Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Magyar kutatók egy új, fényérzékeny jelölési módszert fejlesztettek ki, amely segít azonosítani a gyógyszermolekulák célzott kapcsolódását a betegséget okozó fehérjékhez. A HUN-REN szakembereinek új technológiája nemcsak egyszerűbb és hatékonyabb, mint a korábbi megoldások, hanem olcsóbb és biztonságosabb is.","shortLead":"Magyar kutatók egy új, fényérzékeny jelölési módszert fejlesztettek ki, amely segít azonosítani a gyógyszermolekulák...","id":"20250312_hun-ren-ttk-gyogyszerfejlesztes-fenyerzekeny-jelolesi-modszer-uj-technologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"ac053f3c-647d-4d2b-9e69-fe55dcb2b763","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_hun-ren-ttk-gyogyszerfejlesztes-fenyerzekeny-jelolesi-modszer-uj-technologia","timestamp":"2025. március. 12. 13:03","title":"A fény segítségével lehetnek hatékonyabbak a jövő gyógyszerei, és ez magyar kutatóknak köszönhető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"979cbae6-7cc5-436a-802e-c2565bd6e3f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Abban sem lesznek érdekeltek a boltok, hogy alacsonyabb árakat kérjenek a beszállítóiktól, hiszen akkor csökkenne az ő árrésük is.","shortLead":"Abban sem lesznek érdekeltek a boltok, hogy alacsonyabb árakat kérjenek a beszállítóiktól, hiszen akkor csökkenne az ő...","id":"20250312_boltok-arres-aremeles-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/979cbae6-7cc5-436a-802e-c2565bd6e3f6.jpg","index":0,"item":"1f2840a7-a311-4bc6-9750-b6b611727497","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_boltok-arres-aremeles-arak","timestamp":"2025. március. 12. 10:07","title":"Nincs meglepetés: még jobban emelhetik a boltok azoknak a termékeiknek az árát, amelyekre nem vonatkozik az árrés szabálya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Ukrajnának nyújtandó biztonsági garanciák megtárgyalása is naprenden van.","shortLead":"Az Ukrajnának nyújtandó biztonsági garanciák megtárgyalása is naprenden van.","id":"20250311_fegyverkezes-ukrajna-haboru-europai-vezerkari-fonokok-parizs-talalkozo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f.jpg","index":0,"item":"24710f6f-c014-453f-a28e-3d8ff56f85dc","keywords":null,"link":"/vilag/20250311_fegyverkezes-ukrajna-haboru-europai-vezerkari-fonokok-parizs-talalkozo","timestamp":"2025. március. 11. 11:17","title":"Párizsban tárgyalnak a fegyverkezésről 30 európai ország vezérkari főnökei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48bd5695-0674-45bd-b4fe-4aae9aea16eb","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Megszületett a jogerős ítélet a kisvárdai csigafeldolgozó üzemmel kapcsolatos csalás miatt. Az elsőrendű vádlottat felmentették, a másodrendű felfüggesztettet kapott.","shortLead":"Megszületett a jogerős ítélet a kisvárdai csigafeldolgozó üzemmel kapcsolatos csalás miatt. Az elsőrendű vádlottat...","id":"20250310_becsodolt-kisvardai-csigafeldolgozo-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48bd5695-0674-45bd-b4fe-4aae9aea16eb.jpg","index":0,"item":"fe0c41d0-fdb6-4ed6-9a24-d0e2fa214a86","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_becsodolt-kisvardai-csigafeldolgozo-itelet","timestamp":"2025. március. 10. 17:30","title":"Nem megy börtönbe a becsődölt kisvárdai csigafeldolgozó ügyének két vádlottja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e25c34a-b49e-4d65-b6e3-b7969ca45990","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tanulmányok szerint bizonyos gyümölcs- és zöldséghéjak tele vannak olyan anyagokkal, amelyek segítenek a cukorbetegség, a gyulladás és a rák elleni küzdelemben. Összegyűjtöttük a legértékesebb héjakat, valamint tippeket a fogyasztásukhoz.","shortLead":"Tanulmányok szerint bizonyos gyümölcs- és zöldséghéjak tele vannak olyan anyagokkal, amelyek segítenek a cukorbetegség...","id":"20250311_melyik-gyumolcs-zoldseg-heja-eheto-vitamin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e25c34a-b49e-4d65-b6e3-b7969ca45990.jpg","index":0,"item":"a83968f0-73dc-416e-b9dd-b2b8ed219d6c","keywords":null,"link":"/elet/20250311_melyik-gyumolcs-zoldseg-heja-eheto-vitamin","timestamp":"2025. március. 