Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"257a5aa7-719d-4f60-acf5-d6229c870b59","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"<strong>Megtorpantak a hőszivattyú-eladások Európában, ami azért kellemetlen, mert így a tervezettnél kevésbé csökkenhetnek a szén-dioxid-kibocsátások, ami pedig veszélyeztetheti a 2030-as európai uniós klímacélok teljesülését. E tendencián változtathat az Európai Unió szakmai programja, amely állami támogatások finanszírozásával járul hozzá ahhoz, hogy a hőszivattyú-beruházások vonzóak legyenek a vállalkozások számára, az általuk befektetett összegek megtérüljenek.</strong>","shortLead":"<strong>Megtorpantak a hőszivattyú-eladások Európában, ami azért kellemetlen, mert így a tervezettnél kevésbé...","id":"20241107_Most-erdemes-a-vallalkozasoknak-hoszivattyura-valtaniuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/257a5aa7-719d-4f60-acf5-d6229c870b59.jpg","index":0,"item":"5ff0ae1a-4c77-4dcc-9f67-9e9a0ae5ca20","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241107_Most-erdemes-a-vallalkozasoknak-hoszivattyura-valtaniuk","timestamp":"2024. december. 01. 19:30","title":"Megtorpantak a hőszivattyú-eladások Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76bdfbb7-99a8-439c-8c7d-52a8073f34cd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A 21 éves amerikai katonát tavaly ölték meg az iszlamista Hamász terrortámadásának napján.","shortLead":"A 21 éves amerikai katonát tavaly ölték meg az iszlamista Hamász terrortámadásának napján.","id":"20241202_izrael-tusz-omer-neutra-halottnak-nyilvanitottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76bdfbb7-99a8-439c-8c7d-52a8073f34cd.jpg","index":0,"item":"e30f7e6f-ea73-44b5-a645-d7e8c351404b","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_izrael-tusz-omer-neutra-halottnak-nyilvanitottak","timestamp":"2024. december. 02. 11:33","title":"Halottnak nyilvánítottak egy újabb túszt Izraelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0755ae04-8300-41a9-a9f1-da1a4904878b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az erősen limitált mennyiségben gyártott, vadonatúj állapotú MC12-t az eredeti árának többszöröséért kínálják eladásra.","shortLead":"Az erősen limitált mennyiségben gyártott, vadonatúj állapotú MC12-t az eredeti árának többszöröséért kínálják eladásra.","id":"20241202_10x-es-aron-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-maserati-mc12","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0755ae04-8300-41a9-a9f1-da1a4904878b.jpg","index":0,"item":"70098efc-961f-45da-b8e8-d760833fdfdb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_10x-es-aron-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-maserati-mc12","timestamp":"2024. december. 02. 07:59","title":"10x-es áron vár új gazdára ez a szuperritka Maserati","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86f1b300-3f2f-4d9e-83b1-0cebbaecdc5e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Továbbra is követelik a tiltakozók, hogy legyen következménye a tragédiának, ami miatt 15 ember halt meg. ","shortLead":"Továbbra is követelik a tiltakozók, hogy legyen következménye a tragédiának, ami miatt 15 ember halt meg. ","id":"20241202_ujvidek-vasutallomas-tragedia-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86f1b300-3f2f-4d9e-83b1-0cebbaecdc5e.jpg","index":0,"item":"c079a45c-7a2b-431f-bda4-7ab21eeb14a4","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_ujvidek-vasutallomas-tragedia-tuntetes","timestamp":"2024. december. 02. 12:02","title":"Több ezren tüntettek egy hónappal az újvidéki tragédia után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7940e5b-9b74-40d8-bb92-063dc60be567","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A múlt heti elnökválasztás árnyékában szavaz Románia arról, hogy szélsőjobb kezébe adja-e a hatalmat. ","shortLead":"A múlt heti elnökválasztás árnyékában szavaz Románia arról, hogy szélsőjobb kezébe adja-e a hatalmat. ","id":"20241201_Magas-reszveteli-arannyal-startolt-a-voksolas-a-sorsdonto-roman-parlamenti-valasztasokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7940e5b-9b74-40d8-bb92-063dc60be567.jpg","index":0,"item":"1941f264-5659-4691-937f-d2a30d70fbac","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_Magas-reszveteli-arannyal-startolt-a-voksolas-a-sorsdonto-roman-parlamenti-valasztasokon","timestamp":"2024. december. 