ez a méregdrága bajor szupersportkocsi a gyártás legelején látta meg a napvilágot.","id":"20250614_egy-darabka-tortenelem-elado-az-egyik-legkoraibb-bmw-m1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30e3d3d9-6ff3-4bda-bd34-d6d6f6a0e85e.jpg","index":0,"item":"8f63ea74-1055-4063-b428-29c3f5d7f15e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250614_egy-darabka-tortenelem-elado-az-egyik-legkoraibb-bmw-m1","timestamp":"2025. június. 14. 07:21","title":"Egy darabka történelem: eladó az egyik legkoraibb BMW M1","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13e8cdc0-25eb-4156-97b4-65233028d3e7","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Szinte az 1947-es függetlenné válással egy időben India és Pakisztán is békés atomprogramot indított. Ám a kutatások fordulatot vettek, és mindkettő nukleáris fegyvert fejlesztett, valóssá téve az atomháború veszélyét.","shortLead":"Szinte az 1947-es függetlenné válással egy időben India és Pakisztán is békés atomprogramot indított. Ám a kutatások...","id":"20250614_hvg-india-pakisztan-atombomba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13e8cdc0-25eb-4156-97b4-65233028d3e7.jpg","index":0,"item":"c044be12-ca4c-458c-bc48-f120b27e3275","keywords":null,"link":"/360/20250614_hvg-india-pakisztan-atombomba","timestamp":"2025. június. 14. 15:30","title":"India és Pakisztán sakkban tartja egymást az atombombákkal, és nem félne használni azokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és számos lehetőség az aktív kikapcsolódásra – mutatjuk, mi az, amit nem érdemes kihagyni.","shortLead":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és...","id":"20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1.jpg","index":0,"item":"73b719f1-70d1-474d-9823-6c0470701c2d","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","timestamp":"2025. június. 14. 11:30","title":"Ilyen egy kirándulás, amely az egész családnak szórakoztató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9b2aec57-1a37-4ea0-895b-ce57659eefaa","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A neves biztonságpolitikai elemző úgy látja: az izraeli offenzíva megerősíti, hogy az amerikai elnök hasztalan próbálkozik a béketeremtéssel, bármely válsággócról legyen is szó. Rendre ügyetlenül nyúl a kérdéshez, és a végén mindig felsül. A Külkapcsolati Tanács vezető munkatársa, a Washington Post szokásos szemleírójaként emlékeztet arra, hogy a politikus azt ígérte: egy nap alatt véget vet az orosz–ukrán háborúnak. Ehhez képest Moszkva új hadműveletet készít elő és minden eddiginél nagyobb légitámadásokat hajt végre ukrán városok ellen.","shortLead":"A neves biztonságpolitikai elemző úgy látja: az izraeli offenzíva megerősíti, hogy az amerikai elnök hasztalan...","id":"20250615_max-boot-velemeny-izrael-iran-osszecsapas-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b2aec57-1a37-4ea0-895b-ce57659eefaa.jpg","index":0,"item":"aa839d61-f839-4f67-be45-b729dc2c0f87","keywords":null,"link":"/360/20250615_max-boot-velemeny-izrael-iran-osszecsapas-donald-trump","timestamp":"2025. június. 15. 11:22","title":"Max Boot: Trump pancser békeközvetítő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bionagyhatalom lesz Magyarország, vagy csak repcével etetnek minket?
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Repcétől sárgállott az ország tavasszal – a Mezőgazdasági Szövetkezők...
Autómenedzser
Repcétől sárgállott az ország tavasszal – a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének adatai szerint 266 ezer hektáron vetettek tavaly (és aratnak az idén) az eddig étkezési és takarmányozási célra hasznosított növényből. A Kopint-Tárki adatai szerint a biodízelgyártás nemzetközi felfutása miatt a repce tavaly igazi sikernövénnyé vált: a termés és az ár is alaposan megemelkedett. A statisztikák szerint a repce-termésterület 60 százalékkal volt nagyobb az egy évvel korábbinál. Csakhogy a termés még nem idehaza hasznosul: a repcemag és a kinyert repceolaj jelentős részét osztrák, svájci és német biodízel üzemek veszik meg, mivel a magyarországi gyártás még nem képes felvenni a hazai termés egészét.
A több mint egy tucat most épülő, illetve a közeljövőben beüzemelendő bioüzemanyag-gyár közül Bánhalmán épült meg az első biodízel-üzem – még Torgyán József agrárminiszterkedése idején, szerénynek mondható 207 millióból. 2003-ban a próbaüzem után a gyár bezárt – idén viszont újra kinyitott. Torgyán idején ugyanis nem sikerült még nagy vonalakban sem tisztázni, miféle adópolitikai változtatásokra és támogatási rendszerre volna szükség a bioüzemanyag-programhoz. Ma már biztosabbat lehet tudni, az agrártárca például a biodízel-alapanyag termesztéséhez hektáronként akár 8-9 ezer forintos, külön területalapú támogatást is adhat.
