Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"20692fab-5fe0-40ae-b384-ebed886018b0","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Meier Krisztina „nyúlsuttogó”, az Első Nyúlmentő Alapítvány elnöke nem mindennapi munkát végez: nyulakat ment, szállásol el, valamint békít ki. Mikor és miért kerülnek utcára a húsvétkor még ma is tömegesen felvásárolt nyulak, mire számítson az a felelős gazda, aki nyúltartásra adja a fejét, és mikor kell közbelépni, ha elhagyatottnak látszó kisnyúllal találkozunk a természetben?","shortLead":"Meier Krisztina „nyúlsuttogó”, az Első Nyúlmentő Alapítvány elnöke nem mindennapi munkát végez: nyulakat ment...","id":"20250419_nyulsuttogo-meier-krisztina-husvet-ajandek-allatvedelem-kornyezet-budapest-panzio-allatorvos-hazi-kedvenc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20692fab-5fe0-40ae-b384-ebed886018b0.jpg","index":0,"item":"2d0e60e0-b931-4155-a1ed-140c3f4f78ed","keywords":null,"link":"/360/20250419_nyulsuttogo-meier-krisztina-husvet-ajandek-allatvedelem-kornyezet-budapest-panzio-allatorvos-hazi-kedvenc","timestamp":"2025. április. 19. 19:30","title":"„Olyan jó látni a nyuszikat szerelembe esni” – egy nyúlsuttogó mindennapjai a nagyvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10ecb51-31dc-450a-9885-7a9e38c7bd56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Valóságos óceáni oázis alakulhatott ki a dinoszauruszokat kipusztító aszteroidának hála, mutat rá egy nemzetközi kutatás eredménye.","shortLead":"Valóságos óceáni oázis alakulhatott ki a dinoszauruszokat kipusztító aszteroidának hála, mutat rá egy nemzetközi...","id":"20250419_dinoszauruszok-kihalas-aszteroida-mexikoi-obol-chicxulub-krater-becsapodas-utani-elovilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10ecb51-31dc-450a-9885-7a9e38c7bd56.jpg","index":0,"item":"7228bcb4-c393-4ee4-b186-386d95beef61","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_dinoszauruszok-kihalas-aszteroida-mexikoi-obol-chicxulub-krater-becsapodas-utani-elovilag","timestamp":"2025. április. 19. 08:03","title":"Csak most derült ki valami jó a szörnyű pusztítást okozó, dinoszauruszokat elsöprő aszteroidáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak olyan tennivalók is, amelyeket szinte ingyen, azonnal lehetne kezelni – nyilatkozta Kulja András.","shortLead":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak...","id":"20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481.jpg","index":0,"item":"3eb4efcd-6c9e-404e-98a0-3c4a63bf06da","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","timestamp":"2025. április. 19. 10:57","title":"A Tisza Párt EP-képviselője elmondta, mit kezdenének az egészségüggyel, ha kormányra kerülnének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4","c_author":"Puszta Dóra","category":"360","description":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába sorolt egységek versenyképességének erősítését ígérő kocsmapályázat. HVG-Ténytár.","shortLead":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába...","id":"20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4.jpg","index":0,"item":"2f24177a-a0f8-4c7f-be81-6230f5eb26ae","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","timestamp":"2025. április. 19. 09:30","title":"Nincs italbolt, nincs támogatás: a kistelepülések nagy része labdába sem rúghat a kocsmapályázaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3420c38a-0bf4-4b83-bbc3-b5cda85e9cae","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Külföldön is felfigyeltek arra, a magyar kormánynak milyen sok vendégét irányítják Tiborcz István szállodájában.","shortLead":"Külföldön is felfigyeltek arra, a magyar kormánynak milyen sok vendégét irányítják Tiborcz István szállodájában.","id":"20250419_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3420c38a-0bf4-4b83-bbc3-b5cda85e9cae.jpg","index":0,"item":"4588549d-a258-407e-a81e-af5ac16c4f84","keywords":null,"link":"/360/20250419_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 19. 