Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"dc28a079-dff6-4718-a30e-f5fa34b073ab","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A megkínált BMW 635 CSi-vel eddig alig több, mint 60 ezer kilométert tettek meg.","shortLead":"A megkínált BMW 635 CSi-vel eddig alig több, mint 60 ezer kilométert tettek meg.","id":"20210125_uj_gazdara_talalt_sean_connery_egykori_ikonikus_bmw_kupeja","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=dc28a079-dff6-4718-a30e-f5fa34b073ab&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"19955a07-121b-4d75-bb24-c0829d908d91","keywords":null,"link":"/cegauto/20210125_uj_gazdara_talalt_sean_connery_egykori_ikonikus_bmw_kupeja","timestamp":"2021. január. 25. 06:41","title":"Új gazdára talált Sean Connery egykori ikonikus BMW kupéja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8ad639e-0d67-4428-a857-fa177f0e18ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Gyanús, hogy nem az egyetem színvonalának emeléséről szól a folyamat – állapítják meg az állásfoglalás aláírói.","shortLead":"Gyanús, hogy nem az egyetem színvonalának emeléséről szól a folyamat – állapítják meg az állásfoglalás aláírói.","id":"20210125_debreceni_egyetem_modellvaltas_tiltakozo_professzorok","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=b8ad639e-0d67-4428-a857-fa177f0e18ab&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"3f6b973d-7454-4f5b-ba4b-0457ad33db2e","keywords":null,"link":"/itthon/20210125_debreceni_egyetem_modellvaltas_tiltakozo_professzorok","timestamp":"2021. január. 25. 07:34","title":"Szó sem volt a modellváltásról szóló széles körű egyeztetésről a Debreceni Egyetem professzorai szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcb42948-b9db-42a8-8b0a-38a90af011da","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az, hogy emberiség a megszerzett ismereteit összegyűjti és rendezett formában tárolja és adja közre, hosszú történelmi múltra tekint vissza. Lássuk, mik voltak a két évtizedes születésnapját ünneplő digitális lexikon fontos előképei.","shortLead":"Az, hogy emberiség a megszerzett ismereteit összegyűjti és rendezett formában tárolja és adja közre, hosszú történelmi...","id":"202103_a_wikipedia_osei","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=fcb42948-b9db-42a8-8b0a-38a90af011da&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"827ea990-83f9-4ec8-816b-b095fae66e44","keywords":null,"link":"/360/202103_a_wikipedia_osei","timestamp":"2021. január. 25. 13:00","title":"A Wikipédia most 20 éves. De miből okosodtunk régen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfa807b4-05f7-4535-84a2-7cb015606eb8","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Guaratuba településnél a szentek kanyaraként ismert fordulóban letért az úttestről a busz és az árokba borult.","shortLead":"Guaratuba településnél a szentek kanyaraként ismert fordulóban letért az úttestről a busz és az árokba borult.","id":"20210125_buszbaleset_brazilia","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=dfa807b4-05f7-4535-84a2-7cb015606eb8&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"09bd9b1a-a896-498f-be6e-63d0a136169f","keywords":null,"link":"/cegauto/20210125_buszbaleset_brazilia","timestamp":"2021. január. 25. 21:37","title":"Súlyos buszbaleset történt Brazíliában, 21-en meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2724cbd9-cb59-4b15-88d6-00118ae42486","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Apple boszorkánykonyhájában már készül a MacBook Air prémiumkiadása. Friss hírek szerint akár idén a polcokra kerülhet.","shortLead":"Az Apple boszorkánykonyhájában már készül a MacBook Air prémiumkiadása. Friss hírek szerint akár idén a polcokra...","id":"20210124_apple_macbook_air_m1_processzor","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=2724cbd9-cb59-4b15-88d6-00118ae42486&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0557f623-5470-4257-9297-cb8061573fd5","keywords":null,"link":"/tudomany/20210124_apple_macbook_air_m1_processzor","timestamp":"2021. január. 