01. 10:02","title":"Magas részvételi aránnyal startolt a voksolás a sorsdöntő román parlamenti választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b942c31-ecda-424f-8141-5d707881ffed","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint tárgyalásokra lenne szükség, Ukrajna biztonsága és jóléte szempontjából pedig nélkülözhetetlen az ország NATO-tagsága.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint tárgyalásokra lenne szükség, Ukrajna biztonsága és jóléte szempontjából pedig nélkülözhetetlen...","id":"20241202_zelenszkij-ukrajna-nato-haboru-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b942c31-ecda-424f-8141-5d707881ffed.jpg","index":0,"item":"e3299cc7-7189-4c38-ac30-b4252bf5bd74","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_zelenszkij-ukrajna-nato-haboru-targyalas","timestamp":"2024. december. 02. 11:27","title":"Zelenszkij: Ukrajnának nincs elég ereje visszafoglalni a megszállt területeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fda19690-a1df-4ad8-977f-3561e6625d48","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Kísérleti biometrikus ellenőrzést vezettek be vasárnap minden Oroszországba belépő és onnan távozó külföldi állampolgár és hontalan számára a moszkvai repülőtereken és az orenburgi régióban lévő mastakovói teher- és utasellenőrző ponton.","shortLead":"Kísérleti biometrikus ellenőrzést vezettek be vasárnap minden Oroszországba belépő és onnan távozó külföldi állampolgár...","id":"20241201_ujjlenyomatot-vesznek-a-kulfoldiektol-a-moszkvai-reptereken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fda19690-a1df-4ad8-977f-3561e6625d48.jpg","index":0,"item":"acee2ebd-9f88-485d-912a-4efd0d310e68","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_ujjlenyomatot-vesznek-a-kulfoldiektol-a-moszkvai-reptereken","timestamp":"2024. december. 01. 23:07","title":"Mostantól ujjlenyomatot vesznek a külföldiektől a moszkvai reptereken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4657d8c-b447-45e8-b275-19358e9f6665","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"Több mint 170 ország arról vitázott a dél-koreai Puszanban, hogy milyen kötelező intézkedéseket kellene bevezetni a globális műanyagszennyezés korlátozására.","shortLead":"Több mint 170 ország arról vitázott a dél-koreai Puszanban, hogy milyen kötelező intézkedéseket kellene bevezetni...","id":"20241202_Kozel-tiz-evig-keszitettek-elo-most-egy-hetig-tovabb-ragtak-megsem-szuletett-megallapodas-az-ENSZ-muanyagcsucsan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4657d8c-b447-45e8-b275-19358e9f6665.jpg","index":0,"item":"4a89911d-3ee7-4c91-824d-2469e18238ec","keywords":null,"link":"/zhvg/20241202_Kozel-tiz-evig-keszitettek-elo-most-egy-hetig-tovabb-ragtak-megsem-szuletett-megallapodas-az-ENSZ-muanyagcsucsan","timestamp":"2024. december. 02. 07:45","title":"Közel tíz évig készítették elő, most egy hétig tovább rágták, mégsem született megállapodás az ENSZ műanyagcsúcsán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Figyel, riaszt, beavatkozik - mitől intelligens egy autó?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Világszerte lázas fejlesztések folynak, hogyan lehet minél több intelligenciával felruházni négykerekűinket. Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, tíz év múlva már nem feltétlenül kell kormányozni, pedált kezelni – lesz önmagát vezető autó.
Mit szólna most egy autóvezető, ha elég lenne csak megállni egy mélygarázs bejárata előtt, s miután kiszállt, autója magától begurulna, leparkolna, majd a végén, ugyanígy önműködően kimanőverezné magát. Márpedig e technológia már távolról sem fantázia.
Az Audi legutóbb a Las Vegas-i elektronikai kiállításon mutatta be, hogy a sofőr mobiltelefonjának nyomogatásával aktiválhatja az ilyen ki- és beállást. A parkolóház központi számítógépe részben átveszi az irányítást, s vezeték nélküli, úgynevezett WLAN-hálózattal navigálja az autót a legközelebbi szabad parkolóhelyre.