08:49","title":"Nemzetközi lapszemle: Trump olyan a béketárgyalással, mint egy gyerek a kirakóval, ha nem megy neki, eldobja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","shortLead":"Az énekes szerint senkitől sem elvárható, hogy a nap huszonnégy órájában a nagyközönség rendelkezésére álljon.","id":"20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e31c093-bcf7-480c-91d4-65bb083db42a.jpg","index":0,"item":"4875cadc-a4d3-4f3a-82a2-c27d9f37ae5e","keywords":null,"link":"/elet/20250419_robbie-williams-rajongok-kozos-foto-panik-szorongas","timestamp":"2025. április. 19. 11:46","title":"Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad6b6d40-78df-4a9f-bafc-47ee7e244edb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ferenc pápával nem találkozott, de a hivatalos közlés szerint „szívélyes megbeszélést” folytatott a vatikáni államtitkárral.","shortLead":"Ferenc pápával nem találkozott, de a hivatalos közlés szerint „szívélyes megbeszélést” folytatott a vatikáni...","id":"20250419_vatikan-jd-vance-amerikai-alelnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6b6d40-78df-4a9f-bafc-47ee7e244edb.jpg","index":0,"item":"45c349f7-388c-45dd-b4a7-730fec182174","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_vatikan-jd-vance-amerikai-alelnok","timestamp":"2025. április. 19. 17:24","title":"J. D. Vance személyesen ment a Vatikánba a Trump-kormányzatot ért pápai bírálatok után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71fc5c1c-121a-4b59-8887-4f1fdd3aa18b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csak ezen a helyszínen 875 szarvasmarhával végeztek.","shortLead":"Csak ezen a helyszínen 875 szarvasmarhával végeztek.","id":"20250419_szaj-es-koromfajas-rabapordany-szarvasmarha-sertes-nagy-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71fc5c1c-121a-4b59-8887-4f1fdd3aa18b.jpg","index":0,"item":"99e64430-c00e-441d-912b-6c2cc5a4d391","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_szaj-es-koromfajas-rabapordany-szarvasmarha-sertes-nagy-istvan","timestamp":"2025. április. 19. 13:40","title":"A sertéseket is leölik a rábapordányi telepen, ahol megjelent a száj- és körömfájás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A DKW már az 1920-as évek végére a világ legnagyobb...
Audi-ősök: előtérben a Horch 670 és az Audi Imperator
Audi
A DKW már az 1920-as évek végére a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártójává fejlődött, majd a harmincas években elsőként készítette autóit nagy sorozatban fronthajtással. A DKW az F-sorozattal tulajdonképpen a háború előtti időszak „Volkswagenét” alkotta meg, s akkoriban óriási darabszámban készült. Az „Audi Tradition” elődmárkája jubileumáról a legkülönfélébb rendezvényeken, DKW oldtimerek szerepeltetésével emlékezik meg: többek között Olaszországban a Mille Miglia és a Gran Premio Nuvolari, Franciaországban a Concours d’Elegance in Bergerac, Ausztriában a Silvretta Classic és Ennstal Classic versenyein, s természetesen augusztus 26-án Zschopau város „Rasmussen 100 éve” ünnepségén.
A dán származású Jörgen Skafte Rasmussen 1907-ben az érchegységbeli Zschopauban kis fémáruüzemet alapított. A fáradtgőz-olajleválasztók és más gőzgép-alkatrészek, illetve fémáruk kezdeti gyártása után a kis cég 1916-tól gőzhajtású autókkal kezdett foglalkozni. A projekt sosem jutott túl a prototípusokon, ám megszületett a későbbi márkanév: DKW = gőz-gépkocsi (Dampfkraftwagen). 1919-ben Rasmussen egy kétütemű motort épített, amelyet akkoriban gyerekjátékba szánt erőforráskánt kezdett árusítani: „A fiúk öröme” („Des Knaben Wunsch”). A kis kétütemű később megnőtt, s kerékpárok kisegítő motorjaként szolgált, mielőtt 1922-ben igazi motorkerékpár-aggregát született volna belőle: „A kis csoda” („Das Kleine Wunder”). Jörgen Skafte Rasmussen és Carl Hahn ügyvezető, illetve Hermann Weber főkonstruktőr irányítása alatt a DKW az 1920-as évek során a világ legjelentősebb motorkerékpár-gyártójává fejlődött, 1928-ra pedig a zschopaui gyár immár a legnagyobbá vált. Rasmussen még ebben az évben átvette a zwickaui Audi autógyárat is, hogy két évre rá az alábbi konstrukciós adottságokkal rendelkező kisautó tervezésével bízza meg az Audi konstruktőreit: DKW 600 köbcentiméteres, kéthengeres, kétütemű motorkerékpár-erőforrás, önhordó fakarosszéria műbőrborítással, elöl és hátul független kerékfelfüggesztés és természetesen elsőkerék-hajtás. Az ennek nyomán született DKW Front kora egyik legkeresettebb és legkedveltebb német kisautójává vált.