11. 05:01","title":"Ne hagyja veszni a répa, az alma, a kivi vagy a krumpli héját, mert abban van a vitamin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8513e2d-411d-460f-8238-23da8fc0fbce","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A hatóságok hírt adtak arról is, hogy nem keresik tovább az egyik hajó fedélzetéről eltűnt tengerészt.","shortLead":"A hatóságok hírt adtak arról is, hogy nem keresik tovább az egyik hajó fedélzetéről eltűnt tengerészt.","id":"20250311_Az-angliai-rendorseg-letartoztatott-egy-59-eves-ferfit-az-eszaki-tengeri-hajoszerencsetlenseg-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8513e2d-411d-460f-8238-23da8fc0fbce.jpg","index":0,"item":"df19bb67-2d0b-428b-8658-a29b6eb6e6c7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_Az-angliai-rendorseg-letartoztatott-egy-59-eves-ferfit-az-eszaki-tengeri-hajoszerencsetlenseg-ugyeben","timestamp":"2025. március. 11. 19:06","title":"Letartóztattak egy 59 éves férfit az északi-tengeri hajószerencsétlenség ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1365c3ad-f2b4-41d1-a337-c495dca0ba8d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Érdemes megnéznie a szoftverfrissítés menüpontot, több tucat biztonsági javítást telepíthet egy mozdulattal.","shortLead":"Érdemes megnéznie a szoftverfrissítés menüpontot, több tucat biztonsági javítást telepíthet egy mozdulattal.","id":"20250311_samsung-galaxy-okostelefonok-biztonsagi-javitocsomag-frissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1365c3ad-f2b4-41d1-a337-c495dca0ba8d.jpg","index":0,"item":"389f7379-ff55-4f7c-b5d7-8f0cb4d07cdd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_samsung-galaxy-okostelefonok-biztonsagi-javitocsomag-frissites","timestamp":"2025. március. 11. 16:03","title":"Samsung mobilja van? Épp most futhatott be rá egy fontos frissítés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27918a97-ae81-46fd-b4a4-d4443c521f08","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Egy friss kutatás új megvilágításba helyezi a szülők válásának hosszú távú egészségügyi következményeit.","shortLead":"Egy friss kutatás új megvilágításba helyezi a szülők válásának hosszú távú egészségügyi következményeit.","id":"20250311_Elvalt-szulok-es-a-stroke-van-osszefugges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27918a97-ae81-46fd-b4a4-d4443c521f08.jpg","index":0,"item":"f15414a8-4578-43b3-a9db-70242dace568","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250311_Elvalt-szulok-es-a-stroke-van-osszefugges","timestamp":"2025. március. 11. 08:38","title":"Elvált szülők és a stroke: van összefüggés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Figyel, riaszt, beavatkozik - mitől intelligens egy autó?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Világszerte lázas fejlesztések folynak, hogyan lehet minél több intelligenciával felruházni négykerekűinket. Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, tíz év múlva már nem feltétlenül kell kormányozni, pedált kezelni – lesz önmagát vezető autó.
Mit szólna most egy autóvezető, ha elég lenne csak megállni egy mélygarázs bejárata előtt, s miután kiszállt, autója magától begurulna, leparkolna, majd a végén, ugyanígy önműködően kimanőverezné magát. Márpedig e technológia már távolról sem fantázia.
Az Audi legutóbb a Las Vegas-i elektronikai kiállításon mutatta be, hogy a sofőr mobiltelefonjának nyomogatásával aktiválhatja az ilyen ki- és beállást. A parkolóház központi számítógépe részben átveszi az irányítást, s vezeték nélküli, úgynevezett WLAN-hálózattal navigálja az autót a legközelebbi szabad parkolóhelyre.
Az önműködő parkoló rendszer azonban csupán azon az elektronikai és távközlési vívmányoknak egyike, amelyek alkalmazásával a négykerekűek mind kifinomultabbá válnak, s egyre több vezetési funkciót vesznek át a sofőrtől. Különösen szembeszökő e folyamat irama, ahogy az új technika tért hódít a tömegautókban is. Röpke két évtizeddel ezelőtt még a karburátort felváltó elektronikus üzemanyag-befecskendező és motorirányító rendszerek mentek újdonságszámba.
