Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e3e70df0-eb51-45fb-b2f4-c5dddcc73ea7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bombaként robbant a napokban a hír, hogy egy amerikai bio- és géntechnológiai vállalat „feltámasztott” egy olyan állatot, amely az utolsó jégkorszak vége felé halt ki. A kölykök valóban hordják őseik jellegzetességeit, azonban vannak, akik szkeptikusak, állítva, igazából nem egészen felel meg a valóságnak, amit a vállalat állít.","shortLead":"Bombaként robbant a napokban a hír, hogy egy amerikai bio- és géntechnológiai vállalat „feltámasztott” egy olyan...","id":"20250418_colossal-biosciences-feltamasztott-remfarkas-oriasfarkas-szkeptikus-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3e70df0-eb51-45fb-b2f4-c5dddcc73ea7.jpg","index":0,"item":"aa580d7d-5a46-427b-b0ba-d74512bbf349","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_colossal-biosciences-feltamasztott-remfarkas-oriasfarkas-szkeptikus-velemeny","timestamp":"2025. április. 18. 16:03","title":"Újabb kérdőjelek merültek fel a nemrég feltámasztott rémfarkasról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0008ffce-1bef-41c4-8be5-61851407a68e","c_author":"Kengyel Judith Gabriella - Szondy Máté - Zsila Ágnes","category":"360","description":"A Pride betiltása után az ELTE oktatói és kutatói szolidaritási nyilatkozatban álltak ki az egyetem azon hallgatói és munkatársai mellett, akik fenyegetve érezhetik magukat a diszkrimináció és a szabad véleménynyilvánítás korlátozása miatt. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem pszichológus oktatóiként ezzel egyetértésben szeretnénk kifejezni, hogy a keresztény értékrenddel összhangban a szeretet minden formáját támogatjuk, míg a gyűlöletnek és a kirekesztésnek minden formáját elutasítjuk. Kengyel Judith Gabriella, Szondy Máté és Zsila Ágnes pszichológus egyetemi oktatók írása. ","shortLead":"A Pride betiltása után az ELTE oktatói és kutatói szolidaritási nyilatkozatban álltak ki az egyetem azon hallgatói és...","id":"20250418_lmbtq-keresztenyseg-Pride-kereszteny-allasfoglalas-pazmany-pszichologusok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0008ffce-1bef-41c4-8be5-61851407a68e.jpg","index":0,"item":"b4312352-927d-40aa-8417-1c19850b4bbc","keywords":null,"link":"/360/20250418_lmbtq-keresztenyseg-Pride-kereszteny-allasfoglalas-pazmany-pszichologusok","timestamp":"2025. április. 18. 12:00","title":"Kiállhat-e egy hívő keresztény ember az LMBTQ-közösség mellett? ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5c8944a-b5b1-43cb-b455-2180676d34a8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az EKB 2,25 százalékra csökkentette az irányadó eurókamatot. A kormányzótanács szerint az inflációs pálya rendben van, ugyanakkor a gazdasági növekedést fékezheti a vámháború. A következő kamatdöntéseknél marad az eseti, a beérkező adatoktól függő döntéshozatal.","shortLead":"Az EKB 2,25 százalékra csökkentette az irányadó eurókamatot. A kormányzótanács szerint az inflációs pálya rendben van...","id":"20250417_Kamatot-vagott-az-EKB","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5c8944a-b5b1-43cb-b455-2180676d34a8.jpg","index":0,"item":"b63d1a07-4ddc-47fc-9ef6-a0338f173114","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_Kamatot-vagott-az-EKB","timestamp":"2025. április. 17. 14:51","title":"Kamatot vágott az EKB","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69a937e9-d9d5-485a-837c-5d8dfa67e676","c_author":"HVG","category":"360","description":"Korántsem okoznak annyi súlyos agykárosodást a sorozatos traumák és sérülések, amelyek a kontaktsportokban a játékosok fejét érik, mint ahogy az az utóbbi évek híradásai alapján tűnik – állítja egy brit biomatematikus.","shortLead":"Korántsem okoznak annyi súlyos agykárosodást a sorozatos traumák és sérülések, amelyek a kontaktsportokban a játékosok...","id":"20250417_hvg-kontaktsport-fej-agykarosodas-kutatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69a937e9-d9d5-485a-837c-5d8dfa67e676.jpg","index":0,"item":"730425cf-2cad-4a72-9d53-79571e0982d6","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-kontaktsport-fej-agykarosodas-kutatasok","timestamp":"2025. április. 