szerző:
Tetszett a cikk?

Ezen a mozgáskorlátozottaknak fenntartott helyen egy igen ritka, csak vízpárát kipöfögő autó parkolt.

A napokban Norvégiában jártunk, ahol saját szemünkkel láthattuk, hogy az északi országban milyen elképesztően magas a tisztán elektromos meghajtású személyautók száma. A 2025-től az új benzines és dízelautók forgalomba helyezését megtiltó északi ország már ma ott tart, hogy tíz eladott új kocsiból körülbelül hat villanyautó. Nem hibrid, vagy plugin hibrid, hanem 100 százalékban elektromos.

Így ha valaki egy picit ki szeretne tűnni a forgalomból, vagy egyszerűen csak kipróbálna valamilyen más alternatív meghajtást, nos annak Norvégiában minimum egy hidrogénnel üzemelő üzemanyagcellás autót kell vásárolnia.

Például egy Hyundai Nexót, amit mi egész véletlenül egy mozgáskorlátozottaknak fenntartott helyen kaptunk lencsevégre Oslóban. Érvényes rokkantkártyával a szélvédője mögött, és pikáns módon egy régi Mercedes előtt, amelyhez hasonló régivágású autók mára már teljesen kikoptak az oslói utcaképből.

László Ferenc

A Nexót tavaly januárban leplezte le a Hyundai. Mozgatásáról egy 163 lóerős villanymotor gondoskodik, mely fordított vízbontás révén hidrogénből nyert elektromos árammal működik. Valahogy úgy, hogy hidrogén és oxigén kerül az üzemanyagcellába, melynek eredményeképp áram és víz jön létre. Az áram táplálja az ezúttal nehéz akkumulátorcsomag nélkül közlekedő autó villanymotorját, a víz pedig kicsöpög az útra. Ilyen egyszerű.

Hazánkban nem kaphatók üzemanyagcellás autók, ami annak ismeretében nem meglepő, hogy egyetlen publikus hidrogéntöltőállomás sem üzemel nálunk. A szomszédos Ausztriában az OMV üzemeltet néhány ilyen kutat, és friss hírek szerint a MOL is belevág a hidrogénes autózásba.

László Ferenc

 

László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!