Hogy jutottunk idáig?
- a mai autók fedélzeti számítógépe nagyobb kapacitású, mint a holdra szálló űrhajóké a ’60-as ’70-es -években. A 2006-ban forgalomba hozott járművek több mint 83 százaléka rendelkezik mikroprocesszoros vezérléssel, míg 2002-ben ez a szám még csak 18 százalék volt.
- az első elektromos lámpát még 1898-ban mutatták be, de izzószálai hamar tönkrementek: elégtek a hóban és az esőben. A modern, vízálló lámpákat először 1912-ben a Cadillac alkalmazta. 1938-ban a GM modelleken tűntek fel az irányjelző villogólámpák. Magyarországon még az ötvenes években is többnyire karos indexek jelezték a járművek forduló szándékát.
- az első autórádiók a kilencszázharmincas években tűntek fel, s a felmérések ma is azt mutatják, hogy az autósok 90 százaléka szeret énekelni vezetés közben.
- az első rendszámtáblát 1893-ban a francia rendőrség kezdte bevezetni. De feljegyezték, hogy Steve Jobs, az Apple nemrég elhunyt, legendás nagyfőnökének autóján soha nem volt rendszám – a kaliforniai rendőrség hézagos jogszabályainak köszönhetően.
- baleset esetén a légzsák 40 milliszekundum alatt fújódik fel, méghozzá 500 km/óra sebességgel.
- a blokkolásgátló ABS féket eredetileg 1929-ben repülőgépekhez fejlesztették ki. A járműiparban először 1958-ban tesztelték, méghozzá a Royal Enfield Super Meteor motorkerékpárban.
- ha fejünkhöz szorítjuk a távirányító kulcsot, akkor a nyitótávolság állítólag megkétszerezhető, mivel koponyánk erősítőként működik.
Ma már ott tartunk, hogy a VW Golfban is feltűnt az eddig csak az Audik kiváltságának számító hengerlekapcsolás (COD – cylinder on demand). Vagyis az, hogy ha a motor alacsony terheléssel dolgozik, akkor a hengerek fele automatikusan leáll: a gyújtás és a befecskendezés szünetel, s részben ennek eredményeként az 1,4 literes TSI motor átlagfogyasztása jóval 5 liter alá szorítható.
A nemrég debütált Peugeot 308 műszerfalának közepén pedig – már több versenytársához hasonlóan – egy 9,8 collos, színes érintőképernyő trónol. A konzol eddigi gomberdője helyett a megfelelő képernyő-ikonok érintésével tucatnyi új szolgáltatás, a szórakoztató-információs multimédiától a vezetéstámogató eszközökig, így a parkolás-segítő rendszerig elérhető. A Peugeot-Citroen ugyanakkor már kisebb modelljeiben is alkalmazza a harci repülőgépekből átemelt kivetítőt, az úgynevezett head up display-t: ennek segítségével a pilóta – anélkül, hogy lepillantana a műszerfalra – szemmagasságban, a szélvédőre kivetítve leolvashatja a járműmenet legfontosabb adatait.
Már megjött a sokféle elektronikával „megvadított” Infiniti Q50 szedán is, amelyben többek között ugyancsak az aviatikából átvett elektronikus kormányzás dolgozik. A vezetőtől érkező jelek, azaz a kormány forgatása – mechanikus összekötetés nélkül – villámgyorsan, elektronikusan jutnak el a fogasléchez és az első kerekekhez.
Nem csoda hát, hogy mostanában az egyik nagy változásokkal kecsegetető fejlesztési irány az intelligens hajtás. Ennek jegyében a holnap autói egyre inkább úgy lesznek felszerelve, mint a repülőgépek. Radarok, videokamerák és ultrahangos szenzorok elöl, hátul árgus szemekkel pásztázzák a kocsi környezetét, s a begyűjtött információk alapján, a fedélzeti számítógép vezérlésével figyelmeztetik a vezetőt. Sőt, ha kell, akár beavatkoznak a kocsi vezetésébe, hogy elkerüljék a balesettel járó ütközéseket.