17. 16:15","title":"Félreértés is lehet, mennyire veszélyesek a fejet igénybe vevő sportok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e6c85e5-e875-4893-8010-55bf7bfa4f11","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy rábapordányi állattartó telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás betegség vírusa, a marhaállományt felszámolják és elkezdték a kontaktkutatást.","shortLead":"Egy rábapordányi állattartó telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás betegség vírusa, a marhaállományt...","id":"20250417_rabapordany-ragados-szaj-es-koromfajas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e6c85e5-e875-4893-8010-55bf7bfa4f11.jpg","index":0,"item":"2ca9ee50-7b84-4dfd-a372-17b9d585ae7b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_rabapordany-ragados-szaj-es-koromfajas-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 17:49","title":"Újabb marhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás, leölnek 600 szarvasmarhát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"297176bc-569b-4442-b36d-09d5945a74cb","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A babka talán a kalácsok királynője: szép, puha és finom, megállja a helyét desszertként, péksüteményként, sőt reggeli fogásként is. Íme a kalács gluténmentes változatának receptje a Fenséges mentes sütemények című könyvből.","shortLead":"A babka talán a kalácsok királynője: szép, puha és finom, megállja a helyét desszertként, péksüteményként, sőt reggeli...","id":"20250418_Kalacs-helyett-babka-Ime-a-dios-csoda-glutenmentes-receptje-husvetra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/297176bc-569b-4442-b36d-09d5945a74cb.jpg","index":0,"item":"80b00f7f-2bee-4707-a409-eebc338d8508","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250418_Kalacs-helyett-babka-Ime-a-dios-csoda-glutenmentes-receptje-husvetra","timestamp":"2025. április. 18. 19:15","title":"Kalács helyett babka? Íme a diós csoda gluténmentes receptje húsvétra!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2d1fa3e-9d7f-4661-9ec6-55889346cb63","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Harminc élelmiszer után más termékekre is kiterjeszthetik az árréssapkát, de még élelmiszerekről is szó lehet – jelentette be Nagy Márton.","shortLead":"Harminc élelmiszer után más termékekre is kiterjeszthetik az árréssapkát, de még élelmiszerekről is szó lehet –...","id":"20250417_Nagy-Marton-elelmiszerek-arres-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2d1fa3e-9d7f-4661-9ec6-55889346cb63.jpg","index":0,"item":"2eb7ca05-341d-43bf-8a23-efd58bd0cd55","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_Nagy-Marton-elelmiszerek-arres-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 16:12","title":"Kibővíthetik az árréssapkát, az élelmiszerek után újabb termékkörnél korlátozhatják az árat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sem online, sem üzletekben nem tudnak majd vásárolni az OTP ügyfelei egy közelgő rendszerfejlesztés miatt.","shortLead":"Sem online, sem üzletekben nem tudnak majd vásárolni az OTP ügyfelei egy közelgő rendszerfejlesztés miatt.","id":"20250417_otp-bank-leallas-fejlesztes-kartyas-fizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e.jpg","index":0,"item":"bfb298a4-84bc-4c1c-a73b-df94da524ea3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_otp-bank-leallas-fejlesztes-kartyas-fizetes","timestamp":"2025. április. 17. 13:33","title":"Leállás jön az OTP-nél, órákig nem működik majd a kártyás fizetés sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem kérdés, hogy takarékos, nem kérdés, hogy környezetbarát a földgázos autózás. Az sem kérdés sajnos, hogy itthon mégsem támogatják. Mi, azért kipróbáltuk a Volkswagen egyik legtakarékosabb autóját az eco up!-ot.
