szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kedden reggel 8 órakor élesítette a rendőrség a fix telepítésű traffipaxokat. Az ország 134 pontján kell mérésre számítani, mutatjuk, hogy hol, és szabálysértés esetén mekkora bírságra kell számítani.

Befejeződött a tesztüzem, letelt a két hét "türelmi" idő is, így a rendőrség korábbi bejelentésének megfelelően kedden reggel hivatalosan is megkezdte működését a VÉDA. Mindez azt jelenti, hogy az országban 134 helyen 365 fix telepítésű kamerával figyelik az autósokat, és ha szabálytalanságot találnak, már küldik is a sárga csekket.

VÉDA - teljes mérethez klikk a képre
police.hu

A rendszert úgy alakították ki, hogy tényleg képes szinte az összes szabálytalanságot kiszúrni, így hacsak nem megy tönkre épp akkor a kamera, már készítheti is az autós a pénztárcáját, amibe bizonyos esetekben igen mélyen kell belenyúlni. A Magyar Közlöny 2012 augusztusi számában megjelent lista szerint a legolcsóbban a biztonsági öv használatának mellőzését lehet "megúszni", ezért 10, 15 vagy 20 ezer forintra bírságolják az autóst, attól függően, hogy lakott területen, azon kívül, vagy autópályán követ el szabálysértést a sofőr.

MTI / Oláh Tibor

Gyorshajtásért 30 ezer forinttól 300 ezer forintig, kihangosító nélküli telefonálásért 30 ezer forint, piros lámpán történő áthajtásért 50 ezer forint, vasúti átjárónál tiltott áthajtásért 60 ezer forint, záróvonal átlépéséért 30 ezer forint, kötelező haladási irány megszegéséért 50 ezer forint, tiltott behajtásért 30 ezer forint büntetésre számíthatunk. A buszsáv jogosulatlan használata 20 ezer forintba, a buszsávban haladás 30 ezer forintba, míg a lejárt műszaki – attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le – 40, 50 vagy 60 ezer forintba kerülhet.

Az összegeket látva tényleg nem árt, ha még a szokásosnál is körültekintőbben vezet az ember. Arról nem is beszélve, hogy a rendszer akár három-négyféle bírságot is képes kiszabni egyetlen felvétellel, vagyis egy telefonálás, egy lejárt műszaki és egy záróvonal átlépés miatt rögtön el is úszik a havi fizetés.

A szakemberek ugyanakkor úgy látják, hogy a rendszer csak néhány hónapig lesz "hatékony". Hogy miért, arról itt írtunk bővebben.

Ha ez hasznos volt, hasonlókért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!