Nem adja az Opelt, inkább fizet a GM
Az amerikai General Motors kész visszafizetni azt az 1,5 milliárd eurós, úgynevezett áthidaló hitelt, amelyet a német kormány, illetve a németországi Opel-üzemeket működtető tartományok közösen biztosítottak az Opel talpon maradásához.
A hír ismertetésekor a német kormány szóvivője még sajnálkozásának, később már csalódottságának és megdöbbenésének adott hangot. A német gazdasági miniszter pedig azt mondta, hogy teljesen elfogadhatatlan a döntés. Az orosz kormány csodálkozását fejezte ki, míg az orosz állami duma alelnöke politikai motívumot sejt a döntés mögött.
Az Opel németországi és európai alkalmazottait csütörtöki sztrájkra szólította fel a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsa. A GM szentgotthárdi gyárában szerdán késő délutánig még nem döntöttek arról, hogy csatlakoznak-e a sztrájkfelhíváshoz. Az Opel sorsáról a döntést egész napos detroiti tanácskozása után hozta meg az amerikai autógyártó óriás igazgatótanácsa, véget vetve az egy éve tartó bizonytalanságnak az európai autógyár sorsa körül.
Fritz Henderson vezérigazgató közölte, a GM nagyra értékeli a Magna International és orosz partnerei - a Sberbank és az GAZ autógyár - erőfeszítéseit az igazságos megállapodás létrehozása érdekében, de az európai üzleti körülmények és a GM általános állapota javult azóta, hogy a vállalat az Opel eladása mellett tette le a voksát.
A GM igazgatótanácsának döntése 180 fokos fordulatot jelent eddigi elképzeléseihez képest. Több hónapos alkudozás után az amerikai anyavállalat szeptember közepén jelentette be, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak, amely az orosz Sberbankkal és az GAZ-zal együtt akarta megvásárolni az Opel 55 százalékos résztulajdonát.
A GM azonban most a "B" terv mellett tette le a voksát, vagyis az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával. Az Opel üzemi tanácsa és a politika is korábban mereven elutasította ezt a megoldást, kételkedve abban, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni. Ulrich Wilhelm német kormányszóvivő közölte, Németország most azt várja a GM-től, hogy megerősítse az Opelt, és visszafizesse az év elején a német állami bankoktól kapott 1,5 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt. Időközben a GM egyik szóvivője azt mondta, hogy az anyavállalat kész visszafizetni azt az összeget.
Egyelőre nem tudni, egészen pontosan mi áll a GM döntése mögött a hivatalos verzión túl. Annyi biztos, hogy a GM-nek szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre, és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki ugyanis a középkategóriás gépkocsi platformjait, és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás.
Oleg Morozov, az állami duma első alelnöke politikai motívumot sejt a megállapodás felmondása mögött. "Szerintem ez inkább politikai, mint gazdasági döntés, s kizárt, hogy Washington nélkül hozták volna meg" - mondta Oleg Morozov. Szerinte a döntés mögött az áll, hogy az Opelt megtartsák az amerikai gazdaság és politika befolyása alatt.
Az Interfax egy kormányhoz közelálló forrást idézve arra is felhívta a figyelmet, hogy a megállapodás felmondása esetén a GM európai autópiacra vonatkozó megállapításai túlságosan derűlátónak bizonyulhatnak. Az Opel konjunktúrájának javulásában ugyanis - egyebek mellett - a megállapodásnak is szerepe volt. Különösen vonzó volt a Sberbank részvétele az üzletben, mivel az állami bank megállapodott az orosz kormánnyal az Opel segítéséről az orosz piacon.
Az Opel-üzemek csütörtöki figyelmeztető sztrájkja Németországban kezdődik, de a többi európai Opel-üzemre is kiterjedhet. Az európai Opel-üzemekben mintegy 55 ezer, ebből Németországban több mint 25 ezer alkalmazott dolgozik.
Folynak a találgatások azzal kapcsolatban is, hogy mi lesz a németországi, illetve európai üzemek sorsa a GM-döntés fényében. Megfigyelők valószínűnek tartják, hogy néhány európai, illetve németországi üzemet bezárás fenyeget. Emlékeztettek ugyanakkor arra, hogy a Magna is több mint 10 ezer európai munkahely megszüntetését helyezte kilátásba, mindazonáltal általános volt a vélekedés, hogy a Magna ígéretes koncepciót terjesztett elő.
