Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"90c29be5-3e3f-4b39-83dd-7955946d2974","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Valamint a Tarzan-kiáltásra. ","shortLead":"Valamint a Tarzan-kiáltásra. ","id":"20250403_majom-genetika-jodli","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c29be5-3e3f-4b39-83dd-7955946d2974.jpg","index":0,"item":"0083b653-2fc8-48e7-9568-d369a51ed45c","keywords":null,"link":"/elet/20250403_majom-genetika-jodli","timestamp":"2025. április. 03. 12:40","title":"A majmok genetikailag arra vannak kitalálva, hogy jódlizzanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f588a7e6-c83f-43f5-8e46-d184d5b83e5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Állítólag tengeri balesetek után bevett eljárásról van szó.","shortLead":"Állítólag tengeri balesetek után bevett eljárásról van szó.","id":"20250404_Eszaki-tenger-baleset-tartalyhajo-solong-stena-immaculate-utkozes-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f588a7e6-c83f-43f5-8e46-d184d5b83e5f.jpg","index":0,"item":"7283c155-164d-4cbf-b391-ad8fb500459b","keywords":null,"link":"/vilag/20250404_Eszaki-tenger-baleset-tartalyhajo-solong-stena-immaculate-utkozes-per","timestamp":"2025. április. 04. 06:10","title":"Egymást perli a két hajózási társaság, amelyeknek a hajói ütköztek az Északi-tengeren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c632e36-32e9-4b04-9a25-0ad179269a70","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A kirúgott tábornok nem volt benne abba a Signal chatcsoportban, ahol az amerikai kormányzat egy titkos támadás részleteit beszélte meg.","shortLead":"A kirúgott tábornok nem volt benne abba a Signal chatcsoportban, ahol az amerikai kormányzat egy titkos támadás...","id":"20250404_Trump-kirugta-a-Nemzetbiztonsagi-Ugynokseg-vezetoseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c632e36-32e9-4b04-9a25-0ad179269a70.jpg","index":0,"item":"acae735a-7292-4c13-a29c-d9a1896abccb","keywords":null,"link":"/vilag/20250404_Trump-kirugta-a-Nemzetbiztonsagi-Ugynokseg-vezetoseget","timestamp":"2025. április. 04. 08:03","title":"Trump kirúgta a Nemzetbiztonsági Ügynökség vezetőségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5963ef69-8c9e-4285-80a1-553959e8af35","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Nemzetközi Büntetőbíróság elfogatóparancsának kiadása óta először utazik Európába Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök. Magyarországon nem kellett attól tartania, hogy letartóztatják. Mi a provokatív látogatás célja?","shortLead":"A Nemzetközi Büntetőbíróság elfogatóparancsának kiadása óta először utazik Európába Benjamin Netanjahu izraeli...","id":"20250403_Spiegel-elemzes-Orban-es-Netanjahu-illiberalis-ferfibaratsaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5963ef69-8c9e-4285-80a1-553959e8af35.jpg","index":0,"item":"b51da9c8-91ce-4ca0-a7e9-83275d99f793","keywords":null,"link":"/360/20250403_Spiegel-elemzes-Orban-es-Netanjahu-illiberalis-ferfibaratsaga","timestamp":"2025. április. 03. 15:46","title":"Spiegel-elemzés: Orbán és Netanjahu illiberális brománca","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ffb51ae-0fd8-4ecd-bdae-c9d0bf1d1355","c_author":"HVG Állásbörze","category":"gazdasag","description":"Több mint 1000 minőségi állás, ingyenes tanácsadás CV-írástól állásinterjúig, inspiráló előadások és nyereményjátékok várják az álláskeresőket a HVG Állásbörzén a budai Dr. Koltai Jenő Sportközpontban április 9-10-én. Az ezzel párhuzamosan induló és egy napig tovább tartó online állásbörzére pedig a HVG Állásbörze oldalán lehet csatlakozni. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. ","shortLead":"Több mint 1000 minőségi állás, ingyenes tanácsadás CV-írástól állásinterjúig, inspiráló előadások és nyereményjátékok...","id":"20250403_HVG-Allasborze-egy-het-mulva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ffb51ae-0fd8-4ecd-bdae-c9d0bf1d1355.jpg","index":0,"item":"b4b82387-6457-4936-ac99-3655663a1188","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250403_HVG-Allasborze-egy-het-mulva","timestamp":"2025. április. 03. 14:20","title":"Már egy hét sincs, és jön az év állásbörzéje - ne maradj le róla! ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bd67167-db2c-47b2-bd80-097f120ea60d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A következő években nagy fejlesztésekre készül a légitársaság.","shortLead":"A következő években nagy fejlesztésekre készül a légitársaság.","id":"20250403_wizz-air-utaselegedettseg-fejlesztesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bd67167-db2c-47b2-bd80-097f120ea60d.jpg","index":0,"item":"6e00780d-41ed-4705-acd1-3d6252cee810","keywords":null,"link":"/kkv/20250403_wizz-air-utaselegedettseg-fejlesztesek","timestamp":"2025. április. 03. 