Őrült ötletek: 7+1 autós találmány, amit forradalminak gondoltak

Az elmúlt 100 évben rengeteget változott az autóipar, amibe nemcsak a ma használatos technológiák kidolgozása, de sok mellékvágány is belefért. Volt, ahol oldalsó ablaktörlővel próbálkozott a gyártó, de olyan cég is, amelyik világító abroncsokat akart piacra dobni. És akkor a beépített lemezjátszóról még nem is beszéltünk.

  • hvg.hu hvg.hu
Őrült ötletek: 7+1 autós találmány, amit forradalminak gondoltak

Sokat beszéltünk már arról, hogy az autóipar jelenleg történetének egyik legnagyobb forradalmát éli meg azzal, hogy megjelentek az utakon az elektromos és (még csak) részben önvezető autók. Ezzel együtt is igaz azonban, hogy a gyártók és a feltalálók az elmúlt 100 évben sem lógatták a lábukat, és rengeteg különböző fejlesztést tettek le az asztalra.

Ezek egy részét ma már a hétköznapi autókban is megtaláljuk, elég csak a Forma–1-ben megjelenő újdonságokra gondolni, ami szép lassan átszivárgott a mindennapi használatba. De ahogy minden más területen, úgy itt is voltak olyan elgondolások, amitől sok évtized távlatából az ember haja égnek áll – vagy legalábbis jót mosolyog rajta –, a feltalálója azonban biztos volt abban, hogy egyszer a hétköznapi autózás részét képezik majd a találmányok.

1. Kutyazsák

Sok család viszi magával a kutyát is vakációra, ami a mai SUV-ok korában már nem jelent különösebb kihívást, hiszen jó esetben bőven lesz hely az utasoknak, a csomagoknak és a kutyának is az autóban. Volt idő azonban, amikor ez nem volt ennyire egyszerű.

A Popular Mechanics 1936. júniusi számában jelent meg az alábbi találmány ötlete, ami nem más, mint egy külső szállítózsák. Az ötletgazda szerint a kutyát ebbe kellett volna beletenni indulás előtt, így végig az autó oldalán "élvezhette" volna az utazást. Talán nem is baj, hogy mára ebből semmi sem maradt. A "ride safely" (vagyis biztonságos utazás) kifejezést azért erősen megkérdőjeleznénk.

Popular Mechanics

2. Atommal hajtott autó

Az atomláz kellős közepén, 1958-ban húzta elő a Ford a Ford Nucleon nevű autó prototípusát, aminek különlegessége már nevéből adódóan is kitalálható. A kocsiban a klasszikus motor helyett egy miniatűr atomreaktort szereltek volna, aminek gőze hajtotta volna a kocsit.

Az autó szerencsére csak prototípus maradt, a magunk részéről nem lennénk nyugodtak, ha ilyenek mászkálnának az utcán.

3. Oldalsó ablaktörlő

A havas-esős időben sokszor okozhat problémát (főleg a régebbi autóknál), hogy a vízcseppek miatt nem lehet normálisan látni az oldalsó tükröket, az ajtó üvegén ugyanis alig lehet kilátni. A problémát az 1980-as években a Toyota is érzékelte, akik egy igen merész húzással álltak elő.

A japán cég 1988-ban talált ki erre egy (szerintük) kézenfekvő megoldást: az oldalsó ablaktörlőket. A cég a Toyota Mark II X80-asba (Cresta és Chaser szedánokba) szerelte volna az oldalsó ablaktörlőket, amit egy választható opcióként kínáltak a kocsikhoz.

4. Tanksapka a lámpabúrában

Az amerikai autógyártók egy időben előszeretettel dugták el az autók üzemanyagtartályának töltőnyíllását. Az 1960-as, 1970-es években több olyan modell is készült, ahol a nyílást a hátsó rendszámtábla mögött kellett keresni, volt azonban olyan megoldás is, amit azért nem szívesen próbáltunk volna ki.

