szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A légi katasztrófa vizsgálatához közel álló források nyilatkoztak a The Wall Street Journalnek.

Tökéletes idő volt a repülésre Addisz Abebában, amikor Yared Getachew kapitány és Ahmed Nur Mohammed első tiszt a levegőbe emelte az Ethiopian Airlines Nairobiba felé induló járatát március 10-én, reggel 8 óra 37 perckor – olvasható a The Wall Street Journalnak a tragikus sorsú Boeing-gép utolsó repüléséről szóló összefoglalójában, amelyet a katasztrófa vizsgálatához közeli szakértők és légitársasági források beszámolói alapján készítettek.

A lap szerint mindössze két perccel később, amikor a gép a földfelszíntől még csupán 450 láb (137 méter) magasságra emelkedett, a repülő orra lefelé indult.

Az első tiszt ekkor rádión kapcsolatba lépett az irányítótoronnyal, és jelezte: problémájuk van. A torony a tapasztalt, 8000 repült órával rendelkező pilótától kért részleteket, aki azért küzdött, hogy megfelelő magasságon tartsa a gépet, amelynek irányítórendszere folyamatosan lefelé tolta az orrot. 8 óra 40 perckor erre már nem volt képes. A rádió ezen a ponton elhallgatott, a repülő zuhanni kezdett, átesett, majd 4 perccel később, 30 mérföldre a repülőtértől lezuhant. A fedélzeten utazó 157 ember azonnal meghalt.

Az utolsó percek rekonstrukciója megerősíteni látszik a tragédia vizsgálatának előzetes megállapításait, amelyek szerint az automatikus repülésirányító rendszer egyik eleme (MCAS) aktiválódott, mielőtt a gép a földbe csapódott volna.

A feltételezések szerint a Boeing szenzorai nem megfelelő értéket mértek felszállás közben a gép dőlésszögét illetően, így a rendszer automatikusan lefelé nyomta annak orrát, annak ellenére, hogy a pilóta érzékelte a hibát és megpróbálta felülírni a gép parancsát. A New York Times korábban azt írta, az etióp légitársaság a tragédia előtt két hónappal üzembe helyezte a 737 Max 8-hoz készített szimulátort, ám Getachew azt a verziót sohasem használta.

Az etióp szakértől szerint a márciusi baleset nagyon balesete hasonló körülmények között történt, mint a Lion Air tavaly októberi katasztrófája. Akkor, ugyancsak nem sokkal a felszállás után, Jakarta közelében zuhant le egy Boeing 737 MAX, 189 emberrel a fedélzetén. Egyikük sem élte túl.

A két baleset nyomán világszerte földre parancsolták a Boeing érintett géptípusait. Az amerikai repülőgépgyártó nemrég jelezte, hogy elkészült azzal a szoftvermódosítással, amely megakadályozná ezeknek a gépeknek a lezuhanását.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!