24. 10:03","title":"Készülőben a MacBook Air prémiumkiadása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a2ce7de-861f-4bab-ab2c-c39cbd0b2bee","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Laboratóriumi vizsgálatok igazolták, de elővigyázatosságból egy klinikai programot is indítanak. ","shortLead":"Laboratóriumi vizsgálatok igazolták, de elővigyázatosságból egy klinikai programot is indítanak. ","id":"20210125_a_koronavirus_mutacio_Moderna_vakcina","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=1a2ce7de-861f-4bab-ab2c-c39cbd0b2bee&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"8080c535-4f8a-49c5-9d93-40239065519e","keywords":null,"link":"/tudomany/20210125_a_koronavirus_mutacio_Moderna_vakcina","timestamp":"2021. január. 25. 17:16","title":"Hatásos a koronavírus új mutációi ellen a Moderna oltóanyaga","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2420df55-ffa6-4f4b-82b4-de3c013776fb","c_author":"HVG360","category":"360","description":"Dicsérni jött az EU-t, nem temetni a Spiegel hosszú esszéjének szerzője, Ullrich Fichtner, a lap volt főszerkesztője. ","shortLead":"Dicsérni jött az EU-t, nem temetni a Spiegel hosszú esszéjének szerzője, Ullrich Fichtner, a lap volt főszerkesztője. ","id":"20210124_Ullrich_Fichtner_Europa_a_legjobb_a_vilaghatalmak_kozul","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=2420df55-ffa6-4f4b-82b4-de3c013776fb&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"961154ee-1921-498c-88d9-883e94dffd73","keywords":null,"link":"/360/20210124_Ullrich_Fichtner_Europa_a_legjobb_a_vilaghatalmak_kozul","timestamp":"2021. január. 24. 09:40","title":"Volt Spiegel-főszerkesztő: Európa a legjobb a világhatalmak közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19bbb819-92ec-4fba-8532-64350f093e63","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bőrpír, egy-két napig tartó láz, levertség – a második oltás ilyen reakciót válthat ki az országos tiszti főorvos szerint. Ezek ugyanakkor természetes jelenségek, amelyek az oltások hatásosságát bizonyítják szerinte. „Mindegyik oltás működik” – mondta. Ez volt az operatív törzs hétfői tájékoztatója.","shortLead":"Bőrpír, egy-két napig tartó láz, levertség – a második oltás ilyen reakciót válthat ki az országos tiszti főorvos...","id":"20210125_muller_cecilia_koronavirus_oltas_vakcina_operativ_torzs","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=19bbb819-92ec-4fba-8532-64350f093e63&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"ebf79ce7-477c-462d-8edc-d1bc14fa8d18","keywords":null,"link":"/itthon/20210125_muller_cecilia_koronavirus_oltas_vakcina_operativ_torzs","timestamp":"2021. január. 25. 12:16","title":"Müller Cecília: A második oltás hevesebb reakciót válthat ki, de aggodalomra nincs ok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A szabadidőautók igazi Porschéja - Macan Turbo menetpróba
Küldjön üzenetet
Küldjön üzenetet
Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
A cikk elküldése emailben
Köszönjük, üzenetét elküldük a címzettnek.
szerző:
Demeter Péter
Tetszett a cikk?
Minden Macan turbós, de nem minden Macan Turbo. Ezzel a kis felütéssel érdemes tisztázni rögtön, hogy a német szabadidőautó minden variánsában feltöltéses motor van ugyan, de amelyikre a Porsche pluszban is ráteszi a megkülönböztető Turbo jelölést, azok az igazán elit ligába szánt gépeik. Ezt a modellt próbálhattuk ki, ráadásul nemi is akármilyen helyszínen.
A közép-európai autós újságírók számára egy-egy új autómodell bemutatója kilencven százalékban egy-két napos rendezvény, és valamely dél-európai ország kiegyensúlyozott klímájú és tükörsima aszfalt utakkal borított helyszínén zajlik, alapvetően azonos séma szerint.
