Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce30f51c-0682-4dc7-b71d-a98433841d82","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Itoka Tomito 1908 májusában született.","shortLead":"Itoka Tomito 1908 májusában született.","id":"20250104_itoka-tomiko-vilag-legidosebb-embere-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce30f51c-0682-4dc7-b71d-a98433841d82.jpg","index":0,"item":"97d4ca6b-1c10-413f-96a2-58f9250c4a2e","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_itoka-tomiko-vilag-legidosebb-embere-meghalt","timestamp":"2025. január. 04. 13:31","title":"Meghalt a világ legidősebb embere, 116 éves volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e917873-75df-4a0e-a651-f24e23f54edb","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az épülethez 2,5 hektáros telek tartozik, az ára sok milliárd forint lehet.","shortLead":"Az épülethez 2,5 hektáros telek tartozik, az ára sok milliárd forint lehet.","id":"20250104_hvg-Gschwindt-Tory-villa-gyermekvedelmi-hivatal-irodahaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e917873-75df-4a0e-a651-f24e23f54edb.jpg","index":0,"item":"bfebebed-c464-4267-8ebd-51f4c7585c27","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-Gschwindt-Tory-villa-gyermekvedelmi-hivatal-irodahaz","timestamp":"2025. január. 04. 08:30","title":"Gyermekvédelmi hivatal után irodaház lesz a magyar pezsgőgyáros budai szecessziós villája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59a063aa-0dc2-4816-abdb-3958698454c6","c_author":"HVG","category":"360","description":"Tudják ugyanazt, mint a világ legjobb borászképző egyetemein, ezért jó értelemben vett öntudatot igyekeznek kialakítani szőlész-borász hallgatóikban – mondja Nyitrainé dr. Sárdy Diána, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Budai Campusának főigazgatója, aki szerint ők az egyik legnagyobb nyertesei a gödöllői központú MATE létrejöttének.","shortLead":"Tudják ugyanazt, mint a világ legjobb borászképző egyetemein, ezért jó értelemben vett öntudatot igyekeznek kialakítani...","id":"20250105_hvg-diploma-2025-mate-Nyitraine-Sardy-Diana","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59a063aa-0dc2-4816-abdb-3958698454c6.jpg","index":0,"item":"56cd8c8b-0df2-439b-8e68-85bde1cf5050","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-diploma-2025-mate-Nyitraine-Sardy-Diana","timestamp":"2025. január. 05. 08:15","title":"„A hallgató keze az őszi félévben legyen koszos a cefrétől, télen pedig kapjon ínhüvelygyulladást a sok metszéstől”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ac93249-97fd-489e-aa75-187be4699d6a","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Változékony időre lehet számítani a jövő héten, és több hullámban érkezik csapadék is. A héten napközben akár 15 fok is lehet, de a hét végére ismét lehűlés érkezik.","shortLead":"Változékony időre lehet számítani a jövő héten, és több hullámban érkezik csapadék is. A héten napközben akár 15 fok is...","id":"20250105_idojaras-jelentes-milyen-ido-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ac93249-97fd-489e-aa75-187be4699d6a.jpg","index":0,"item":"57b004ca-cc94-4445-81a2-3204d6b1e04e","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_idojaras-jelentes-milyen-ido-lesz","timestamp":"2025. január. 05. 16:37","title":"Enyhe, de szeles, változékony idő várható a jövő héten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d531825a-632d-449f-945d-4545826dc457","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Hold elfedi a Szaturnuszt. Este hattól érdemes kémlelni az eget. ","shortLead":"A Hold elfedi a Szaturnuszt. Este hattól érdemes kémlelni az eget. ","id":"20250104_csillagaszati-esemeny-szaturnusz-hold","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d531825a-632d-449f-945d-4545826dc457.jpg","index":0,"item":"4dfe8698-5494-4c7b-87b6-9ba9965110a4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_csillagaszati-esemeny-szaturnusz-hold","timestamp":"2025. január. 04. 14:43","title":"Különleges csillagászati eseményt lehet szombat este látni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9b1edb7-b8aa-4100-9629-4e35e2f9fb4c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sokféle egészségügyi problémát kimutat, de igen körülményesen használható eljárás az EEG-vizsgálat. Egy amerikai módszerrel sokkal egyszerűbbé válhat ez a fajta diagnosztika.","shortLead":"Sokféle egészségügyi problémát kimutat, de igen körülményesen használható eljárás az EEG-vizsgálat. Egy amerikai...","id":"20250104_hvg-tetovalt-eeg-vizsgalat-tintas-suveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9b1edb7-b8aa-4100-9629-4e35e2f9fb4c.jpg","index":0,"item":"ae4094da-c336-483c-a0dd-616c0659e2b1","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-tetovalt-eeg-vizsgalat-tintas-suveg","timestamp":"2025. január. 04. 15:45","title":"Rákot, epilepsziát is kimutat a vizsgálat, és így már sokkal egyszerűbb lesz elvégezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f10cb7e-598c-4368-b4e5-84f6133bb2c5","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Az olasz famíliában, Amerikában felnőtt színész és gasztronómus, Stanley Tucci egyik kedvenc levese a csülkös borsóleves. Íme egy recept a Tucci asztalnál című könyvből.","shortLead":"Az olasz famíliában, Amerikában felnőtt színész és gasztronómus, Stanley Tucci egyik kedvenc levese a csülkös...","id":"20250105_Kivancsi-hogy-kesziti-Stanley-Tucci-a-csulkos-borsolevest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f10cb7e-598c-4368-b4e5-84f6133bb2c5.jpg","index":0,"item":"55501ce4-324a-487c-9991-5eb53c9f1dbd","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250105_Kivancsi-hogy-kesziti-Stanley-Tucci-a-csulkos-borsolevest","timestamp":"2025. január. 05. 19:15","title":"Kíváncsi, hogy készíti Stanley Tucci a csülkös borsólevest? Íme a színész receptje!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5, X3, és X6-os nyomvonalát követi, igaz ezekkel...