Korábban járt már nálunk a Volkswagen ugyan ezen kicsikéjének másik világmegváltó változata az e-up!, a tisztán elektromos meghajtású miniautó. Míg annak a legnagyobb gyengéi a rövid hatótáv és az irreális 7 millió forintos ár, a mostani, sűrített földgázzal üzemelő autónk esetében ezek a tételek nem mérvadóak. Az eco up! üzemanyaga Compressed Natural Gas vagyis CNG, ami nem keverendő össze a hazai viszonyokat tekintve sokkal népszerűbb LPG-vel. (Akit részletesebben érdekel a különbség itt olvashat róla érthetően.)
A földgázos eco up! ára 3,9 millió forint, ami nem tűnik totálisan vállalhatatlannak. Sokkal inkább elrettentő az a "hálózat", ami kiszolgálná a sűrített földgázzal autózni szándékozókat. Hálózatról beszélni eleve eufemizmus, mivel pontosan kettő darab CNG-kút van a kétmilliós magyar fővárosban, amelyik kiszolgál magánfogyasztókat is. Igazából sakk-matt, a teszt itt akár véget is érhetne. Ennek ellenére, meglepően sok ilyen autó szaladgál a városban, a taxisokat például egyáltalán nem riasztja el ez a nehézség. Márpedig, kevés jobb gazdaságossági indikátora van egy autónak, minthogy mennyi taxi van belőle az utcákon.
Úgyhogy, mielőtt rátérnénk az VW eco up!-ra lássuk, hogyan is állunk ezzel a földgáz-autózással? Ehhez, a legegyszerűbb ellátogatni a budapesti két CNG-kút közül - Kőbányai út, Budafoki út - az egyikre. Mi, a Mázsa térnél lévő töltőállomáson tankoltuk meg félig üres Volkswagenünket.
D.P.
Itt azonnal sokféle tapasztalatot lehet szerezni. Elsőként, kiderül nincs önkiszolgálás, csak a szakképzettséggel rendelkező kutas tankolhat. Ennek nyomán, láthatóan ismeri is személyesen az érkező kuncsaftokat, akikből egyáltalán nincs kevés. Öt perc alatt, hat taxis gurul be tankolni a magyar piacon leginkább jellemző CNG-s autókkal: Opel Zafia, Meriva és egy régebbi Mercedes E-osztály is a sorban. A kutas szerint „saccperkábé” 3000 darab CNG-s autó lehet a városban, nyilván mindegyiket ismeri is. Összességében az is látszik, hogy menne ez a dolog, van itt piac. Mi több, tökéletes helyszínen, itt a kútnál depózott le valaki két német rendszámos eladásra kínált CNG-s autót, egy Opel Zafirát és egy VW Caddy-t.
Sajnos, hiába jó indikátorok a taxisok, hogy mi lenne gazdaságos, úgy tűnik kibabrált velük az OPEC és a hazai szabályozás is. Míg az első a kőolajárakat alakította úgy, hogy a nyersolaj ára megfeleződött egy év alatt, a földgázéval nem tette ugyanezt. A kutakon lassan 300 forint közelébe zuhanó benzinárral szemben, a sűrített földgáz kilónkénti ára felfelé araszol. Konkrétan a Kőbányai úton 379 forint egy kilo sűrített metán. Az ár másik oka a magyar szabályozás, ami kilónként 40 forintos jövedéki adóval sújtja idéntől a sűrített földgáz árusítását. Így, a rárakódó áfa tartalom is magasabb, mivel azt, már a jövedéki adóval emelt árhoz csapják hozzá. Az árolló záródása nyilván kevéssé teszi divatossá ezek után a CNG-zést. És még így is, az idejét sem tudom, mikor tankoltam tele egy tesztautó félig üres üzemanyag-tartályát 2973(!) forintból.
