szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az ADAC – német autóklub – balesetek vizsgálata után arra az eredményre...

MTI

Az ADAC – német autóklub – balesetek vizsgálata után arra az eredményre jutott, hogy évente 15 ezer személyi sérüléssel járó balesetért a kisteherautók, transzporterek a felelősek. Ezek közül is a leggyakoribbak a hátulról történő ütközések. Éppen ezért tesztelte az ADAC a kisteherautókat. Az eredmény: a legnagyobb kockázatnak a személyautóban ülők vannak kitéve. 60 kilométer/órás ütközésnél például a teherautónak csak kis mértékben sérül a motorháztetője, de a személyautó karosszériája jelentősen törik. Az ütés következtében a fejtámla és az egész ülés sérülhet, sőt sok esetben a vezető ülése elmozdul a helyéről. A következmény: a gerinc és a csigolyák sérülésének kockázata megnő. A hátsó ülésen utazók ennél is rosszabbul járhatnak: ők nyak, láb és mellkasi sérülésekre számíthatnak. 

A balesetek többsége elkerülhető lenne, ha a haszonjáműveket egy fékhatásnövelő berendezéssel szerelnék fel. A balesetek egy része ugyanis a vezető hibájából következik be, vagyis abból, hogy nem ismeri elég jól autója működését. Az ütközések általában veszélyes előzésekkel kezdődnek, melyek aztán nem ritkán ütközéssel (fával, vagy a szembejövő forgalommal) végződnek. A karambolok nagy része ESP (elektronikus menetstabilizáló) beszerelésével elkerülhető, vagy legalábbis enyhíthető lenne a következmény. Sajnos azonban a Németországban forgalmazott modellek egyharmadát szerelték fel csupán ESP-vel. Nálunk ez az arány drasztikusan rosszabb, még az egytizedet sem éri el. 

A teszt szerint a transzporterek passzív biztonsági rendszerét is javítani kell. Ez a jármű azon biztonsági elemeit foglalja össze, amelyek a baleset bekövetkezése közben és után segítenek elkerülni, illetve enyhíteni a sérüléseket, s melyek a vezető beavatkozását nem igénylik. Az autó utasai ugyanis komoly veszélynek vannak kitéve, ha teherautónak, szalagkorlátnak, vagy fának ütközik a jármű. A láb és a mellkas sérülései nagyon gyakoriak. A műszerfal, a pedálok és a padló igen sérülékeny, amely miatt könnyen előfordulhat, hogy az utas beszorul az autóba. A transzporterek által okozott balesetek számának csökkentése érdekében, az ADAC azt szeretné, ha a hatóságok kötelezővé tennék minden új haszon-gépkocsiban az ESP-t és a vészfék-asszisztenst. Ezek segítségével ugyanis 100 kilométer/óra sebességnél a féktáv akár 12 méterrel csökkenthető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!