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5, X3, és X6-os nyomvonalát követi, igaz ezekkel ellentétben kapható sDrive, azaz hátsókerekes változatban is. A BMW X1 szemből olyan, mint egy szűkre szabott hetes, hátulról inkább az 5 GT-t láttam benne. Valójában a hármas kombi egy másik alternatívája, magasabb beltérrel, emelt hasmagassággal. A hármasban komfortosabban ülünk, igaz, az egyeshez viszonyítva jobb a helyzet. A hátsó üléstámla állítható dőlésszögű, és 40:20:40 arányban lehajtható. A csomagtartó 420-ról akár 1350 literesre is bővíthető, a padlózat alatt további rakodórekesz áll rendelkezésre.
Nőies az X1 (X5, X6 a fiúknak, X1, X3 a lányoknak?), a lányok felsikítottak, amint meglátták, az utcán is főként a női nem képviselői fordultak meg utána. Szép az autó, ez vonzhatja a női tekinteteket, ráadásul szép BMW-ből kevés van. Főleg, ha azt nézzük, hogy ebben még az összkerékhajtás is adott. Nekem ez kevés, ha választanom kellene egy hasonló méretű BMW-t, akkor inkább a hármas kombi mellett döntenék. Pénzt is spórolnék, több vezetési élményt kapnék és kihasználnám a nagyobb belső teret, valamint a 25 literrel tágasabb csomagteret.
Rétegmodell az X1, alacsonyabb és kisebb, mint a versenytárs Tiguan, GLK, vagy Q5, kevésbé SUV jellegű, sokkal inkább egy emelt kombi. Új kategóriát teremt, a Mercedes BLK és az Audi Q3 lesz majd az igazi ellenfele.
További képek a galériában. Kattintson a képre
am
Tesztautóm alapára brutálisan magas: 11,15 millió extrák nélkül. Pedig a metálbarna X1-ben jócskán volt feláras berendezés: Nevada bőrkárpit, automatikus sebességváltó steptronic rendszerrel, fékenergia visszanyerés, 18-as könnyűfém kerekek, komfort bejutás, tolatókamera, 3D-s navigáció, Bluetooth, panoráma üvegtető, fényvédő üvegezés, memóriás sportülések, ülésfűtés, adaptív xenonfényszórók, esőszenzor, parkolóradar elöl is, elektrokróm tükrök, automatikus klíma, sebességtartó, hangvezérlés, harman/kardon hifi. Végső ára szíven üt: 16,6 millió forint.
Kormánya precíz, de komoly izommunkát igényel a kormányzás. Futóműve kőkemény, rossz utakon kellemetlen, a peres gumik és a nagy kerekek inkább az autó hátrányára vannak. Szépek a rombuszos felnik, de az amúgy is szerény tereptulajdonságokat csak rontják. A BMW X1 futómű-technikája kettős ágyazású – egyes modellekben alumínium – alsó lengőkarral szerelt, rugóstagos első-, illetve könnyűszerkezetes acél építési mód szerint készült ötkaros hátsó felfüggesztésekből, nagypontosságú irányíthatósági tulajdonságokat biztosító szervokormány-rendszerekből, nagyteljesítményű fékberendezésből áll. Ezen felül a dinamikus vonóerő-szabályzás (DTC) funkciójával kiegészített menetstabilizálót (DSC), illetve extrafelszerelésként a performance control fékezési beavatkozásokkal működő menetdinamikai rendszert is magában foglalja. Ez utóbbi lényege, hogy az összkerekes autókra jellemző túlkormányzottságot a kanyar belső ívén futó kerék fékezésével mérsékelje. Amint az első kerekek kifelé törnének, a rendszer a kanyar belső ívén gördülő hátsó kereket a DSC rendszerén keresztül célzottan fékezni kezdi. Az ennek eredményeképpen adódó vonóerő-csökkenést a motorteljesítmény egyidejű emelésével egyenlíti ki.
am
Az X1 nekem szűknek bizonyult, a hátsó ülések sem kényelmesek, bár láb- és fejtér bőven van. A vezető mélyen ül, a BMW-feelinget a vaskos, jó fogású kormány fokozza. A beltér nagy része puha anyagokból készült, ám a műszerfal alja rendesen kopog. Nem szoktuk meg ezt egy BMW-ben, főleg nem ennyi pénzért.
