szerző:
László Ferenc

A spanyol gyártó cserélhető aksis újdonsága úgy néz ki, mint egy apró négykerekű űrhajó. Automatikusan felismeri, hogy ki vezeti, magától is tud közlekedni, és az ígéretek szerint igen olcsó lesz vele gurulni.

A Volkswagen-konszern spanyol márkája, a Seat természetesen nem hiányozhat a barcelonai Mobil Világkongresszusról. A cég sajtótájékoztatóját maga Luca de Meo cégvezér tartotta meg, aki azzal a vízióval nyitotta meg az eseményt, hogy néhány év múlva a városokból teljesen el fognak tűnni a magántulajdonban lévő személyautók.

Helyettük egyrészt a tömegközlekedést, másrészt különböző mikromobilitási eszközöket, illetve szolgáltatásokat fogunk használni. A legrövidebb, maximum néhány kilométeres utakra maradnak a biciklik, illetve például az az elektromos roller, melyet tavaly ugyanitt leplezett le a cég.

Az ennél hosszabb utakra pedig olyan, nagyjából tömegközlekedési árszinten használható közösségi autókat lehet majd használni, mint például a ma leleplezett Seat Minimó.

Az enyhén a régebbi Renault Twizyre, illetve a vadonatúj Citroën Ami One Conceptre hajazó mikroautóban egymás mögött két személy fér el, akik felfelé nyíló szárnyasajtókon keresztül tudnak beszállni. Az autó beindítását követően a fedélzeti rendszer azonosítja a sofőrt, és betölti a személyes beállításait.

Itt nemcsak az üléspozícióra és a tükörbeállításra kell gondolni, hanem akár arra is, hogy míg egy 17 éves kezdő sofőr számára csak 45 km/h maximális sebességet engedélyez a rendszer, addig egy idősebb tapasztaltabb felhasználó akár 80-90-nel is közlekedhet.

©

A 17 colos vékony kerekeken gördülő Minimó alig 2,5 méter hosszú és ehhez mindössze 1,24 méteres szélesség társul. Míg egy hagyományos autó átlagosan 7,2 négyzetméteres parkolóhelyet igényel, addig a Seat újdonságával akár 3,1 négyzetméteres placcon is lehet parkolni. No persze ezúttal nem egy 4-5, hanem csak egy 2 személyes járműről van szó.

©

A Seat Minimó 100 százalékosan elektromos hajtású, könnyen cserélhető akkumulátora egy feltöltéssel maximum 100 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. A kocsi tetejét napelem borítja, a műszerfalat a vezeték nélküli Android Auto támogatás révén lényegében a sofőr okostelefonja hajtja meg, ezenkívül pedig a teljes 5G-támogatás, illetve a Level 4-es önvezető technológia mellett sem mehetünk el szó nélkül.

©

Luca de Meo elmondta, hogy egy mai modern autó számítógépes rendszerén körülbelül tízszer annyi szoftverkód fut, mint egy csúcskategóriás okostelefonon. Az érkezőben lévő "hiperkapcsolatos" önvezető autók pedig már százszor összetettebb szoftvereket fognak futtani, mint a mobilok, ezért a Seat Barcelonában 12 hónapon belül megnyitja házon belüli új szoftverfejlesztő központját. Ahova tömegesen várják az új munkaerőt.

©

 

©
©
©
©
©
©
©
Luca de Meo, a Seat első embere
©
©
©
©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Lelép a diktátor, akinek ellenfelei három lövéssel lettek "öngyilkosok"

Lelép a diktátor, akinek ellenfelei három lövéssel lettek "öngyilkosok"

Orbánéknak nem elég az Oscar egy állami díjhoz

Orbánéknak nem elég az Oscar egy állami díjhoz

Először lépte túl a 300 ezer forintos határt az átlagbér Magyarországon

Először lépte túl a 300 ezer forintos határt az átlagbér Magyarországon

Egy zombiteória cáfolva: a születési sorrend mégsem befolyásolja a személyiségünket

Egy zombiteória cáfolva: a születési sorrend mégsem befolyásolja a személyiségünket

Partizánakcióznak a magán-tankönyvkiadók

Partizánakcióznak a magán-tankönyvkiadók

Drámai részletek derültek ki az egyik lezuhant Boeing tragédiájáról

Drámai részletek derültek ki az egyik lezuhant Boeing tragédiájáról