Az önműködő parkoló rendszer azonban csupán azon az elektronikai és távközlési vívmányoknak egyike, amelyek alkalmazásával a négykerekűek mind kifinomultabbá válnak, s egyre több vezetési funkciót vesznek át a sofőrtől. Különösen szembeszökő e folyamat irama, ahogy az új technika tért hódít a tömegautókban is. Röpke két évtizeddel ezelőtt még a karburátort felváltó elektronikus üzemanyag-befecskendező és motorirányító rendszerek mentek újdonságszámba.
Hogy jutottunk idáig?
- a mai autók fedélzeti számítógépe nagyobb kapacitású, mint a holdra szálló űrhajóké a ’60-as ’70-es -években. A 2006-ban forgalomba hozott járművek több mint 83 százaléka rendelkezik mikroprocesszoros vezérléssel, míg 2002-ben ez a szám még csak 18 százalék volt.
- az első elektromos lámpát még 1898-ban mutatták be, de izzószálai hamar tönkrementek: elégtek a hóban és az esőben. A modern, vízálló lámpákat először 1912-ben a Cadillac alkalmazta. 1938-ban a GM modelleken tűntek fel az irányjelző villogólámpák. Magyarországon még az ötvenes években is többnyire karos indexek jelezték a járművek forduló szándékát.
- az első autórádiók a kilencszázharmincas években tűntek fel, s a felmérések ma is azt mutatják, hogy az autósok 90 százaléka szeret énekelni vezetés közben.
- az első rendszámtáblát 1893-ban a francia rendőrség kezdte bevezetni. De feljegyezték, hogy Steve Jobs, az Apple nemrég elhunyt, legendás nagyfőnökének autóján soha nem volt rendszám – a kaliforniai rendőrség hézagos jogszabályainak köszönhetően.
- baleset esetén a légzsák 40 milliszekundum alatt fújódik fel, méghozzá 500 km/óra sebességgel.
- a blokkolásgátló ABS féket eredetileg 1929-ben repülőgépekhez fejlesztették ki. A járműiparban először 1958-ban tesztelték, méghozzá a Royal Enfield Super Meteor motorkerékpárban.
- ha fejünkhöz szorítjuk a távirányító kulcsot, akkor a nyitótávolság állítólag megkétszerezhető, mivel koponyánk erősítőként működik.
Ma már ott tartunk, hogy a VW Golfban is feltűnt az eddig csak az Audik kiváltságának számító hengerlekapcsolás (COD – cylinder on demand). Vagyis az, hogy ha a motor alacsony terheléssel dolgozik, akkor a hengerek fele automatikusan leáll: a gyújtás és a befecskendezés szünetel, s részben ennek eredményeként az 1,4 literes TSI motor átlagfogyasztása jóval 5 liter alá szorítható.
A nemrég debütált Peugeot 308 műszerfalának közepén pedig – már több versenytársához hasonlóan – egy 9,8 collos, színes érintőképernyő trónol. A konzol eddigi gomberdője helyett a megfelelő képernyő-ikonok érintésével tucatnyi új szolgáltatás, a szórakoztató-információs multimédiától a vezetéstámogató eszközökig, így a parkolás-segítő rendszerig elérhető. A Peugeot-Citroen ugyanakkor már kisebb modelljeiben is alkalmazza a harci repülőgépekből átemelt kivetítőt, az úgynevezett head up display-t: ennek segítségével a pilóta – anélkül, hogy lepillantana a műszerfalra – szemmagasságban, a szélvédőre kivetítve leolvashatja a járműmenet legfontosabb adatait.
Már megjött a sokféle elektronikával „megvadított” Infiniti Q50 szedán is, amelyben többek között ugyancsak az aviatikából átvett elektronikus kormányzás dolgozik. A vezetőtől érkező jelek, azaz a kormány forgatása – mechanikus összekötetés nélkül – villámgyorsan, elektronikusan jutnak el a fogasléchez és az első kerekekhez.
Nem csoda hát, hogy mostanában az egyik nagy változásokkal kecsegetető fejlesztési irány az intelligens hajtás. Ennek jegyében a holnap autói egyre inkább úgy lesznek felszerelve, mint a repülőgépek. Radarok, videokamerák és ultrahangos szenzorok elöl, hátul árgus szemekkel pásztázzák a kocsi környezetét, s a begyűjtött információk alapján, a fedélzeti számítógép vezérlésével figyelmeztetik a vezetőt. Sőt, ha kell, akár beavatkoznak a kocsi vezetésébe, hogy elkerüljék a balesettel járó ütközéseket.