Figyel, riaszt, beavatkozik
Az sem véletlen persze, hogy az intelligens járműrendszerek úttörői a prémiumgyártók. Így a járműbiztonságra oly sokat adó Volvo nemrég világelsőként bemutatta az autó elé kanyarodó kerékpárok észlelésére és ütközéselkerülésére alkalmas rendszerét. A kocsi orrában elhelyezett radaregység és a belső visszapillantó tükörbe integrált kamera, valamint a vezérlőegység a forgalmi helyzet lankadatlan figyelése közben még a jármű elé hirtelen kanyarodó biciklistákat is észleli, csakúgy, mint a lelépő gyalogosokat. Ha fennáll az ütközés veszélye, akkor a rendszer – fénnyel, hanggal – azonnal alarmírozza a vezetőt, és ha nem tud időben cselekedni, a technika teljes erővel beletapos a fékbe.
Az intelligens hajtásrendszerek szériaszerű alkalmazásában mára ott tartunk, hogy a távolságtartó automatika már nemcsak tartja az előre beállított követési távolságot az előtte haladó járműhez képest. A kormányasszisztens segít a sávtartásban, és a rendszer – különösen a közlekedési dugókban, a gyakori megállással és elindulással nehezített forgalomban – tehermentesíti a vezetőt, mivel a gépkocsit önállóan fékezi, gyorsítja.
A rendszerek – túl azon, hogy a kormány remegtetésével és hanggal figyelmeztetnek a véletlen sávelhagyásra – felismerik a veszélyesen szembejövőket és a szomszéd sávban haladókat. És ha a gépkocsi kontrolálatlanul keresztezi az útburkolati jeleket, fékezéssel megakadályozza a rossz manővert, miközben visszakormányoz eredeti sávjába. Az okos rendszerek ráadásul már „belátnak” a kereszteződésekbe is. Érzékelik a keresztirányú forgalmat, felismerik az átkelő gyalogosokat, és a vezető tétovázása esetén növelik a (vész)fékezést.
Előre látja a balesetet
Az Audi A8-as modelljének videokamerája példának okáért másodpercenként 25 képpel olyan információ tömeget biztosít, amely mindeddig elérhetetlennek számított az autóipari alkalmazásokban. Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) központi szabályozóegysége további fontos információkkal szolgál. E sokrétű adatforrások alapján az Audi Pre Sense névre keresztelt technika olyan megelőző utasvédelmi szolgáltatásokat kínál, amelyek kritikus menethelyzetekben lépnek működésbe. Ezek közé tartozik a biztonsági övek megfeszítése, az oldalablakok és a napfénytető zárása, valamint magától értetődően az autó önműködő fékezése túl közeli akadály észlelése esetén.
Látványos fejlődésen megy át a világítástechnika is. A koromsötétben az út mentén csellengő gyalogosokat felismerő éjjellátó apparátok már jól ismertek, s itt vannak a hagyományos izzóknál nagyságrendekkel hatékonyabb LED fényszórók is.
Ám az Audi-féle adaptív világítás egyik eleme a folyamatos vetítési távolság-szabályozás. A kocsi videokamerája felismeri az elöl haladó és szembejövő járműveket, vezérlőelektronikája pedig ehhez szabja a jármű saját fénykévéjének távolságát. Más jármű észlelése esetén e rendszer legújabb szolgáltatása, hogy csak a szemből közeledő, vagy az utolért autóra irányuló fénysugarat takarja ki, így mellette továbbra is messze megvilágítja az utat. Navigációs adatok alapján bevilágít kereszteződésekbe is, irányváltáskor pedig aktiválódik a kanyarfény, méghozzá annak íve szerint.
Szakemberek tíz évre teszik, amíg a járműiparban általánossá válnak az intelligens rendszerek, így az önmagát vezető autó is. Ahogy ma is, a márkák üzletfilozófiájuk szerint kínálják majd az új technikát. Ám addig jogi dilemmákra is választ kell majd találni. Így például arra, ki viselje a felelősséget, ha egy intelligens autó elektronikája lefagy, s emiatt balesetet okoz? Az úrvezető, vagy talán a gyártó? A kérdés jogosságát mi sem jelzi jobban, minthogy az Infiniti ugyan most kirukkolt az elektronikus kormányzással, de azért biztonsági megoldásként mechanikus kormányoszlopot is beépít csodaautójába.