szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sok az eszkimó, kevés a fóka – tartja a mondás, ami az elektromos autókra is tökéletesen alkalmazható.

A villanyautókat sok mindenért lehet szeretni, így például többek közt a lokálisan zéró károsanyag-kibocsátás, a szinte teljesen hangtalan és rezonanciamentes működés és az alacsony fenntartási költségek miatt. A relatíve magas ár, a jelenleg még erősen korlátozott hatótáv, illetve a töltési nehézségek miatt sokan viszont egyelőre még távol tartják magukat ezektől a "zöld" járművektől.

A BNEF (Bloomberg New Energy Finance) legfrissebb adataiból fény derül arra, hogy az elektromos autók száma nemrégiben átlépte az 5 milliót, viszont publikus töltőhelyből csak mintegy 632 ezer üzemel. Ráadásul a jelenleg használatban lévő töltők 66 százaléka olyan lassú, hogy segítségükkel 30 perc alatt alig több mint 15 kilométernyi hatótávolságot lehet nyerni.

Az International Energy Agency tanulmánya szerint amennyiben 2030-ra 30 százalékra nő az elektromos autók piaci részesedése, akkor ezen autómennyiség zavartalan és kényelmes kiszolgálásához mintegy 14-30 millió publikus töltőhelyre lesz szükség.

László Ferenc

A BMW, a Ford, a Daimler és a Volkswagen-csoport 2017 végén jelentette be, hogy összefognak egymással annak érdekében, hogy Európában mihamarabb kialakuljon egy villanyautók töltésére használható szupergyors töltőhálózat. Az Ionity névre keresztelt projekt keretein belül Magyarországon is telepítenek majd ultragyors töltőket, mégpedig Budapesten, Győrnél az M1-esen és Nagykanizsánál az M7-esen.

2019 végéig 400 Ionity töltőállomás építését tervezik Európában, helyszínenként 6 CCS-szabványú töltőponttal, vagyis a hálózaton egyszerre 2400 töltést lehet majd végezni. Az elsősorban autópályák mentén elhelyezett töltők üzemeltetésében többek közt az OMV és a Shell is részt vesz.

Hazánkban jelenleg az úgynevezett villámtöltők révén lehet a leggyorsabban feltölteni a kompatibilis villanyautók lemerült akkumulátorait, mégpedig maximum 50 kW teljesítménnyel. Ehhez képest az Ionity töltők már kezdetben is 150 kW-osak lesznek, a későbbiekben pedig 350 kW teljesítményű töltést is képesek lesznek biztosítani.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!