Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"613a30a7-54e8-49fd-99c2-d725fe95ad6e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hasadóanyag szabályozott láncreakcióját nem az ember találta ki. A természet már sokkal korábban megmutatta, maga is képes erre a bravúrra.","shortLead":"A hasadóanyag szabályozott láncreakcióját nem az ember találta ki. A természet már sokkal korábban megmutatta, maga is...","id":"20250603_atomreaktor-termeszetes-korulmenyek-kozott-gabon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/613a30a7-54e8-49fd-99c2-d725fe95ad6e.jpg","index":0,"item":"b99f0606-d893-45a1-a3b0-3e8c2b6277e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_atomreaktor-termeszetes-korulmenyek-kozott-gabon","timestamp":"2025. június. 03. 08:03","title":"2 000 000 000 éve épített egy atomreaktort a természet – nézze meg, hogy működött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09be980c-dc53-4b34-b4b4-74a891107af5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jól ment a Dolomit Kft.-nek. A Gánt Kő is növelte a nyereségét, de ott milliárdok helyett százmilliós nagyságrendről van szó. Picit jobban ment tavaly Orbán Győző ingatlanos cégének is.","shortLead":"Jól ment a Dolomit Kft.-nek. A Gánt Kő is növelte a nyereségét, de ott milliárdok helyett százmilliós nagyságrendről...","id":"20250601_Orban-Viktor-apja-Gyozo-banyaceg-Dolomit-Gant-PSU-nyereseg-osztalek-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09be980c-dc53-4b34-b4b4-74a891107af5.jpg","index":0,"item":"be3daefd-3825-435c-9941-23a12a48526e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Orban-Viktor-apja-Gyozo-banyaceg-Dolomit-Gant-PSU-nyereseg-osztalek-profit","timestamp":"2025. június. 01. 10:20","title":"Nagyot nőtt a profit Orbán Viktor apjának fő bányacégénél, mind a 2,68 milliárdot zsebre is vágták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 01. 15:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hagyományos módszereknél sokkal gyorsabban képes katonai kérdéseket átgondolni és döntést hozni az a kínai rendszer, amelynek alapját a DeepSeek mesterséges intelligenciája adja.","shortLead":"A hagyományos módszereknél sokkal gyorsabban képes katonai kérdéseket átgondolni és döntést hozni az a kínai rendszer...","id":"20250601_kina-deepseek-mesterseges-intelligencia-katonai-dontesek-merlegelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10.jpg","index":0,"item":"6535ed02-fc50-4aec-9022-5ce4292e70f5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_kina-deepseek-mesterseges-intelligencia-katonai-dontesek-merlegelese","timestamp":"2025. június. 01. 10:03","title":"Az eddig 48 óra alatt meghozott katonai döntéseket 48 mp alatt lépi meg DeepSeek parancsnok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Bogdan Ivan szerint a környezetvédők akadályozták a Korond-patak elterelését, pedig valójában nincsenek eszközeik arra, hogy bármit is megtiltsanak.","shortLead":"Bogdan Ivan szerint a környezetvédők akadályozták a Korond-patak elterelését, pedig valójában nincsenek eszközeik arra...","id":"20250602_romania-parajdi-sobanya-beomlas-kornyezetvedok-hodok-bogdan-ivan-gazdasagi-miniszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42caee35-f02f-493f-b4bc-74aacb15286a.jpg","index":0,"item":"313f1a70-7df3-44f6-944c-49feb63d421b","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_romania-parajdi-sobanya-beomlas-kornyezetvedok-hodok-bogdan-ivan-gazdasagi-miniszter","timestamp":"2025. június. 02. 