Képgaléria.
D.P.
A kipróbálásra kapott Volkswagen eco up! esetében pedig éppen ezt, a nevetségesnek tűnő összeget érdemes ismételgetni magunkban. Ez a jármű minden tekintetben a gazdaságosságról szól. Az autózás minden különösebb járulékos élménye nélkül.
A városi kisautó például egyáltalán nem fürge. A papíron 69 lóerő valahogy egyáltalán nem érezhető, szinte bármilyen fordulatszámnál a feljebb váltást forszírozza a kijelző is, valójában már 40 körül kéri az ötödiket. 80-nál egyébként 2100-at forog az egyliteres hengerűrtartalmú motor aljában a főtengely, 90-nél pedig 2500-at. Van ugyan némi élet az egyes fokozatokbnan 2500-as fordulatszámtól nagyjából 3500-4000-ig, a nyomaték is ilyenkor a legnagyobb 90 Nm, de 90 Km/h-ról továbblépni tényleg csak komótosan lehet.
Céleszközről van szó, a legfőbb cél pedig a gazdaságos teljesítmény. Egy ilyen autó a 800 ezres felárát akkor éri meg, ha sokat megyünk vele. Ebből a szempontból is kétséges az up!, mint választás, nem kifejezetten egy mikroautóba csavarnak bele 30 ezer kilométer egy évben.
Egyébként, a VW up! és testvérei a Skoda Citigo, a Seat Mii kisautó koncepciója ismert a maga furcsaságaival is, minthogy a vezetőnek át kell nyúlni a jobboldali ajtóra, ha le akarja engedni az elektromos ablakot azon az oldalon. Különben, szokatlanul magas felszereltség engeszteli ki a felhasználót a gyengécske menettulajdonságokért. Tempomat, ütközéselkerülő asszisztensek, ülésfűtés, retrós, nagy VW dísztárcsák, tolatássegítő, látványos infotainment-rendszer, szóval szinte minden, ami ebben a méretosztályban luxusnak számít.
Volkswagen eco up! - galéria
D.P.
Visszatérve a kocsi lényegéhez, a földgáz tartályokba - amelyek semennyit nem vesznek el a csomagtartóból, viszont nincs pótkerék – 11 kilogramm CNG fér el, a szükség-benzintartály pedig 10 literes. A kocsi menet közben kizárólag sűrített gázt használ, csak hideg motorállapotnál kapcsol át benzinüzem-módra pár pillanatra. A felmatricázott up!-on szereplő adatok szerint akár 600 kilométeres távolság is leküzdhető vele. Mindez lehet, hogy igaz, ám nekünk a tankolás után, teljesen feltöltött palackokkal és benzintankkal 460 kilométeres maximális távolságot írtak ki a műszerek. Hogy is van ez?
Nos, a 800 ezer forintos felár, amit a normál változathoz képest kérnek érte, a mai megtérülési mutatóival eléggé kétségessé teszi a eco up! sikerét. A NAV elszámolási táblázatából kiindulva számolgattunk egy kicsit. A benzin most 344 Ft/l, a CNG pedig nem is tartozik az elszámolható üzemanyagfajták közé. Sajnos, a mai helyzetben a benzinesként is kis fogyasztású autók esetében a gázos autó árelőnye teljesen elkopik, ahogy rá is mutat bármelyik megtérülési kalkulátor . (Bizony 2012-ben, amikor még 449 forintért mérték a benzin literjét, valamint a CNG-árát nem terhelte jövedéki adó gyorsan behozta az árát.) Mára, még 20 ezer kilométer éves futásteljesítmény mellett is, egy benzines VW Up!-pal összevetve, annak nem is túl takarékos, 6 literes reális fogyasztásával számolva 5 év mire ledolgozza a bekerülési többletet a CNG-s autó. Térjünk vissza rá később.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.