A Porsche most nagyot változtatott és Dél-Afrikába, Fokvárosba vitte a Macan Turbo modell bemutatóját, ami amellett, hogy egészen exkluzív helyszín, elsőre elég őrültségnek is tűnik Európából nézve. Pedig van benne ráció, főleg egy ilyen erősen rétegmodell esetében. Ezzel a húzással ugyanis globális rendezvénnyé tudták gyúrni a bemutatót, ahova egyformán sokat kellett utaznia mindenkinek.
A különleges helyszínnek köszönhetően viszont a körítés legalább olyan érdekes volt, mint az autó. Hamar meg kellett szokni, hogy Dél-Afrikában baloldali közlekedés van, szerencsére a tesztautók legalább az ismerős bal oldali kormánnyal voltak szerelve. A vezetéshez egyébként tényleg gyorsan hozzá lehet edződni, főleg párban. Egy litván kollégával osztoztunk a kocsin, felváltva voltunk élő vezetési asszisztensei egymásnak, és felváltva mondtuk egymásnak, hogy: „a baloldalon, mondom, menj a baloldalon!”
Egészen meglepő egyébként a dél-afrikai utak minősége, amely esetünkben nyilván válogatott útvonalakat jelentett, de még a legkisebb B- vagy C- szintű utakon is tökéletes volt az aszfalt. És úgy tűnt, dolgoznak is rajta, hogy ilyenek legyen, elég nagy sugarú körzetet bejárva, számtalan helyen volt útépítés. Persze a utak körüli fauna egészen szokatlan, ahogy simán felbukkan egy csapat pávián, akik éppen a szemétből falatoznak az út mellett.
A másik érdekesség, amelyet kevésbé várnánk Afrikában: ennyi közúti kamerára figyelmeztető táblát még életünkben nem láttunk, alig volt útszakasz, amit ne raktak volna tele velük. Az autósok eközben nagyon normálisak, és talán nem csak a birodalmi, német rendszámos Porschéknak szólt a nagy előzékenység részükről.
Dél-Afrika Fokváros környéki része egyébként biztosan más kávéház: a nagy borvidékek, és a láthatóan jómódú szőlőgazdaságok környékén az élet sokkal élhetőbbnek tűnt, mint a városhoz közelítve, ahol megjelentek a nyomornegyedek.
Maga Fokváros egy ötmilliós, élettel teli metropolisz, ahol tényleg minden külső feltétel - időjárás, hegyek, óceánpart, örökké zöld növényzet – meg lenne a tökéletes élethez. Ugyanakkor egy olyan országban, ahol 30 százalékos a munkanélküliség és rettenetesen szegregált a társadalom, a családi házak kerítésén mindenhol ott virít a „villanypásztor”, ami a talán a legfeltűnőbb szimbóluma annak, hogy ez az egyébként tökéletes világ mennyire egyoldalú és csak bizonyos rétegek számára létezik.
Mivel autós tematikát követünk, azt is érdemes megjegyezni azért, hogy láthatóan nagy kultusza van az európai autóknak errefelé. Elsősorban a Volkswagen Golf 2-esből, tehát a ’80-as évek közepétől futó modellből láttunk sok, gyönyörű állapotban lévő, itt gyártott példányt az utakon. A Volkswagen Citi – nem is City-nek írják – többek közt egy 1.4 literes könnyű kis 84 lóerős motorral készült, amelyekből ültetett vagy átalakított autókat lehetett látni tucatjával mindenfelé. Persze itt ezek még csak nem is oldtimerek, mert egészen 2009-ig gyártották őket ebben a formában.
Az idén megújult Porsche Macan a németek kisebbik SUV modellje, a nagyobb Cayenne mellett. Idén újult meg, de hiányzott eddig a legerősebb változat, a Turbo. Ez a variáns érkezett most meg egy 2.9 literes, duplaturbós, V6-os 440 lóerős motorral.
