szerző:
Tetszett a cikk?

Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény szerint bármikor megvadítható és élvezetes kanyarvadászatra fogható. Teszten a magyar kéz által rajzolt CLE csúcsmodellje.

Stílusos bocsánatkérés – írtuk ezt tavaly év elején a hozzánk érkezett első CLE tesztautó kapcsán, mellyel arra kívántunk utalni, hogy a Mercedes ezzel a látványos megjelenésű és nem utolsó sorban abszolút minőségi modellel vezekel a megannyi unalmas gombóc SUV és kritikán aluli EQ villanyautó után.

Egyedül talán a rangon aluli 4 hengeres motort kifogásoltuk a CLE 300-ban, melyre instant gyógyírt jelentett a néhány hónappal később kabrió formában letesztelt CLE 450 kiváló hatlövetű erőforrása.

És most itt a szintén 6 hengeres élvezeteket kínáló legújabb csúcsmodell, az AMG részleg által finomhangolt CLE 53, melynek finom sportkormánya mögé nem kis lelkesedéssel vetettük be magunkat.

Mercedes-AMG CLE 53
László Ferenc

Erőt fitogtat

A Filczer Balázs fődesigner és csapata által megrajzolt, a korábbi C- és E-osztályos kupékat egy személyben váltó CLE még a legpuruttyább fapados alapmodell esetében is remek vizuális élményt biztosít, a kiváló arányokkal, szemrevaló vonalakkal megáldott sportkupé után szint mindenki utána fordul az utcán.

Ily módon az AMG munkatársai remek alapokra építkezhettek amikor belefogtak az 53-as csúcsmodell megalkotásába, és tulajdonképpen nem is akadt túl sok tennivalójuk.

A fényes opalit fehér fényezés 740 ezer forintba kerül
László Ferenc

A szolid AMG logós egyedi hűtőrácson markáns márkaembléma feszít, az izgalmasan domborodó gépháztető közepén extra hűtőnyílást alakítottak ki, látványosan sportosak a lökhárítók, és hátul ott feszít a négy kerek kipufogóvég, illetve a hetyke kis légterelő.

Ezek mellé finoman kiszélesített karosszéria társul, elöl 5,8, hátul pedig 7,5 centiméterrel szélesebbek a kerékjárati ívek, melyekben remek tapadást biztosító 265, illetve 295 milliméteres gumikkal szerelt 19 colos kerekekre lehetünk figyelmesek.

Picit még vagányabb lehet az opcionális 20 colos szett, melynek árát nemcsak a kasszában, hanem vélhetően menetkomfort fronton is meg kell fizetni.

MInt egy 21. századi CLK
László Ferenc
4,85 méteres hossz, 2,86 méteres tengelytávolság
László Ferenc

Milyen belül?

Az utastérben elöl nagyobb a hely, mint a korábbi C- és E-kupéban, hátul viszont a régi kétajtós E-osztályban kicsit nagyobb volt a fej-, a váll- és a lábtér. Aggodalomra azonban semmi ok, a négyszemélyes CLE-ben nemcsak elöl, hanem a lehetőségekhez képest hátul is egész jól el lehet férni, azért viszont kár, hogy a nem létező B-oszlop mögötti kis üvegek nem ereszthetők le.

A műszerfal egyértelműen a C-, és nem az E-Klasséból érkezett, és lendületesen fiatalos húrokat pendít meg. Talán jobban örültünk volna az E-osztály műszeregységének, de ne legyünk telhetetlenek, a CLE enteriőrje így is nagyot üt, és a minőségre semmi panasz sem lehet. Mindenhol pontosak az illesztések, nincsenek recsegő-ropogó elemek, olcsó hatású műanyagok.

Jól áll neki egy kis sárga
László Ferenc
Jobb a minőségérzet, mint az elektromos Mercedesekben
László Ferenc

Az alul enyhén csapott AMG bőrkormányon lévő érintőgombok némi megszokást igényelnek, a 450-es modellhez képesti legfontosabb különbséget pedig az a két körkijelzős szatelitgomb jelenti, melyek révén bármikor könnyen váltogathatunk a menetüzemmódok és egyéb funkciók között.