14:14","title":"A környezetvédőket és a hódokat okolja a parajdi sóbánya katasztrófájáért a román gazdasági miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7e4ee9-bd11-49e2-9f63-a5ad4b65d065","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kizárják a Mindenki Magyarországa Néppártból azt, aki elindulna valamelyik választókerületben a legesélyesebb ellenzéki jelölt ellen.","shortLead":"Kizárják a Mindenki Magyarországa Néppártból azt, aki elindulna valamelyik választókerületben a legesélyesebb ellenzéki...","id":"20250601_Marki-Zay-Peter-part-mindenki-magyarorszaga-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7e4ee9-bd11-49e2-9f63-a5ad4b65d065.jpg","index":0,"item":"befad00c-eba2-4689-8df1-cd5339af5916","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_Marki-Zay-Peter-part-mindenki-magyarorszaga-valasztas","timestamp":"2025. június. 01. 20:27","title":"Márki-Zay Péter pártja nem indul a 2026-os választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8da439c-fd28-4da2-94ad-a6924cd88a4e","c_author":"Domány András","category":"360","description":"Karol Nawrocki lakótelepen nőtt föl, fiatalon bunyózott, egy ellátási szerződéssel kapcsolatos visszaélés is felmerült vele szemben, ahogyan az is, hogy prostituáltak közvetítésével foglalkozott. Amúgy oroszellenes, ellenzi Ukrajna EU-tagságát és az amerikai kormány támogatását élvezi.","shortLead":"Karol Nawrocki lakótelepen nőtt föl, fiatalon bunyózott, egy ellátási szerződéssel kapcsolatos visszaélés is felmerült...","id":"20250602_Karol-Nawrocki-portre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8da439c-fd28-4da2-94ad-a6924cd88a4e.jpg","index":0,"item":"ad1be1e5-6462-47f2-a2d3-4fdd0b151b72","keywords":null,"link":"/360/20250602_Karol-Nawrocki-portre","timestamp":"2025. június. 02. 16:14","title":"Keményfiúkkal barátkozott és tudósok elleni tisztogatással vált hírhedtté az új lengyel elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ab42cd6-3f8e-46e3-9c93-0597217758af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miközben a hivatalos vámadatok szerint 95 százalékkal visszaesett Oroszországban az Intel chipjeinek importja (működnek a szankciók), a processzorszállítások állítólag nemhogy visszaestek, hanem még növekedtek is (mégsem működnek a szankciók). A magyarázat a kerülőutakban keresendő.","shortLead":"Miközben a hivatalos vámadatok szerint 95 százalékkal visszaesett Oroszországban az Intel chipjeinek importja (működnek...","id":"20250601_amerikai-szankciok-megkerulese-orosz-mikroelektronika-intel-amd-chipek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ab42cd6-3f8e-46e3-9c93-0597217758af.jpg","index":0,"item":"ec8b8656-97de-49af-b3a8-1a6e43e2e33b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_amerikai-szankciok-megkerulese-orosz-mikroelektronika-intel-amd-chipek","timestamp":"2025. június. 01. 16:03","title":"Itt valami nem működik: a 95%-os szankciók ellenére lubickol Oroszország a legjobb chipekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ott voltunk hétfőn, amikor alapításának százéves évfordulóját ünnepelte a bajor autómárka. Most, a negyedik ipari forradalomnak is titulált digitális átrendeződés idején a BMW is az alternatív hajtásokban és az önvezető járművekben látja saját jövőjét. Kérdés, hogy az ellenfelei is maradnak-e ugyanazok az ismert gyártók, például a stuttgarti csillagosok és az ingolstadti négykarikások. Mindenesetre a müncheni cég kitett magáért a jubileumi eseményén.
Az örök ellenfél, a Mercedes-Benz persze most is hallatott magáról, és „jókívánságai” mellett nem hagyhatta ki, hogy fricskaként a BMW ötven dolgozójának ingyenes ebédet és múzeumlátogatást kínáljon a stuttgarti Mercedes-múzeumba. Mindez jól jellemzi a két márka kutya-macska barátságát. Ilyenkor biztosan felmerül anekdotaként, hogy az ötvenes évek végén, amikor a bajorok ki tudja hányadszor kerültek nehéz helyzetbe, centikre voltak attól, hogy a Daimler-Benz felvásárolja őket.