A Macan igazi sikertermék, a neve indonéz eredetű és tigrist jelent. Megjelenése óta már legyártottak belőle 480 ezer darabot és a Macannak mindig is az volt a legnagyobb előnye, hogy egy normális méretű SUV: akkora, mint egy Skoda Octavia és majdnem úgy megy, mint egy 911-es.
A 4,6 méteres autó nem egy batár, így a Porsche génállományát még komolyabb torzulás nélkül lehet átültetni a szabadidőautóba is. Széles, sportos és agilis. Ezek klasszikus elvárások egy Porschéval szemben és a Macan ezeket teljesíti is. A Macan Turbo külseje és a belseje is nagyon porschés: 21 col átmérőjű és hátul 295 milliméter széles kerekekkel és Sport Chrono csomaggal, amivel 270 km/h-ra lehet a végsebesség akár.
A belső tér pedig akár „alcantarás”, kesztyűs kormányos igazi sportautó is lehet, és ez a kormány bizony a 911-es Porschéból származik. A dizájn az utastérben egyébként még korántsem olyan jövőbe mutató, mint a Porsche Taycan négy digitális kijelzős műszerfala. Sőt mára kicsit furcsa is ez a gombrengeteg, ami még a Macan középső, kardánházán található. Miközben persze alap már a 10.9 colos kijelző, vagy a 14 hangszórós Bose rendszer, vagy az LTE-képes adatátviteli rendszer.
A legerősebb motor teljesen új a Macanban, a korábbi 3.6 literes helyét, egy 2.9 literes duplaturbós egység foglalta el. A hathengeres motor 550 Nm-es nyomatékot tud 1800-5600-as fordulatszám között. Hivatalosan, rajtprogrammal 4,1 másodperc alatt van 100-on a sportos Chrono csomaggal, és a 200 km/h-t is csak 16,9 másodperc elérni.
A Macan Turbo menet közben aztán tényleg tökéletesen mossa el a határokat, hogy milyen autóban is ülünk. Már az ülések is sportosabbak, mint egy átlag SUV-ban, emiatt nem is olyan szabadidőautós a hangulat a kocsiban. Pedig a Macan nem durrog annyira, mint egy igazi sportkocsi a stuttgartiak kínálatából, még a kipufogónak dedikált gombot megnyomva sem.
Viszont megint csak a sportos jelleget erősíti, hogy a kormányon ott van a „Booster” gomb is, amely 25 másodperc erejéig extrém módon hajtja meg a turbót. Így lehet katapultálóst játszani a Macannal, mert azonnal mozdul tőle a kocsi, bármilyen tempónál is vagyunk éppen. Olyan egyszerű előzni egyet, mint lapozni egy könyvben. A kormányon lévő kis kapcsolóval állíthatók a menetmódok is: Comfort és Sport+ állás között. A legkeményebb módban már annyira direkt és sportos az autó, hogy így valóban csak örömautózás közben fogjuk használni.
Persze a maga 15 literes átlagával nem ez lesz a legszerényebb étvágyú autó, még az SUV-k közt sem, de valljuk meg, a Porsche zöldautói, mint a 680 lovas Cayenne hibridje is inkább csak vákuumtérben tudja a hivatalosan leírt 3,4 literes átlagfogyasztását produkálni.
A csúcs felszereltségű Porsche Macan Turbóért kért 93 850 euró ebben a ligában nem fog senkit elriasztani. Itt inkább azon van a hangsúly, hogy az a réteg, akinél ez variáns szóba jöhet, tudjon a termékről. Mint itt, a Fokváros melletti szállodánknál is, ahol fotózás közben az egyik vendég megkérdezte, miféle Porsche ez? Pár mondat után az ára is szóba került, amire csak egy „ok” és egy adekvát arckifejezés volt a válasz, meg annyi bónuszként, hogy az Aston Martinhoz képest ránézésre ez is teljesen rendben van.
A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.
Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!
Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!