szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kilencvenes évek óta nem csak az autólopási statisztikák, de a módszerek és az eszközök is sokat változtak, így érdemes körülnézni: kik, milyen típusokat, miért és főleg hogyan lopnak. A következőkben profi bűnüldözők és bűnözők mondják el, hogyan védhetjük meg autónkat, ha megvédhetjük egyáltalán.

© sxc.hu
Az autólopás egyike a legnyereségesebb és a legkisebb kockázatú bűncselekményeknek – derül ki az Europol jelentéseiből. Nyugat-Európában nincsenek könnyű helyzetben a zsaruk, a lopott autókat ugyanis a bűnözők villámgyorsan átviszik a határokon: az olasz rendőrség becslése szerint egy Olaszországban eltulajdonított gépkocsit 14 óra múlva már nem is érdemes a határokon belül keresni. Nyugat-Európából a legtöbb autót egyébként Oroszországba viszik, de tipikus célállomások a kelet-, illetve délkelet-európai országok is. Jóllehet az Európai Unión belül ellopott autók közül évente átlagosan 700 ezer ezen országok egyikében köt ki, a Magyarországon meglovasított gépkocsik nagy része itthon marad. Idehaza ugyanis többnyire nem azért lopnak, hogy az országon belül vagy kívül eladják, hanem hogy alkatrészeire bontva értékesítsék, biztosítási vagy lízingcsalásokhoz használják. Biztosítóktól szerzett információnk szerint a bejelentett autólopások harmada valójában lízingcsalás.

Hamis személyi igazolvánnyal és munkáltatói igazolással, nulla vagy tízszázalékos kezdő befizetéssel bárki kihozhat egy új autót a szalonból. Ha néhány hónapon át elmarad a részletfizetéssel, a bank nyomozni kezd. Ilyenkor legjobb esetben egy elhagyott parkolóban találják meg az autót, de az is elképzelhető, hogy külföldre viszik, vagy egyszerűen eladják alkatrésznek – mondja Iványi Tibor, aki korábban rendőrként találkozott hasonló esetekkel, ma pedig saját vagyonvédelmi cégét vezeti. Iványi szerint az elmúlt szűk két évtizedben az autólopásokra szakosodott bandák módszerei pontosan követték a piac változásait. A kilencvenes években például jó üzlet volt a nagy értékű autók lopása és továbbítása Oroszországba, a volt Jugoszlávia területére, vagy épp Afrikába. Ott nem jelentett gondot, ha papír nélkül futott a jármű. Mára átrendeződött a piac: a tolvajok inkább a kisebb kockázattal járó lízingcsalásokat részesítik előnyben.

Az utóbbi két-három évben több olyan bűnözői körre csapott le a rendőrség, melyek hamis iratokkal vagy strómanokkal lízingeltek autókat. Előfordulnak olyan esetek is, amikor a kocsit külföldön eladják, majd Magyarországon bejelentik, hogy ellopták.

Az is gyakorlat, hogy az ellopott autót egy másik, összetört autó helyett mutatják be a biztosítónak. Ilyenkor a törött jármű azonosítóit – általában az alváz- és a motorszámot – az azzal nagyjából egyidős, lopott autóba "építik be", míg az összetört autó még használható alkatrészeit bontóknak, autószerelőknek passzolják tovább. Így olcsón helyre tudnak pofozni egy összetört kocsit, hiszen a biztosító azt az összeget fizeti ki a károsultnak, amennyibe a törött autó tényleges rendbehozatala került volna.

A folytatásban a védekezésről is szó lesz. Mit mond a bűnüldöző és mit a tolvaj? Kattintson.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Csökkent az autólopások száma

Az autók 75 százalékát a fővárosban tulajdonítják el, főként Suzukikat, Opeleket és Volkswageneket - mondta az Országos Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályának munkatársa.