A 12,3 colos digitális műszeregység és a 11,9 colos infotainment kijelző nagyfelbontású és ízléses grafikájú, a felhasználói felület egész fürgén teszi a dolgát és viszonylag gyorsan kiismerhető. A 490 ezer forintos HUD a szokásos adatokon kívül a fordulatszámot is képes kivetíteni a szélvédőre, ami pályaautózás során komoly hozzáadott értéket képvisel.

Kiváló oldaltartású első ülések
László Ferenc
Becsapós a kép, a gyakorlatban hátul is egész jól el lehet férni
László Ferenc

A 64 színű hangulatvilágításnál sokkal fontosabb extra a fűthető-szellőztethető AMG sportülés, mely masszírozás nélkül, de finoman személyre szabható oldaltartással kényeztet – potom 2,6 millió forint ellenében. Az 550 ezer forintos Burmester hi-fi a várakozásainknak megfelelően kiválóan szól és véleményünk szerint 700 ezer forintot simán megér a hatalmas méretű nyitható panorámatető.

A csomagtér jelentősen nagyobb lett a C-kupéhoz képest és csak hajszálnyival kisebb az E-kupé rakterénél. A 410 literes térfogat tökéletesen élhető, bár a BMW M4 farában 30 literrel több cókmóknak jut hely.

Nincsenek töltőkábelek
László Ferenc

Hatlövetű

Amennyiben 3 literes soros 6 hengeres benzinmotorral vásárolnánk CLE-t, akkor két opciónk adódik: a polgári 450-es kivitel, illetve jelen tesztalanyunk, az AMG 53-as verzió. A finom járás és a remek orgánum mindkét kivitel esetében adott, de AMG fronton értelemszerűen még inkább élettel teli hangzást és persze nagyobb teljesítményt is kapunk.

Az M256M erőforrás nemcsak egy 1,5 baros hagyományos turbófeltöltőt, hanem egy kiegészítő elektromos kompresszort is felvonultat, végeredményképp pedig 449 lóerőt, illetve 560 Nm-t kapunk, de 10 másodpercig akár kereken 600 Nm is lehívható (CLE 450: 381 LE, 500 Nm).

5800-nál ébred a legnagyobb teljesítmény
László Ferenc

Az összes többi CLE-hez hasonlóan lágyhibrid technikájú AMG kivitel automata váltójában egy 23 lóerős és 205 Nm-es produkcióra képes villanymotor rejtőzik, mely egyrészt finomabbá teszi az automatikus start/stop rendszer működését, másrészt néhány decivel csökkenti a fogyasztást.

A kilencfokozatú váltó olyan gyorsan, finoman és okosan teszi a dolgát, hogy csak nagyon ritkán érezni késztetést a kormány mögötti váltófülekkel történő manuális váltásra, mindenesetre a lehetőség adott.

Ergonómiából jól vizsgázik
László Ferenc

Milyen vezetni?

Alaphelyzetben, Comfort módban kiváló utazóautó a CLE 53, mely a lehetőségekhez képest egész jól elnyeli az úthibákat, de természetesen sokkal inkább a szerencsésebb történelmi fejlődésű országok aszfaltján brillírozik, semmint a gyatra minőségű hazai utakon.

Szinte hihetetlen, de finoman krúzolva akár 7,5-8 literes átlagfogyasztás is hozható, tehát a német mérnökök alaposan kimaxolták a hatékonyság kérdéskörét. No persze az AMG-ket nem épp a szerény fogyasztás miatt szokták megvásárolni, vagyis mi a helyzet a tempósabb haladással?

Nem ez a kínálat leglátványosabb felnije, fékből viszont nincs jobb
László Ferenc

Nos, Sport és Sport+ módban teljesen más arcát mutatja a legdurvább CLE, mely ilyenkor megfeszíti az összes izomrostját, és kiváló sportkocsiként viselkedik.