Az Opel németországi és európai alkalmazottait csütörtöki sztrájkra szólította fel a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsa. A GM szentgotthárdi gyárában szerdán késő délutánig még nem döntöttek arról, hogy csatlakoznak-e a sztrájkfelhíváshoz. Az Opel sorsáról a döntést egész napos detroiti tanácskozása után hozta meg az amerikai autógyártó óriás igazgatótanácsa, véget vetve az egy éve tartó bizonytalanságnak az európai autógyár sorsa körül.
Fritz Henderson vezérigazgató közölte, a GM nagyra értékeli a Magna International és orosz partnerei - a Sberbank és az GAZ autógyár - erőfeszítéseit az igazságos megállapodás létrehozása érdekében, de az európai üzleti körülmények és a GM általános állapota javult azóta, hogy a vállalat az Opel eladása mellett tette le a voksát.
A GM igazgatótanácsának döntése 180 fokos fordulatot jelent eddigi elképzeléseihez képest. Több hónapos alkudozás után az amerikai anyavállalat szeptember közepén jelentette be, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak, amely az orosz Sberbankkal és az GAZ-zal együtt akarta megvásárolni az Opel 55 százalékos résztulajdonát.
A GM azonban most a "B" terv mellett tette le a voksát, vagyis az Opelt, saját hitelfelvétellel vagy állami támogatással előteremtett pénzeszközökkel szanálják - több ezres elbocsátásokkal és üzemek bezárásával. Az Opel üzemi tanácsa és a politika is korábban mereven elutasította ezt a megoldást, kételkedve abban, hogy a GM egyáltalán képes lenne elegendő forrást előteremteni. Ulrich Wilhelm német kormányszóvivő közölte, Németország most azt várja a GM-től, hogy megerősítse az Opelt, és visszafizesse az év elején a német állami bankoktól kapott 1,5 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt. Időközben a GM egyik szóvivője azt mondta, hogy az anyavállalat kész visszafizetni azt az összeget.
Egyelőre nem tudni, egészen pontosan mi áll a GM döntése mögött a hivatalos verzión túl. Annyi biztos, hogy a GM-nek szüksége lehet az életben maradáshoz az Opelre, és annak rüsselsheimi fejlesztési központjára. Az Opel mérnökei ott fejlesztették ki ugyanis a középkategóriás gépkocsi platformjait, és ott áll rendelkezésre a korszerű hajtásláncokhoz, például az elektromos autókéhoz szükséges szakmai tudás.
Oleg Morozov, az állami duma első alelnöke politikai motívumot sejt a megállapodás felmondása mögött. "Szerintem ez inkább politikai, mint gazdasági döntés, s kizárt, hogy Washington nélkül hozták volna meg" - mondta Oleg Morozov. Szerinte a döntés mögött az áll, hogy az Opelt megtartsák az amerikai gazdaság és politika befolyása alatt.
Az Interfax egy kormányhoz közelálló forrást idézve arra is felhívta a figyelmet, hogy a megállapodás felmondása esetén a GM európai autópiacra vonatkozó megállapításai túlságosan derűlátónak bizonyulhatnak. Az Opel konjunktúrájának javulásában ugyanis - egyebek mellett - a megállapodásnak is szerepe volt. Különösen vonzó volt a Sberbank részvétele az üzletben, mivel az állami bank megállapodott az orosz kormánnyal az Opel segítéséről az orosz piacon.
Az Opel-üzemek csütörtöki figyelmeztető sztrájkja Németországban kezdődik, de a többi európai Opel-üzemre is kiterjedhet. Az európai Opel-üzemekben mintegy 55 ezer, ebből Németországban több mint 25 ezer alkalmazott dolgozik.
Folynak a találgatások azzal kapcsolatban is, hogy mi lesz a németországi, illetve európai üzemek sorsa a GM-döntés fényében. Megfigyelők valószínűnek tartják, hogy néhány európai, illetve németországi üzemet bezárás fenyeget. Emlékeztettek ugyanakkor arra, hogy a Magna is több mint 10 ezer európai munkahely megszüntetését helyezte kilátásba, mindazonáltal általános volt a vélekedés, hogy a Magna ígéretes koncepciót terjesztett elő.