A híres „propelleres” márka – amelyért annyian rajonganak – korai története korántsem volt éppen diadalmenet. A logónak a hiedelemmel ellentétben alig van köze egy forgó légcsavarhoz, sokkal inkább a márkával összeolvadt másik német iparvállalat, a Rapp-művek emblémájához. Az egyik tulajdonos fivér rajzolta át, megtartva a kör alakot, míg az új cégér közepére a bajor tartomány kék-fehér színeit festette. Ám a március 7-én 100 éves Bayerische Motoren Werke valóban repülőgépmotor-gyártóként aratta első üzleti sikereit.
A később motorbicikli-gyártásba fogó, majd az első autójával csak 1927-ben kirukkoló vállalat korai időszakát inkább egyfajta lehetőségkeresés jellemezte. Az első idők sikereiben nem éppen a mai értelemben vett tiszta és fenntartható vállalati működés jellemezte a céget, inkább az adódó lehetőségeket használta ki ügyesen. Ha úgy alakult, repülőket gyártott akár az oroszoknak is.
A II. világháború után, ha nem is a bajor márka, de legfőbb részvényese, a Quandt család elmulasztott elszámolni legsötétebb korszakával, náci múltjával. A főtulajdonos Günter Quandt munkatáborként üzemeltette AFA (ma Varta néven ismert) akkumulátorgyárát, és a Harmadik Birodalom egyik első számú haszonélvezője volt.
BMW Classic - galéria
D.P.
A BMW a háborút követően autókat egyébként csak az ötvenes évek közepétől gyárthatott újra, és még egy jó egy évtizednek kellett eltelni, mire a vállalat profilja kitisztult annyira, hogy a tulajdonképpeni sikertörténetet elinduljon. Azt az autót, amelyet ma BMW-nek hívunk, igazán a hatvanas évek „Neue Klasse” karosszéria-formája hozta el. A vállalat akkori, zseniális vezetése felismerte, hogy a korszak új és gazdagodó elitje a sportos, sokszor hathengeres, magas technológiát képviselő, prémiumlimuzinokat imádni fogja. Ehhez járult a BMW-re jellemző bátor árpolitika, miszerint „egy autót drágán kell adni, hogy a vásárlók büszkék legyenek rá”. A BMW kialakította modelljeire a ma is ismert 3-as, 5-ös, 7-es besorolást – közép-, felső és luxuskategóriákkal –, ami 50 év után is tökéletesen működik.
BMW Classic - galéria
D.P.
Ezzel párhuzamosan egyre aktívabban fordultak a versenysport felé, amelyben nem csak eredményesen, de kreatívan vettek rész. Többek közt a korszak leghíresebb művészeit bízták meg, így Andy Warhollal festetett autóval szerepeltek LeMans-ban, aminek révén a márka elképesztően divatossá vált. A bajor márka termékeinek és a menedzsmentnek köszönhetően a ’90-es évekre annyira stabillá vált pénzügyileg, hogy ideje volt a terjeszkedésnek. Nem kis manőverek árán hozzájutott a Rover (azóta eladta), a Rolls-Royce, a MINI márkákhoz, és mára 80 milliárd euró forgalmat bonyolító óriásvállalattá fejlődött.
A BMW 11 éve őrzi vezető szerepét a prémiumszegmensben. Ugyanakkor éppen az idei évben eshet meg a csúfság, hogy több mint egy évtized után elveszíti ezt az első helyet a Mercedesszel szemben. A cégnél ennek ellenére nincs különösebb ok az aggodalomra, az eladott 1,94 millió autó (a MINI és Rolls-Royce nélkül) stabil évi 5,2 százalékos növekedést jelent. Ráadásul a felszállóágban lévő Mercedes idei várakozások szerinti 1,97 millió eladott járművével csak átmenetileg veszi át a vezetést a prémiumkategóriában, mert a bajorok 2018-ra visszaveszik a vezetést – véli tanulmányában az IHS autóipari elemzőközpont. Úgy tűnik tehát, a BMW ismeri, hogyan küzdjön meg hagyományos ellenfeleivel. A mostani jubileumi rendezvényen pedig azt is felvázolta, hogyan veszi fel a harcot a Teslával, a Google–Apple-párossal, az autóipar új üdvöskéivel, és hogyan képzeli el az autózás jövőjét BMW-módra.