Nem véletlenül indítja a hírek szerint termelését októberben a tavaly alakult Zöldolaj BB Zrt. visontai biodízelüzeme. A tervek szerint az itt feldolgozott 120 ezer tonna olajos magból 39 ezer tonna repceolajat állítanak majd elő – Hartmann Péter, a Zöldolaj BB Zrt. elnöke szerint a hazai igény 30-35 százalékát. A biodízel-finomító hazai és szlovák forrásból szerzi majd be az alapanyagot és a Mol-csoport legnagyobb repceolaj-beszállítója lesz. (Félreértés ne essék, a bio- előtag nem arra vonatkozik, hogy vegyszerek nélkül állítanák elő a repcét, vagy a benzinkiváltó etanol előállításához szükséges gabonaféléket, csupán azt, hogy nem holmi kőolajszármazékról, hanem megújuló energiaforrásról, biomasszáról van szó, amely elégetésekor csak annyi szén-dioxiddal terheli a légkört, amennyit növényi élete során megkötött.)
Az EU megújuló energiákra vonatkozó stratégiájának központi eleme a bioüzemanyagok minél nagyobb arányú bekeverése a hagyományos üzemanyagokba. Egy uniós jogszabály értelmében 2010-ben Európa valamennyi benzinkútjánál csak olyan dízel-üzemanyagot tankolhatunk, amely legalább 5,75 százalékos arányban tartalmaz növényi komponenseket. Magyarország vállalta, hogy 2008-ra eléri a 4,75 százalékos bekeverési arányt. Az ennél kisebb arányú növényi üzemanyagra 10 százalékkal magasabb jövedéki adó vonatkozik majd.
[[ Oldaltörés: Repce, szotyi, kukorica, gabona - mind jól ég ]]
A világ vezető biodízel-nagyhatalma Németország, ahol tavaly csaknem 3,5 millió tonna biodízelt állítottak elő. A repcetermesztésre való átállás a magyar mezőgazdaság szereplőinek is hosszú távú, biztos megélhetést jelenthet. Nem igényel különösebb beruházást, hiszen a vetés és betakarítás a repce esetében sem különbözik sokban más gabonákétól. Némi gond azért akad, mert a rikító sárga virágú növény a hűvös, csapadékos területeket kedveli – ebből mifelénk mostanában egyre kevesebb akad. A hektáronkénti 2,8-3,8 tonnás átlagtermés így aligha érhető el.
A napraforgóolaj pedig egyelőre nem szerepel az EU-s szabványokban. Szabó István, a Dow CropScience szakértője szerint a repce vetésterülete a magyar adottságok miatt legfeljebb 300-400 ezer hektárra növelhető. Egy hektár terméséből hozzávetőlegesen 1-1,5 tonna biodízel állítható elő. Így szerinte még akkor is csak a hazai gázolajszükséglet negyedét lehetne repcedízellel kiváltani, ha az összes hazai szántón repce teremne. Két különböző típusú bioüzemanyag közül a biodízelt olajnövényekből, főleg repcéből vagy napraforgóból állítják elő, míg a bioetanolt, azaz a köznapi értelemben vett alkoholt bármilyen gabonából vagy cukortartalmú növényből ki lehet nyerni. Magyarország földrajzi, éghajlati adottságai révén az utóbbira a kukorica volna a legalkalmasabb.
Bioetanollal működő Ford Focus Genfben
Kukoricából jelenleg négymillió tonna van az intervenciós raktárakban – áll a földművelésügyi minisztérium közleményében. Az etanol-előállítók tehát annyiban kedvezőbb helyzetben vannak, hogy bőven rendelkezésre áll a mezőgazdaságban felesleges alapanyag. Nagybefektetői csoportok annyi bioetanol-üzemet létesítenének, mint amennyi ma az unióban összesen van. A gazdasági tárca szerint azonban a tervezett kapacitásnak csupán a fele, legfeljebb nyolcszázezer tonna etilalkohol feldolgozása lehet ésszerű a hazai viszonyok között.