12:43","title":"A Wizz Air apró betűk nélküli szabályzatot és új repülőket ígér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e108ae1-56a1-4ab2-8f9a-098da741772c","c_author":"Marabu","category":"elet","description":"","shortLead":"","id":"20250404_Marabu-Feknyuz-Luxustaska-Az-semmi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e108ae1-56a1-4ab2-8f9a-098da741772c.jpg","index":0,"item":"5ef0db42-b048-45bb-a49a-1d31b2993acc","keywords":null,"link":"/elet/20250404_Marabu-Feknyuz-Luxustaska-Az-semmi","timestamp":"2025. április. 04. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Luxustáska? Az semmi!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc08fccd-9c26-4109-b951-f675d0aa34e1","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Frank Drebin nyomozó visszatér, ám ezúttal sajnos már nem Leslie Nielsen bőrében, hanem vélhetően a kiválasztásban fontos szempontot jelentő monogram-azonosság okán Liam Neesonnel.","shortLead":"Frank Drebin nyomozó visszatér, ám ezúttal sajnos már nem Leslie Nielsen bőrében, hanem vélhetően a kiválasztásban...","id":"20250403_csupasz-pisztoly-liam-neeson-elozetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc08fccd-9c26-4109-b951-f675d0aa34e1.jpg","index":0,"item":"1eaff0b6-20ba-4334-bf20-8f975dd1a195","keywords":null,"link":"/kultura/20250403_csupasz-pisztoly-liam-neeson-elozetes","timestamp":"2025. április. 03. 20:43","title":"Itt az új Csupasz pisztoly film előzetese, Liam Neesonnel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az idei Genfi Autószalonon mutatta be a Volvo a hálózatról tölthető hibrid V60 modellt. Az autó szén-dioxid-kibocsátása kevesebb, mint 50 gramm/kilométer, fogyasztása nem több mint két liter száz kilométerenként. A 2012-től hazánkban is megvásárolható autót Berlinben a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen próbáltuk ki.
A svéd Vattenfall energiaszolgáltatóval (megújuló energiaforrásokból termeli az elektromos áramot) szoros együttműködésben kifejlesztett autó valóságos technikai csoda: három különböző autótípus legjobb tulajdonságait egyesíti egyetlen izgalmas sportkombiban. A jármű tisztán elektromos üzemmódban akár 50 km megtételére is képes, miközben, ha kell, egy hathengeres, összkerekes dízel vehemenciájával egyenesíti ki a kanyarokat.
bcs
A hálózatról tölthető hibrid V60 első kerekeit egy öthengeres, 2,4 literes D5 turbódízel motor hajtja, amely 215 lóerős, maximális nyomatéka pedig 440 Nm. A hátsó tengelyen ERAD (electric rear axle drive – elektromos hátsókerékhajtás) rendszer működik: egy 70 lóerő leadására képes villanymotor, amely 12 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátorból nyeri az energiát. Az autót hatsebességes automatikus sebességváltóval szerelték fel. A tesztútra sorozatérett modellt vihettünk el, egy kisebb problémával: a szervorásegítést a hosszabb elektromos hatótáv miatt megszüntették, így a kanyarodás kész szenvedés volt a Volvóval.
bcs
A vezető egyetlen gomb megnyomásával eldöntheti, hogyan kíván vezetni. A dízel és az elektromos meghajtás együttműködését egy vezérlőrendszer szabályozza. A pure gomb használatával az autó kizárólag elektromos meghajtással üzemeltethető, és akár 50 kilométeres hatótávolságot biztosít. Tiszta módban az autó a végsőkig csak a villanymotort használja. A hybrid gomb révén egy csupán 49 gramm/kilométer átlagos szén-dioxid-kibocsátással rendelkező, rendkívül hatékony hibridautót vezethetünk. Az akkumulátor kapacitása a terep, az időjárás és a vezetési stílus függvényében eltérő. A hibrid mód az alapértelmezett az autó beindításakor. A dízelmotor és a villanymotor kombinációja optimális egyensúlyt biztosít a vezetési élmény és a környezetbarát üzemelés között. 1,9-2 literes a sajtóanyag szerint a fogyasztás, a fedélzeti számítógép 2,6 literes átlagot mutatott, az autó teljes hatótávolsága akár 1000-1200 km is lehet. A power gomb választása esetén pedig egy igazi erőgépet uralhatunk, amely 215 + 70 lóerős kombinált teljesítménnyel rendelkezik, nyomatéka a 440 Nm és plusz 200 Nm kombinációja. A sportkombi mindössze 6,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. Az előttem vezető kolléga inkább az erő mocskos oldalát szerette és azt tesztelte, mennyire dinamikus a hibrid Volvo. Láthatóan teljesen elfogyasztotta az akkumulátor tartalékait. Nem ijedtem meg a feladattól, szépen, finoman, érzékien kezelve a gázpedált a rövid teszt alatt a 6 százalékos akkutöltöttségből hetet csináltam úgy, hogy még élveztem is a vezetést. Kanyarokban bekapcsoltam az elektronikus összkerékhajtást (A középkonzolon található AWD gombot megnyomva aktiválható az elektromos összkerékhajtás. A hagyományos összkerékhajtás-rendszer mechanikus erőátvitele helyett a központi vezérlőegység szabályozza a nyomaték elosztását a dízelmotorral hajtott első kerekek és a villanymotorral hajtott hátsó tengely között.), de ha lehetett, taposógáz helyett cirkáló üzemmódban haladtam.