A könyöktartóban egy érdekes, széthajtható pohártartót találunk, amit a váltó mellett, a megfelelő foglalatba helyezve tudunk használni. Igaz, csak akkor, ha elöl egyedül utazunk, ugyanis a jobb egyben ülő kénytelen miatta nélkülözni az egyik térdét.
[[ Oldaltörés (Motor és xDrive) ]]
A motor a nyers erőt helyezi előtérbe a finom megoldások helyett. Nagyon megy az autó, érces hangja is jelzi, hogy túlteng benne az adrenalin. Sokszor túl erősnek is érezzük. Érdemes figyelni a kilométerórát, mert könnyedén belépünk a tiltott sebességzónába. A nagy erő, az automatikus váltó és az összkerékhajtás ellenére nem fogyaszt sokat az X1 xDrive 23d. Vegyes üzemben (városban és országúton) 8,3 literes átlagfogyasztást mértünk az 500 kilométeres tesztelés során. A BMW X1 xDrive23d hajtásáról a kettős turbófeltöltővel szerelt, common-rail befecskendező rendszerrel működő, 150 kW/204 LE teljesítményű dízelmotor gondoskodik. A BMW X1 xDrive23d álló helyzetből mindössze 7,3 másodperc alatt gyorsít 100 kilométer/órás tempóra, legnagyobb sebessége pedig eléri a 205 kilométer/órát (az extraként rendelhető nagysebességű beállításokkal 223 kilométer/óra).
A váltó nem elég rugalmas, a kormányon lévő váltókarokkal élménydúsabb a vezetés. Az igazi persze az lenne, ha kapcsolni lehetne a hátsókerékmeghajtást. Az xDrive révén a legvadabb kanyarokat is biztonságos tapadással egyenesíti ki az X1. Még a legerőltetettebb menet során sem sikerült kiakasztani az xDrive-ot, a néha megtapasztalt enyhe alulkormányzottság kifejezetten örömöt csalt az arcunkra.
Terepen nem vallana szégyent, ha normális kerekeket és terepre is alkalmas gumikat kapna, így csak csúszkál a sárban, de ahol egy emelt kombi (Octavia 4x4, Yeti, A4 allroad stb.) elmegy, ott az X1 is. Terepkütyü nincs benne, csupán egy lejtmenetvezérlő.
Bíró Milán
A motor nyomatékának az első és a hátsó tengely közötti változó elosztásával a BMW xDrive állandó összkerékhajtási rendszer a jármű mozgékonyságát, illetve a műutakról letérve, terepes képességeit egyaránt hatékonyan fokozza. Az xDrive elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval kiegészített osztómű segítségével vezeti a motor nyomatékát a mindenkori menethelyzetnek megfelelő arányban arra a tengelyre, amelyik éppen a leghatékonyabb vonóerő-átadási tulajdonságokkal rendelkezik.
Az összkerékhajtás a BMW X1 modellekben is összeköttetésben áll a dinamikus menetstabilizáló (DSC) rendszerével, valamint a központi motorszabályzással. Szenzorok érzékelik azonnal az egyes kerekek megcsúszását, a rendszer pedig a másodperc tört része alatt képes a nyomatékelosztás mértékét ennek megfelelően megváltoztatni. A reakció még az adott kerék kipörgése előtt érkezik, így a túl- és alulkormányozottságra irányuló minden folyamatnak még időben és hatékonyan elejét lehet venni. Kanyarmenetben például a nyomaték nagyobb arányban érkezik a hátsó kerekekre, fokozva az autó fordulékonyságát, s mérsékelve alulkormányozottsági hajlamát. Az optimális vonóerő-átadás érdekében a kanyarból kigyorsítva késedelem nélkül ismét az alapbeállítás áll helyre. Az xDrive nyomatékelosztásának középpontjában a bonyolultabb menethelyzetek során is az optimális menetstabilitás áll. Csupán abban az esetben kerülhet sor az egyes kerekeken alkalmazott fékezési beavatkozásokra, illetve a motornyomaték mérséklésére a dinamikus menetstabilizáló rendszerén keresztül, amennyiben a nyomatékelosztás arányának változtatása már nem bizonyul elegendőnek a jármű menetstabilitásának megőrzésére.