Allstate blog

Ilyen volt péládul az 1956-os Chevrolet Bel Air, ahol az az üzemanyag-betöltő nyílás a bal hátsó lámpa mögé került. Ezt a megoldást persze nemcsak ők alkalmazták, a Cadilleceken is hasonló kialakítással találkozhattunk, ettől függetlenül több szempontból sem volt szerencsés a dolog. Egyrészről az autóból egy hátulról érkező csattanásnál sokkal könnyebben kifolyhatott az üzemanyag, másrészről pedig az sem volt túlságosan jó ötlet, hogy egy elektromos szerkezet környékén kelljen hadonászni a töltőpisztollyal.

5. Folyékony hólánc

Egy másik, szintén nem túl biztonságos megoldás kapcsán szintén a Chevrolet neve kerül elő. Az elgondolás – amiről nemrég itt írtunk bővebben – még 1969-ből származik: egy úttörőnek szánt technológiát mutatott be az amerikai autógyártó. A cég az autók hátsó kerekéhez szerelte fel az úgynevezett V75 Liquid Tire Chaint. A hirdetés szerint ez a spray olyan anyagot fújt az abroncsra, amely a csúszós úton segítette az autó tapadását.

Végül alig 2600 autóba szerelték be a technológiát. Szerencsére.

6. Lemezjátszó

Aki esetleg azt gondolná, hogy az utazás közbeni zenehallgatás csak az elmúlt egy-két évtizedben vált egyre erősebb igénnyé, annak jeleznénk: téved. Olyannyira, hogy még a kazettás időszak előtt is volt már olyan megoldás, ami elhozta ezt a lehetőséget az autóba.

Az amerikai Chrysler-csoport több márkája: a Chrysler, a Dodge, a DeSoto és a Plymouth is kínált 1956-ban egy különleges megoldást a zenehallgatásra. Az említett évben ugyanis a cég elérhetővé tette a vásárlóknak, hogy 45-ös hanglemezek lejátszására alkalmas lemezjátszót kapjanak az autóba beszerelve.

Mondanunk sem kell, ennél a megoldásnál még igazán ült a klasszikus poén:

– Miért hallgat el az autórádió a kanyarban?

– Mert kapaszkodnak a zenészek.

7. Harmadik fényszóró

Szintén Amerikában, és szintén a második világháború után jelent meg a Trucker 48 névre keresztelt autó (ami a megjelenés éve miatt neveztek el így), amely egy különlegességet hozott az autóiparba: a harmadik fényszórót.

Az autóból csupán 51 darab készült, ugyanakkor mindegyiket egy harmadik, a motorház elejére szerelt fényszóróval szereltek fel, ami a jobb látást segítette volna – mindig arra fordult a lámpa, amerre épp kanyarodott az autó. Ettől függetlenül a technológia nem élt sokáig, amiben az is közrejátszott, hogy az Egyesült Államok 17 államában ebben az időszakban hoztak egy olyan törvényt, amely szerint az autókon legfeljebb két első lámpa lehet.

7+1. Világító abroncsok

De az autózás történetében nemcsak a harmadik fényszóró volt az, ami plusz fényt adhatott (volna) a kocsinak. A Goodyear ugyanis az 1960-as években egy igen merész elgondolással állt elő: a világító abroncsok ötletével.

Az 1962-ben folyó kísérletek során a Goodyear egy átlátszó abroncsot fejlesztett, a felnikbe pedig 18 apró izzót építettek. A jövő abroncsainak kikiáltott talámány kék, sárga, piros, zöld és narancssárga színekben készült el, amelyek a korabeli tesztek alapján nemcsak jól néztek ki, de jó útfekvést is biztosítottak a kocsinak.

Goodyear Illuminated Tires from 1961 from r/INEEEEDIT

Bár az abroncs elméletileg a láthatóságot is növelte volna, az utcai tesztek során több baleset is történt, a többi autóst ugyanis annyira lenyűgözte a fejlesztés, hogy az út helyett azt figyelték.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.