A legoptimálisabb, ha az autóra bízzuk a takarékosságot, de dönthetünk úgy is, hogy utunk elején inkább a dízelmotort használjuk, hogy a végén, amikor a fővárosba érkezünk, a tisztán elektromos üzemet kapcsolhassuk. A fedélzeti menüben megadhatjuk a tervezett útvonal hosszát (rövid, közepes vagy hosszú). A vezérlőrendszer kiszámolja az optimális egyensúlyt a dízel és az elektromos meghajtás között a megadott távra.
bcs
A hibrid Volvo V60 hagyományos hálózati konnektorról (230 V/6 A, 10 A vagy 16 A) tölthető fel otthon, vagy egy parkolóban. A töltési idő az aktuális töltöttség szintjétől függ. 10 A-s aljzat esetén egy feltöltés körülbelül 4,5 óráig tart. A töltés időtartama 3 órára rövidül 16 A-es aljzat használatakor, míg 6 A-es aljzatok esetében 7,5 órát vesz igénybe.
Az autó áráról nincsenek még biztos információink, a Volvo munkatársai Berlinben elmondták, hogy a drága akkumulátor-technológia miatt, a V60 hibrid jóval többe kerül majd, mint a belső égésű társai, ugyanakkor fenntartási költségei kétharmaddal olcsóbb lesz azokénál.
Bár többször megcsodáltam, sőt, a párizsi év autója díjátadón bele is ültem, nem vezettem még a Nissan Leafet. Genfben csak ráköszöntem, nem izgatott, hisz tudom, nálunk évtizedek múlva sem lesz tömegautó. A berlini Michelin Challenge Bibendumon aztán újra adott volt a lehetőség, ezúttal nem hagytam ki.
Legalább ezer-ezerötszáz elektromos Smart futkározik világszerte, elsősorban a világ zöldebb, technológiai értelemben érettebb vidékein: az Egyesült Államokban, Londonban, Németországban. A berlini szállodák előtt bérelhető biciklik mellett villanykútról egyelőre ingyen tölthető Smartokat is kölcsönözhetünk. A Michelin Challenge Bibendum rendezvényen díjtalanul élvezhettük a környezetbarát autózást a kicsi kocsival.
A hidrogénes, tüzelőanyag-cellás járművek legnagyobb hátránya, hogy rövid a hatótávjuk. Nem úgy a Toyota szériagyártásra kész vízzel működő autójának, amellyel akár 690 kilométert is megtehetünk tankolás nélkül. A jövő különleges Toyotáját a Michelin Challenge Bibendum 2011 rendezvényen vezethettük.
Nagyon jó vezetni az egynégyes kis turbóval a Merivát, nem is szabad a szívót választani. Akinek nincs pénze a négytagú dízelcsaládra, vigye a 120 lovas benzinest. Bicikliszállítóval teszteltük az Opel kis egyterűjét, a Merivát.
Két éve róják Kalifornia és Németország útjait a Mercedes tüzelőanyag-cellás egyterűi. Nem vesszük észre, mert nem ott lakunk, de ha ott laknánk, akkor meg nem hallanánk: a környezetbarát autók hidrogént isznak és vizet prédikálnak, azaz nulla az emissziójuk. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen vezettük a B-osztály F-Cell változatát.
Ugyanolyan nehéz kikerülni a Passatot, mint a kupán vágott Mr. Waczaknak a náci témát a német vendégek érkezésekor. Akárhonnan nézzük, a Volkswagen Jetta egy Passat női méretben, egy olcsó Passat, light, ifjabb, bébi, netán junior. Nevezzük bárminek is, a lényeg, hogy jó kocsi, kiváló cégautónak, amit hamarosan megerősít szaporodó jelenléte a hazai flottákban.
Az Opelnél már a negyedik generációba lépett a tüzelőanyag-cellás autó. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen kipróbáltuk a hangtalan kéttonnást.
Aki elektromos autót akar, de nem golfautót vagy robogót, esetleg mopedautót, annak ma Magyarországon a Mitsubishi i-MiEV mellett a Peugeot Ion és a Citroen C-Zéro közül kell választania. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen kipróbáltuk a villanyos franciákat.
Ha szeretnénk összefoglalni, mit jelent egy francia autó a szó legszorosabb értelmében, milyen a franciás luxus és elegancia, akkor ma az 508-as Peugeot a legjobb példa rá. Igézően szép, kimondottan csendes, kényelmes, biztonságos, takarékos és megfizethető. Igazi prémium cégautó.