1932. június 29-én a nagy gazdasági világválság hatására, a négy, addig független vállalat – a Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW), Zschopau, az Audiwerke AG, Zwickau (1928 óta J. S. Rasmussen tulajdonában), a Horchwerke AG, Zwickau valamint a Wanderer Werke AG, Chemnitz autógyártó részlege – összevonásával jött létre a chemnitzi székhelyű Auto Union AG.
Horch 670
Audi
Amilyen jelentős szerepet töltött be Jörgen Skafte Rasmussen és zschopaui motorgyára az Auto Union AG megalapításában, legalább annyira fontosnak bizonyultak az új konszern fejlődése szempontjából a DKW termékei. A DKW motorkerékpárok és gépkocsik jellegzetes kétütemű motorjaikkal az alsó árkategóriában (345 és 3400 birodalmi márka között) az Auto Union volumenmodelljeit alkották. A DKW fronthajtású autóiból például az 1930-as évek végére már havi 4800 darab készült. A DKW motorkerékpárokat pedig olyan nagy darabszámban állították elő, hogy az Auto Union zschopaui DKW-üzemében az 1937-ben legyártott 55 ezer 470 motorkerékpárral ismét a világ első számú gyártójává lépett elő. További fontos termékcsaládot képviseltek a DKW telepített motorjai, amelyek rendkívül széles kínálatukkal igen sokrétű alkalmazhatóságot (mezőgazdaság, útépítés, tűzoltóság, honvédség és más hatóságok) kínáltak.
A DKW termékei egyszerű, gyakorlatias, megbízható, gazdaságos, tartós és nagy teljesítményű gépek hírében álltak. Műszakilag a zschopaui vállalat a kétütemű motorok, az elsőkerék-hajtás és a karosszériaépítés (fa és műanyag karosszériák) innovatív úttörőjének bizonyult. Ez a szellemiség vezérelte az Auto Union AG fejlesztő tevékenységét is, amikor 1936-ban, Chemnitzben az Auto Union összes márkája számára létrehozta központi tervezőirodáját (Zentrales Konstruktionsbüro; ZKB) valamint kísérleti intézetét (Zentrale Versuchsanstalt; ZVA).
Az Auto Union egyetlen más márkájánál sem szorgalmazták oly mértékben a koprodukciós autógyártást, mint a DKW-nél: a motorok Zschopauban, a karosszériák a DKW Berlin Spandau negyedében működő üzemében készültek, ahová a hátsókerék-hajtású négyhengeres modellek gyártását is telepítették. A fronthajtású típusokat a zwickaui Audi-gyárban építették össze. A mindehhez szükséges logisztikai teljesítmény akkoriban különösen figyelemreméltónak számított.
A háborút követően a Nyugat-Németországban újból megalapított Auto Union GmbH a DKW márkával vetette meg ismét a lábát a járműgyártásban, ezúttal Ingolstadtban és Düsseldorfban. A DKW modellek egészen 1965-ig készültek Nyugat-Németországban, mielőtt az Auto Union Ingolstadtban véget vetett a kétütemű-korszaknak. Ezután egyértelműen a négyüteműek felé fordult, s ezzel egy „régi” márka is újjászületett – az Audi. Az Audi négy karikája az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer márkákat szimbolizálja, amelyeket az Auto Union fogott össze.