A 4,2 másodperces 0-100-as szintidő (CLE 450: 4,4 másodperc) a gyakorlatban mintha szerényebbnek érződne, köszönhetően többek közt a részben valódi, részben szintetikus motor- és kipufogóhangoknak. A végsebesség alaphelyzetben 250 km/h-ra, felár ellenében 270 km/h-ra van limitálva.

Pontos és élettel teli a kormányzás
László Ferenc

A 2 tonnás tömeg nem csekély, a BMW M4 2 mázsával könnyebb, de a CLE 53 egész jól palástolja nehézbombázó karakterét, nem mellesleg pedig jelentősen könnyebb a plugin hibrid hajtású AMG-knél.

Az élvezetes kanyarvétel egyik záloga az alapáras összkerék-kormányzás, mely maximum 2,5 fokkal fordítja el a hátsó kerekeket. A 4Matic+ rendszertől nem kell félni, nem lesz tőle unalmas sínautó a CLE: alaphelyzetben a hátsó kerekekre érkezik a kraft, melynek 50 százaléka szükség esetén az első abroncsokat is gyilkolhatja.

A fordulókör 12,29 méteres
László Ferenc

Sőt, 1 millió forint ellenében olyan AMG Dynamic Plus opció is rendelhető, mely a pályahasználatra optimalizált Race mellett gumiégetős Drift üzemmódot is felvonultat.

A fékrendszer jól vizsgázott a többek közt bükki szerpentinekkel is tarkított teszthét során, azt viszont a korábbi zárt pályás próba során már megtapasztaltuk, hogy az AMG-nek illene karbonfékes opciót is kínálnia.

A határokat feszegetve könnyen 15 liter fölé növelhető a fogyasztás – az igen vegyes körülmények melletti átlagfogyasztás esetünkben 10 liter körül alakult, ami szép eredmény egy nagy, nehéz és erős sportkupétól.

Az üzemanyagtartály 65 literes, akkumulátor töltéssel pedig a plugin hibrid C 63-tól és E 53-tól eltérően ezúttal nem kell bíbelődnünk.

Keret nélküli ajtók
László Ferenc

Konklúzió, árak

A Mercedes-AMG CLE 53 remekül egyensúlyoz egy akár hosszabb utak megtételére is fájdalommentesen alkalmas, egész kényelmes és relatíve tágas kupé, illetve egy minden hájjal megkent kanyarvadász sportautó határmezsgyéjén.

Fényévekkel jobban sikerült, mint a 4 hengeres C 63, vagy akár a bár 6 hengeres, de ólomnehéz E 53 – ebben az AMG ligában egyszerűen nincs szükség a túlbonyolított plugin hibrid technikára.

A 170 lóerős kivitelben 20,2 millió forinton nyitó CLE legerősebb 53-as verziója cikkünk írásakor minimum 33 millió forintba kerül, a tesztautó árcéduláján pedig 40,5 millió forintos összeg szerepel. Titkos tippünk a CLE 450, mely 5 millió forinttal olcsóbban szintén remek 6 hengeres élvezeteket kínál, és lomhának semmiképp sem nevezhető.

A kilenclyukúnál is jártunk a CLE 53-mal
László Ferenc

A fő rivális BMW M4 480 lóerős hátsókerék-hajtással és 200 kilogrammal kisebb tömeggel nem rossz vétel 33,6 millió forint magasságában, az 530 lovas összkerekes Competitionért pedig alaphangon 38,1 millió forintot kérnek el.

És ne gondoljuk, hogy utóbbira ne lenne válasza a Mercedesnek: jó ideje zajlik egy CLE 63-nak tűnő új abszolút csúcsmodell közúti tesztelése, mely szemtanúk beszámolója szerint egyértelműen V8-as hangzású.

Mercedes-AMG CLE 53
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!