szerző:
Tetszett a cikk?

Bohókás formája miatt nehéz komolyan venni ezt az apró négykerekűt, pedig olyan terepjáró képességekkel rendelkezik, amelyekről sok nála nagyobb rivális legfeljebb csak álmodozhat. Végre egy olyan autó, amelyről elmondhatjuk: karakteres.

Mercedes G-osztály, Jeep Wrangler, Lada Niva (4x4) és Suzuki Jimny. A terepjárók népes mezőnyéből négy olyan modell, melyek egyedi formáját már messziről be lehet azonosítani, és amelyek neve még a laikusok számára is mond valamit. A Niva négy évtized alatt szinte semmit sem változott, a G-osztályt 40 év után nemrégiben újították meg teljesen, a Wrangler és a Jimny pedig most kapta meg negyedik generációját.

A cukiságfaktort mind közül a Suzuki Jimny maxolja ki leginkább, melynek elsőtől az utolsó csavarig új változatával Tokaj környékén ismerkedtünk meg közelebbről. De csak miután gyorsan összevetettük a formát illetően nagyon hasonló, ezt leszámítva azonban teljesen más új G-osztállyal:

László Ferenc

Matchbox

Az aktuális trendekkel szembemenve 20 évig gyártott elődnél 3 centiméterrel rövidebb lett az új Jimny, ellenben a szélessége 4,5 centiméterrel gyarapodott, valamint a magassága is nőtt 2 centiméterrel. A harmadik és a negyedik generáció körülbelül így viszonyul egymáshoz:

László Ferenc

A gépháztető az eddiginél jelentősen magasabban húzódik, az öt részre osztott hűtőrács közepén ott trónol a gyártó emblémája, a bohókásan vidám fizimiskát pedig három köralakú lámpa határozza meg. Utóbbiak közül a legnagyobb az opcionálisan LED-es főfényszóró, amely apró indexek, illetve lentre helyezett menetfények társaságát élvezi.

László Ferenc

A masszívan kiszélesített kerékjárati ívekben rengeteg a hely a 15 colos kerekek mellett, vagyis rugóút van bőven. Az oldalnézetet ezenkívül az ajtó lépcsősen emelkedő övvonala, illetve az egyszerű téglalap-formájú hátsó oldalablak uralja. A csomagtérajtó jobboldalra nyílik és ott figyel rajta a kívül elhelyezett pótkerék, a hátsó lámpák a lökhárítóba kerültek, csak a féklámpa vannak felül.

A meredeken álló szélvédős Jimny formaterve a "kevesebb néha több" elgondolás jegyében fogant, és szinte mindenkinél azonnal betalál. Erre ráadásul rátesz még egy lapáttal a színskála, melyben a konzervatív fényezések mellett számos divatos szín, sőt kétszínű fényezés is elérhető.

László Ferenc

Szálljunk be!

Mivel a Suzuki Vitara 53 centiméterrel hosszabb a körülbelül a Lada Nivával megegyező méretű Suzuki Jimnynél, senki se várjon tőle tágas belteret. Ez nem egy kényelmes családi SUV, hanem egy szigorúan háromajtós kivitelben készülő négyszemélyes apró terepjáró, amelyben felnőttek számára csak elöl kényelmes hosszabb távon utazni.

A korrekt fogású kormány mögött két méretes analóg műszert találunk, melyek egy apró digitális kijelzőt fognak közre. A műszerfal közepén alapáron egy ódivatú CD-s fejegységre lehetünk figyelmesek, melynek helyén a jobban felszerelt Jimnykben egy 7 colos képátlójú érintőkijelzős infotainment rendszer van, amelyen a hifi hangerejét is csak érintőgombokkal lehet állítani.

László Ferenc

A felár ellenében automata klímát a középkonzol alsó részén lehet szabályozni, és ide kerültek az elektromos mozgatású ablakok, a menetstabilizátor, illetve lejtmenetszabályozó gombjai is. A műanyagok mindenhol kopogósan kemények, de ezért itt nem kritizáljuk a gyártót, mert ezek a felületek legalább könnyen tisztíthatók. A méretes csavarfejekről gyorsan kiderül, hogy műanyagból készült mesterséges hangulatjavítók, az utas előtti nagy kapaszkodó viszont terepezéskor nagyon is hasznos tud lenni.

A csomagtartó szó szerint jelzésértékű. Az elődhöz képest 113-ról 85 literre olvadt a kapacitása (Niva: 268 liter), és olyan csekély a mélysége, hogy még egy hátizsák sem fér el benne. A hátsó ülések variálásával 377-830 literre növelhető a raktér, melynek felülete érdesített és könnyen lemosható.