Figyel, riaszt, beavatkozik
Az sem véletlen persze, hogy az intelligens járműrendszerek úttörői a prémiumgyártók. Így a járműbiztonságra oly sokat adó Volvo nemrég világelsőként bemutatta az autó elé kanyarodó kerékpárok észlelésére és ütközéselkerülésére alkalmas rendszerét. A kocsi orrában elhelyezett radaregység és a belső visszapillantó tükörbe integrált kamera, valamint a vezérlőegység a forgalmi helyzet lankadatlan figyelése közben még a jármű elé hirtelen kanyarodó biciklistákat is észleli, csakúgy, mint a lelépő gyalogosokat. Ha fennáll az ütközés veszélye, akkor a rendszer – fénnyel, hanggal – azonnal alarmírozza a vezetőt, és ha nem tud időben cselekedni, a technika teljes erővel beletapos a fékbe.
Az intelligens hajtásrendszerek szériaszerű alkalmazásában mára ott tartunk, hogy a távolságtartó automatika már nemcsak tartja az előre beállított követési távolságot az előtte haladó járműhez képest. A kormányasszisztens segít a sávtartásban, és a rendszer – különösen a közlekedési dugókban, a gyakori megállással és elindulással nehezített forgalomban – tehermentesíti a vezetőt, mivel a gépkocsit önállóan fékezi, gyorsítja.
A rendszerek – túl azon, hogy a kormány remegtetésével és hanggal figyelmeztetnek a véletlen sávelhagyásra – felismerik a veszélyesen szembejövőket és a szomszéd sávban haladókat. És ha a gépkocsi kontrolálatlanul keresztezi az útburkolati jeleket, fékezéssel megakadályozza a rossz manővert, miközben visszakormányoz eredeti sávjába. Az okos rendszerek ráadásul már „belátnak” a kereszteződésekbe is. Érzékelik a keresztirányú forgalmat, felismerik az átkelő gyalogosokat, és a vezető tétovázása esetén növelik a (vész)fékezést.
Előre látja a balesetet
Az Audi A8-as modelljének videokamerája példának okáért másodpercenként 25 képpel olyan információ tömeget biztosít, amely mindeddig elérhetetlennek számított az autóipari alkalmazásokban. Az elektronikus menetstabilizáló (ESP) központi szabályozóegysége további fontos információkkal szolgál. E sokrétű adatforrások alapján az Audi Pre Sense névre keresztelt technika olyan megelőző utasvédelmi szolgáltatásokat kínál, amelyek kritikus menethelyzetekben lépnek működésbe. Ezek közé tartozik a biztonsági övek megfeszítése, az oldalablakok és a napfénytető zárása, valamint magától értetődően az autó önműködő fékezése túl közeli akadály észlelése esetén.
Látványos fejlődésen megy át a világítástechnika is. A koromsötétben az út mentén csellengő gyalogosokat felismerő éjjellátó apparátok már jól ismertek, s itt vannak a hagyományos izzóknál nagyságrendekkel hatékonyabb LED fényszórók is.
Ám az Audi-féle adaptív világítás egyik eleme a folyamatos vetítési távolság-szabályozás. A kocsi videokamerája felismeri az elöl haladó és szembejövő járműveket, vezérlőelektronikája pedig ehhez szabja a jármű saját fénykévéjének távolságát. Más jármű észlelése esetén e rendszer legújabb szolgáltatása, hogy csak a szemből közeledő, vagy az utolért autóra irányuló fénysugarat takarja ki, így mellette továbbra is messze megvilágítja az utat. Navigációs adatok alapján bevilágít kereszteződésekbe is, irányváltáskor pedig aktiválódik a kanyarfény, méghozzá annak íve szerint.
Szakemberek tíz évre teszik, amíg a járműiparban általánossá válnak az intelligens rendszerek, így az önmagát vezető autó is. Ahogy ma is, a márkák üzletfilozófiájuk szerint kínálják majd az új technikát. Ám addig jogi dilemmákra is választ kell majd találni. Így például arra, ki viselje a felelősséget, ha egy intelligens autó elektronikája lefagy, s emiatt balesetet okoz? Az úrvezető, vagy talán a gyártó? A kérdés jogosságát mi sem jelzi jobban, minthogy az Infiniti ugyan most kirukkolt az elektronikus kormányzással, de azért biztonsági megoldásként mechanikus kormányoszlopot is beépít csodaautójába.