BMW Vision Next 100 - galéria
D.P.
A századik születésnapot prezentáló ceremónia legkonkrétabb állásfoglalása a BMW Vision Next 100 nevű koncepcióautója volt, amely megtestesít mindent, amely irányba a márka elkötelezi magát az elkövetkező 20-30 évben.
A BMW évtizedeken át használt szlogenjét, a „vezetés örömét” felváltja a „tökéletes vezető”. A BMW sem kérdőjelezi meg, hogy a jövő az autonóm vezetésé, az egyre inkább önjáró autóké, de ezt is úgy képzeli, hogy a digitális technológia maximálisan a sofőrt szolgálja.
A cég mindenekelőtt egy zéróemissziójú járművel készül, amely szénszálas, műanyag karosszériát használva készül ráadásul 4D-nyomtatással, teljesen elszakadva a mai fémötvözet-alapú autóktól. Fontos jelzés ugyanakkor a BMW részéről, hogy a manapság mindenen átgázoló szabadidő-autó forma ellenére továbbra is hagyományos szedánként képzeli el az ideális járművet. Bár a jármű tagadhatatlanul ultramodern megjelenésű, a márka vezetőtervezője, Adrian von Hooydonk a bemutatón hangsúlyozta, hogy mindez nem csak öncélú futurizmus, hanem szuperalacsony, 0,18-as légellenállási együtthatót sikerült a jármű folyékony formáinak köszönhetően elérni. Ennek egyik leglátványosabb eleme, a zárt kerékjáratok íve, amelyek 800 apró geometriai egységből állnak, így a kerék elfordítása esetén az egész kocsi „teste” átalakul, együtt domborodik az elforduló a kerekekkel. A jármű további részletei szintén nem nevezhetők hagyományosnak. Dupla szárnyas ajtón keresztül tárul fel a belső tér, amelyben a kormány csak egy apró deszkalap, ugyanakkor a teljes szélvédőfelület vetített display-ként funkcionál.
BMW Vision Next 100 - galéria
D.P.
A BMW koncepciójában persze arra is kitért, hogyan lehet a sofőr vezetési élményét maximalizálni. Kétféle módot kínálnak, az egyik az úgynevezett „Boost-mód”, amikor a kormány lényegében hagyományos módon, a sofőr előtt van, a központi konzol is a sofőr felé fordul. Ezzel egyidejűleg minden digitális intelligencia a vezetési élményt szolgálja. Mindez akár azt jelenti, hogy számítógép-szimulátor módjára a szélvédőre vetíti az ideális íveket a rendszer, miközben egy szerpentinen száguldunk. Amennyiben pedig a hétköznapi, nagyvárosi közlekedés a jármű feladata, az ülések, a kormány és a kezelőszervek úgy rendeződnek át, hogy kényelmesebb helyet hagyjanak a bent ülőknek, miközben a robotpilóta teszi a dolgát.
A jövőre, ami az élményeket és fantáziát illeti, a BMW láthatóan készen áll. Ugyanakkor arra, hogy ezt az autót milyen üzemanyag hajtja majd és milyen hajtáslánccal érkezhet, csak sejtelmesen mosolyogva válaszolt a müncheni vezérkar. Mondván: még minden alternatíva szóba jöhet. És azt ők mindenkinél jobban tudják, az igazán nehéz kérdések majd ezek lesznek a következő száz évben.
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.