László Ferenc

László Ferenc
Komoly terepes

Igazi terepjáróról lévén szó, vélhetően senki sem lepődik meg azon, hogy a Jimny acél létravázra épül, melynek merevsége 50 százalékkal nőtt. A hasmagasság 21 centiméter, és mivel mindössze 2,25 méter a tengelytáv, nem kell attól tartani, hogy a bakhátakon hamar leér a kocsi alja. Az első és a hátsó terepszög 3-3 fokot nőtt, így már 37 fokos első-, illetve 49 fokos hátsó terepszöget kapunk. Összehasonlításképp, a Niva 40-, illetve 32 fokos terepszögekkel bír.

Alaphelyzetben csak a hátsó kerekeken van hajtás, ami tapasztaltabb sofőrök számára igazi kis élményautóvá teheti a Jimnyt, melyen egy kis kar hátrahúzásával kapcsolható a négykerékhajtás, illetve a felező. Előbbi 100 km/h tempó alatt akár menet közben is, a felező kezelését azonban állóhelyzetben ildomos elvégezni. Az ötfokozatú kéziváltóban kevés kivetnivalót találtunk, és inkább választanánk a lomha és feláras négyfokozatú automataváltó helyett.

László Ferenc

A kipróbált tesztautókon normál, tehát messze nem hatalmas bütykökkel felvértezett terepgumik feszültek, ettől függetlenül a Jimnyk úgy mozogtak a sáros terepen, mint hal a vízben. Tapadásvesztés esetén gyorsan bekapcsoltuk az összkerékhajtást, és máris haladtunk tovább, a felezőre szükség sem volt. Normál differenciálzár nincs, az LSD-re keresztelt elektromos diffi a kerekek fékezgetésével segíti a szorult helyzetbe került sofőrt.

Ha már itt tartunk, tárcsaféket csak elöl találunk, hátul dobfékek lassítják az elöl-hátul merevtengelyeses, tekercsrugós autót. A fékrendszer hatékonyságára nem nagyon lehet panaszunk, ebben az autó mindössze 1,1 tonnás tömege is komoly szerepet játszik.

És amúgy milyen társ?

Míg terepen szinte kivirul a Jimny, addig aszfaltozott úton már nem olyan könnyű együtt élni vele, még akkor is, ha az elődhöz képest e tekintetben sokat javult a helyzet. A csak függőleges irányban állítható kormány holtjátéka jelentős, a rövid tengelytáv miatt nem túl jó egyenesfutású járgány vezetése nagyobb sebességnél munkás dolog, és a zajkomfort is elmarad a modern divatterepjárók szintjétől.

A Jimny egyetlen szívó benzinmotorral készül. A 4 hengeres egység a korábbi 1,3 helyett immár 1,5 literes lökettérfogatú, és ezzel párhuzamosan 85-ről 100 lóerőre nőtt a teljesítménye, a csúcsnyomaték pedig a korábbi 110 helyett 130 Nm. Persze ettől sem változott sportkocsivá a kis Suzuki, de azért a tartalékai egy picit nagyobbak, mint korábban.

László Ferenc

A motor egész jól veszi a fordulatszámot, és szükség is van a pörgetésre, mert a csúcsteljesítmény csak percenkénti 6000-es fordulatszámon ébred. A turbó hiánya miatt várhatóan csekély karbantartási igényű egység nem fogyaszt sokat, a kétnapos teszt során még a legkomolyabb, már-már szívtelen igénybevétel során sem nőtt a fogyasztás 8,5 liter fölé. A benzintank 40 literes.

A végsebesség a gyári adatok szerint váltótól függően 140-145 km/h magasságában mozog, de a GPS szerint akár 160-nal is képes robogni a nem éppen ideális légellenállású mini terepjáró. Említést érdemel továbbá a tempomat, a sávtartó és sávelhagyás figyelmeztetés, a táblafelismerés, a távfény asszisztens, a visszagurulás-gátló, illetve a hat légzsák.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+ : egyedi formaterv, remek terepjáró képességek, pörgös motor, korrekt kéziváltó.

: nem túl komfortos, nagy sebességnél zajos, csak egy motorral készül, drága.

A Japánban készülő új Suzuki Jimnyt egyszerűen nem lehet nem szeretni, ez a mini terepjáró pillanatok alatt elcsavarja bárki fejét. A csábításnak azonban jobb ellenállni, ha egy sokkal inkább városi, semmint terepes használatra szánt kocsit szeretnénk vásárolni. A Jimny ugyanis bármennyi cuki, nem egy finom és kényelmes divatterepjáró, hanem egy karakteres megjelenésű valódi terepjáró. Amely összement a mosásban.

Míg a régi Jimny 4,5 millió forinttól indult, addig az újért minimum 5,4 millió forintot kell fizetnünk. A jobban felszerelt kivitel alapára 6 millió forint, az automataváltós csúcsváltozatért pedig 6,4 millió forintot kérnek el.

Összehasonlításképp, a nagyobb és kényelmesebb Suzuki Vitara már 4,1 millió forint ellenében hazavezethető, 5,4 millióért pedig már összkerekes, 140 lóerős Vitaránk lehet.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!