A bioüzemanyagokat ugyanis világszerte a kőolaj alapú naftákhoz használják. Ugyanakkor Németországban a benzinkutaknál már lehet tiszta, a gázolajnál olcsóbb biodízelt tankolni, Spanyolországban pedig a használt sütőolajból is állítanak elő üzemanyagot. Az etanol viszont már nem használható, ezért a „legzöldebb”, úgynevezett E-85-ös keverék is tartalmaz 15 százaléknyi hagyományos benzint. Persze nem Magyarországon, ahol évek óta ígérik ugyan, de E-85-öst még nem lehet tankolni. Pedig a jelenleg hatályos jogszabály szerint az üzemanyag a növényi komponens bekeverési arányában jövedékiadó-mentes.
Jövőre a benzin bioetanol- és a gázolaj biodízel-tartalmának legalább 4,4 százalékot kell elérnie, különben a fizetendő jövedéki adó literenként 8,5 forinttal magasabb lesz. Az unió szeretné, hogy 2010-re ennél is több növényi naftát használjanak fel: a benzin, gázolaj energiatartalmára vetítve 5,75 százalékának megfelelő mennyiséget ír elő kötelező bekeverésre. Mivel az etilalkohol a benzinnél kisebb energiatartalmú, legalább 9 százalékos bekeverés lesz szükséges. Ehhez azonban az üzemanyagok uniós szabványát kell úgy módosítani, hogy megengedje az akár 10 százalékos biotartalmat. A gázolaj esetében a fűtőértékben nincs akkora különbség a bio- és a fosszilis dízel között, mint a benzin és a bioetanol esetében. Az adókedvezmény révén olcsóbb bio elterjedését az is segítheti, hogy a jövedéki adóról szóló jogszabályok szerint a közúti forgalomban nem használt munkagépekbe tiszta biodízelt is lehet tankolni. Így a vízépítő, útépítő vagy a bányaművelésben használatos gépek biodízel-fogyasztása után a jövedéki adóból literenként 79 forintot visszaigényelhet az üzemeltető.
[[ Oldaltörés: Luxusterepjáró kontra éhező gyerekek ]]
Ellenérvek is akadnak bőven. A Nemzetközi Gabonatanács (IGC) vezérigazgatója, Etsuo Kitahara például azt állítja, hogy a bioüzemanyagok növekvő felhasználása drasztikusan megemelheti az élelmiszerek árát. A Foreign Affairs című amerikai külpolitikai folyóiratban azt fejtegették, hogy a kukoricából előállított üzemanyag, az etanol termelésének amerikai felfutása súlyos következményekkel járhat, növelheti a szegények számát és csökkentheti az élelmiszer-ellátás biztonságát. A kukorica árának emelkedése 2,7 milliárd ember élelmezését veszélyeztetheti a Földön: azokét, akiknek napi két dollárnál kisebb a jövedelmük. Ahhoz, hogy egy terepjáró 95 literes tartályát etanollal tölthessék meg, 204 kiló kukoricára van szükség: ennek a mennyiségnek a kalóriatartalma egy ember egész évi táplálására elegendő.
Ha a bioüzemanyag iránti igény a jelenlegi ütemben nő, a kukorica ára 2010-ig 20, 2020-ig pedig 41 százalékkal emelkedhet. Ahogy a termelők felhagynak más kultúrákkal a kukorica javára, nőhet a búza és a rizs ára is. A szerzők számítása szerint az alapvető élelmezési cikkek árának minden 1 százalékos emelkedése 16 millióval növeli az éhezők tömegét.
Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) adatai szerint sem feltétlenül a bioüzemanyag-termelés jelenti a magyar mezőgazdaság jövőjét, hanem az élelmiszer-előállítás. Nem érdemes hosszú távra berendezkedni a bioüzemanyag-gyártásban, mert ha az egész világon elterjedtebb lesz ez az energiaforrás, akkor a nagyobb területű országok vehetik át a vezető szerepet. Idén például 45 milliárd liter etanol a világtermelés, ebből 38 milliárd az USA-ban készül, az öreg kontinensen viszont csak 1,6 milliárd liter. A növényi dízel termelésével épp ellenkező a helyzet: Európa itt vezet 4,5 milliárd tonnával, míg az USA-ban csak 700 millió tonna készül. Ráadásul az újvilági cukornádból fajlagosan egy liter benzinnel egyenértékű üzemanyagot 19 dollárcentért lehet előállítani, míg gabonából 45-60 cent az átlagos költség. Vagyis – így az AKI – a bioüzemanyag alapanyagát előállítóknak hét-nyolc évig jelenthet perspektívát és hektáronként 60-80 ezer forintos nettó jövedelmet az új iparágban való részvétel.
Az infláció gyorsul, a közlekedés lassul, elkészült egy mindenkit meglepő törvényjavaslat, amely kiütheti a plázákat, a kormány pedig megemelte a hiánycélt.